Bordspelreview: Unmatched: Cobble & Fog

Van een druilerige paasvakantie gesproken ... Het gros van de maand maart konden we genieten van een zomers weertje, maar afgelopen week was het maar een trieste bedoening. Genieten van een terrasje zat er niet in en in de regen in pretparken lopen is ook geen pretje. Gelukkig heb ik nog een andere hobby en dat is het spelen van bordspellen. Het regenweer is een zegen voor de hobby en helpt me alvast om door de stapel reviewspellen te geraken. Deze keer presenteer ik jullie de review van Unmatched: Cobble & Fog.

Slechts enkele weken geleden maakte ik voor het eerst kennis met Unmatched. Ik maakte mijn debuut in dit bordspel bij redacteur Cerulean. Hij maakte op Spellenspektakel kennis met de reeks en was onmiddellijk verkocht. Ook ik was verkocht na dit eerste partijtje en schafte me direct Unmatched: Gevecht der Legendes: Deel 1 aan. Een paar weken geleden ontving ik Unmatched: Cobble & Fog van uitgever White Goblin Games en verdubbelde hiermee mijn collectie. Sindsdien werd ook Unmatched: Robin Hood vs. Bigfoot toegevoegd aan de spellenkast en nummer vier, Unmatched: Roodkapje vs. Beowulf, staat in pre-order. Is het duidelijk dat ik fan ben?

Unmatched 1.jpg

Klopterop!​

Vroeger kocht ik mijn spellen voornamelijk in het Engels, maar sinds mijn kinderen zich ook in de hobby hebben gestort ben ik overgeschakeld naar de Nederlandse taal. Zo behoren heel wat Nederlandstalige spellen van onder andere 999 Games en White Goblin Games ondertussen tot de collectie, vooral als er ook tekst op de kaarten in kwestie staat. Voor de kinderen van acht en negen jaar is dat namelijk een groot verschil. De Unmatched-spellen speel ik niet met hen, maar wel regelmatig met redacteurs Karel-Jan, Sir. K en Cerulean. In veel gevallen werden het spannende matchen waarin twee keer twee helden het tegen elkaar opnemen, eventueel aangevuld met enkele handlangers.

Unmatched is een van mijn favoriete bordspelreeksen!


In alle Unmatched-spellen krijgt elke speler een held als speelfiguur, eventueel een of meerdere sidekicks en een deck van dertig kaarten. Het doel van het spel is om in een duel als enige held over te blijven. Speel je in een twee-tegen-twee modus, dan moet je beide helden van het andere team uitschakelen. Elke held en iedere sidekick heeft unieke vaardigheden. De eerste keer dat je figuurlijk in de huid van een bepaald personage kruipt, zul je nog niet goed weten wat je precies moet doen om de overwinning binnen te halen. Je leert de personages pas kennen na een aantal keer met dezelfde held te hebben gespeeld. Het leuke aan de Unmatched-spellen is dat je alle helden kunt uitwisselen met elkaar, waardoor je héél wat mogelijkheden creëert!

Unmatched 2.jpg

Grote herspeelbaarheid

Elke speler heeft om de beurt twee acties uit drie mogelijkheden, waarbij een actie eventueel herhaald kan worden. Als eerste is er de verplaatsactie, waarbij je verplicht een kaart moet trekken en erna optioneel al je strijders een aantal velden kunt verplaatsen zoals aangegeven op je heldenkaart. De tweede mogelijkheid is om een onmiddellijke actie te spelen, aangegeven door een bliksem. Als laatste kun je een tegenstander aanvallen. Bij een aanval zijn er twee mogelijkheden, sommige helden en sidekicks vallen 'direct' aan, waarbij de held of handlanger naast de tegenstander moet staan. Anderen vallen dan weer vanop afstand aan, waarbij zowel de aanvaller als de tegenstander in hetzelfde gebied moeten staan.

Elke held en elke sidekick is uniek, wat een pak mogelijkheden biedt naar herspeelbaarheid toe. In Cobble & Fog zitten vier helden: Invisible Man, Dr. Jekyll en Mr. Hyde, Dracula en Sherlock Holmes. De drie laatstgenoemde hebben allen een of meerdere sidekicks, terwijl Invisible Man het op z'n eentje moet redden. Hij heeft wel een aantal mistfiches die een aantal toffe mogelijkeden creëren. Sherlock Holmes krijgt hulp van Watson en dit duo staat er in Unmatched om bekend dat de effecten op hun kaarten nooit ontweken kunnen worden. Hij heeft echter weinig verdedigingskaarten, waardoor je Sherlock altijd op een afstand van de tegenstander moet houden. Dat Watson vanop afstand kan aanvallen, helpt dan weer een pak.

Unmatched 3.jpg

Sterktes en zwaktes

Ook Dracula is een toffe held om mee te spelen. Hij kan namelijk sterk uithalen en in één aanval een grote hoeveelheid schade aanrichten, terwijl hij zich ook met het bloed van zijn tegenstanders kan voeden indien hij verzwakt is. Daarnaast wordt hij bijgestaan door drie zusters die ook graag de boel op stelten zetten. Invisible Man verschijnt dan weer te pas en te onpas ten tonele door handig gebruik te maken van drie mistfiches. Zo kan hij zich alleen, want verder heeft hij geen hulp van sidekicks, razendsnel over het bord bewegen en eventueel zorgen voor een verrassingsaanval. Het mag dus duidelijk zijn dat alle helden hun eigen sterktes en zwaktes hebben en dat je als speler even tijd nodig hebt om te leren spelen met een bepaalde held. Zoals eerder gezegd kun je de helden uitwisselen met eender welke versie, waardoor je Sherlock Holmes bijvoorbeeld ook tegen Robin Hood en Invisible Man tegen Medusa kunt laten vechten.

De combinatiemogelijkheden zijn bijzonder groot.


Het is duidelijk dat ik fan ben van deze spellenreeks. Helaas brengt White Goblin Games niet alle spellen uit, maar een groot probleem vormt dit niet. Je kunt perfect een Engelstalig spel combineren, aangezien het deck van een held door één speler wordt gebruikt. Een van de tofste elementen is dat je elke held z'n speelstijl moet ontdekken. Daar waar de ene sterk is in de aanval, moet de ander gebruik maken van hinderlagen. Soms is het zelfs nodig om je sidekick bewust op te offeren om je held te redden. Combineer je helden uit andere spellen, dan creëer je nog grotere mogelijkheden. Ik haal alleszins de nieuwe spellen ook in huis!

Conclusie

Unmatched: Cobble & Fog, oorspronkelijk uitgebracht in 2020, is de nieuwste iteratie die White Goblin Games verzorgde en dit jaar op de markt gooide. Het introduceert vier nieuwe helden die opnieuw elk hun speelstijl hebben. De ene heeft drie zwakke sidekicks, de andere één sterke en Invisible Man moet zich alleen zien te redden. Unmatched: Cobble & Fog staat garant voor spannende spellen, of je nu alleen tegen een ander het gevecht aangaat of in teamverband (twee tegen twee) een potje wil beslechten, het zorgt altijd voor een leuk tijdverdrijf met af en toe verrassende twists. Ik ben fan, zoveel is duidelijk!

Pro

  • Spanning gegarandeerd
  • Mooi spelmateriaal
  • Helden zijn uitwisselbaar
  • Je wordt steeds beter

Con

  • Niet met drie te spelen
9

Over

Uitgever

  1. White Goblin Games

Designer

Rob Daviau, Justin D. Jacobson, Chris Leder, Kevin Rodgers

Aantal spelers

2-4

Tijdsduur

20-40 minuten
 
Niet met drie te spelen

3-speler regels

Er zijn officiële 3-speler regels.

1) You can play on any 4-hero map. Set up as normal. (The fourth-player starting spot will stay empty.)

2) During the first turn, player 1's fighters cannot attack player 3's fighters.

3)The winner is the last one standing, i.e., defeats the other two heroes.
 
Redactie
3-speler regels

Er zijn officiële 3-speler regels.

1) You can play on any 4-hero map. Set up as normal. (The fourth-player starting spot will stay empty.)

2) During the first turn, player 1's fighters cannot attack player 3's fighters.

3)The winner is the last one standing, i.e., defeats the other two heroes.
Ik heb de Nederlandstalige versie van White Goblin Games en heb dus die spelregels gelezen. Daar staat geen vermelding naar bovenstaande regels.
Als je in deze versie met 3 wilt spelen, moet 1 iemand 2 helden voor zijn rekening nemen en zo strijden tegen het tweede team bestaande uit 2 spelers. Da's toch nog iets anders. Over een free-for-all wordt in de spelregels niets vermeld.
 
Terug
Bovenaan