Jouw favoriete taart / vlaai

Suikertaart, vrienden. Of een goede flan of rijsttaart. Is dat dan flanvlaai en rijstvlaai in Limburg? Confused.
 
Niks gaat boven bresiliennetaart.
Rijsten bresilienne vanuit Kanne :drool:

Vlaaien, recht uit de mergelgrot

 
Citroen-merengue gemaakt door mijne wederhelft :drool: (maar ook altijd blij met een confituurtaart of een goeie kriekentaart)
 
Suikertaart, vrienden. Of een goede flan of rijsttaart. Is dat dan flanvlaai en rijstvlaai in Limburg? Confused.
Ik denk wel dat flan bij ons één van de enige uitzonderingen was. Da's gewoon 'flan', geen flanvlaai :D Dat is ook wel een beetje het achterophinkertje van de vlaaien :oi22: Rijstvlaai zeggen we inderdaad wel, en alles met banketbakkersroom krijgt vaak ook 'crème' mee. Crème-ananas, etc. Meteen nostalgie naar de bakker die met z'n camionet elke zondag op het gelijk reed van m'n grootouders, en waar we dan 5 taarten mochten uitkiezen. Met de vraag naar een beste vlaai sta ik meteen weer voor die man z'n schuifdeur...

Onmogelijk om te kiezen. Smurfentaart is zeker een kanshebber, maar crème-knobbelkes van bij een goeie bakker... dat wordt moeilijk om te verbeteren. Vooral omdat die gewoon niet bestaat waar ik nu woon en ik 'm al veel te lang moet missen.
 
Ik denk wel dat flan bij ons één van de enige uitzonderingen was. Da's gewoon 'flan', geen flanvlaai :D Dat is ook wel een beetje het achterophinkertje van de vlaaien :oi22: Rijstvlaai zeggen we inderdaad wel, en alles met banketbakkersroom krijgt vaak ook 'crème' mee. Crème-ananas, etc. Meteen nostalgie naar de bakker die met z'n camionet elke zondag op het gelijk reed van m'n grootouders, en waar we dan 5 taarten mochten uitkiezen. Met de vraag naar een beste vlaai sta ik meteen weer voor die man z'n schuifdeur...

Onmogelijk om te kiezen. Smurfentaart is zeker een kanshebber, maar crème-knobbelkes van bij een goeie bakker... dat wordt moeilijk om te verbeteren. Vooral omdat die gewoon niet bestaat waar ik nu woon en ik 'm al veel te lang moet missen.
Is dat deze: https://www.dezondag.be/gezellig-thuis/zondagse-kostcreme-kruimeltaart-of-knubbelkesvlaai/?
Ook eens gemaakt en dat was ook heerlijk.
 
Limburgse appelvlaai met kaneel en rozijnen.🫠
Of alles met kersen.
 
Petit-beurretaart, ook wel "metseltaart" genoemd. Dat was dé taart bij mijn grootouders, en ik ben daar nog altijd zot van. Supersimpel om te maken, en door de waanzinnige hoeveelheid (goeie!) boter ook erg goed tegen botontkalking en gewichtsverlies.

dsc_0055.jpg
 
Yes, klopt. Staat of valt met de banketbakkersroom natuurlijk, maar 🤤 (zonder laagje confituur wel, ik begrijp dat er bakkers zijn die dat soms durven...)

5 taarten? O_O

Anyway een goede bresilienne of flan, meer moet dat niet zijn
Bedankt voor de correctie! 5 vlaaien (maar ja, grote Limburgse familie ;) ).
 
Smurfentaart. Ja, taart. Bij de bron gehaald (Swinnen).

Vlaai is echt dialect, ken er persoonlijk weinig die dat zeggen.
 
Petit-beurretaart, ook wel "metseltaart" genoemd. Dat was dé taart bij mijn grootouders, en ik ben daar nog altijd zot van. Supersimpel om te maken, en door de waanzinnige hoeveelheid (goeie!) boter ook erg goed tegen botontkalking en gewichtsverlies.

dsc_0055.jpg
Damn nostalgie! Dat kreeg ik vroeger als kind op de verjaardag ofzo ook vaak, die was ook wel echt lekker ja :love: .
 
De houdbaarheid van frikandel vs curryworst is overschreden.
Tijd voor taart vs vlaai.
Nee, we zijn pas begonnen:


IMG_3722-met-watermerk.jpg


De discussie curryworst/frikandel/lange hamburger wordt nu uitgebreid met taart/vlaai. Zó veel mogelijkheden...

  • Curyworsttaart
  • Frikandellenvlaai
  • Lange Hamburgertaart
  • Curyworstvlaai
  • Frikandellentaart
  • Lange Hamburgertaart
 
Yes, klopt. Staat of valt met de banketbakkersroom natuurlijk, maar 🤤 (zonder laagje confituur wel, ik begrijp dat er bakkers zijn die dat soms durven...)


Bedankt voor de correctie! 5 vlaaien (maar ja, grote Limburgse familie ;) ).
Hier in de buurt is er een bakker en die steekt krieken in zijn bresiliennetaart. Who the f*ck doet dat nu? Je verwacht dat compleet niet en opeens zonder waarschuwing een kriek in mijn mond. De taart was om zeep. :angry:
 
Rijsten bresilienne vanuit Kanne :drool:

Vlaaien, recht uit de mergelgrot

Wij rijden daarvoor zelfs speciaal naar Kanne. Allez, in combinatie met het drinken van wat parelwijntjes in Genoelselderen. Favoriete familie uitstap. :love:
 
Terug
Bovenaan