Waterontharder

Waar wij woonden was het best wel hard water (dacht iets van een 40°F ). Het was voor de sanitair installateur van onze nieuwe woning (letterlijk een straat verder) helemaal geen moeilijke opdracht om ons een waterontharder te verkopen. Doordat er op dat moment ook heel wat andere beslissingen moesten gebeuren deden we geen verder onderzoek en gingen akkoord wat hij ons aanbood.

We hebben dus nu een Delta (Morava) waterontharder staan. Jammer genoeg maakte de installateur er een boeltje van. Zo was er geen terugslagklep geïnstalleerd net voor de ontharder en geen afzonderlijke baypass (enkel op apparaat zelf), bij de eerste spoeling spoot het water overal in het rond omdat het buisje losgekomen was e.d. Geen goeie ervaring, maar uiteindelijk wel allemaal opgelost geraakt met een andere loodgieter en hebben de mensen van Delta zelf ons ook goed geholpen.

We kozen er wel voor het advies van de Vlaamse Milieu Maatschappij (https://www.vmm.be/water/bouwen/drinkwater/waterontharders) op te volgen en enkel de waterontharder op de leidingen naar onze wasmachine en boiler te installeren. Zo gaat er toch heel wat minder water doorheen wat voor minder verbuit van zout en water zorgt. Nu achteraf gezien, mochten we nog wat meer advies ingewonnen hebben, want blijkbaar is het water hier maar iets van tussen de 15 en 18 °F en was een ontharder misschien helemaal niet nodig...
 
Nu in onze nieuwbouw zou ik toch ook een waterontharder willen voorzien (lees: moeten voorzien. Regio Leuven, blijkbaar gekend voor hard water)

Zijn er toestellen/merken die worden aangeraden?
Huishouden van 3, geen idee van ons waterverbruik aangezien we er nog niet zo lang wonen.
Nog andere zaken die geweten moeten zijn?

Ik hoorde een tijdje terug een collega praten over een elektrische waterontharder die iets duurder zou zijn, maar waar geen zout nodig was.
Lijkt me interessant aangezien ik zoiets (aanvullen zout) waarschijnlijk ga vergeten. Al zijn de huidige toestellen misschien verbonden met een app en geven dus gewoon een melding...? :unsure:

Dus indien er suggesties zijn of merken waar ik een offerte kan opvragen, laat maar weten!
 
Je zal er hier genoeg vinden in het thread, maar heb zelf de ecowater Evolution 300 BOOST staan.
Zelfde regio, doet goed zijn werk. Verbonden met Wifi dus je krijgt een melding van de app als je zout moet vervangen of als je meer dan normaal water gebruikt. Kan daar eigenlijk niet mis mee gaan. Moet daar minstens een half jaar niet naar kijken als ik die bijvul vermits we laag waterverbruik hebben (50m3 ongeveer, wc's en wasmachine op regenwater).
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Voor die Ecowater ga ik ook eens een offerte vragen.

Loodgieter had Watergenius voorgesteld, maar dat vond ik toch maar duur voor wat het is (een klassiek "dom" toestel?).

Mindere ervaringen gehad met Bayard:
Bij de verkoop: "ons mini model is net groot genoeg om een volledige zak zout in te kappen."
Bij het onderhoud: "ja meneer, uw toestel werkt niet goed omdat je er geen hele zak zout in mag gieten. Het geheel begint aan te koeken als 1 vast blok, waardoor het niet meer naar beneden zakt na een tijdje."
 
Bij aquacare kinetico en minimax (onder andere, zullen er nog wel zijn) hebben ze kleine toestellen die volledig op waterdruk werken, dus geen stroom nodig. Hierin zet je gewoon telkens 2 zoutblokken, dus niet zitten klooien met zakken zout.
 
Je zal er hier genoeg vinden in het thread, maar heb zelf de ecowater Evolution 300 BOOST staan.

Zelfde hier, al 2 jaar ondertussen. Woon in een regio met zeer hard water en werkt echt goed. Geen last meer van kalk. De notificaties van laag zoutniveau zijn voor mij ideaal, anders vergeet ik dat.

Bij aquacare kinetico en minimax (onder andere, zullen er nog wel zijn) hebben ze kleine toestellen die volledig op waterdruk werken, dus geen stroom nodig. Hierin zet je gewoon telkens 2 zoutblokken, dus niet zitten klooien met zakken zout.
Of je nu een blok zout koopt/vervoert/erin zet of een zak koopt/vervoert/erinkapt lijkt mij nu toch ook niet zo'n comfortverschil.
Elk zijn ding maar ik heb ook zo snel gehad op waterdruk en nooit meer.
 
Zelfde hier, al 2 jaar ondertussen. Woon in een regio met zeer hard water en werkt echt goed. Geen last meer van kalk. De notificaties van laag zoutniveau zijn voor mij ideaal, anders vergeet ik dat.
Ligt er natuurlijk aan waar je toestel staat, hier staat die in de garage waar ik bijna dagelijks langs passeer, dus ik zie makkelijk of het tijd is om zout bij te vullen.
Of je nu een blok zout koopt/vervoert/erin zet of een zak koopt/vervoert/erinkapt lijkt mij nu toch ook niet zo'n comfortverschil.
Elk zijn ding maar ik heb ook zo snel gehad op waterdruk en nooit meer.
Een pak met 2 blokjes is 8 kg, zo een zak pastilles of korrels is standaard 25 kg. Het eerste is dan toch wel veel handiger en makkelijker hanteerbaar / beter voor de rug.

Wat was het probleem bij jou met dat toestel op waterdruk.
 
Ligt er natuurlijk aan waar je toestel staat, hier staat die in de garage waar ik bijna dagelijks langs passeer, dus ik zie makkelijk of het tijd is om zout bij te vullen.

Een pak met 2 blokjes is 8 kg, zo een zak pastilles of korrels is standaard 25 kg. Het eerste is dan toch wel veel handiger en makkelijker hanteerbaar / beter voor de rug.
Ik koop altijd deze zakken van 10Kg in de colruyt: https://www.colruyt.be/nl/producten/15566
Aangezien de waterverzachter op de zolder staat prefereer ik deze :)
 
Voor de geïnteresseerden, net offerte opgevraagd:
Ecowater Comfort 300 € 1.802,90
Ecowater eVolution 300 Boost € 2.165,90

Ik vermoed dat @Jackerath dezelfde prijzen heeft gekregen ;)
Merci. En heb je een idee van installatie termijn?
Ik moet er ook eens werk van maken. Zou nog een waterverzachter willen voor we intrekken in onze woning (+- maart/april)
 
Amai dat is ook serieus gestegen in prijs. 5 jaar terug 1600 voor de Evolution 300.
Eind 2020 ook nog 1616 betaald.
Ze moeten al die geïndexeerde lonen kunnen betalen :sneaky:
Maar inderdaad, is een serieus stuk bij. Niks aan te doen.
Tarief van onderhoudscontract is hetzelfde gebleven? Blijkbaar €118 (excl BTW)/jaar en is indexeerbaar. (na een jaar als 2022 neemt iedereen dit standaard op in zijn contracten, vermoed ik :rolleyes:)

Merci. En heb je een idee van installatie termijn?
Ik moet er ook eens werk van maken. Zou nog een waterverzachter willen voor we intrekken in onze woning (+- maart/april)
Nee, dat werd niet vermeld.
Wij wonen al in de woning, dus op zich is de datum voor ons minder belangrijk.
Al merk ik wel dat er enorm veel kalk in het water zit (vandaar de ontharder natuurlijk :unsure: ) dus zou er toch ook niet te lang mee willen wachten.
 
Bij ons zou het 15-18°F zijn volgens de website van de watergroep. Op websites van verkopers van waterverzachters zou het 40°F zijn :sop:
Het is wel zo dat we vroeger zeer hard water hadden en dit een tijd geleden werd verlaagd door de Watergroep.

Maar van een kennis die 2 straten verder in een nieuwbouw is getrokken, hoor ik dat ze al overal last heeft van kalk aanslag, dus tzal nog niet zacht genoeg zijn. We hebben ook zwart kraanwerk gekozen, dus daar ga je alles dubbel zo goed op zien vrees ik.
 
Ze moeten al die geïndexeerde lonen kunnen betalen :sneaky:
Maar inderdaad, is een serieus stuk bij. Niks aan te doen.
Tarief van onderhoudscontract is hetzelfde gebleven? Blijkbaar €118 (excl BTW)/jaar en is indexeerbaar. (na een jaar als 2022 neemt iedereen dit standaard op in zijn contracten, vermoed ik :rolleyes:)

Bij mij is het 2-jaarlijks onderhoud omwille van het feit dat ik een ontsmettingsmodule erin heb laten zetten. Was 132€ laatste keer.
 
Ik koop altijd deze zakken van 10Kg in de colruyt: https://www.colruyt.be/nl/producten/15566
Aangezien de waterverzachter op de zolder staat prefereer ik deze :)
Ik weet het dat er kleinere zakken bestaan, vandaar ook dat ik zei "standaard 25kg", die kleinere zakken kleinere ook wel veel duurder uit.
Spoelen op random en soms storende momenten, kleine inhoud, vrij hoog verbruik, moeilijk regelbaar.
Wat is er storend aan dat spoelen op random momenten? Wij leren dat niet eens wanneer die aan het spoelen is tenzij we naast het toestel zouden staan.
Het is ook niet zo dat hij niet kan ontkalken tijdens het spelen, het toestel heeft 2 tanks en terwijl de ene spoelt blijft de andere gewoon zijn werk doen.
De kleine inhoud klopt, het is dan ook een klein toestel. Hoog verbruik, dat valt heel goed mee.
Moeilijk regelbaar, er is daar dan ook niet veel aan te regelen.
Bij ons zou het 15-18°F zijn volgens de website van de watergroep. Op websites van verkopers van waterverzachters zou het 40°F zijn :sop:
Het is wel zo dat we vroeger zeer hard water hadden en dit een tijd geleden werd verlaagd door de Watergroep.

Maar van een kennis die 2 straten verder in een nieuwbouw is getrokken, hoor ik dat ze al overal last heeft van kalk aanslag, dus tzal nog niet zacht genoeg zijn. We hebben ook zwart kraanwerk gekozen, dus daar ga je alles dubbel zo goed op zien vrees ik.
Jullie hebben een centrale wateronthardingsinstallatie bij jullie in de buurt?
Sommige verkopers van waterverzachters blijven inderdaad de oude hardheidsgegevens gebruiken.
 
Wat is er storend aan dat spoelen op random momenten?

Liever 's nachts wanneer het sowieso niet opvalt. Want dat produceert wel wat herrie he.

Hoog verbruik, dat valt heel goed mee.

Peeke, je moet niet vragen naar de redenen waarom ik er gene meer wil om ze dan te kunnen minimaliseren he. 🙂
Ik heb dat ding hier 10 jaar gehad, ik heb er spijt van gehad, en ik ben blij dat ik uiteindelijk een nieuwe gekocht heb.

Moeilijk regelbaar, er is daar dan ook niet veel aan te regelen.

Wat dacht je van de waterhardheid? 😉
 
Liever 's nachts wanneer het sowieso niet opvalt. Want dat produceert wel wat herrie he.
Herrie, helemaal niet, die grote toestellen makken inderdaad veel lawaai, maar die kleine toestellen hoor je amper. Ik moet er al naast staan zoals ik in een vorig bericht reeds zei.
Peeke, je moet niet vragen naar de redenen waarom ik er gene meer wil om ze dan te kunnen minimaliseren he. 🙂
Ik heb dat ding hier 10 jaar gehad, ik heb er spijt van gehad, en ik ben blij dat ik uiteindelijk een nieuwe gekocht heb.
Ik probeer je argumenten te begrijpen.
Ik minimaliseer helemaal niks, ik hou me aan de feiten. En wat je allemaal zegt houd totaal geen steek met de feiten.
Ik vraag me dus af wat er mis was met jou toestel, of het moet zijn dat wij over het over totaal verschillende toestellen hebben.
Wat dacht je van de waterhardheid? 😉
Die kan beperkt ingesteld worden, maar als je van heel hoge naar veel lagere hardheid moet aanpassen, dan moet je een bepaald onderdeel van het toestel vervangen.
 
Jullie hebben een centrale wateronthardingsinstallatie bij jullie in de buurt?
Sommige verkopers van waterverzachters blijven inderdaad de oude hardheidsgegevens gebruiken.
Klopt. De vraag is natuurlijk als het voldoende is.
Op de website van de Watergroep geven ze 15-17 Franse graden en 8.4-9.52 Duitse graden aan.
Datum dat er bij staat is 23/12 dus volgens mij testen ze regelmatig en updaten ze de site.
 
Terug
Bovenaan