Waterontharder

En wat je allemaal zegt houd totaal geen steek met de feiten.

Ahja ok, nu je het zegt slaat het inderdaad nergens op en was ik er wel content van. :unsure:

Of we het over verschillende toestellen hebben? Het ging over "een toestel op waterdruk". Dat had ik, en ik was niet tevreden. En hoezo zou het geen steek houden? Je kan toch effectief niet het regeneratiemoment kiezen? Ik heb toch ook zelf het zoutverbruik vastgesteld? Mijn ervaring met het afregelen is toch wat ze is?


Die kan beperkt ingesteld worden, maar als je van heel hoge naar veel lagere hardheid moet aanpassen, dan moet je een bepaald onderdeel van het toestel vervangen.
Het gaat er vooral over dat om geen TE zacht water te hebben, de mij geboden oplossing door installateur zich beperkte tot de bypass licht open te zetten. Geklooi dus. Valt gewoon niet fijn te regelen en daarom ook een slechte oplossing.
De Ecowater die we nu hebben heeft wel een eigen mogelijkheid om de resthardheid beter te controleren.

Indien de hedendaagse toestellen op dit vlak al betere voorzieningen hebben: fijn.
 
Ahja ok, nu je het zegt slaat het inderdaad nergens op en was ik er wel content van. :unsure:

Of we het over verschillende toestellen hebben? Het ging over "een toestel op waterdruk". Dat had ik, en ik was niet tevreden. En hoezo zou het geen steek houden? Je kan toch effectief niet het regeneratiemoment kiezen? Ik heb toch ook zelf het zoutverbruik vastgesteld? Mijn ervaring met het afregelen is toch wat ze is?
Ja blijkbaar was jij er niet content van, ik probeer alleen uit te zoeken wat er bij jou dan juist mis gelopen is.

Ik had het in een eerder bericht over toestellen van aquacare kinetico en minimax, ik heb jou geen merken of modellen horen vernoemen.
Vandaar de opmerking dat we het misschien wel over 2 totaal verschillende toestellen hebben.
Je kan inderdaad het regeneratiemoment niet kiezen, maar waarom zou je het toestel werkt goed zoals het is, tank 1 verzadigd begint hij te regenereren en gebruik je tank 2, tegen tank 2 voor zit is de eerst geredeneerd enkan je die weer gebruiken.
Zoutverbruik, bij ons oude toestel op elektriciteit was dat meer dan 150 kg per jaar, bij de het toestel van op waterdruk minder dan 100 kg (2 blokken iedere maand komt uit op 96 kg), nu dat de hardheid lager ligt door een centrale ontharder van de watergroep zitten we zelfs op minder dan de helft daarvan.
Het gaat er vooral over dat om geen TE zacht water te hebben, de mij geboden oplossing door installateur zich beperkte tot de bypass licht open te zetten. Geklooi dus. Valt gewoon niet fijn te regelen en daarom ook een slechte oplossing.
De Ecowater die we nu hebben heeft wel een eigen mogelijkheid om de resthardheid beter te controleren.

Indien de hedendaagse toestellen op dit vlak al betere voorzieningen hebben: fijn.
Ofwel was jou toestel inderdaad brol en was dat niet af te regelen, ofwel kende die installateur er niks van. De toestellen waar ik het over heb zijn echt wel te regelen naar de hardheid die jij wenst te bereiken (zoals ik in een eerder bericht reeds zei en uitgelegd heb).

Het toestel dat wij hier nu hebben is zo'n 10 jaar oud en de nieuwe die nu geleverd worden zijn op kleine aanpassingen na vrij gelijkaardig.

Even een samenvatting:
1) Jij zegt dat ze luid zijn, maar je hoort ze bijna niet. Hier staat het toestel in de garage, maar ik ken mensen op een appartement met het toestel in de keukenkast, je hoort het niet tenzij je de kast open trekt of wanneer je het weet en er echt op gaat letten.
2) Jij zegt hoog verbruik, wij en heel wat mensen die ik ken ervaren net het tegendeel.
3) Jij zegt dat de toestellen niet af te regelen zijn, maar dat is dus wel mogelijk.
4) En ja je hebt gelijk je kan het tijdstip van regenereren niet kiezen, dat argument klopt, maar waarop zou dat nodig zijn? Er is geen enkele reden waarvoor je dat zou moeten kunnen kiezen.
Trouwens, de regeneratie verloopt efficiënter en dus ook zuiniger.

Dus of wel spreken wij over verschillende soorten / types van waterverzachters op waterdruk, ofwel was er iets grondig mis met jou toestel en hebben ze jou serieus in het zak gezet met een installateur die blijkbaar ook zijn jij niet kende.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet het dat er kleinere zakken bestaan, vandaar ook dat ik zei "standaard 25kg", die kleinere zakken kleinere ook wel veel duurder uit.
Als je het weet dan kan je moeilijk argumenteren dat een pak van 8kg gemakkelijker is :)
In de colruyt is het €4,29 voor een zak van 10kg, scheelt maar weinig per kg t.o.v. een grote zak.
 
@XA4 , ben je zeker dat je ontharder nodig hebt? Want in in de (omgeving van) Leuven is er een kans dat je in het onthardingsgebied van Haasrode valt.
hier kan je voor je gemeente checken: https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater
En om zeker te zijn of je binnen het onthardingsgebied valt kan je hier de stratenlijst bekijken: https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater/stratenlijst

Hierdoor hebben wij beslist om toch niet een ontharder te plaatsen in onze huidige woning (en de nieuwbouw die we een beetje verder aan het zetten zijn).
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Ofwel was jou toestel inderdaad brol en was dat niet af te regelen, ofwel kende die installateur er niks van. De toestellen waar ik het over heb zijn echt wel te regelen naar de hardheid die jij wenst te bereiken (zoals ik in een eerder bericht reeds zei en uitgelegd heb).

Heb ik iets gemist daar? Je zei dat ze beperkt regelbaar zijn, maar een uitleg heb ik niet direct gezien? Maar ik ben wel geïnteresseerd nu: hoe kunnen die dan geregeld worden?

Bedankt voor de verdere samenvatting 😉
Maar het bijkomend comfort dat die Ecowater me biedt wil ik sowieso niet meer missen. De notificaties bij laag zoutniveau zijn voor een vergeethoofd als mezelf top, notificaties bij een hoger dan normaal verbruik kunnen ook wel eens van pas komen.

Maar zoals ik ook al in m'n eerste post hier zei: elk zijn ding he.
 
@XA4 , ben je zeker dat je ontharder nodig hebt? Want in in de (omgeving van) Leuven is er een kans dat je in het onthardingsgebied van Haasrode valt.
hier kan je voor je gemeente checken: https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater
En om zeker te zijn of je binnen het onthardingsgebied valt kan je hier de stratenlijst bekijken: https://www.dewatergroep.be/nl-be/drinkwater/jouw-drinkwater/stratenlijst

Hierdoor hebben wij beslist om toch niet een ontharder te plaatsen in onze huidige woning (en de nieuwbouw die we een beetje verder aan het zetten zijn).
Wilsele 😬
"De hardheid bedraagt 30.5 - 46.8 °F"
Ik merk het ook aan het water en de kalkaanslag... 't Is nodig 😏

Maar bedankt. Zou serieus wat besparen als het niet nodig zou geweest zijn.
 
Voor de geïnteresseerden, net offerte opgevraagd:
Ecowater Comfort 300 € 1.802,90
Ecowater eVolution 300 Boost € 2.165,90

Ik vermoed dat @Jackerath dezelfde prijzen heeft gekregen ;)

Wij krijgen via het werk korting op Ecowater. De prijslijst die wij online kunnen zien geeft deze prijzen: (incl 6% btw)

- Comfort 300: 1579,40€
- eVolution 300 Boost: 1987,40€


Wel geen idee of dat al dan niet incl plaatsing is. (Daarvoor moeten we een mail sturen voor een gepersonaliseerde offerte)
 
Heb ik iets gemist daar? Je zei dat ze beperkt regelbaar zijn, maar een uitleg heb ik niet direct gezien? Maar ik ben wel geïnteresseerd nu: hoe kunnen die dan geregeld worden?
Ik heb wat zitten zoeken, maar kan de informatie met filmje en foto's niet meer terug vinden.
Het komt erop neer dat het stuk bovenaan de harstanks uitwisselbaar is, naar gelang de hardheid en de resthardheid die je wenst.
Dan kan je dat ook nog finetunen of beperkt bijregelen.
Bedankt voor de verdere samenvatting 😉
Maar het bijkomend comfort dat die Ecowater me biedt wil ik sowieso niet meer missen. De notificaties bij laag zoutniveau zijn voor een vergeethoofd als mezelf top, notificaties bij een hoger dan normaal verbruik kunnen ook wel eens van pas komen.

Maar zoals ik ook al in m'n eerste post hier zei: elk zijn ding he.
Ik begrijp wel dat die notificaties handig kunnen zijn. Maar hier passeer ik bijna dagelijks langs het toestel, dus ik zie makkelijk hoe ver de zoutblok gevorderd is, de kap over het zoutreservoir is namelijk doorzichtig dus ik mizt zelfs niks open doen.
 
Voor de geïnteresseerden:
om niet meteen zomaar te betalen wat ze vroegen, heb ik wat over-en-weer gemaild en toch iets van de prijs gekregen.
Als je een waterontharder bij Ecowater aankoopt en je vermeldt een tipgever (die ook een Ecowater ontharder heeft staan uiteraard), krijg je €100 korting op je toestel. De tipgever ontvangt ook een bon van €50.
Mijn toestel werd recent geïnstalleerd en doet inmiddels zijn ding. Als tipgever heb ik iemand van hier op BG gekozen.
Mocht er dus iemand een naam nodig hebben om door te geven als tipgever, dan mag je mij zeker contacteren 😊
 
Bij ons zou het 15-18°F zijn volgens de website van de watergroep. Op websites van verkopers van waterverzachters zou het 40°F zijn :sop:
Net door deze tegensprekende informatie van verschillende partijen heb ik zelf de hardheid gemeten met een druppeltjestest:

Ik kom hier uit op 13°dH, wat omgerekend 23°fH is. Ik zit nu wat te twijfelen of het wel nodig is om een toestel te plaatsen, maar wij hebben overal meerprijzen betaald voor het zwarte kraanwerk, dus het zou wel zonde zijn als die aangetast worden door kalk of zelfs door anti-kalk kuisproducten.
 
Net door deze tegensprekende informatie van verschillende partijen heb ik zelf de hardheid gemeten met een druppeltjestest:

Ik kom hier uit op 13°dH, wat omgerekend 23°fH is. Ik zit nu wat te twijfelen of het wel nodig is om een toestel te plaatsen, maar wij hebben overal meerprijzen betaald voor het zwarte kraanwerk, dus het zou wel zonde zijn als die aangetast worden door kalk of zelfs door anti-kalk kuisproducten.
De installateur van Ecowater zei dat zelfs na installatie van de waterontharder dit nog steeds het geval is.
Minder, maar wel nog aftekening.
Hij heeft bij hem thuis ook een ontkalker van Ecowater, dus was daar heel eerlijk in.
Wij hebben ook om die reden gekozen om maar op beperkte plaatsen zwart kraanwerk te installeren (op sommige plaatsen was zwart echt mooier geweest, maar ja...)
Mijn toestel is nog maar 4 weken geleden geïnstalleerd, dus veel kan ik daar nog niet over zeggen.

Aan mijn waterkoker zie ik bv wel dat er nu geen kalkaanslag meer is.
Die heb ik ontkalkt een week na installatie waterontharder en nu, 3 weken later, nog helemaal niks.
Het heeft dus uiteraard wel effect.
 
Hier is de badkamer ondertussen een jaar en 3 maand verbouwd en volledig zwart kraanwerk geplaatst. Na die tijd nog helemaal niets van witte aftekening.
 
Hier is de badkamer ondertussen een jaar en 3 maand verbouwd en volledig zwart kraanwerk geplaatst. Na die tijd nog helemaal niets van witte aftekening.
Top hé. Mijn badkamer wordt 5 jaar dit jaar en van kalk is geen sprake. Terwijl wij in een zone wonen waar het water heel hard is. 1 inox kommetje vullen voor de kat met kraanwater en er was een witte ring van kalk te zien.
 
Idem hier. Sinds de ontharder er is, werkt de douchekop (na reiniging) weer optimaal en hebben we geen last meer van witte ringen op onze glazen.
 
net even gecontroleerd in ons nieuwe huis hoe hard het water daar exact is.
22-44 Franse graden / 12.32 - 24,64 Duitse graden.
Beiden zitten in de 'hard' categorie. Denk dat het hier wel aangeraden is om een waterverzachter te plaatsen? We zitten ook met relatief veel zwart kraanwerk...
 
Deze week ook even getest in onze nieuwbouw. Ik kreeg 8-14 Duitse graden als resultaat.
Dit was met een begrepen tester van een van onze keukeltoestellen, maar ik wil nog eens een nauwkeurige test doen die iets accurater is. Als ik de website van de Watergroep mag geloven, zouden we rond 9 Duitse graden moeten zitten. Heb alleen geen idee hoeveel kalk we dan mogen verwachten.
 
net even gecontroleerd in ons nieuwe huis hoe hard het water daar exact is.
22-44 Franse graden / 12.32 - 24,64 Duitse graden.
Beiden zitten in de 'hard' categorie. Denk dat het hier wel aangeraden is om een waterverzachter te plaatsen? We zitten ook met relatief veel zwart kraanwerk...
22 tot 44 Franse graden? Dan kan je toch moeilijk beweren dat je controle "exact" was?

Hoe heb je dit getest? Ik heb dit tot op de (Duitse) graad getest met dit hulpmiddel:
 
Wij hebben sinds vorige week een Ecowater Refiner Boost en godmiljaar wat een verschil.

Installateur heeft een stuk oude, overbodige leiding er vantussen gehaald. Die zat, naar zijn zeggen 80% dicht met kalk en andere vuiligheid. Geen wonder dat we al 9j met een verschrikkelijke waterdruk zaten.
Als onze keukenkraan ervoor volledig openstond komt dit nu overeen met 70% open. Als nu iemand een douche neemt en iemand anders opent de keukenkraan merkt die dat niet meer. Ervoor halveerde de waterdruk in de douche.
En ons kraantjeswater smaakt nu eindelijk naar water ipv whatever het ervoor was (ik smaakte toen precies brokjes kalk, zand, chloor,...)


Dankzij werkgever en acties een mooie korting gekregen.
 
Terug
Bovenaan