Bordspelreview: Unmatched Adventures: Tales to Amaze

Ik ben een grote fan van de Unmatched-reeks en ik hoef dan ook niet te vertellen dat ik zo goed als alles van Unmatched in huis heb gehaald. Een deel ervan in het Engels, een ander deel in het Nederlands. Dat laatste is de laatste tijd steeds bewuster, want mijn twee kinderen zijn ook gebeten door het bordspelvirus en dan is het toch eenvoudiger om dat met de Nederlandse taal te doen. Unmatched Adventures: Tales to Amaze is sinds deze week ook in het Nederlands beschikbaar dankzij uitgever White Goblin Games. WGG stuurde ons een exemplaar op ter review en ik kan nu al verklappen dat het spel geweldig is.

Het verhaal van Unmatched Adventures: Tales to Amaze begon een klein jaar geleden via Kickstarter. Restoration Games zette het project op Kickstarter en met 9000 backers was het behoorlijk succesvol te noemen. Nog geen jaar later is het spel beschikbaar én zelfs in het Nederlands, iets wat met mijn jarenlange Kickstarter-ervaring (lees: verslaving) zelden gebeurde. Deze keer neem je het in dit Unmatched-spel niet op tegen elkaar, maar ga je wel coöperatief aan de slag. Hoe dat in z'n werk gaat, leg ik je graag uit in deze review. Wie niet bekend is met Unmatched, neemt best ook eerst even de review van de 'gewone' versie door.

IMG20240124155412.jpg

Gemeenschappelijke vijand​

In de Unmatched-spellen ga je normaal gezien de confrontatie met elkaar aan. Elke speler neemt de controle over een held met unieke eigenschappen en het is de bedoeling om de andere speler(s) hun levensbalk op nul te krijgen. Lukt je dat, dan ga je als overwinnaar naar huis. Maar in Unmatched Adventures: Tales to Amaze telt dat niet. Je klopt niet op elkaars smoel tot de tanden in het rond vliegen en het bloed tot tegen de muur spat, maar moet samenwerken tegen een gemeenschappelijke vijand. En het liefst van al beter dan dat de politieke partijen dat doen, want anders wordt het al snel een debacle. De AI wordt op een slimme manier aangestuurd door enkele kaarten en qua spelregels verandert er hoegenaamd niet veel. Wie Unmatched dus al gespeeld heeft, zal snel kunnen starten met dit nieuwe avontuur.

De spelmogelijkheden zijn eindeloos.


Unmatched Adventures: Tales to Amaze telt vier speelbare helden en twee schurken, elk met hun eigen spelcomponenten en eigenschappen. Die schurken worden bijgestaan door enkele handlangers om het je team toch wat moeilijker te maken, afhankelijk van het spelersaantal. Enerzijds heb je Mothman, anderzijds de meer uitdagende Martian Invader. Voor de eerste spellen dus aangeraden om het op te nemen tegen Mothman en daarvoor kies je dus de juiste kant van het dubbelzijdige spelbord. De schurk heeft een eigen actiedeck en de waarde van de levensschijf hangt ook af van het aantal spelers. Op die manier mag je met meerdere spelers toch ook een pak uitdaging verwachten. Er zijn zes handlangers aanwezig in het spel en je kunt deze ofwel willekeurig selecteren, ofwel een bewuste keuze maken. Er is één handlanger per speler en ook zij hebben elk unieke vaardigheden. Verder hebben zij hun eigen decks en levensschijf, eventueel aangevuld met extra componenten om het spel wat spicier te maken.


Afwisselende scenario's​

Elke schurk heeft z'n eigen scenario. Het is dus niet zo dat Mothman of de Martian Invader gewoon wat rondhuppelen op het spelbord om je een paar rake klappen uit te delen. Nee, de Mothman z'n doel is het vernietigen van vier bruggen (of elke held uitschakelen). Dat laatste geldt uiteraard ook voor de Martian Invader, al is zijn doel het omdraaien van vier tokens die op het spelbord liggen. Het is aan de helden om deze snode plannen tegen te houden en de levensschijf van de schurk op nul te krijgen. In welke volgorde dat gebeurt, wordt bepaald door de initiatiefkaarten. Elke speler, elke schurk en elke handlanger heeft in dit deck één kaart zitten. Dit deck wordt geschud en zo wordt bepaald in welke volgorde elk personage aan de beurt komt. De beurten van spelers zijn gelijkaardig aan die uit de andere Unmatched-spellen. Verplaatsen, beramen en aanvallen zijn terugkerende acties.

Als je aan de beurt bent, moet je twee acties uitvoeren. Dit mogen verschillende zijn, maar ook twee keer dezelfde actie. Deze acties worden uitgelegd in de eerder gelinkte review, dus ga ik hier niet dieper op in. Het belangrijkste is uiteraard wel het aanvallen van de vijanden en diens handlangers. Ook dit gebeurt grotendeels volgens de standaardregels, maar er is toch een wijziging. Je valt namelijk geen andere speler aan die zich eventueel kan verdedigen door een zelf gekozen kaart, maar een door het spel bestuurd personage. Net zoals gewoonlijk speel je een gedekte aanvalskaart. Draai de bovenste kaart om van de trekstapel van het personage dat je aanvalt, deze geldt nu als verdedigingskaart. Je vergelijkt de aanvals- en verdedigingswaarde. Is de aanvalswaarde hoger, dan loopt het aangevallen personage schade op. Ook de kaarteffecten worden uitgevoerd zoals aangegeven. Dit kan voor, tijdens of na een gevecht zijn.

IMG20240124155152.jpg

(Te) open communicatie​

Ook de vijanden nemen graag al eens een beurt in de hoop dat ze hun doel voltooien. Eerst wordt er gekeken welke held of sidekick er volgens de regels als doelwit gekozen moet worden. Staat een schurk of handlanger ernaast, dan wordt deze het doelwit. Zijn er meerdere mogelijkheden, dan beslissen de spelers samen. Staat er niemand naast de vijand, dan zal deze verplaatsen volgens de waarde aangegeven op de getrokken actiekaart. Ligt er een held of sidekick binnen handbereik, dan verplaatst deze en valt deze aan. De vijand trekt de bovenste kaart van de trekstapel en de aangevallen speler heeft de mogelijkheid om zich eventueel te verdedigen. Beide kaarten worden omgedraaid en uitgevoerd. Is er niemand binnen handbereik om aan te vallen, dan blijft de vijand staan en schuif je de onheilfiche op. Hierdoor is de vijand een stapje dichter bij z'n doel. Bij Mothman moet dat fiche bijvoorbeeld zeven keer opgeschoven worden om een brug te vernietigen.

Unmatched Adventures: Tales to Amaze verrijkt de Unmatched-franchise.


Tijdens het spel mogen spelers open communiceren. Dit kan zelfs zo ver gaan dat iedereen met z'n kaarten open mag spelen. Goede communicatie is belangrijk, al vind ik het persoonlijk een beetje flauw dat echt alles gedeeld mag worden. Op zich is open communicatie wel handig, want iedereen, ook elke vijand, heeft allemaal unieke vaardigheden. Het loont dus om een plan van aanpak te bespreken. De handlanger Tarantula heeft bijvoorbeeld webben waardoor spelers hun beweegactie moeten eindigen. De Blob heeft dan weer giftig slijm waarbij spelers schade oplopen indien ze een plek met dat slijm betreden of passeren. De vijanden, handlangers, helden en schurken spelen door hun unieke vaardigheden allemaal erg verschillend en dat maakt dat elk potje wel anders aanvoelt.

Wie nog meer afwisseling wil, kan zich laten gaan met andere sets. De mini's en handlangers zijn uitwisselbaar met andere sets. Je kunt Unmatched Adventures: Tales to Amaze dus spelen met helden uit eerdere spellen, al gelden er een aantal aanpassingen. Vertelt een kaart dat je bij een tegenstander bijvoorbeeld de bovenste drie kaarten mag bekijken, dan mag je dat doen met slechts één kaart. Een aantal kaarten afleggen blijft wel ongewijzigd. Je kunt de helden uit deze game trouwens ook gebruiken om elkaar het leven zuur te maken. Je kunt dus niet enkel coöperatief aan de slag met Unmatched Adventures: Tales to Amaze, maar ook competitief. De Unmatched-reeks staat gekend om z'n eindeloze mogelijkheden om alles te combineren en deze set versterkt dat alleen maar. Ik ben nog meer fan!

Conclusie

Unmatched Adventures: Tales to Amaze breidt het al uitgebreide gamma aan Unmatched-spellen uit. Deze keer sla je niet op elkaar, maar op gemeenschappelijke vijanden die een doel voor ogen hebben. Martian Invader wil de wereld overnemen en Mothman wil een aantal bruggen opblazen. Communicatie is belangrijk, want alle personages, gaande van de helden tot de handlangers van de schurken, hebben allemaal unieke vaardigheden. Je dient samen te werken om alles tot een goed einde te brengen. De spelcomponenten en miniatures zijn trouwens weer fantastisch en alles is uitwisselbaar met andere sets. Ik was al een groot fan en blijf dat nog steeds!

Pro

  • Uitwisselbaar met andere sets
  • Toffe scenario's
  • Coole miniatures en knappe spelcomponenten
  • Alle personages hebben heel uiteenlopende vaardigheden

Con

  • Echt alle informatie mag gedeeld worden
8.5

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Jason Hager, Darren Reckner

Aantal spelers

1-4

Tijdsduur

20-60 minuten
 
Terug
Bovenaan