Review: Wonder Boy Anniversary Collection

Mensen die mij kennen, weten dat ik een hart heb voor retrogames. Eén van de titels die vroeger regelmatig passeerde, was de originele Wonder Boy. Mijn ervaring met de Wonder Boy Collection op PlayStation 5 kregen jullie reeds te lezen in een eerdere review. Ondanks mijn voornamelijk positieve ervaringen met deze titel, gaf ik aan dat het voor sommigen interessant kon zijn om te wachten op de iets uitgebreidere Wonder Boy Anniversary Collection. Of dit terecht was, krijgen jullie te lezen in onderstaande review!

Wonder Boy is ontstaan als side-scrolling platformer in de jaren ’80 en is ondertussen uitgegroeid tot een heuse franchise. In die mate dat er ondertussen ook al verschillende compilaties bestaan. Het eerder verschenen Wonder Boy Collection bundelt naast het originele spel uit 1986 ook Wonder Boy in Monster Land, Wonder Boy in Monster World en Monster World IV. Met het recentere Wonder Boy Anniversary Collection komen daar naast eerder genoemde titels ook Wonder Boy III: Dragon’s Trap en Wonder Boy III: Monster Lair bij. Daarenboven zal je zien dat de verschillende titels ook in verschillende versies beschikbaar zijn. Voor sommigen mogelijks een meerwaarde, voor anderen dan weer geheel overbodig.

WB 1.png

Een resem aan Wonder Boy-versies

De eerste Wonder Boy Collection release bracht ons vier toptitels uit het Wonder Boy-universum. Wil je echter een completere Wonder Boy-ervaring, dan kan je beter voor de recentere Wonder Boy Anniversary Collection gaan. Zoals reeds aangehaald bevat deze naast de eerdere vier titels, ook Wonder Boy III: Dragon’s Trap en Wonder Boy III: Monster Lair, maar bovenal verschillende varianten van dezelfde games. Zo heb je bijvoorbeeld voor Wonder Boy naast de originele Sega System 1, de SG-1000-, Sega Mark III- en Game Gear-edities, zowel de internationale variant als de Japanse uitgave. Kijk je naar recentere games, dan zal je ook Genesis- en Mega Drive-versies zien terugkomen, wat het totaal op 21 ports brengt. Persoonlijk vind ik dat een leuke toevoeging, aangezien je met een Anniversary Collection een zo compleet mogelijke compilatie wilt aanbieden, al kan ik me voorstellen dat dit voor veel mensen als overbodig zal worden ervaren.

Elke port aan een grondige review onderwerpen ga ik niet doen. Naast het feit dat de tijd me helaas ontbrak om ze allemaal uitgebreid te spelen, zou het ons ook veel te ver leiden. Wel kan ik vertellen dat elke versie er erg geslaagd uitziet en dat je de onderlinge verschillen tussen de verscheidene games ook wel effectief opmerkt. Wie Wonder Boy vroeger gespeeld heeft, herinnert zicht ongetwijfeld de toenemende moeilijkheidsgraad. De enorme frustratie om terug van in het begin te moeten herbeginnen of het verstrijken van de tijd omdat je een paar ‘hammen’ of ‘bananen’ hebt gemist. Gelukkig bevat het spel de gekende Quality of Life-verbeteringen die we van ports gewoon zijn: het spel opslaan wanneer je wilt of zelfs scènes terugspoelen omdat je net een sprong gemist hebt of een vijand hebt geraakt. Kortom, verbeteringen die je frustraties wegnemen en die ervoor zorgen dat je meer kan genieten van het spel zelf.

WB 4.jpg

Twee toppertjes maken hun intrede

Uiteraard was ik ook benieuwd naar de twee toevoegingen, Wonder Boy III: The Dragon’s Trap en Wonder Boy III: Monster Lair. Eerstgenoemde vindt plaats na de evenementen uit Wonder Boy in Monster Land. Na het verslaan van de Meka Dragon krijg je te maken met een vloek die je in een soort hagedisman verandert. Teneinde de vloek op te heffen, zal je je doorheen verschillende levels moeten worstelen en andere draken moeten verslaan. Mijn inziens één van de leukere Wonder Boy games, waardoor enkel deze toevoeging het voor mij al waard maakt om de Anniversary Collection te overwegen.

Heb je de eerste collectie nog niet in je bezit, dan moet je ongetwijfeld voor deze verbeterde Anniversary Collection gaan.


In tegenstelling tot The Dragon’s Trap, gaan we in Wonder Boy III: Monster Lair niet meer aan de slag met onze vertrouwde held Tom Tom, maar met de groenharige held Leo of paarsharige heldin Priscilla. Zij zijn de aangewezen personen om indringers te verhinderen wapens te verzamelen en zodoende te voorkomen dat ze het land zouden vernietigen. Een leuke combinatie tussen een platformer en een soort shoot ‘em up. Vergeleken met The Dragon’s Trap, naar mijn mening de iets mindere van de twee, maar desalniettemin een meerwaarde voor de collectie!

WB 3.png


De betere Wonder Boy-compilatie

Hoewel ik de verschillende versies een leuke toevoeging vind, moet ik toegeven dat niet elke uitgave even ‘soepel’ aanvoelde. Ondanks de verschillende aanpassingsmogelijkheden naar schermkwaliteit, merkte ik regelmatig wat stutteringen of vertraging op de controller inputs. De terugspoelfunctie is hierbij natuurlijk erg handig, maar het blijft vervelend als je een ‘high jump’ wilt doen, maar je in realiteit gewoon los tegen een vijand loopt. Wie trouwens gewoon is van op de originele consoles te spelen, zal wat moeten wennen aan de moderne controls. Zo voelde springen op de PS5 met de R2-knop enigszins vreemd aan.

Ondanks dat ik me rot geamuseerd heb met dit spel en ik absoluut voorstander ben van dergelijke compilaties, moeten we de olifant in de kamer benoemen: de Anniversary Collection is in principe wat de Wonder Boy Collection had moeten zijn. Begrijp me niet verkeerd, Wonder Boy Collection is nog steeds een leuk spel en ik kan het nog steeds aanraden aan mensen die zo goedkoop mogelijk (blijft een twintigtal euro goedkoper dan de Anniversary Collection) een aantal Wonder Boy games een kans willen geven, maar wie de betere versie wil zal toch echt wel de Anniversary Collection moeten kopen. Had je Wonder Boy Collection reeds in je bezit? Jammer, die kan je beter doorverkopen!

Conclusie

Na de eerdere Wonder Boy Collection mogen we nu ook de Wonder Boy Anniversary Collection verwelkomen. Deze compilatie bevat naast de eerdere Wonder Boy, Wonder Boy in Monster Land, Wonder Boy in Monster World en Monster World IV nu ook Wonder Boy III: The Dragon’s Trap en Wonder Boy III: Monster Lair. Vooral The Dragon’s Trap is een toppertje die niet in de collectie mag ontbreken! Daarenboven zal je merken dat deze zes topspellen ook in verschillende ports beschikbaar zijn, wat het totaal op 21 games brengt. Voor de ene een meerwaarde, voor de andere vermoedelijk overbodig. Desalniettemin mag ik zeggen dat de Anniversary Collection de betere compilatie van de twee is. Heb je de eerste collectie nog niet in je bezit, dan moet je ongetwijfeld voor deze verbeterde Anniversary Collection gaan. Ook wanneer je deze wel reeds in je bezit had is een aankoop van de Anniversary Collection het overwegen waard. In dat geval zal je echter merken dat de eerdere Wonder Boy Collection overbodig is geworden. Vanuit dat standpunt kan je je de vraag stellen of deze Anniversary Collection niet de eerste en enigste compilatie had moeten zijn.

Disclaimer: ondanks dat dezelfde score werd toegekend als aan Wonder Boy Collection, zou ik altijd de Anniversary Collection aanraden.

Pro

  • Blijven topgames
  • Quality of Life-verbeteringen die voor minder frustraties zorgen
  • Wonder Boy III: The Dragon's Trap is één van de betere Wonder Boy games
  • Verschillende ports van elke game is een leuke toevoeging

Con

  • Wie de eerste versie bezit, zal merken dat deze volledig overbodig is geworden
  • Voor een Anniversary Collection hadden er mogelijks iets meer toevoegingen mogen zijn ten opzichte van de eerdere uitgave
  • In sommige versies toch wat stuttering en controller delay
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

26 januari 2023

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Platformer
  2. Retro

Ontwikkelaar

  1. Bliss Brain

Uitgever

  1. ININ Games
 
Terug
Bovenaan