Jouw favoriete taart / vlaai

Zoveel om uit te kiezen. Als het met bakkersroom is, dan wel graag met een krokante kruimeldeeg en geen zachte taartbodem. Frangipane vind ik ook wel heerlijk, zeker als die nog een beetje lauw is. Zo heb ik mijn cake ook graag: nog een beetje lauw en met een krokante korst. En als je er in knijpt voelt het als een verzadigde spons.

Oh, wanneer wordt deze topic trouwens afgesplitst naar jouw favoriete koffiekoek? Dan graag de vierkante koek met pudding en chocolade. Als die GOED is uitgevoerd (kraakvers en zeer degelijke bakkersroom) ben ik gelukkig. Liefst niet té groot. Mattentaarten zijn ook geweldig, indien goed uitgevoerd.
 
Als ik mensen uitnodig voor koffie en vlaai dan koop ik meestal:
Smurfentaart
Knobbelkes
En dan eentje met chocomousse of een appel-frietjes vlaai.

Bekijk bijlage 24196

Ik kan morgen.

Welkom!
Maar zit nog in Spanje. De vlaaien die ze hier verkopen zijn niet echt de moeite waard om tot hier te komen...
Ik stuur wel een PM met een doodle. Voor mij moogt ge al een stukske smurfen reserveren (en een klein stukje chocomousse om het af te leren).

Nee, we zijn pas begonnen:


IMG_3722-met-watermerk.jpg


De discussie curryworst/frikandel/lange hamburger wordt nu uitgebreid met taart/vlaai. Zó veel mogelijkheden...

  • Curyworsttaart
  • Frikandellenvlaai
  • Lange Hamburgertaart
  • Curyworstvlaai
  • Frikandellentaart
  • Lange Hamburgertaart
"Het hartige hapje zit volgens Aldi vol met stukjes frikandel en currysaus"
"Maar mochten de vlaaien als zoete broodjes over de toonbank vliegen, dan zullen we overwegen om hem in het assortiment op te nemen"

:fingerguns:
 
Er is maar 1 echte goei taart en dat is rijsttaart. Dat is ech lekker.

Dan zijn er taarten die gewoon lekker zijn o.a. knobbelkestaart,...

En dan hebt ge dingen wat ze taart/vlaai noemen, dus alles wat niet uit Limburg komt
 
Edit mod: deze thread werd afgesplitst uit de ergernissenthread. Zeg jij taart of vlaai? En wat is je favoriet? Bespreek het hier!


In Oost-Vlaanderen denken ze bij een vlaai enkel aan zo'n bruine blubber ding. De eerste keer dat iemand zei dat zij voor vlaai ging zorgen en met die bruine drab afkwam was ik serieus teleurgesteld.
Dat 'bruine blubber ding' is gewoon de enige echte Vlaai en tevens een erkend streekproduct.


Al de rest zijn taarten!
 
Feit is dat ik als Vlaams-Brabander ook "vlaai" ken zoals die zware gelachtige Aalsterse variant. En de andere zaken zijn hier dus ook taarten.

Toppers voor mij zijn toch de klassiekers, zoals gezegd. Suikertaart, flantaart, rijsttaart maar als het wat minder klassiek Belgisch mag: tres leches (driemelktaart) of een niet te zoete cheesecake.
 
Dat 'bruine blubber ding' is gewoon de enige echte Vlaai en tevens een erkend streekproduct.


Al de rest zijn taarten!
Het verschil tussen vlaai en taart zit in de bodem.

"Vlaaien zijn wezenlijk verschillend van taart omdat de bodem van een ander soort deeg is gemaakt, meestal een zoete gistdeeg, soms ook linzen- of biscuitdeeg. Traditioneel (gegist) vlaaideeg lijkt op brooddeeg en is meestal wat zwaarder dan taartdeeg. Het kneden van het deeg (soms machinaal) kan vrij bewerkelijk zijn."
 
Geraardsbergse Mattentaarten niet vergeten, toch ook het vermelden waard hier! Al is dat niet echt een klassieke taart natuurlijk.

Ik eet veel taarten graag, maar als ik er echt ééntje moet uitkiezen, doe dan toch maar een echt goeie rijsttaart. :drool:
 
Taarten zijn imo overrated. Mijn monkeybrain wordt ook heel blij van vet en suiker in een taart met veel room, maar meestal valt dat qua smaak tegen omdat de zoetigheid overheerst.

Het helpt ook niet dat er vaak alleen bresiliennetaart is. Ik eet quasi alles, maar bresilienne op zich vind ik oprecht vies. Ik snap niet hoe dat populair kan zijn. Elke keer opnieuw probeer ik omdat ik het niet kan weerstaan, en elke keer valt dat weer even hard tegen.
 
Taarten zijn imo overrated. Mijn monkeybrain wordt ook heel blij van vet en suiker in een taart met veel room, maar meestal valt dat qua smaak tegen omdat de zoetigheid overheerst.

Het helpt ook niet dat er vaak alleen bresiliennetaart is. Ik eet quasi alles, maar bresilienne op zich vind ik oprecht vies. Ik snap niet hoe dat populair kan zijn.
Er zijn zeker taarten waarbij ik de zoetheid ook overdreven vind, ik heb al chocoladetaarten gegeten waar de kwaliteit van de chocolade niet echt geweldig was en die dus ongeloofelijk zoet was. Ook zo'n smurfentaart kan op dat vlak soms tegenvallen.

Brésiliënne vind ik ook niets eigenlijk.
 
Hoe ik dat kon vergeten. Chocoladetaart van bakkerij De Bonte in Moerzeke. Daar kan ik mij ziek in eten. Gelukkig gebeurt dat niet al te vaak want het is een goeie 25 km van bij me thuis.
Zijn dat cinnamon rolls? Fuck die zien er goed uit. En ik passeer makkelijk 3x in de week. Wat hebt ge mij aangedaan.

Standaard flan is zowat het enige dat ik vraag voor mijn verjaardag. Maar ik vreet wel alles. And then some.
 
Terug
Bovenaan