Waterontharder

Ze staan nog steeds niet helemaal juist é.

Hardheid < 20F = geen ontharder nodig
Hardheid >= 20 en <25F = waterontharder op voedingsleiding warmwaterproductie
Hardheid >= 25 F = waterontharder op inkomend stadswater.
 
Mijn toestel heeft hier iets van 1.700 euro gekost in aankoop, vervolgens jaarlijks onderhoud van 120-150 euro excl. btw (dan heb je ook 10 jaar garantie ipv standaard 2-3 jaar)
Wel zelf aangesloten, dan kwam de firma de opstart doen.

Ik heb net onderhoud laten doen, hier is het binnenkomend water 36 Franse graden en na de verzachter is het 7 graden.
Kalk heb ik hier quasi niet op kranen, douchedeur,.. dus die kleine kost is het mij wel waard.
Wat doen ze dan precies tijdens dat 'onderhoud'?

Ik heb me destijds laten wijsmaken dat dat onderhoud pure geldklopperij is. Eén van de loodgieters zei me dat. Zijn waterverzachter staat er al 15 jaar en er is daar nog niets aan. Nooit 'onderhoud' gehad.

En is hij na 10+ jaar toch kapot, dan koop je een nieuwe met het geld dat je uitgespaard hebt op die dure onderhoudsbeurten.

Mijne is nu 5 jaar en heeft nog nooit onderhoud gehad. Dat is al 750 excl. uitgespaard.

En dan zwijg ik nog over de 'zout abonnementen' waarbij ze thuis uw zout komen leveren. Zout aan het dubbele van de prijs. Aquaservice is daar sterk in. Ik ken daar 2 mensen en ook die doen geen onderhoud aan hun waterverzachter en zeggen zelf dat dat zout gewoon veel te duur is bij hen.
 
Wat doen ze dan precies tijdens dat 'onderhoud'?

Ik heb me destijds laten wijsmaken dat dat onderhoud pure geldklopperij is. Eén van de loodgieters zei me dat. Zijn waterverzachter staat er al 15 jaar en er is daar nog niets aan. Nooit 'onderhoud' gehad.

En is hij na 10+ jaar toch kapot, dan koop je een nieuwe met het geld dat je uitgespaard hebt op die dure onderhoudsbeurten.

Mijne is nu 5 jaar en heeft nog nooit onderhoud gehad. Dat is al 750 excl. uitgespaard.

En dan zwijg ik nog over de 'zout abonnementen' waarbij ze thuis uw zout komen leveren. Zout aan het dubbele van de prijs. Aquaservice is daar sterk in. Ik ken daar 2 mensen en ook die doen geen onderhoud aan hun waterverzachter en zeggen zelf dat dat zout gewoon veel te duur is bij hen.

Volgens het werkverslag:
- Controle van de installatie.
- Nameten inkomende hardheid en resthardheid.
- Controle van de ingestelde instellingen in het systeem.
- Controle van de volumetrische werking.
- Nameten van de werkingsdruk voor het toestel.
- Nakijken van de aansluiting naar de afvoer.
- Controle van het toestel in regeneratie + onderhoud zoutbak

Met dat zout moet je inderdaad wel opletten, die van mijn broer heeft zo’n zoutblokken die je enkel bij de leverancier van het toestel mag afnemen voor de garantie.

De mijne gebruikt de zoutpastillen die je in onder andere Hubo enzo kan kopen (die gekende oranje zakken van Axal).
Bij mij hebben ze nog nooit gevraagd/aangedrongen of ik zout moet hebben, ik kan ze gewoon halen waar ze het goedkoopst zijn.

Op zich kun je ook gewoon de handleiding volgen om de instellingen te checken, maar ik blijf daar liever af.
 
Laatst bewerkt:
Hier staat de waterverachter nu 14 jaar. De eerst 2 jaar zijn ze ook "onderhoud" komen doen. Dat was zout bijvullen, hardheid meten en voelen als de aansluiting nog vast zat en dat voor de mooie prijs van 125 euro. Dat kan ik zelf ook wel en dan nooit meer laten komen.

Ondertussen dus bijna een nieuwe verzachter uitgespaard aan onderhoud.
 
Hier vriendelijk bedankt voor onderhoudscontract. We hebben een puur mechanische ontharder, Hydrosoft 200B, net om er zo min mogelijk onderhoud aan te hebben. Daarnaast is het een dubbele dus als de ene zichzelf spoelt wordt de andere gebruikt.
 
was 17 franse graden hier, vorige maand voor 1300 euro ene laten plaatsen (nen elektrische + 3 zakken zout).
installatie had ik bijna zelf kunnen doen.
merkbaar zachter water, maar de leidingen zitten volgens mij nog ergens vol met aanslag.
 
Wat onderhoud betreft: ik heb dat de eerste keer laten doen (waterontharder was geplaatst door de vorige eigenaar) om vooral de afregeling te laten doen, wij verbruikten een pak minder water dan de vorige bewoners en geen zin om zelf water hardheid te moeten meten, het fysieke regelsysteem voor regeneratie is ook niet echt intuïtief te noemen.
Toen is er ook een dichting vervangen, maar dat toestel kan er wel al een jaar of 10-15 gestaan hebben.

Jaarlijks onderhoud (of 2-jaarlijks onderhoud waar die firma die bij mij kwam over sprak) lijkt me ook totaal overbodig, zout bijvullen doe ik zelf wel elke 3 maanden...
 
Doet me denken aan het jaarlijks onderhoud voor ons grasmachine waarvoor we jaar na jaar uitnodiging krijgen. Kost rond de 100 euro.
Machine aangekocht in 2006 voor +- 600 euro.

You do the math...

Een keer en nooit meer :)
 
Wij hebben vorig jaar een waterverzachter gekocht. De douchestralen schieten ondertussen wekelijks in alle richtingen en je ziet ringen op de douche zelf. Mag ik klagen bij dat bedrijf of is dat niet weg te krijgen? Ze zullen sowieso zeggen dat het minder is en alles ontkennen. Of met hun zogenaamde test afkomen wat imho dikke BS is want die waarden of kleuren zeggen mij niets.
 
Wij hebben vorig jaar een waterverzachter gekocht. De douchestralen schieten ondertussen wekelijks in alle richtingen en je ziet ringen op de douche zelf. Mag ik klagen bij dat bedrijf of is dat niet weg te krijgen? Ze zullen sowieso zeggen dat het minder is en alles ontkennen. Of met hun zogenaamde test afkomen wat imho dikke BS is want die waarden of kleuren zeggen mij niets.
Er blijft altijd kalk in het water zitten he
En die waardes zeggen wel hoeveel er in zit

Dus nee klagen gaat niet helpen vrees ik
 
Maar onze douche drupte vorig jaar ook al in alle richtingen. Dus ik zie of merk geen verschil na onze investering van €1000. Spijtig.
 
Maar onze douche drupte vorig jaar ook al in alle richtingen. Dus ik zie of merk geen verschil na onze investering van €1000. Spijtig.
Ik zou daar toch eens voor informeren hoor. Nu ga je er op voorhand al van uit dat ze niet behulpzaam zullen zijn maar niet elke installateur is een gangster hoor 😁

Dat gezegd zijnde vind ik 1000€ wel heel weinig?
 
Zout wordt aangevuld. De verkoper sprak over kringen op douche en water dat alle kanten spat. Dat is dus gewoon teruggekomen na een jaar.
 
Dat gezegd zijnde vind ik 1000€ wel heel weinig?

Het varieert wat in deze thread, hij heeft naar eigen zeggen al 1000, 1100 en 1250 betaald. Nobody knows for sure. Maar "neem gewoon de goedkoopste" en "amai betalen jullie 1500-1600? Ik niet hoor" waren de uitspraken toen.
En na "ik doe mijn onderhoud wel zelf" is terugkeren naar de installateur na bijna 3 jaar misschien niet heel evident, maar toch aan te raden in deze.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben vorig jaar een waterverzachter gekocht. De douchestralen schieten ondertussen wekelijks in alle richtingen en je ziet ringen op de douche zelf. Mag ik klagen bij dat bedrijf of is dat niet weg te krijgen? Ze zullen sowieso zeggen dat het minder is en alles ontkennen. Of met hun zogenaamde test afkomen wat imho dikke BS is want die waarden of kleuren zeggen mij niets.
Zelf al eens een testje gedaan ivm de waterhardheid?
 
Kan ik dat ergens kopen? Met uitleg over het resultaat?
Ja, ik heb de mijne van Amazon gehaald. Wellicht is dat ook wel lokaal te vinden.
Je kan krijgt dan een resultaat in Duitse of Franse graden. Dat zou vrij laag moeten zijn als de ontharder goed is ingesteld. Als je daar een hoge waarde haalt, dan is er iets mis.
 
Terug
Bovenaan