Hoe (on)schadelijk is dagelijks een glas alcohol drinken?

Mijn punt was dat jouw argument dat alcohol het lichaam verlaat niet klopt, en ik ook niet snap wat daarvan de betekenis net zou zijn.
Suiker wordt trouwens verteerd in de darmen.

Neen, je bent zaken door elkaar aan het halen, doelbewust vermoed ik. Jij begon over een suikerverslaving, heel moeilijk om vanaf te komen en zo, als een soort argument om de schadelijke effecten van alcohol te relativeren. Zet zo'n suikerverlaafde eens cold turkey zonder vs een alcoholieker.

Het hele punt is dat suiker een nutriënt is. Ja, we eten er te veel van gemiddeld, maar zonder naar de rest van het voedingspatroon te kijken kan je niet echt zeggen of het problematisch is.

Elke dag een koek of twee kan dus problematisch zijn maar dat is niet noodzakelijk zo. Dagelijks alcohol drinken wordt wel als problematisch gezien.

Verder drink ik ook gewoon alcohol met mate hoor, maar ik heb een afkeer van dat relativeren met valse of halve feiten type "jamaar alles is slecht".


Suiker in de volksmond is sucrose hé. Chemisch gezien is dat een familie van moleculen, maar in de voeding is dat grotendeels wel sucrose (wat een dimeer is van glucose en fructose), en de twee monomeren apart. Glucose is bloedsuiker trouwens., dat moet je lichaam uit je voeding krijgen of aanmaken of je valt dood. Als je complexe koolhydraten eet zoals zetmeel is glucose het eindproduct. Met suiker is dat uiteraard een pak sneller, vandaar ook de piek in bloedsuiker en de op termijn mogelijk nadelige effecten op je insulinegevoeligheid.

Dat alcohol enkel kan omgezet worden in vet klopt niet zover ik weet. Alcohol bevat wel zowat dezelfde calorische waarde als vet voor het lichaam, vrij veel dus. Maar een glas bier zit trouwens ook vol suiker.
Dit dus vooral. Elke keer als er op de negatieve punten van alcohol gewezen wordt, komt er wel een "jamaar, xyz is ook slecht".
Meestal gaat het in die discussie over "1 glas per dag", in praktijk betwijfel ik dat het vaak bij 1 glas blijft, maar dat komt dus neer op 1.5 fles per week. Stop toch met dat te minimaliseren en noem het wat het is: een alcoholverslaving.
Ik daag al die mensen die elke dag een glas wijn "bij het eten" drinken uit om eens 2 maand dat niet te doen. Als dit niet lukt... ben je verslaafd.
Daag alle mensen die een glas cola bij het eten drinken uit om dit niet te doen (cola zero, of water), en daar zullen er weinigen een probleem mee hebben.
 
Dat lijkt me een brug te ver: het was eerder in de Middeleeuwen dat bier gezonder was dan water omdat het water zo vervuild was.

Maar een paar generaties terug werden er wel nog serieuze hoeveelheden bier gedronken, wel vaak tafelbier (~1,5%) door de dag heen, maar dat was voor de opkomst van frisdrank geloof ik 1 van de populairste dranken in volume.
Kwam denk ik vooral ook doordat er niet altijd drinkbaar water voorhande was.
 
Dit dus vooral. Elke keer als er op de negatieve punten van alcohol gewezen wordt, komt er wel een "jamaar, xyz is ook slecht".
Meestal gaat het in die discussie over "1 glas per dag", in praktijk betwijfel ik dat het vaak bij 1 glas blijft, maar dat komt dus neer op 1.5 fles per week. Stop toch met dat te minimaliseren en noem het wat het is: een alcoholverslaving.
Ik daag al die mensen die elke dag een glas wijn "bij het eten" drinken uit om eens 2 maand dat niet te doen. Als dit niet lukt... ben je verslaafd.
Daag alle mensen die een glas cola bij het eten drinken uit om dit niet te doen (cola zero, of water), en daar zullen er weinigen een probleem mee hebben.
Denk dat bij cola het probleem veel eerder de caffeine is dan suiker.
 
Dit dus vooral. Elke keer als er op de negatieve punten van alcohol gewezen wordt, komt er wel een "jamaar, xyz is ook slecht".
Meestal gaat het in die discussie over "1 glas per dag", in praktijk betwijfel ik dat het vaak bij 1 glas blijft, maar dat komt dus neer op 1.5 fles per week. Stop toch met dat te minimaliseren en noem het wat het is: een alcoholverslaving.
Ik daag al die mensen die elke dag een glas wijn "bij het eten" drinken uit om eens 2 maand dat niet te doen. Als dit niet lukt... ben je verslaafd.
Daag alle mensen die een glas cola bij het eten drinken uit om dit niet te doen (cola zero, of water), en daar zullen er weinigen een probleem mee hebben.
Er zijn genoeg mensen die een glaasje drinken bij het avondeten, 1 glas wijn bv. per dag vind ik nu persoonlijk toch geen teken van een alcoholverslaving? Als je nu elke avond een hele fles naar binnen kapt zoals een kameraad van mij sinds kort ga ik zeker akkoord, want dat is uiteraard problematisch. Echter valt 1 glas daar imo niet onder, want dat is voor mij toch nog niet problematisch te noemen.

Voor alle duidelijkheid: Ik doe dat zelf niet. Ik drink enkel alcohol met mate als ik bij vrienden ben of ermee weg ga.
 
Er zijn genoeg mensen die een glaasje drinken bij het avondeten, 1 glas wijn bv. per dag vind ik nu persoonlijk toch geen teken van een alcoholverslaving? Als je nu elke avond een hele fles naar binnen kapt zoals een kameraad van mij sinds kort ga ik zeker akkoord, want dat is uiteraard problematisch. Echter valt 1 glas daar imo niet onder, want dat is voor mij toch nog niet problematisch te noemen.

Voor alle duidelijkheid: Ik doe dat zelf niet. Ik drink enkel alcohol met mate als ik bij vrienden ben of ermee weg ga.
Als het hen zonder mopperen en klagen 2 maand lukt om het niet te doen, is het niet problematisch.
Als ze dat niet kunnen, wil dat dus zeggen dat ze niet zonder hun alcohol kunnen, en is het wel problematisch.
 
Mijn punt was dat jouw argument dat alcohol het lichaam verlaat niet klopt, en ik ook niet snap wat daarvan de betekenis net zou zijn.
Suiker wordt trouwens verteerd in de darmen.
Ik bedoelde ook niet letterlijk dat alcohol in je lichaam wordt opgenomen en vervolgens integraal het lichaam verlaat.... Uiteraard wordt alcohol (net zoals quasi elke andere stof?) in je lichaam opgenomen.

Neen, je bent zaken door elkaar aan het halen, doelbewust vermoed ik. Jij begon over een suikerverslaving, heel moeilijk om vanaf te komen en zo, als een soort argument om de schadelijke effecten van alcohol te relativeren. Zet zo'n suikerverlaafde eens cold turkey zonder vs een alcoholieker.
Ik denk dat jij degene bent die dingen door elkaar haalt. Ik heb denk ik al 3 posts vermeld dat ik het heb over mensen die 1 pint per dag drinken of mensen die 1 glas wijn bij de maaltijd nuttigen. Jij begint dan over alcoholisten en hoe schadelijk dat wel niet is... (waar je absoluut gelijk in hebt maar absoluut niet de situatie die ik schets, zijnde mensen die nuttigen met zeer beperkte mate).

Het hele punt is dat suiker een nutriënt is. Ja, we eten er te veel van gemiddeld, maar zonder naar de rest van het voedingspatroon te kijken kan je niet echt zeggen of het problematisch is.
Maar kan je dan wel zeggen dat 1 glas alcohol per dag problematisch is?!

Elke dag een koek of twee kan dus problematisch zijn maar dat is niet noodzakelijk zo. Dagelijks alcohol drinken wordt wel als problematisch gezien.
Elke dag 1 glas wijn drinken wordt niet als problematisch gezien. Het grootste gevaar hierin dat ik kan terugvinden is dat dokters en biologen vooral waarschuwen dat dit vaak tot meer dan 1 glas kan leiden. Daarbuiten kan ik nergens zien dat het problematisch is om 1 glas wijn per dag te drinken.

Verder drink ik ook gewoon alcohol met mate hoor, maar ik heb een afkeer van dat relativeren met valse of halve feiten type "jamaar alles is slecht".
Geloof me vrij, ik ben van krak dezelfde mening... Maar iemand die doet alsof een glas wijn per dag borderline alcoholisme is heb ik ook een afkeer van.

De stap van dagelijks een koek eten naar morbide obesitas met hypercholesterolemie en diabetes is groter dan de stap van dagelijks één glas alcohol drinken naar een alcoholverslaving met alle samenhangende problemen.

Alcohol is als stof veel verslavender dan suiker.
Ik denk dat dat het grootste probleem is in verschil tussen beiden.
Voila, je zegt het zelf, er moeten stappen gezet worden. Ik herhaal voor quasi de 10e keer => 1 glas wijn per dag is niet problematisch. Begin je op termijn een halve fles per dag achterover te slagen heb je natuurlijk een ander verhaal.

En om het nog eens te herhalen, ik drink zelf amper, de afgelopen twee weken bvb. 2 pinten op een vrijdag en vandaag een glas cava (wat al hoogst uitzonderlijk is). Maar stop aub met dat "oh my god, die drinken elke dag een glas wijn, ze zullen wss wel niet zonder kunnen, alcohoooliiiiics". Dat is gewoon bloedvervelend.

Als het hen zonder mopperen en klagen 2 maand lukt om het niet te doen, is het niet problematisch.
Als ze dat niet kunnen, wil dat dus zeggen dat ze niet zonder hun alcohol kunnen, en is het wel problematisch.
Ook dit vind ik enorm irritant. Waarom zouden mensen die als ritueel een glas wijn bij hun maaltijd nuttigen dat opeens 2 maanden zonder moeten kunnen doen? Om te bewijzen dat ze het kunnen? Om dan niet de stempel te moeten krijgen van problematische drinkers? Wat een lulkoek, heel het concept van Dry January, Tournée Minerale en alle acties die je maar kan bedenken kan ik alleen maar aanmoedigen. Maar dan die moraalridders die 1 maand lang niet drinken om te laten zien dat ze zonder kunnen maar zodra die maand gedaan is weer ladderzat hun weekend doorbrengen...

Neen, 2 maanden niet drinken bewijst niet dat je geen problematische drinker bent, net zoals elke dag voor de rest van je leven een glas wijn drinken niet bewijst dat je dat wel bent.
 
Ik bedoelde ook niet letterlijk dat alcohol in je lichaam wordt opgenomen en vervolgens integraal het lichaam verlaat.... Uiteraard wordt alcohol (net zoals quasi elke andere stof?) in je lichaam opgenomen.


Ik denk dat jij degene bent die dingen door elkaar haalt. Ik heb denk ik al 3 posts vermeld dat ik het heb over mensen die 1 pint per dag drinken of mensen die 1 glas wijn bij de maaltijd nuttigen. Jij begint dan over alcoholisten en hoe schadelijk dat wel niet is... (waar je absoluut gelijk in hebt maar absoluut niet de situatie die ik schets, zijnde mensen die nuttigen met zeer beperkte mate).


Maar kan je dan wel zeggen dat 1 glas alcohol per dag problematisch is?!


Elke dag 1 glas wijn drinken wordt niet als problematisch gezien. Het grootste gevaar hierin dat ik kan terugvinden is dat dokters en biologen vooral waarschuwen dat dit vaak tot meer dan 1 glas kan leiden. Daarbuiten kan ik nergens zien dat het problematisch is om 1 glas wijn per dag te drinken.


Geloof me vrij, ik ben van krak dezelfde mening... Maar iemand die doet alsof een glas wijn per dag borderline alcoholisme is heb ik ook een afkeer van.


Voila, je zegt het zelf, er moeten stappen gezet worden. Ik herhaal voor quasi de 10e keer => 1 glas wijn per dag is niet problematisch. Begin je op termijn een halve fles per dag achterover te slagen heb je natuurlijk een ander verhaal.

En om het nog eens te herhalen, ik drink zelf amper, de afgelopen twee weken bvb. 2 pinten op een vrijdag en vandaag een glas cava (wat al hoogst uitzonderlijk is). Maar stop aub met dat "oh my god, die drinken elke dag een glas wijn, ze zullen wss wel niet zonder kunnen, alcohoooliiiiics". Dat is gewoon bloedvervelend.


Ook dit vind ik enorm irritant. Waarom zouden mensen die als ritueel een glas wijn bij hun maaltijd nuttigen dat opeens 2 maanden zonder moeten kunnen doen? Om te bewijzen dat ze het kunnen? Om dan niet de stempel te moeten krijgen van problematische drinkers? Wat een lulkoek, heel het concept van Dry January, Tournée Minerale en alle acties die je maar kan bedenken kan ik alleen maar aanmoedigen. Maar dan die moraalridders die 1 maand lang niet drinken om te laten zien dat ze zonder kunnen maar zodra die maand gedaan is weer ladderzat hun weekend doorbrengen...

Neen, 2 maanden niet drinken bewijst niet dat je geen problematische drinker bent, net zoals elke dag voor de rest van je leven een glas wijn drinken niet bewijst dat je dat wel bent.
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
Er zijn quasi geen gezondheidsrisico's aan 1 XTC pil, het risico bij xtc is een overdosis. Nochtans vermoed ik dat jij iemand die elke dag (of zelfs elke week) XTC neemt toch ook zwaar verslaafd noemt?
 
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
Er zijn quasi geen gezondheidsrisico's aan 1 XTC pil, het risico bij xtc is een overdosis. Nochtans vermoed ik dat jij iemand die elke dag (of zelfs elke week) XTC neemt toch ook zwaar verslaafd noemt?
Er zijn al zoveel studies gebeurt en er zijn er ook die dat beamen maar ook tegenspreken dus wat mag je op den duur nog geloven ?
Vroeger was het 1 glas rode wijn per dag is goed voor het hart en witte was goed voor iets anders maar nu ben je een alcoholieker????

Is nu eenmaal een feit dat alles wat genot kan geven ook verslavend kan werken .
Zie de sexverslaafden of de sporters die echt alle dagen moeten sporten of ze voelen zich niet goed ….alleen waar trek je de grens op hetgeen toelaatbaar is en waar het verboden is .
 
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
Er zijn quasi geen gezondheidsrisico's aan 1 XTC pil, het risico bij xtc is een overdosis. Nochtans vermoed ik dat jij iemand die elke dag (of zelfs elke week) XTC neemt toch ook zwaar verslaafd noemt?
Nee 1 XTC pil kan voldoende zijn voor erg nare bijwerkingen die je bij 1 glas alcohol quasi nooit kan hebben.
Het effect van 1 XTC pil vergelijken met 1 glas alcohol is toch een brug te ver.
Effect op lichaam en geest is al een wereld van verschil…

Het zal wel ergens beschreven staan maar om gelijkaardige effecten van beide te hebben, of een gelijkaardig toxisch karakter zal je toch al snel aan 10 eenheden alcohol voor 1 XTC pil moeten zitten (effect XTC 4u en tot meer dan 24uvaantoonbaar in lichaam versus 1u voor een eenheid alcohol).
 
Is nu eenmaal een feit dat alles wat genot kan geven ook verslavend kan werken .
Zie de sexverslaafden of de sporters die echt alle dagen moeten sporten of ze voelen zich niet goed ….alleen waar trek je de grens op hetgeen toelaatbaar is en waar het verboden is .
Dat is toch vrij duidelijk?

Van dagelijkse sex of dagelijks sporten heb je geen verhoogd risico op alle schadelijke effecten die wel verbonden zijn aan dagelijks alcoholgebruik.

Bovendien kan je met dagelijks alcoholgebruik anderen in de omgeving ook schade toebrengen.
 
Dat is toch vrij duidelijk?

Van dagelijkse sex of dagelijks sporten heb je geen verhoogd risico op alle schadelijke effecten die wel verbonden zijn aan dagelijks alcoholgebruik.

Bovendien kan je met dagelijks alcoholgebruik anderen in de omgeving ook schade toebrengen.
Misschien niet dezelfde schadelijke effecten maar wel anderen … ;)
 
Er zijn al zoveel studies gebeurt en er zijn er ook die dat beamen maar ook tegenspreken dus wat mag je op den duur nog geloven ?
Vroeger was het 1 glas rode wijn per dag is goed voor het hart en witte was goed voor iets anders maar nu ben je een alcoholieker????

Is nu eenmaal een feit dat alles wat genot kan geven ook verslavend kan werken .
Zie de sexverslaafden of de sporters die echt alle dagen moeten sporten of ze voelen zich niet goed ….alleen waar trek je de grens op hetgeen toelaatbaar is en waar het verboden is .
Dat is nooit uit een studie gekomen.
Die specifieke studie heeft als conclusie dat vrouwen met een hartaandoening tussen de 50 en 55 (of iets in dat genre) mogelijks hun levensduur kunnen verhogen door een glas wijn per dag. Er is geen enkele studie die aangeeft dat een glas rode wijn per dag gezond is.

Vroeger waren sigaretten ook gezond trouwens...
 
Ik ben geen addiction expert maar de meta-studies die ik kon vinden op pubmed (zoveel zijn er trouwens niet) konden bitter weinig conclusies trekken over de voor of nadelen van 1 glas alcohol per dag. Ik drink zelf amper alcohol maar hoe ze hier mensen die een glas drinken op één lijn zetten met coke verslaafden voelt bijna als een in de gloria aflevering aan.
 
Er zijn wel degelijk studies die aantonen dat 1 glas per dag schadelijk is hoor.
Er zijn quasi geen gezondheidsrisico's aan 1 XTC pil, het risico bij xtc is een overdosis. Nochtans vermoed ik dat jij iemand die elke dag (of zelfs elke week) XTC neemt toch ook zwaar verslaafd noemt?

Dat is nooit uit een studie gekomen.
Die specifieke studie heeft als conclusie dat vrouwen met een hartaandoening tussen de 50 en 55 (of iets in dat genre) mogelijks hun levensduur kunnen verhogen door een glas wijn per dag. Er is geen enkele studie die aangeeft dat een glas rode wijn per dag gezond is.

Vroeger waren sigaretten ook gezond trouwens...
Kan je die studies eens even linken? Heb gisteren toch een goed kwartier zitten zoeken en niets gevonden buiten "pas op want 1 glas per dag kan 2 of meer worden en dan wordt het problematisch"... Daarnaast vooral veel over studies in Azië over het effect van alcohol op je lichaam met de grote kanttekening dat het lichaam van een Aziaat sowieso anders op alcohol reageert dan de rest van de wereld.

Trouwens een glas wijn met een XTC pil gaan vergelijken... Denk dat het wel duidelijk is dat die vergelijking gewoon niet opgaat.
 
Ik bedoelde ook niet letterlijk dat alcohol in je lichaam wordt opgenomen en vervolgens integraal het lichaam verlaat.... Uiteraard wordt alcohol (net zoals quasi elke andere stof?) in je lichaam opgenomen.
Maar wat was je punt dan? Je kwam af met het feit dat alcohol het lichaam verlaat als een soort argument, dat was onzin, en nu bedoelde je het niet letterlijk.
Ik denk dat jij degene bent die dingen door elkaar haalt. Ik heb denk ik al 3 posts vermeld dat ik het heb over mensen die 1 pint per dag drinken of mensen die 1 glas wijn bij de maaltijd nuttigen. Jij begint dan over alcoholisten en hoe schadelijk dat wel niet is... (waar je absoluut gelijk in hebt maar absoluut niet de situatie die ik schets, zijnde mensen die nuttigen met zeer beperkte mate).
De reden dat ik daarover begin is omdat je je mening probeert te kaderen met dit soort uitspraken:
Het zal schadelijker zijn om elke dag in de zetel te ploffen en wat koeken te eten, alsook zal dat een ergere verslaving zijn... Dus laten we aub niet de tour op gaan dat iets "niet goed voor u is en het een erge verslaving is" als het met mate genoten wordt. Hou anders maar ineens op met alle suikers, rood vlees, vet eten enzovoort.
Alcohol duidelijk ook, iemand die hier zegt dat ze tijdens een lunch een pint drinken wordt marginaliteit verweten of iemand die (op geregelde basis) een glas wijn drinkt bij het eten wordt er fijntjes op gewezen dat ze verslaafd zijn. Maar zeg je dat iemand die elke dag koeken naar binnen moet stouwen ook verslaafd is dan is het verhaal "jah maar koeken zijn gewoon gedemoniseerd". Neen, een suikerverslaving is één van de moeilijkste om van af te geraken.
Het enige dat je met dit soort -compleet onzinnige- uitspraken doet is alcoholisme minimaliseren IMO. Daarom dat ik daarover begin. Ik heb trouwens niet gezegd dat mensen die elke dag een eenheid alcohol drinken verslaafd zijn, volgens mij zelfs @anders. niet. Je bent je dus aan het weren tegen iets dat niet gezegd is door zaken te verkondigen die niet kloppen. Als dit niet het klassieke "er is niet mis met alcohol, daarbij kijk die mens eet koeken" is, weet ik het ook niet hoor. Het laatste dat onze maatschappij nodig heeft is dat soort zaken, ik denk dat de tolerantie voor alcohol en negatieve effecten meer dan groot genoeg is.
Maar kan je dan wel zeggen dat 1 glas alcohol per dag problematisch is?!
Elke dag 1 glas wijn drinken wordt niet als problematisch gezien. Het grootste gevaar hierin dat ik kan terugvinden is dat dokters en biologen vooral waarschuwen dat dit vaak tot meer dan 1 glas kan leiden. Daarbuiten kan ik nergens zien dat het problematisch is om 1 glas wijn per dag te drinken.
Neen, dat het problematisch kan zijn. Problematischer dan jouw suikerverslaving. Een risico op verslaving is nu eenmaal een feit, buiten dat is het ook gewoon niet gezond hoor.
Geloof me vrij, ik ben van krak dezelfde mening... Maar iemand die doet alsof een glas wijn per dag borderline alcoholisme is heb ik ook een afkeer van.
Tja, dan moet je misschien niet tegen mij reageren. En al zeker niet met gefabriceerde onzin zoals "alcohol verlaat het lichaam" en "een suikerverslaving is een ergere verslaving en moeilijker vanaf te komen."

Er zijn al zoveel studies gebeurt en er zijn er ook die dat beamen maar ook tegenspreken dus wat mag je op den duur nog geloven ?
Vroeger was het 1 glas rode wijn per dag is goed voor het hart en witte was goed voor iets anders maar nu ben je een alcoholieker????
Kan je die studies eens even linken? Heb gisteren toch een goed kwartier zitten zoeken en niets gevonden buiten "pas op want 1 glas per dag kan 2 of meer worden en dan wordt het problematisch"... Daarnaast vooral veel over studies in Azië over het effect van alcohol op je lichaam met de grote kanttekening dat het lichaam van een Aziaat sowieso anders op alcohol reageert dan de rest van de wereld.
Er zijn studies die bijvoorbeeld kijken naar één bepaald effect, bijvoorbeeld een licht lager risico op hart- en vaatziekten, maar dan geen uitspraken doen over een veel groter aantal negatieve effecten zoals risico's op allerhande kankers die stijgen. Vaak zijn die ook (deels) betaald door bedrijven die alcoholische dranken verkopen. De algemene consensus kan je bijvoorbeeld makkelijk bij Domus Medica vinden: https://www.domusmedica.be/richtlijnen/themadossiers/themadossier-problematisch-alcoholgebruik
Alcohol heeft op wetenschappelijke basis geen gezondheidsvoordelen. Om alcohol op een veilig manier te gebruiken, kunnen deze regels worden aanbevolen:
  1. Drink nooit meer dan 10 eenheden alcohol per week (één eenheid = één glas wijn, bier, ...)
  2. Als je drinkt, drink dan niet meer dan 3 eenheden per gelegenheid
  3. Drink enkele dagen in de week niet.
Hoe elke dag een glas wijn of een pint bier volgens dat lijstje klinken, zie je zelf maar. Ik wil alleszins de mensen niet de kost geven die dagelijks een eenheid alcohol drinken en in het weekend nog een apperitief of een zwaar bier (meer dan 1 eenheid per stuk) daarbij. Ik zeg overigens niet dat die daarom verslaafd zijn. Dat kan je zomaar niet zeggen, maar er zit volgens mij nog ruimte tussen verslaafd en compleet onschadelijk.
 
Laatst bewerkt:

Er zijn ook studies die aantonen dat borstkanker vaker voorkomt bij mensen die 1 glas per dag drinken.

Dat voorbeeld van XTC was om aan te tonen dat als je elke dag een bepaalde verslavende stof inneemt, je een verslaving hebt. Daarnaast heeft 1 XTC-pil geen negatieve fysieke effecten en 1 glas alcohol dus wel. Dus buiten het feit dat het effect van de werkzame stof groter is, zie ik het verschil niet?
 
Wat deze laatste pagina's voor mij aantonen is dat veel mensen nog altijd allerlei fabels geloven over alcohol, en het daarom allemaal zo erg niet vinden.

Elke paar maand komt er ook wel een "studie" in drekkranten zoals HLN of Daily Mail over het positief effect van alcohol, waarna men in andere media nog eens een toxicoloog moet optrommelen die opnieuw komt zeggen dat alcohol geen enkel positief effect heeft.

Ik heb niets tegen mensen die met mate drinken, ik drink zelf ook al eens een speciaalbier of een glas rode wijn, maar daarom moet je niet meegaan in de fantasietjes rond het magische ethanol.
 

Er zijn ook studies die aantonen dat borstkanker vaker voorkomt bij mensen die 1 glas per dag drinken.

Dat voorbeeld van XTC was om aan te tonen dat als je elke dag een bepaalde verslavende stof inneemt, je een verslaving hebt. Daarnaast heeft 1 XTC-pil geen negatieve fysieke effecten en 1 glas alcohol dus wel. Dus buiten het feit dat het effect van de werkzame stof groter is, zie ik het verschil niet?

Hangt natuurlijk ook af van uw definitie van "verslaving".

Voor mij sluit dat aan bij de lijst uit Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (waarbij je vanaf x aantal criteria wordt onverdeeld in categorieën van verslaving):

  1. Vaker en in grotere hoeveelheden gebruiken dan je van plan was.
  2. Mislukte pogingen om te minderen of te stoppen.
  3. Het verkrijgen of gebruiken van het middel en het herstellen van gebruik kosten veel tijd.
  4. Sterk verlangen om te gebruiken.
  5. Door gebruik tekortschieten op het werk, school of thuis.
  6. Blijven gebruiken ondanks dat het problemen meebrengt in het sociale of relationele vlak.
  7. Door gebruik opgeven of sterk verminderen van hobby’s, sociale activiteiten of werk.
  8. Voortdurend gebruik, zelfs wanneer je daardoor in gevaar komt.
  9. Voortdurend gebruik ondanks weet hebben dat het gebruik lichamelijke of psychische problemen met zich mee brengt of verergert.
  10. Grotere hoeveelheden nodig hebben om het effect nog te voelen oftewel tolerantie.
  11. Het optreden van onthoudingsverschijnselen, die minder hevig worden door meer van de stof te gebruiken.

Zal dus altijd wat persoonsgebonden zijn. Alleszins: ik weet niet of je ooit al een pil XTC hebt genomen, maar als je elke dag daar een pil (of meer) van neemt, dan zal je al snel aan een pak criteria voldoen. Dus ik vind dat ook wat een kromme vergelijking (des te meer je met wat pech ook kan sterven door XTC).

Waarmee ik niet gezegd heb dat ik een glas alcohol per glas als gezond beschouw (laat staan dat ik het zelf zou doen).
 

Er zijn ook studies die aantonen dat borstkanker vaker voorkomt bij mensen die 1 glas per dag drinken.

Dat voorbeeld van XTC was om aan te tonen dat als je elke dag een bepaalde verslavende stof inneemt, je een verslaving hebt. Daarnaast heeft 1 XTC-pil geen negatieve fysieke effecten en 1 glas alcohol dus wel. Dus buiten het feit dat het effect van de werkzame stof groter is, zie ik het verschil niet?
1 XTC pil heeft geen negatieve fysieke effecten?
Wat bedoel je daarmee eigenlijk?

Als je een 80-jarige met verminderde nierfunctie en hartfalen een XTC-pil geeft is de kans op overlijden reëel.
Dat zie ik met een apertiefje nog niet zo gauw gebeuren...

Druglijn.be:

De eerste uren voelt men vooral de positieve effecten:

  • tintelingen door het lichaam;
  • ontspannen, zweverig gevoel;
  • zin om te bewegen, te praten, te dansen en contact te leggen;
  • meer aantrekking tot andere mensen rondom en een gevoel van samenhorigheid;
  • intensere waarneming van wat men ziet, hoort, voelt, proeft;
  • minder goede coördinatie van de bewegingen;
  • droge mond en keel;
  • snellere hartslag, stijgende bloeddruk en lichaamstemperatuur.
Na enkele uren wegen de negatieve effecten door:

  • vermoeidheid en slapeloosheid;
  • spierkrampen, misselijkheid en braakneigingen;
  • moeilijk of niet kunnen plassen;
  • neiging om de kaken te klemmen en te tandenknarsen;
  • hartkloppingen, hoge bloeddruk en lichaamstemperatuur, zweten, hoofdpijn;
  • beven, duizeligheid;
  • gevoel van benauwdheid, leegte of depressiviteit.
 
Terug
Bovenaan