Special: PDP op gamescom

Gamescom is niet enkel de ideale gelegenheid om met nieuwe games aan de slag te gaan, maar ook om kennis te maken met bedrijven waar je nog nooit van gehoord hebt. Voor mij is dat bijvoorbeeld PDP, een fabrikant van headsets en controllers die al een jaar of 25 actief is. En toch ... Hoewel ik al bijna dertien jaar in het vak zit en alles van dichtbij probeer op te volgen, had ik van PDP nog nooit gehoord. Op gamescom maakte ik dus kennis met het bedrijf en ik vertel er jullie graag wat meer over.

PDP is zoals in de inleiding reeds gezegd een fabrikant van controllers en headsets voor alle relevante platformen, gaande van de Nintendo Switch tot de PlayStation 5 en pc. Ze proberen met hun producten niet direct te vernieuwen, maar focussen voornamelijk op licenties. Zo kreeg ik op gamescom enkele stukjes technologie te zien waarbij onder andere Sonic en Pikmin de show stalen, maar ook Optimus Prime, een van de bekendste Transformers, was aanwezig. Daar houden ze het niet bij, want op de website van PDP vind je ook franchises terug zoals Call of Duty, Mario en Zelda.


Budget is een belangrijke factor​

Bij de artikelen met een licentie moet je geen high-end toestanden verwachten. PDP is een heel budgetvriendelijke fabrikant. Zo toonde het op gamescom een bedrade headset waarin een figuurtje van Sonic zit verwerkt. Daar betaal je zo'n veertig euro voor. Ook voor de controllers moet je geen nier verkopen. Een draadloze controller kost een euro of vijftig, een bedrade controller veertig euro. Ik heb het hier nu wel over de controllers en headsets met een licentie, zonder vernieuwende elementen aan boord. Bij een Xbox-controller moet je bijvoorbeeld niet verwachten dat het trilt, want trilmotoren zijn niet aanwezig. Het gaat hier dus voornamelijk om budgetvriendelijke toestellen waarbij het oog ook wat wil.

Het moet gezegd worden: de getoonde headsets en controllers zien er erg mooi uit. Die hebben ingewerkte figuurtjes (zie foto's hierboven) van Sonic, waarbij niet enkel Sonic zelf aan bod komt, maar ook Knuckles of Tails. Ook de toetsen en duimsticks blijven uiteraard in het juiste kleurenthema, waardoor je iets in je handen hebt dat toch in het oog springt. Momenteel zijn deze producten nog niet beschikbaar, maar de headsets en controllers uit de nieuwe REALMZ-productlijn kunnen momenteel wel gepre-orderd worden. Ik moet eerlijkheidshalve ook zeggen dat ik niet aan de slag kon met de producten, dus het bleef bij kijken, aanraken en de gebruikelijke kennismakings- en verkoopspraatjes op gamescom.


Ook Pro-varianten​

Naast de nieuwe REALMZ-productlijn heeft PDP ook nog producten die wat meerwaarde toevoegen als het donker is. Zo heeft het controllers in het gamma die licht geven in het donker, zogenaamd glow in the dark. Geen lichtjes dus, maar een lichtgevende laag. Vergelijk het met de sterrenhemel die veel kinderen aan het plafond hebben hangen die overdag licht opslaan en 's nachts een gloed afgeven. Ook hier heeft PDP controllers met een licentie, maar ook neutralere exemplaren. Wie zot is van échte lichtjes, is er ook goed nieuws. PDP heeft namelijk wat producten waarbij ledlichtjes voor de juiste sfeer zorgen.

Naast de productlijnen met een licentie, heeft PDP ook eigen lijn aan producten. Het gaat hier dan voornamelijk om producten die een stuk duurder in aankoop zijn, maar wel zouden zorgen voor een meer professionele ervaring. Zo heeft de fabrikant enkele Pro controllers in huis, vergelijkbaar met soortgelijke controllers van bijvoorbeeld PlayStation en Xbox zelf. Het toffe aan de getoonde PlayStation-controller is dat je die volledig naar wens kunt aanpassen. De duimsticks, D-pad en gekende symbooltoetsen kun je uit de controller halen en steken waar je wil. Zo kun je bijvoorbeeld aan de rechterzijde de duimstick en de symbooltoetsen weglaten, om er een fightpad in te steken. Daar betaal je wel wat voor, want deze Victrix Pro BFG heeft een adviesprijs van zo'n 180 euro.

Conclusie

Hoewel ik PDP dus niet kende, was het op gamescom een aangename eerste kennismaking met de producten en het bedrijf. Helaas kon ik nog niet aan de slag met de producten, maar daar hoop ik binnenkort dus verandering in te brengen. Voornamelijk de budgetvriendelijkheid is een punt waarmee PDP uitpakt, terwijl het op hypes probeert mee te liften door middel van licenties van bijvoorbeeld Transformers en Sonic.

Over

Fabrikant

  1. PDP
 
  • Leuk
Waarderingen: LezZ
Terug
Bovenaan