Review: Wonder Boy Collection

Remasters, reboots, remakes, re…vanallesennogwat. Het lijkt momenteel schering en inslag! Voor sommige titels vind ik het zeker een meerwaarde, voor andere dan weer overbodig. Begrijp me niet verkeerd, ik ben er zeker niet tegen. Vooral voor mensen die bepaalde klassiekers nooit eerder gespeeld hebben, maar deze nu wel een kans wil geven, is het zeker interessant. Ik ben eerder het type persoon die dan liever zijn oude console nog eens afstoft, op zoek gaat naar die verdomde aansluitkabels die ergens op zolder in een doos vol verstrengelde kabels liggen die toch niemand nog gebruikt en hoopt dat die oude CRT-bak het effectief nog doet (ja, retrogames speel je op een oud scherm!). Uiteraard moet je dan het spel al in je bezit hebben of nog ergens een werkend exemplaar op de kop kunnen tikken. Een spel waarvoor ik toch een uitzondering maakte, was Wonder Boy. Het origineel speelde ik als jonge koter ooit nog op de Sega Master System II, maar de vervolgtitels heb ik helaas nooit gespeeld. Een stukje nostalgie en een stukje nieuwe ‘oude’ wereld, je ontdekt het in onderstaande review!

Wonder Boy is ontstaan als side-scrolling platformer in de jaren ’80 en is ondertussen uitgegroeid tot een heuse franchise. Het spel werd oorspronkelijk gemaakt door Westone Bit (voormalig Escape) en uitgegeven door Sega. 36 jaar later telt de serie heel wat originele titels, zoals Wonder Boy In Monster Land, Wonder Boy III, Wonder Boy in Monster World, et cetera. Wie graag nog eens de nostalgische toer opgaat of kennis wil maken met Wonder Boy, kan dat ook met één van de vele compilaties die ondertussen op de markt werden gebracht. Wonder Boy Collection is daar eentje van. Deze bundelt Wonder Boy, Wonder Boy in Monster Land, Wonder Boy in Monster World en Monster World IV. Ben je ook benieuwd naar de titels Wonder Boy III: The Dragon’s Trap en Wonder Boy III: Monster Lair, dan ga je best voor de Anniversary Collection.

WonderBoy_2.png

Een klassieker van formaat

Na een kleurrijk, vrolijk openingsscherm kan je kiezen uit één van de vier titels. Beginnen deed ik uiteraard met de originele titel uit 1986. Het verhaal is in principe simpel. Tom-Tom (zo heet het hoofdpersonage) moet zijn vriendin Tina redden uit de klauwen van de Dark King. Dit doe je door zeven verschillende gebieden te doorkruisen, elk bestaande uit vier levels en de aanwezige vijanden te verslaan. Gelukkig kan je hierbij gebruik maken van een aantal hulpmiddelen, zoals een bijl om vijanden een kopje kleiner te maken, een skateboard om sneller de levels te doorkruisen of door middel van de hulp van een engel, waardoor je gewoon tegen de vijanden kan lopen. Daar komt wel nog een extra uitdaging bij kijken. Tom-Tom heeft namelijk een soort van uitputtingsmeter, welke moet aangevuld worden door fruit te eten dat je doorheen het hele level tegenkomt. Naast het fruit zal je ook eenmalig een pop tegenkomen, welke zorgt voor extra bonuspunten. Verzamel je in elk level de pop, dan zal een extra gebied worden vrijgespeeld.

Wat ik me vooral herinner van Wonder Boy, waren de frustrerende momenten waarbij je net die sprong miste, of net op de verkeerde moment een bijl gooide en je genadeloos het leven liet. Voor de vijfhonderdste keer hetzelfde beginmuziekje horen en vervolgens van colère het bakje tegen de grond kwakken. Wonder Boy Collection tracht deze frustraties weg te nemen door een terugspoel- en fast forward-functie toe te voegen. Met een druk op de knop maak je een actie ongedaan of spoel je het spel in een sneltempo vooruit. Cheaten? Misschien. Maar het is toch vooral een welkome toevoeging als je gewoon de spellen nog eens rustig wilt spelen. Daarenboven leken de controls vlot en voelde het spel steeds soepel aan. Missie één: geslaagd!

WonderBoy_MonsterLand_2.png

Van side-scroller naar RPG

Tweede game in het rijtje was Monster Land (1987). Het verhaal volgt de gebeurtenissen van Wonder Boy. Elf jaar na het verslaan van de Dark King, verschijnt plots een vuurspuwende draak genaamd MEKA dragon. De bewoners waren hier niet tegen opgewassen en het ooit zo prachtige Wonder Land veranderde in Monster Land. Het is aan Tom-Tom, onze Wonder Boy, om het land van deze bedreiging te bevrijden. Met slechts en zwaard en één enkele health potion gaat hij de uitdaging aan.

Wie dezelfde game verwacht als de originele Wonder Boy zal even opkijken. Waar de titel uit 1986 een side-scrolling platformer was, is Wonder Boy in Monster Land eerder een RPG-variant, waarbij je naast het gekende concept ook vanalles kan verzamelen, items (zoals wapens en schoenen) kan kopen in winkels en het gekende side-scrolling plaats maakt voor een extra dimensie waarbij je de levels doorheen verschillende deuren kan doorlopen. Deze deuren zijn belangrijk, want waar achter de ene deur enkel maar extra vijanden schuilen, vind je achter een andere deur misschien wel een sleutel die je nodig hebt voor het verdere verhaal.

Wonder Boy Collection is een geslaagde compilatie die je heel wat uren spelplezier zal bezorgen!


Hoewel er veel meer mogelijkheden zijn in dit vervolg, voelt het spel soms ietwat ‘verouderd’ aan. Waar de originele Wonder Boy een ‘gewone’ platformer is en op een manier uitblinkt in zijn ‘simpliciteit’, probeert Wonder Boy in Monster Land zoveel meer te zijn. Begrijp me niet verkeerd, het is een welkome uitbreiding en de gameplay houdt zeker stand, maar vooral het grafische aspect en de verschillende menu’s leken de tand des tijds toch iets minder te hebben doorstaan. Fantastisch voor de doorwinterde retrogamer, maar iets minder toegankelijk voor mensen die enkel recente games gewoon zijn. Van een RPG verwacht je nu eenmaal iets meer dan van een ‘simpele’ platformer. Desalniettemin heb ik me er enorm mee geamuseerd en moet je toegeven dat het spel voor zijn tijd gewoon goed in elkaar zit!

WonderBoy_MonsterWorld_2.png


Een stapje verder in Wonder Boy in Monster World

Two down, two to go! We komen aan bij het derde spel in de rij met als originele titel: Wonder Boy in Monster World. Deze titel uit ’91 breit verder op de gekende formule van Monster Land. De verschillende RPG-elementen worden verder uitgediept en er komen nieuwe personages voorbij die het verhaal interessant houden. We maken namelijk kennis met Shion. Het is aan hem om Monster World te redden van een invasie van monsters. Op vraag van feeënkoningin Eleanora zweert Shion de monsters te verslaan en Monster World terug naar zijn oorspronkelijke staat te herstellen. Tijdens zijn reis zal Shion vergezeld worden van verschillende kompanen. Helaas kan je van hen geen gebruik maken in gevechten.

Waar Monster Land ietwat verouderd leek, geldt dat voor Monster World al een stukje minder. Zowel de graphics als de muziek zijn strakker en voelen frisser aan. Niet verwonderlijk, aangezien het de eerste titel was die op de Sega Mega Drive verscheen. Ook de gameplay is er sterk op vooruit gegaan, waarbij belangrijke RPG-elementen zoals impact van sterkere wapens en uitrusting toch duidelijker naar voor komen.

WonderBoy_MonsterWorld_IV_3.png


Vernieuwende gameplay in Monster World IV

Tenslotte komen we aan bij het laatste spel in de rij, tenminste van deze collectie, namelijk Monster World IV (1994). In dit spel maken we kennis met Asha, een jong meisje (Wonder Girl had wat raar geweest als titel, hoewel de meesten onder jullie het spel misschien kennen als Wonder Boy: Asha in Monster World, de recente remake van 2021) met groen haar en bijgestaan door haar huisdier Pepelogoo, die doorheen het avontuur regelmatig handig zal blijken. Asha hoort geesten roepen en smeken om hulp. Ze blijken afkomstig te zijn van Monster World. Ze zal het heft in eigen handen moeten nemen en de geesten proberen te bevrijden.

Aangezien het de recentste titel van de vier is, hoeft het niet te verwonderen dat Monster World IV ook meteen de meest uitgediepte is. Zo zijn de gevechten een stuk uitgebreider, zitten de graphics in een nieuw, moderner jasje en brengt de aanwezigheid van je hulpje een nieuwe, leuke dynamiek. Als ik een titel moet kiezen die ik nog regelmatig opnieuw zal spelen, zal het vermoedelijk deze worden, samen met uiteraard de originele titel uit ’86, for old times sake!

Conclusie

Wonder Boy Collection verzamelt vier gekende spellen uit de Wonder Boy-franchise. Wie de beginjaren van Wonder Boy wenst te (her)ontdekken, kan dat in de originele titel van 1986. Een ‘simpele’ side-scrolling platformer die voor velen een nostalgisch belletje zal doen rinkelen. Daarenboven kan je meer en meer het RPG-avontuur opgaan in de titels Wonder Boy in Monster Land, Wonder Boy in Monster World en Monster World IV. Hoewel eerstgenoemde wat verouderd aanvoelt, zijn vooral de laatste twee zeker en vast de moeite waard en zal je ongetwijfeld al snel een paar uur vertoeven in de wondere wereld van Monster World. Helaas bevat deze collectie niet de toppers Wonder Boy III: Monster Lair en Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. Wie ook graag deze titels een kans geeft, raad ik aan om de Wonder Boy Anniversary Collection aan te schaffen. Desalniettemin is Wonder Boy Collection een geslaagde compilatie die je heel wat uren spelplezier zal bezorgen!

Pro

  • Nostalgie ten top
  • Controls voelen vlot aan en games spelen soepel
  • De terugspoel- en fast forward-functie is best handig
  • Leuke prijs voor heel wat uren spelplezier

Con

  • Niet alle games zitten op hetzelfde niveau
  • Bevat jammer genoeg niet Wonder Boy III: Monster Lair en Wonder Boy III: The Dragon's Trap
7.5

Over

Beschikbaar vanaf

3 juni 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4

Genre

  1. Platformer

Uitgever

  1. ININ Games
 
Terug
Bovenaan