Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Een waskot op het verdiep en een kelder. Dat zijn zo twee zaken die ik iedereen aanraad indien het voor hen een optie is.
Is een waskot niet lastig in de kelder omwille van het hoogteverschil voor de afvoer?

En plaatsen jullie ook allemaal de verwarmingsketel in het waskot, of is er een ander plaatsje voor voorzien?
 
Is een waskot niet lastig in de kelder omwille van het hoogteverschil voor de afvoer?

En plaatsen jullie ook allemaal de verwarmingsketel in het waskot, of is er een ander plaatsje voor voorzien?

Een waskot op verdiep EN een kelder dus :) twee verschillende zaken
 
Een waskot op verdiep EN een kelder dus :) twee verschillende zaken
Goh, wij hebben het waskot beneden en de "strijkkamer" boven (waar dan ook de linnenkast is, en vlakbij de dressing). Ik zie het grote voordeel van wasmachine en droogkast boven niet echt, en ik zou effectief schrik hebben voor lawaai (jij slaapt misschien overdag niet, maar kinderen wel).
 
Hier is het een linnenkoker in de badkamer naar de wasplaats beneden ipv waskot boven. Ik zou ze beiden evenwaardig beschouwen en vooral laten afhangen waar er gemakkelijk m² nog vrij zijn.. Wel hebben we boven een linnenberging waar alle wintergerief gestockeerd wordt in zomer en alle bedlinnen zitten en hier zit ook een uitgietbak in kast weggewerkt om poetsen boven makkelijker te maken. Geen grote kost maar wel gemak.
 
Neen, bij mij was het nu toevallig op het NO, gezien de oriëntatie van mijn woning. Wellicht is het beter Oosten en Westen. Maar alleszins niet knal op het zuiden zonder overkapping, zoals ik zei dus.

Ik weet niet wat daar zo "grappig" aan is of "bizar advies" hoor. Laat staan dat ik afgeknald zou worden. Dat is gewoon hoe het werkt. In de EPB-software zal voor elk raam berekend worden:
- Wat zijn de zonnewinsten van het desbetreffende raam in de winter, die een positief effect hebben op je energieverbruik door het verminderen van de stookkosten? Dat verbetert uw E-peil. Daar heb jij het over. Maar daarnaast ook;
- Wat is de bijdrage van het desbetreffende raam aan de oververhitting in de zomer, die een negatief effect heeft op je energieverbruik omdat uw (fictieve) airco's energie vreten. De slimmeriken die denken geen airco's mee te rekenen in hun EPB om die achteraf te plaatsen zijn eraan voor de moeite. Elke oververhitting (uitgedrukt in Kelvin-uren per jaar) wordt afgestraft omdat men er automatisch vanuit gaat dat je zal moeten koelen d.m.v. airco's. Dit ontbreekt in uw redenering.



Ik maak daar geen drama van, dat doet de EPB-software. En inderdaad, de EPB-software gaat uit van "de gemiddelde gebruiker". Een E-peil heeft dan ook niet de ambitie om uit te drukken hoe energiezuinig een bepaalde persoon is. Wél hoe energiezuinig een bepaalde woning is.

Overigens is dat geen "drama maken", maar gewoon de harde realiteit op een correcte manier inschatten.



Wat bedoel je? Wat had ik moeten plannen?
de oververhitting wordt wel tot een bepaald niveau als aanvaardbaar beschouwd alvorens er fictief gebruik gerekend wordt als ik me niet vergis?
Ik herhaal het eerste punt: mensen wie hun tuin bv zuidgericht is, ga je hen kwalijk nemen dat ze het schuifraam plaatsen op de achtergevel, ook al is het pal zuidgericht? Hoeveel architecten gaan dit tegenspreken?

En zelf zit ik met een luifel én screens, de buffer van massa is op een bepaald moment ook op. En ik ben zeer pro energiezuinigheid he. Maar ik ben er van overtuigd dat mijn 'nieuwe' airco minder verbruik zal vertegenwoordigen als de besparing op gas in de winter door grote zuidgerichte ramen. Daar lijk jij van mening te verschillen ook al heb ik mijn eigen woning in EPB software volop gesimuleerd (meer specifiek op oververhitting slaat het dan op luifels, screens, 4 seizoenenglas) en zelf de luifel berekend in sketchup met zonnestanden in de zomer hoe diep moet luifel worden voor consequent schaduw te hebben (als ge jong zijt heb je allemaal tijd daarvoor :laugh: ). Maar toch zit ik nu achteraf met oververhitting in de hittegolven. En dan verwijs ik opnieuw naar verbruik airco vs winst winter..
 
Wij zijn momenteel nog aan het bouwen en zullen vermoedelijk september-oktober verhuizen.

Wat ik anders zou doen?
  • geen inpandige garage meer: kost enorm veel geld voor wat het is en is heel slecht voor EPB. In de verkaveling worden nu 7 nieuwe huizen gebouwd en wij zijn de enigen met een inpandige garage. :) Pas op: een gebouwde garage is een luxe, maar ik vind dat absoluut geen prioriteit. Ik zou het zeker niet meer betrekken in uw geïsoleerd volume, maar lostrekken als bijgebouw. Maar als wij dat gedaan hadden, dan waren we 1/3 van ons zicht op de tuin kwijt.
  • bureau als aparte ruimte in plaats van betrokken bij de leefruimte: thuiswerken is "here to stay" en liever zo min mogelijk omgevingsgeluid rond mij. Is ook heel vervelend als je video calls moet maken, aangezien "vreemden" dan meekijken in uw leefruimte (voor een deel toch) waar ook andere gezinsleden zijn. Ik wil ook niet altijd mijn computer in het zicht hebben als ik in de leefruimte zit: je moet ergens kunnen "disconnecten" van uw werk op het einde van de dag.
  • grotere kinderslaapkamers: die van ons zijn nu ongeveer 12,5 vierkante meter. Ik had ze liever richting 15-16 vierkante meter gehad. Vanaf 12 vierkante meter is wel OK-ish, maar ik had liever nog grote inbouwkasten kunnen voorzien, zodat iedereen zijn eigen rommel op zijn eigen kamer kan houden. Of dat er meer plaats is voor een dubbel bed of fatsoenlijke bureau (fatsoenlijke bureau = diepte van 80cm). Was geen beperking door budget, maar eerder door de bouwschriften dat het nu zo is uitgedraaid. Uitzondering aangevraagd op bouwvoorschriften om toch 1 meter dieper te mogen bouwen, maar is afgeketst door de gemeente.
  • uitwendige screens voorzien op de kinderslaapkamers: veel beter om de warmte BUITEN te houden. Volgens EPB-verslag, alsook de firma van de ramen niet nodig, hoewel het raamoppervlakte ongeveer 2 vierkante meter is en de slaapkamers op resp. Z en ZW liggen. De tijd zal het uitwijzen, maar ik vrees dat onze kinderen het zullen beklagen in de lente/zomer...
  • geen trap meer met een "bordes": dat maakt dat we daar nu een bocht van 180 graden moeten maken (op het bordes). Helemaal niet praktisch om dingen naar boven of beneden te heffen. Waren we ons van bewust en daarom in de inpandige garage een luik naar de kelder voorzien.
  • geen niveauverschil maken in de leefruimte: concept/design van de vriendin, waar ik altijd tegen ben geweest. Maar goed, haar frang zal nog wel vallen als er genoeg mensen tegen de grond zijn gegaan dankzij hét niveauverschil.
  • bouwstijl: ik zou geen moderne, strakke blok meer zetten, maar eerder Manoir-stijl om iets echt "tijdloos" neer te zetten. Wij hebben de Manoir-stijl wel overwogen, maar daarvoor hadden we meer gevelbreedte nodig dan de 9 meter die bij ons was toegelaten. Zo een huis is altijd mooier in de breedte (vanaf straat) dan dat je dat in de diepte gaat leggen. Sommigen bij ons in de verkaveling hebben wel voor die stijl gekozen en het huis in de diepte gelegd, maar die huizen komen volgens mij echt niet tot hun recht nu.
  • een breder perceel kopen: ons perceel is maar 15 meter breed en de beperkingen van de voorschriften hebben veel van bovenstaande zaken tot gevolg gehad. Ons huis is ook maar een "vierkante" blok, want de volumes werden binnen te klein als we hier en daar toch een insprong zouden doen. Ook onze buren (met soortgelijke voorschriften) hebben ook gezegd dat 9 meter gevelbreedte voor een open bebouwing toch een uitdaging is. Bij een breder perceel zou ik ook niet de maximum breedte benutten, zodat er meer dan de standaard 3 meter naast het huis kan blijven.
  • een kleiner perceel kopen: dat van ons is 11 are groot. Ik heb geen groene vingers en kijk er absoluut niet naar uit om die tuin te onderhouden. Robotgrasmaaier is ook niet echt een optie, want achteraan staan dennenbomen die we niet mogen kappen.
  • een perceel kopen ZONDER eikenbomen op (die we ook niet mogen kappen) - vorige zomer alvast de processierups leren kennen en bij de dokter beland. Drie weken jeuk gehad. Zal waarschijnlijk een jaarlijkse traditie worden vanaf nu.
  • een perceel kopen met een tuin georiënteerd op het ZO/Z/ZW: onze tuin is noordoostelijk georiënteerd, maar had toch liever meer zon gehad in de tuin.
Tijdens het maken van de plannen hebben wij meermaals op het punt gestaan om de stekker uit de bouwplannen te trekken en de bouwgrond te verkopen, omdat we er niet uit geraakten. Omdat we in verwachting geraakten van een kind zijn we er toch mee door gegaan.
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn momenteel nog aan het bouwen en zullen vermoedelijk september-oktober verhuizen.

Wat ik anders zou doen?
  • geen inpandige garage meer: kost enorm veel geld voor wat het is (het was de vriendin hier die dat toch persé nodig achtte) en is heel slecht voor EPB. In de verkaveling worden nu 7 nieuwe huizen gebouwd en wij zijn de enigste "slimmeriken" met een inpandige garage. :) Pas op: een gebouwde garage is een luxe, maar ik vind dat absoluut geen prioriteit. Ik zou het zeker niet meer betrekken in uw geïsoleerd volume, maar lostrekken als bijgebouw. Maar als wij dat gedaan hadden, dan waren we 1/3 van ons zicht op de tuin kwijt.
  • bureau als aparte ruimte in plaats van betrokken bij de leefruimte: thuiswerken is "here to stay" en liever zo min mogelijk omgevingsgeluid rond mij. Is ook heel vervelend als je video calls moet maken, aangezien "vreemden" dan meekijken in uw leefruimte (voor een deel toch) waar ook andere gezinsleden zijn. Ik wil ook niet altijd mijn computer in het zicht hebben als ik in de leefruimte zit: je moet ergens kunnen "disconnecten" van uw werk op het einde van de dag.
  • grotere kinderslaapkamers: die van ons zijn nu ongeveer 12,5 vierkante meter. Ik had ze liever richting 15-16 vierkante meter gehad. Vanaf 12 vierkante meter is wel OK-ish, maar ik had liever nog grote inbouwkasten kunnen voorzien, zodat iedereen zijn eigen rommel op zijn eigen kamer kan houden. Of dat er meer plaats is voor een dubbel bed of fatsoenlijke bureau (fatsoenlijke bureau = diepte van 80cm). Was geen beperking door budget, maar eerder door de bouwschriften dat het nu zo is uitgedraaid. Uitzondering aangevraagd op bouwvoorschriften om toch 1 meter dieper te mogen bouwen, maar is afgeketst door de gemeente.
  • uitwendige screens voorzien op de kinderslaapkamers: veel beter om de warmte BUITEN te houden. Volgens mijn vriendin en EPB-verslag, alsook de firma van de ramen niet nodig, hoewel het raamoppervlakte ongeveer 2 vierkante meter is en de slaapkamers op resp. Z en ZW liggen. De tijd zal het uitwijzen, maar ik vrees dat onze kinderen het zullen beklagen in de lente/zomer...
  • geen trap meer met een "bordes": dat maakt dat we daar nu een bocht van 180 graden moeten maken (op het bordes). Helemaal niet praktisch om dingen naar boven of beneden te heffen. Waren we ons van bewust en daarom in de inpandige garage een luik naar de kelder voorzien.
  • geen niveauverschil maken in de leefruimte: concept/design van de vriendin, waar ik altijd tegen ben geweest. Maar goed, haar frang zal nog wel vallen als er genoeg mensen tegen de grond zijn gegaan dankzij hét niveauverschil.
  • geen mengeling maken van dubbel glas of driedubbel glas om S-peil te halen: als het van mij had afgehangen hadden we overal driedubbel glas gepakt, maar de vriendin wou "besparen" en het huis niet "te dicht" maken. Footnote: overal driedubbel glas was maar meerprijs van 1500 euro inclusief BTW (merk = Schüco). Verwaarloosbare kost bij iets belangrijks als ramen IMO (maar de inpandige garage was toch zó belangrijk, snap je).
  • bouwstijl: ik zou geen moderne, strakke blok meer zetten, maar eerder Manoir-stijl om iets echt "tijdloos" neer te zetten. Wij hebben de Manoir-stijl wel overwogen, maar daarvoor hadden we meer gevelbreedte nodig dan de 9 meter die bij ons was toegelaten. Zo een huis is altijd mooier in de breedte (vanaf straat) dan dat je dat in de diepte gaat leggen. Sommigen bij ons in de verkaveling hebben wel voor die stijl gekozen en het huis in de diepte gelegd, maar die huizen komen volgens mij echt niet tot hun recht nu.
  • een breder perceel kopen: ons perceel is maar 15 meter breed en de beperkingen van de voorschriften hebben veel van bovenstaande zaken tot gevolg gehad. Ons huis is ook maar een "vierkante" blok, want de volumes werden binnen te klein als we hier en daar toch een insprong zouden doen. Ook onze buren (met soortgelijke voorschriften) hebben ook gezegd dat 9 meter gevelbreedte voor een open bebouwing toch een uitdaging is. Bij een breder perceel zou ik ook niet de maximum breedte benutten, zodat er meer dan de standaard 3 meter naast het huis kan blijven.
  • een kleiner perceel kopen: dat van ons is 11 are groot. Ik heb geen groene vingers en kijk er absoluut niet naar uit om die tuin te onderhouden. Robotgrasmaaier is ook niet echt een optie, want achteraan staan dennenbomen die we niet mogen kappen.
  • een perceel kopen ZONDER eikenbomen op (die we ook niet mogen kappen) - vorige zomer alvast de processierups leren kennen en bij de dokter beland. Drie weken jeuk gehad. Zal waarschijnlijk een jaarlijkse traditie worden vanaf nu.
  • een perceel kopen met een tuin georiënteerd op het ZO/Z/ZW: onze tuin is noordoostelijk georiënteerd, maar had toch liever meer zon gehad in de tuin.
Tijdens het maken van de plannen hebben wij meermaals op het punt gestaan om de stekker uit de bouwplannen te trekken en de bouwgrond te verkopen, omdat we er niet uit geraakten. Omdat we in verwachting geraakten van een kind zijn we er toch mee door gegaan. Maar ik beklaag het mij eerlijk gezegd nog elke dag dat we daar gewoon geen korte metten mee gemaakt hebben. Ik werk nu aan een huis wat volgens mij niet het "juiste huis" is voor ons gezin en dat is een echt rotgevoel om mee op te staan en gaan slapen. :) Wij woonden nog geen half jaar samen toen wij onze bouwgrond gekocht hebben: ik raad iedereen aan om lang genoeg met elkaar samen te leven vooraleer te bouwen en dan zal het veel duidelijker zijn waar de NOOD-zaken en BIJ-zaken liggen...

Ik bouw waarschijnlijk nog wel een keer in mijn leven, maar we zullen het de komende 10 jaar wel doen met ons nieuw huis... Maar als ik morgen kon verkopen zonder verlies te maken... ik deed het onmiddellijk. :)

Veel frustraties te lezen hier tussen de lijnen in. Was het dan zo moeilijk een consensus te vinden? Het lijkt me dat jij veel water bij de wijn hebt gedaan en u vriendin niet zoveel.

Nu heeft iedereen wel zaken dat hij anders zou doen na verloop van tijd maar zo een waslijst hebben wanneer je nog zelfs niet in uw huis woont heb ik toch nog niet veel gezien.

Die garage, hoewel het veel kost idd, ga je wel tevreden van zijn na verloop van tijd. Niet zozeer om je wagen te zetten (daar is een garage enorm achterhaalt voor vind ik persoonlijk) maar als ruimte waar je wat kan werken en waar het vuil mag worden. Ik heb het hier niet en ik beklaag het me. En dat is dan niet voor mijn wagen te zetten, die zou ik altijd buiten zetten, maar voor allerlei werkjes te doen. Ik zou het wel alleen maar doen als ik de garage er dus gewoon kon bijzetten, zodat ik geen leefruimte verlies.

Hoe diep is je huis dat je zo een kleine kamers hebt met toch een gevelbreedte van 9 m2? Onze bureau is 12 m2 en dat is zelfs als babykamer klein vind ik persoonlijk.

Die bureau is ook op zuidkant en dat valt heus mee met een gewone verduisterende gordijn. Wij hebben ook veel glas op zuid en geen screens en hoewel het hier beneden snel voor te bakken is, valt dat boven best mee. Buiten die nachten waar het s’nachts 30 graden blijft en je dus niet even de ramen kan openzetten voor het slapengaan is dat wel ok. De airco komt er hier nu binnen 2 maanden wel in.

Als je wagens langs het huis zet is 3 meter inderdaad krap. Hier 3,5m en zou eigenlijk graag 4 gehad hebben. Maar kiezen tussen bouwvolume of breedte oprit is niet gemakkelijk!

Wat is het denken achter het verschil in niveau op de gelijkvloers? Heb me dat altijd afgevraagd waarom mensen dat doen. 1 koppel dat ik ken heeft het en dat was omdat ze hoge plafonds wouden maar er niet de bouwhoogte voor hadden. De enigste manier om dat dus te doen was om dieper te bouwen. De meeste ruimtes zijn dus dieper dan 1 of 2 ruimtes. Kan het begrijpen maar is raar zicht.
 
Wij zijn momenteel nog aan het bouwen en zullen vermoedelijk september-oktober verhuizen.

Wat ik anders zou doen?
  • bouwstijl: ik zou geen moderne, strakke blok meer zetten, maar eerder Manoir-stijl om iets echt "tijdloos" neer te zetten. Wij hebben de Manoir-stijl wel overwogen, maar daarvoor hadden we meer gevelbreedte nodig dan de 9 meter die bij ons was toegelaten. Zo een huis is altijd mooier in de breedte (vanaf straat) dan dat je dat in de diepte gaat leggen. Sommigen bij ons in de verkaveling hebben wel voor die stijl gekozen en het huis in de diepte gelegd, maar die huizen komen volgens mij echt niet tot hun recht nu.
Ik snap je punt hier maar ik heb intussen al op enkele plekken een geslaagde manoir stijl nieuwbouw varianten gezien voor smallere gevelbreedte dan -lengte

a6a6e158993b03d818309029a87b5707.jpg
 
Goh, wij hebben het waskot beneden en de "strijkkamer" boven (waar dan ook de linnenkast is, en vlakbij de dressing). Ik zie het grote voordeel van wasmachine en droogkast boven niet echt, en ik zou effectief schrik hebben voor lawaai (jij slaapt misschien overdag niet, maar kinderen wel).
Wij hebben dit ook, deur dicht en je hoort enkel een gezoem op de gang, kinderkamerdeur dicht en je hoort in die kamer niks.
 
1) in uw zetel kunnen zitten zonder de rommel in keuken te zien
2) mentale switch tussen "werkdag" waar ook koken onder valt, en "ontspanning" in de zetel.
Dat noemen ze een zithoek. Tot jaren 2000 was de keuken vaak apart met een vaste deur, nu met de open leefruimtes is dat haast ondenkbaar
 
Wij zijn momenteel nog aan het bouwen en zullen vermoedelijk september-oktober verhuizen.

Wat ik anders zou doen?
  • geen inpandige garage meer: kost enorm veel geld voor wat het is (het was de vriendin hier die dat toch persé nodig achtte) en is heel slecht voor EPB. In de verkaveling worden nu 7 nieuwe huizen gebouwd en wij zijn de enigste "slimmeriken" met een inpandige garage. :) Pas op: een gebouwde garage is een luxe, maar ik vind dat absoluut geen prioriteit. Ik zou het zeker niet meer betrekken in uw geïsoleerd volume, maar lostrekken als bijgebouw. Maar als wij dat gedaan hadden, dan waren we 1/3 van ons zicht op de tuin kwijt.
  • bureau als aparte ruimte in plaats van betrokken bij de leefruimte: thuiswerken is "here to stay" en liever zo min mogelijk omgevingsgeluid rond mij. Is ook heel vervelend als je video calls moet maken, aangezien "vreemden" dan meekijken in uw leefruimte (voor een deel toch) waar ook andere gezinsleden zijn. Ik wil ook niet altijd mijn computer in het zicht hebben als ik in de leefruimte zit: je moet ergens kunnen "disconnecten" van uw werk op het einde van de dag.
  • grotere kinderslaapkamers: die van ons zijn nu ongeveer 12,5 vierkante meter. Ik had ze liever richting 15-16 vierkante meter gehad. Vanaf 12 vierkante meter is wel OK-ish, maar ik had liever nog grote inbouwkasten kunnen voorzien, zodat iedereen zijn eigen rommel op zijn eigen kamer kan houden. Of dat er meer plaats is voor een dubbel bed of fatsoenlijke bureau (fatsoenlijke bureau = diepte van 80cm). Was geen beperking door budget, maar eerder door de bouwschriften dat het nu zo is uitgedraaid. Uitzondering aangevraagd op bouwvoorschriften om toch 1 meter dieper te mogen bouwen, maar is afgeketst door de gemeente.
  • uitwendige screens voorzien op de kinderslaapkamers: veel beter om de warmte BUITEN te houden. Volgens mijn vriendin en EPB-verslag, alsook de firma van de ramen niet nodig, hoewel het raamoppervlakte ongeveer 2 vierkante meter is en de slaapkamers op resp. Z en ZW liggen. De tijd zal het uitwijzen, maar ik vrees dat onze kinderen het zullen beklagen in de lente/zomer...
  • geen trap meer met een "bordes": dat maakt dat we daar nu een bocht van 180 graden moeten maken (op het bordes). Helemaal niet praktisch om dingen naar boven of beneden te heffen. Waren we ons van bewust en daarom in de inpandige garage een luik naar de kelder voorzien.
  • geen niveauverschil maken in de leefruimte: concept/design van de vriendin, waar ik altijd tegen ben geweest. Maar goed, haar frang zal nog wel vallen als er genoeg mensen tegen de grond zijn gegaan dankzij hét niveauverschil.
  • geen mengeling maken van dubbel glas of driedubbel glas om S-peil te halen: als het van mij had afgehangen hadden we overal driedubbel glas gepakt, maar de vriendin wou "besparen" en het huis niet "te dicht" maken. Footnote: overal driedubbel glas was maar meerprijs van 1500 euro inclusief BTW (merk = Schüco). Verwaarloosbare kost bij iets belangrijks als ramen IMO (maar de inpandige garage was toch zó belangrijk, snap je).
  • bouwstijl: ik zou geen moderne, strakke blok meer zetten, maar eerder Manoir-stijl om iets echt "tijdloos" neer te zetten. Wij hebben de Manoir-stijl wel overwogen, maar daarvoor hadden we meer gevelbreedte nodig dan de 9 meter die bij ons was toegelaten. Zo een huis is altijd mooier in de breedte (vanaf straat) dan dat je dat in de diepte gaat leggen. Sommigen bij ons in de verkaveling hebben wel voor die stijl gekozen en het huis in de diepte gelegd, maar die huizen komen volgens mij echt niet tot hun recht nu.
  • een breder perceel kopen: ons perceel is maar 15 meter breed en de beperkingen van de voorschriften hebben veel van bovenstaande zaken tot gevolg gehad. Ons huis is ook maar een "vierkante" blok, want de volumes werden binnen te klein als we hier en daar toch een insprong zouden doen. Ook onze buren (met soortgelijke voorschriften) hebben ook gezegd dat 9 meter gevelbreedte voor een open bebouwing toch een uitdaging is. Bij een breder perceel zou ik ook niet de maximum breedte benutten, zodat er meer dan de standaard 3 meter naast het huis kan blijven.
  • een kleiner perceel kopen: dat van ons is 11 are groot. Ik heb geen groene vingers en kijk er absoluut niet naar uit om die tuin te onderhouden. Robotgrasmaaier is ook niet echt een optie, want achteraan staan dennenbomen die we niet mogen kappen.
  • een perceel kopen ZONDER eikenbomen op (die we ook niet mogen kappen) - vorige zomer alvast de processierups leren kennen en bij de dokter beland. Drie weken jeuk gehad. Zal waarschijnlijk een jaarlijkse traditie worden vanaf nu.
  • een perceel kopen met een tuin georiënteerd op het ZO/Z/ZW: onze tuin is noordoostelijk georiënteerd, maar had toch liever meer zon gehad in de tuin.
Tijdens het maken van de plannen hebben wij meermaals op het punt gestaan om de stekker uit de bouwplannen te trekken en de bouwgrond te verkopen, omdat we er niet uit geraakten. Omdat we in verwachting geraakten van een kind zijn we er toch mee door gegaan. Maar ik beklaag het mij eerlijk gezegd nog elke dag dat we daar gewoon geen korte metten mee gemaakt hebben. Ik werk nu aan een huis wat volgens mij niet het "juiste huis" is voor ons gezin en dat is een echt rotgevoel om mee op te staan en gaan slapen. :) Wij woonden nog geen half jaar samen toen wij onze bouwgrond gekocht hebben: ik raad iedereen aan om lang genoeg met elkaar samen te leven vooraleer te bouwen en dan zal het veel duidelijker zijn waar de NOOD-zaken en BIJ-zaken liggen...

Ik bouw waarschijnlijk nog wel een keer in mijn leven, maar we zullen het de komende 10 jaar wel doen met ons nieuw huis... Maar als ik morgen kon verkopen zonder verlies te maken... ik deed het onmiddellijk. :)
Screens kunnen nadien nog altijd ( en zullen er wss wel komen ) Is dag en nacht op de zuidkant.
 
Wij zijn momenteel nog aan het bouwen en zullen vermoedelijk september-oktober verhuizen.

Wat ik anders zou doen?
  • geen inpandige garage meer: kost enorm veel geld voor wat het is (het was de vriendin hier die dat toch persé nodig achtte) en is heel slecht voor EPB. In de verkaveling worden nu 7 nieuwe huizen gebouwd en wij zijn de enigste "slimmeriken" met een inpandige garage. :) Pas op: een gebouwde garage is een luxe, maar ik vind dat absoluut geen prioriteit. Ik zou het zeker niet meer betrekken in uw geïsoleerd volume, maar lostrekken als bijgebouw. Maar als wij dat gedaan hadden, dan waren we 1/3 van ons zicht op de tuin kwijt.
  • bureau als aparte ruimte in plaats van betrokken bij de leefruimte: thuiswerken is "here to stay" en liever zo min mogelijk omgevingsgeluid rond mij. Is ook heel vervelend als je video calls moet maken, aangezien "vreemden" dan meekijken in uw leefruimte (voor een deel toch) waar ook andere gezinsleden zijn. Ik wil ook niet altijd mijn computer in het zicht hebben als ik in de leefruimte zit: je moet ergens kunnen "disconnecten" van uw werk op het einde van de dag.
  • grotere kinderslaapkamers: die van ons zijn nu ongeveer 12,5 vierkante meter. Ik had ze liever richting 15-16 vierkante meter gehad. Vanaf 12 vierkante meter is wel OK-ish, maar ik had liever nog grote inbouwkasten kunnen voorzien, zodat iedereen zijn eigen rommel op zijn eigen kamer kan houden. Of dat er meer plaats is voor een dubbel bed of fatsoenlijke bureau (fatsoenlijke bureau = diepte van 80cm). Was geen beperking door budget, maar eerder door de bouwschriften dat het nu zo is uitgedraaid. Uitzondering aangevraagd op bouwvoorschriften om toch 1 meter dieper te mogen bouwen, maar is afgeketst door de gemeente.
  • uitwendige screens voorzien op de kinderslaapkamers: veel beter om de warmte BUITEN te houden. Volgens mijn vriendin en EPB-verslag, alsook de firma van de ramen niet nodig, hoewel het raamoppervlakte ongeveer 2 vierkante meter is en de slaapkamers op resp. Z en ZW liggen. De tijd zal het uitwijzen, maar ik vrees dat onze kinderen het zullen beklagen in de lente/zomer...
  • geen trap meer met een "bordes": dat maakt dat we daar nu een bocht van 180 graden moeten maken (op het bordes). Helemaal niet praktisch om dingen naar boven of beneden te heffen. Waren we ons van bewust en daarom in de inpandige garage een luik naar de kelder voorzien.
  • geen niveauverschil maken in de leefruimte: concept/design van de vriendin, waar ik altijd tegen ben geweest. Maar goed, haar frang zal nog wel vallen als er genoeg mensen tegen de grond zijn gegaan dankzij hét niveauverschil.
  • geen mengeling maken van dubbel glas of driedubbel glas om S-peil te halen: als het van mij had afgehangen hadden we overal driedubbel glas gepakt, maar de vriendin wou "besparen" en het huis niet "te dicht" maken. Footnote: overal driedubbel glas was maar meerprijs van 1500 euro inclusief BTW (merk = Schüco). Verwaarloosbare kost bij iets belangrijks als ramen IMO (maar de inpandige garage was toch zó belangrijk, snap je).
  • bouwstijl: ik zou geen moderne, strakke blok meer zetten, maar eerder Manoir-stijl om iets echt "tijdloos" neer te zetten. Wij hebben de Manoir-stijl wel overwogen, maar daarvoor hadden we meer gevelbreedte nodig dan de 9 meter die bij ons was toegelaten. Zo een huis is altijd mooier in de breedte (vanaf straat) dan dat je dat in de diepte gaat leggen. Sommigen bij ons in de verkaveling hebben wel voor die stijl gekozen en het huis in de diepte gelegd, maar die huizen komen volgens mij echt niet tot hun recht nu.
  • een breder perceel kopen: ons perceel is maar 15 meter breed en de beperkingen van de voorschriften hebben veel van bovenstaande zaken tot gevolg gehad. Ons huis is ook maar een "vierkante" blok, want de volumes werden binnen te klein als we hier en daar toch een insprong zouden doen. Ook onze buren (met soortgelijke voorschriften) hebben ook gezegd dat 9 meter gevelbreedte voor een open bebouwing toch een uitdaging is. Bij een breder perceel zou ik ook niet de maximum breedte benutten, zodat er meer dan de standaard 3 meter naast het huis kan blijven.
  • een kleiner perceel kopen: dat van ons is 11 are groot. Ik heb geen groene vingers en kijk er absoluut niet naar uit om die tuin te onderhouden. Robotgrasmaaier is ook niet echt een optie, want achteraan staan dennenbomen die we niet mogen kappen.
  • een perceel kopen ZONDER eikenbomen op (die we ook niet mogen kappen) - vorige zomer alvast de processierups leren kennen en bij de dokter beland. Drie weken jeuk gehad. Zal waarschijnlijk een jaarlijkse traditie worden vanaf nu.
  • een perceel kopen met een tuin georiënteerd op het ZO/Z/ZW: onze tuin is noordoostelijk georiënteerd, maar had toch liever meer zon gehad in de tuin.
Tijdens het maken van de plannen hebben wij meermaals op het punt gestaan om de stekker uit de bouwplannen te trekken en de bouwgrond te verkopen, omdat we er niet uit geraakten. Omdat we in verwachting geraakten van een kind zijn we er toch mee door gegaan. Maar ik beklaag het mij eerlijk gezegd nog elke dag dat we daar gewoon geen korte metten mee gemaakt hebben. Ik werk nu aan een huis wat volgens mij niet het "juiste huis" is voor ons gezin en dat is een echt rotgevoel om mee op te staan en gaan slapen. :) Wij woonden nog geen half jaar samen toen wij onze bouwgrond gekocht hebben: ik raad iedereen aan om lang genoeg met elkaar samen te leven vooraleer te bouwen en dan zal het veel duidelijker zijn waar de NOOD-zaken en BIJ-zaken liggen...

Ik bouw waarschijnlijk nog wel een keer in mijn leven, maar we zullen het de komende 10 jaar wel doen met ons nieuw huis... Maar als ik morgen kon verkopen zonder verlies te maken... ik deed het onmiddellijk. :)
Ja man veel succes, uw huis is nog niet af en je hebt er nu al zo een slecht gevoel bij.
Ik wil u niet nog dieper duwen, maar als je nu al zo negatief erover bent dan zal de ontnuchtering als je er eenmaal woont NOG groter zijn.
Ik lees hier veel dingen die niet zullen verbeteren en enkel maar verslechteren. Je hebt hier een klein fortuin in gepompt en dat ga je niet snel break-even krijgen, laat staan winst op maken. Je zal het gros van uw huis waar je in de eerste plaats niet graag woont moeten afwerken wil je het iet of wat dertig kunnen verkopen. En naargelang uw spaarcapaciteit zal dat langer dan 10 jaar duren.

Als je zo twijfelt dan is het beter om de stekker eruit te trekken. Grond krijg je makkelijk verkocht zonder verlies te maken. Eenmaal er een huid opstaat wordt het een pak lastiger.
 
Wat betreft die inpandige garage wil ik wel mijn ervaring kwijt.

Wij hebben tegen advies van de architect in toch een inpandige garage genomen. Nu moet gezegd dat in het originele ontwerp dit voorzien was als carport onder de eerste verdieping. Het huis had daar dus een grote insprong van 3 meter. Bijgevolg was de meerprijs voor een inpandige garage er eigenlijk niet. Wat we meer betalen aan poortgeheel en extra muur hadden we anders aan extra isolatie en gevelbekleding in die insprong gestoken. Dus financieel was de operatie nul.

Ik zal meteen zeggen dat je alleen maar een (dubbele) inpandige garage kan overwegen indien je daardoor geen compromissen moet sluiten in je woonvolume. Voor een dubbele garage ben je al snel 35 vierkante meter kwijt. Dat is in een nieuwbouw echt wel een hap uit het volume.

Wij hebben ook in de garage vloerverwarming gelegd, laten pleisteren, en dezelfde vloertegels doorgetrokken uit de rest van de benedenverdieping. Onze technieken staan in de garage maar zo opgesteld dat ze gegroepeerd staan op twee plaatsen langs de zijkant.

Het idee is dat we de garage met minimale werken intern en redelijke werken extern kunnen herdefiniëren als een woonruimte. Ik denk niet dat het ooit zo ver zal komen gezien de rest van het huis voldoende volume heeft maar die optie bestaat dus en dat voelt wel goed aan.

Wat betreft isolatie merken wij niets van verschil tussen de woonruimte met driedubbel glas en de garage met geïsoleerde poort. Lijkt me dat je daar alvast geen bang voor moet hebben. Langs de andere kant heb ik met de warme dagen van verleden week wel al eens achteraan het schuifraam open gezet en vooraan (Noord-oost) de poort open 's avonds. Dat trekt dan heel snel frissere lucht binnen. Bij mooi weer klussen in de garage met de poort open is ook zeer plezant.

Qua gebruik als parking valt er weinig over te zeggen. Veel mensen zeggen dat je garage of huis begint te stinken door die wagen maar dat lijkt me eigenlijk eerder een probleem van vroeger. Zelfs met onze diesels merken we daar niets van. Bovendien is de toekomst elektrisch dus dan heb je al helemaal geen geurhinder van uitlaatgassen. En je moet geen laadpaal buiten zetten.

Kortom voor mij is dit een "yes, but..." Verhaal. En dat is voor iedereen anders
 
Bomen die ge niet moogt kappen valt altijd wel een mouw aan te passen. Zieke bomen mogen namelijk altijd tegen de vlakte gaan.
 
Ivm die discussie rond wasplaats: wij hebben dat net wel grenzend aan keuken/berging/achterdeur op het gelijkvloers. Je wilt je was toch buiten aan een droogmolen hangen indien mogelijk? Dus dan moet je nog de trap pakken met de natte was. De droogkast hier gaat eigenlijk enkel aan bij slecht weer. (Wat wel vaak genoeg is in België ma bon)
 
de oververhitting wordt wel tot een bepaald niveau als aanvaardbaar beschouwd alvorens er fictief gebruik gerekend wordt als ik me niet vergis?
Ik herhaal het eerste punt: mensen wie hun tuin bv zuidgericht is, ga je hen kwalijk nemen dat ze het schuifraam plaatsen op de achtergevel, ook al is het pal zuidgericht? Hoeveel architecten gaan dit tegenspreken?

Het zal altijd een evenwicht zijn tussen handigheid, esthetiek en energiezuinigheid. Het punt dat ik hier wou maken is dat veel architecten veel te snel kiezen voor gigantische glaspartijen (spreekt snel tot de verbeelding zonder inventief te moeten zijn als architect) maar dat de B in EPB daarbij te vaak over het hoofd wordt gezien.

En zelf zit ik met een luifel én screens, de buffer van massa is op een bepaald moment ook op. En ik ben zeer pro energiezuinigheid he. Maar ik ben er van overtuigd dat mijn 'nieuwe' airco minder verbruik zal vertegenwoordigen als de besparing op gas in de winter door grote zuidgerichte ramen. Daar lijk jij van mening te verschillen ook al heb ik mijn eigen woning in EPB software volop gesimuleerd (meer specifiek op oververhitting slaat het dan op luifels, screens, 4 seizoenenglas) en zelf de luifel berekend in sketchup met zonnestanden in de zomer hoe diep moet luifel worden voor consequent schaduw te hebben (als ge jong zijt heb je allemaal tijd daarvoor :laugh: ). Maar toch zit ik nu achteraf met oververhitting in de hittegolven. En dan verwijs ik opnieuw naar verbruik airco vs winst winter..

Mja, elk huis is uniek en geen enkel EPB-verslag is hetzelfde dus ik ga er niet over strijden hoor. Maar als ik het zo lees heb je er wel degelijk rekening mee gehouden dus dat is het voornaamste.
 
Triestig hoor.
Cry me a river. Heb hier 4 jaar in discussie gelegen met zo een eco-hippy omdat een knoerft van een boom moest blijven staan op 3m van mijn woning, zelfs na dat het ding schade had berokkend. Uiteindelijk via het vredegerecht moeten afdwingen dat hij weg mocht, bij het kappen bleek dat die anderhalve meter in de grond was uitgerot en dat er een wespennest in zat.

Bomen horen niet rond woningen te staan. Als ge er moogt bouwen, dan moogt ge kappen.
 
Cry me a river. Heb hier 4 jaar in discussie gelegen met zo een eco-hippy omdat een knoerft van een boom moest blijven staan op 3m van mijn woning, zelfs na dat het ding schade had berokkend. Uiteindelijk via het vredegerecht moeten afdwingen dat hij weg mocht, bij het kappen bleek dat die anderhalve meter in de grond was uitgerot en dat er een wespennest in zat.

Bomen horen niet rond woningen te staan. Als ge er moogt bouwen, dan moogt ge kappen.
Da's natuurlijk iets helemaal anders als een gezonde boom achteraan de tuin verzieken omdat, ja, waarom eigenlijk.

Uw ingesteldheid in deze blijft gewoon triestig en is bovendien de reden dat gemeenten steeds ambetanter moeten doen omdat ze om de haverklap dossiers voor krijgen van mensen die smeerlapperij uithalen als bomen ringen omdat ze wat bladeren in de herfst ambetant vinden of een procentje meer opbrengst uit hun PV moeten hebben.

Eer dat een boom groot genoeg is om problemen te veroorzaken is dat ding 40 jaar oud. Hij stond er dus voor jij daar woonde, of hebt gebouwd.
 
Terug
Bovenaan