Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Niet aangepast taalgebruik
Eer dat een boom groot genoeg is om problemen te veroorzaken is dat ding 40 jaar oud. Hij stond er dus voor jij daar woonde, of hebt gebouwd.
Klopt, meer dan 100 jaar zelfs. Alle andere bomen op het perceel waren gerooid, maar voor dit uniek stuk is dat werkschuw tuig van hiernaast voor naar stad & gemeente getrokken om op elke mogelijke manier zich er tegen te verzetten dat hij gekapt zou worden.

Als een perceel wordt verkocht als bouwgrond dan is het simpel: het is de bedoeling daar op te bouwen. Dan dient ook op elke mogelijke manier de veiligheid van het pand en de bewoners prioritair te zijn. Inclusief het kappen van bomen. Als ze dat niet willen, dan moeten ze maar niet verkavelen en met grote glimlach tienduizenden euros belastingen ontvangen.
Waar ik betaal, ik bepaal. En als ik dan bepaal dat lage bomen wel mooi vind maar geen mastodonten van 15m in mijn hof wil, of geen smeerlapperij zoals de processierups wil zoals hierboven dan is het mijn verdomd recht om die te kappen.
 
Een stuk grond dat vol met bomen moet staan heet een bos. Dat moeten ze dan ook maar niet verkopen als bouwgrond.
 
Of je kan dat stuk bouwgrond niet kopen als het je niet aanstaat?
Gemeentes doen gewoon veel te principieel als het gaat over het kappen van een boom. Als dat nu bv. gaat om een gevaarlijke ligging te kort bij het huis of een uitheemse den, laat de mensen dan toch hun goesting doen en vraag gewoon dat ze op een betere lokatie achteraan de tuin een nieuwe inheemse soort planten.
Het is dit soort groene regelneverij dat mensen schrik aanjaagt om nog een boom te durven planten. Want owee als je hem ooit beu bent.

Dit terwijl het net de beste oplossing is tegen opwarming is in de zomer.
In de zomer koelen onze loofbomen de tuin met 2 graden af. En in de winter verliezen ze hun blaren zodat je in huis door extra lichtinval minder moet bijstoken.
 
Gemeentes doen gewoon veel te principieel als het gaat over het kappen van een boom. Als dat nu bv. gaat om een gevaarlijke ligging te kort bij het huis of een uitheemse den, laat de mensen dan toch hun goesting doen en vraag gewoon dat ze op een betere lokatie achteraan de tuin een nieuwe inheemse soort planten.
Het is dit soort groene regelneverij dat mensen schrik aanjaagt om nog een boom te durven planten. Want owee als je hem ooit beu bent.

Dit terwijl het net de beste oplossing is tegen opwarming is in de zomer.
In de zomer koelen onze loofbomen de tuin met 2 graden af. En in de winter verliezen ze hun blaren zodat je in huis door extra lichtinval minder moet bijstoken.
Daar ben ik dan weer akkoord mee. Maar gewoon blind zeggen 'omdat ik bouwgrond gekocht heb, wil ik daar 100percent mijn zin doen' daar ben ik het niet akkoord mee.

In deze tijd is bouwgrond onderhevig Ana allerlei regels, manier van bouwen, max bouwgrootte, max aantal M2 verhard en ook het feit dat je niet zomaar alle bomen moogt kappen op je grond.

Dat terzijde, normaal gezien mag je tot 15m van je hoofdgebouw alles onvergund kappen, zolang je maar kan aantonen dat het een gevaar voor het gebouw is. Een wespennest/bijennest lijkt me dat niet. Een rotte boom natuurlijk wel
 
Gemeentes doen gewoon veel te principieel als het gaat over het kappen van een boom. Als dat nu bv. gaat om een gevaarlijke ligging te kort bij het huis of een uitheemse den, laat de mensen dan toch hun goesting doen en vraag gewoon dat ze op een betere lokatie achteraan de tuin een nieuwe inheemse soort planten.
Het is dit soort groene regelneverij dat mensen schrik aanjaagt om nog een boom te durven planten. Want owee als je hem ooit beu bent.

Dit terwijl het net de beste oplossing is tegen opwarming is in de zomer.
In de zomer koelen onze loofbomen de tuin met 2 graden af. En in de winter verliezen ze hun blaren zodat je in huis door extra lichtinval minder moet bijstoken.

Uitheems of inheems is niet relevant in deze discussie. Tenzij het gaat over de aanplanting van bijvoorbeeld bamboo. Wij hebben tamme kastanjes van 35 meter hoog staan die 2000 jaar geleden ook uitheems waren.

Het aanplanten van een andere boom kan (en wordt) door gemeenten opgenomen in de omgevingsvergunning die nodig is voor het rooien van een problematische boom die niet onder de uitzonderingsregels vallen.

Ik denk ook niet dat mensen schrik hebben van bomen aan te planten. Ze worden niet (meer) gezet vanwille de Belgische fixatie met een vlakke gazon en tuinhuisje rechts vanachter. Daar zit het effectieve probleem.

Misschien dat er nu met het onderzoek naar droogte van curiezeneuzen wat meer over zal worden nagedacht. Bovendien, en dat durf ik zo zeggen, zal een perceel met enkele mooie dertiggmeters over 50 jaar veel beter in de markt liggen.
 
Uitheems of inheems is niet relevant in deze discussie. Tenzij het gaat over de aanplanting van bijvoorbeeld bamboo. Wij hebben tamme kastanjes van 35 meter hoog staan die 2000 jaar geleden ook uitheems waren.

Het aanplanten van een andere boom kan (en wordt) door gemeenten opgenomen in de omgevingsvergunning die nodig is voor het rooien van een problematische boom die niet onder de uitzonderingsregels vallen.

Ik denk ook niet dat mensen schrik hebben van bomen aan te planten. Ze worden niet (meer) gezet vanwille de Belgische fixatie met een vlakke gazon en tuinhuisje rechts vanachter. Daar zit het effectieve probleem.

Misschien dat er nu met het onderzoek naar droogte van curiezeneuzen wat meer over zal worden nagedacht. Bovendien, en dat durf ik zo zeggen, zal een perceel met enkele mooie dertiggmeters over 50 jaar veel beter in de markt liggen.
Uitheems of inheems is uiterst relevant wanneer je met de eco-nazi's van de groendienst in discussie bent over welke boom je in je eigen tuin mag vervangen. En daar stopt het niet.
Fruitboom?! Ah nee he, want dat is teelt en geen bos.
Een wilg planten? Doe maar, maar je mag die dan wel niet knotten want dat is dat niet meer 'natuurlijk'. Als je dan aanhaalt dat wilgen de eerste bomen zijn die bij wind doorscheuren en op je dak terecht komen, daar trekken ze hun schouders eens goed voor op.

Als er iets is dat deze Belgische fixatie op vlakke gazons in gang gezet heeft, dan is het die groene regelneverij waarbij je tegenwoordig zelfs een schriftelijke toestemming van de burgemeester nodig hebt om te mogen kappen en bijhorende monsterboetes voor overtredingen waardoor bomen planten opeens financiële risico's voor je huishouden geworden zijn.

Je kan best ieder jaar met je lintmeter door de tuin gaan om alles met een omtrek van bijna 1 meter uit te kappen vooraleer je er miserie mee kan krijgen.

Bamboo is trouwens een grassoort, geen boom.
 
Omdat de bomen discussie eigenlijk ferm offtopic is, zou ik hem graag verder zien gaan in het juiste forum. Zij het algemeen of zij het politiek, want die richting lijkt telkens weer uit te gaan.
 
Uitheems of inheems is uiterst relevant wanneer je met de eco-nazi's van de groendienst in discussie bent over welke boom je in je eigen tuin mag vervangen. En daar stopt het niet.
Fruitboom?! Ah nee he, want dat is teelt en geen bos.
Een wilg planten? Doe maar, maar je mag die dan wel niet knotten want dat is dat niet meer 'natuurlijk'. Als je dan aanhaalt dat wilgen de eerste bomen zijn die bij wind doorscheuren en op je dak terecht komen, daar trekken ze hun schouders eens goed voor op.

Als er iets is dat deze Belgische fixatie op vlakke gazons in gang gezet heeft, dan is het die groene regelneverij waarbij je tegenwoordig zelfs een schriftelijke toestemming van de burgemeester nodig hebt om te mogen kappen en bijhorende monsterboetes voor overtredingen waardoor bomen planten opeens financiële risico's voor je huishouden geworden zijn.

Je kan best ieder jaar met je lintmeter door de tuin gaan om alles met een omtrek van bijna 1 meter uit te kappen vooraleer je er miserie mee kan krijgen.

Bamboo is trouwens een grassoort, geen boom.

Ik denk dat je het wat sterk hebt opgenomen. Het punt is dat je uitheems of inheems niet objectief kan definiëren. Wanneer is een soort uitheems? Zoals ik al zei, mijn tamme kastanjes zijn volgens puriteinen ook uitheems, terwijl ze alom tegenwoordig zijn. Ik heb wintereiken uit zaad van de Pyreneeën staan, is dat dan uitheems?

Ik haalde bamboo aan niet omdat het een boomsoort zou zijn maar om te illustreren dat in sommige gevallen het wel relevant kan zijn te kijken naar afkomst om zo problematische soorten te vermijden.

Als ik dit zo lees hebben jullie veel slechte ervaringen met de ambtenarij. Die ervaring deel ik niet. Maar om langs de neus weg te insinueren dat je "problematische" bomen kan verzieken of gewoon rechttoe schrijven dat je beter alles onder de meter kapt, ja, dat vind ik over de schreef.
 
Toch een paar dingen die altijd terugkomen.
We hebben gerenoveerd, dus er zijn wat beperkingen aan wat kan...

- Grotere berging voor meer permanente stockage. We hebben geen zolder/kelder in huis. Alles steekt nu boven de garage.
- Garage is aangebouwd, maar ligt buiten de isolatieschil. Toch een fameuze koudebrug naar de keuken.
- Master bedroom is te groot. We hadden beter de badkamerwand opgeschoven en die wat groter gemaakt. Die is niet te klein, maar was nuttiger geweest naar gebruik van de ruimte toe.
- Beneden hebben we een soort van rommelkamer gemaakt. Ruimte is daar veel te groot voor (18m²). Met de verdere renovatie zijn we die aan het ombouwen tot bureau-ruimte met ingemaakte kasten.
- We hebben geen 4de slaapkamer/logeerkamer. In die grote bureauruimte een degelijk zetelbed zetten. Kan meteen dienen als ruimte of even te ontsnappen of als logeerkamer.
- Oude, charmante vloeren laten liggen. Opbreken...
- Mooi gemetste haardvuren laten staan. Zo onpraktisch als iets, neemt teveel ruimte in midden in uw living en is gevaarlijk met kinderen. Nooit gebruikt, vliegt er nu ook uit.


Wat ik absoluut wil houden
- Aparte keuken
- Dubbele garage
- Woning 15m van straat af
- Luchtverwarming en -koeling
- Douchekot
 
Het enige da ik eigenlijk enorm veel spijt van had, is da ik ni genoeg offertes vroeg.

Bij sommige dingen tijdens den bouw (zo goed als alles eigenlijk)was ik enorm lui geweest en waren er dan 2 of 3 offertes en hupla good enough for me. Puur omdat de architect met die mensen bezig was.

Maar ik ben daardoor hier en daar wel int zak gezet geweest (vooral met elektriciteit)

Nu obviously mijn probleem niet meer maar als ik er nog eens aan begin (of dat nu bouw of renovatie is) dan zorg ik dat ik veel meer prijzen heb.

En misschien wat meer moeite proberen doen in begrijpen WAT ze juist moeten doen, en nakijken wat ze juist gedaan hebben.
 
Dus parkeren in pol&actua waar niet iedereen toegang toe heeft ipv af te splitsen binnen bouwen & WONEN?
zeg dan gewoon dat het niet tegen discussie kunt en het met onnozele argumenten de kop wilt indrukken.
Het niveau van moderatie is tov wat het op 9L was ver zoek, van zodra er een discussie optreed of iemand een andere mening heeft -> wissen & bannen.
:unsure: Iedereen heeft toegang tot Pol&Actua, moet gewoon even posten om toegang te krijgen. Hier --> https://www.beyondgaming.be/threads/aanmeldthread-pol-actua.486/
 
Dus parkeren in pol&actua waar niet iedereen toegang toe heeft ipv af te splitsen binnen bouwen & WONEN?
zeg dan gewoon dat het niet tegen discussie kunt en het met onnozele argumenten de kop wilt indrukken.
Het niveau van moderatie is tov wat het op 9L was ver zoek, van zodra er een discussie optreed of iemand een andere mening heeft -> wissen & bannen.
Zoals zara hierboven al zegt, iedereen kan op Pol&Actua, als je politieke beslissingen wil bespreken, daar is die plek voor.

Als je een probleem hebt met niveau van moderatie, niemand verplicht je om te komen posten ;)

Als je toch mee wil doen aan de discussie, de link staat hierboven.

Als je een van die bent die er niet mag komen, tja. Dan is dat ook je eigen schuld.

Je hebt een waarschuwing gekregen, don't make it worse.
 
Wij hebben nu ook een enorm raam aan de slaapkamer, want dat is leuk om naar buiten te kijken 's morgens. (en paste ook mooi in de gevel).
Gordijn is 24/7 dicht, moest ik het opnieuw doen was daar hoogstens een raampje voor verluchting.
 
Wij hebben nu ook een enorm raam aan de slaapkamer, want dat is leuk om naar buiten te kijken 's morgens. (en paste ook mooi in de gevel).
Gordijn is 24/7 dicht, moest ik het opnieuw doen was daar hoogstens een raampje voor verluchting.
Zou een screen dan niet interessant zijn, kan je van binnen naar buiten kijken maar niet omgekeerd.
 
Zou een screen dan niet interessant zijn, kan je van binnen naar buiten kijken maar niet omgekee
Die raam heeft een screen, én een rolgordijn, én een overgordijn (nog zo eentje dat ze u vergeten te vertellen, verduisteren van grote ramen is een probleem).
Maar dat is een slaapkamer, je gaat daar overdag niet zitten he. Er is in praktijk geen enkele moment dat het licht is buiten dat je denkt "nu ga ik eens in de slaapkamer zitten"...
 
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Wij hebben nu ook een enorm raam aan de slaapkamer, want dat is leuk om naar buiten te kijken 's morgens. (en paste ook mooi in de gevel).
Gordijn is 24/7 dicht, moest ik het opnieuw doen was daar hoogstens een raampje voor verluchting.
Je kan dat toch aansturen dat dit in de ochtend opengaat?
Allez ik snap niet goed waarom je uw gordijn de hele tijd gesloten houdt :p
 
Je kan dat toch aansturen dat dit in de ochtend opengaat?
Allez ik snap niet goed waarom je uw gordijn de hele tijd gesloten houdt :p
Het is donker als ik opsta en donker als ik ga slapen, en tussendoor kom ik niet in die kamer :p
De gordijnen en screens kan ik programmeren, het overgordijn niet
 
Die raam heeft een screen, én een rolgordijn, én een overgordijn (nog zo eentje dat ze u vergeten te vertellen, verduisteren van grote ramen is een probleem).
Maar dat is een slaapkamer, je gaat daar overdag niet zitten he. Er is in praktijk geen enkele moment dat het licht is buiten dat je denkt "nu ga ik eens in de slaapkamer zitten"...
Is het om bedbeesten (mijten, ...) te vermijden niet goed om toch wat licht in de kamer te laten?
 
Terug
Bovenaan