Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Heb je hierbij ook het lawaai in overweging genomen? Hier ook bezig met bouwplannen, en we hebben een kamertje boven voorzien voor was te hangen en te strijken etc. We hadden ook de piste om de wasmachine daar bij te plaatsen. Maar heb het voorlopig toch niet zo getekend omdat ik vind dat een wasmachine zo'n dreunend geluid kan maken bij het zwieren en om dat nu vlakbij de slaapkamers te hebben?

Maar het is dus nog een open punt bij ons, en ik vroeg me af of je dat in overweging hebt genomen?

Kan wel bevestigen dat dit inderdaad wat lawaai maakt. Als de deur van de waskamer/badkamer toe is hoor je een dof constant geluid van de droogkast. Soms zet die van ons een droogkast op s’avonds nog en ik kom dan niet slapen voor het gedaan is. De kleine (2j) heeft er geen last van, en laten zitten ze op zolderkamers een verdiep hoger dus dan hebben ze er ook geen last van. Binnenkort met de digitale meter zal het toch overdag te doen zijn :)
 
Maakt inderdaad iets lawaai, maar binnenkort is het nachttarief weg en dus geen enkele reden nog om dit tijdens de nacht te laten draaien.
 
Kan wel bevestigen dat dit inderdaad wat lawaai maakt. Als de deur van de waskamer/badkamer toe is hoor je een dof constant geluid van de droogkast. Soms zet die van ons een droogkast op s’avonds nog en ik kom dan niet slapen voor het gedaan is. De kleine (2j) heeft er geen last van, en laten zitten ze op zolderkamers een verdiep hoger dus dan hebben ze er ook geen last van. Binnenkort met de digitale meter zal het toch overdag te doen zijn :)

Maakt inderdaad iets lawaai, maar binnenkort is het nachttarief weg en dus geen enkele reden nog om dit tijdens de nacht te laten draaien.
Niet speciaal vanwege nachttarief of zo. Maar herinner me als tiener levendig de zaterdag- of zondagochtenden dat ik met een houten kop in bed lag en ons moeder het persé nodig vond om om 7u wasjes te gaan draaien. Ik sliep toen op het gelijkvloers en naast mijn kamer was het washok.

Wil dat mijn gasten eigenlijk niet aandoen.
 
Het nachttarief valt weg en aangezien er zonnepanelen komen, is het sowieso interessanter om overdag te wassen.
Maar ik heb er zeker bij stilgestaan. Had ik ook in mijn appartement (waar ik wel 's nachts wasmachine aanzette) en het enige wat me stoorde was het geluid dat mijn wasmachine maakte als de was klaar was (signaal om aan te geven dat programma was afgelopen). Dat kon ik helaas niet afzetten. Bij de droogkast ging dat wel.
 
Dan gaan ze u toch een fabeltje hebben wijsgemaakt? Want dat is gewoon een UV-filter, dus het kan niet dat die in de tussenseizoenen anders werken dan in de zomer.
Nog even een uitbreiding: ja, dat werkt volgens de marketing onder een bepaalde hoek (ik geloof er weinig van, maar goed).
Maar wat in de herfst het "hoogste punt" is, zal in de zomer dezelfde hoek hebben als de ochtend en avondzon. Die in de zomer nog véél feller is dan de middagzon in de tussenseizoenen.
 
Op een open wenteltrap? :unsure:

Het zal inderdaad wel zijn voordelen hebben, maar dat heeft een waskot beneden ook (oa droogrek in de tuin, ...)

Op mijn vorig duplex appartement hadden wij onze wasmachine en droogkast in de badkamer staan. Dat was dan via een rechte buitentrap naar +1 om via de wenteltrap binnen naar +2 te gaan.

Hadden wasmachine en droogkast samen gekocht, toen ze dit kwamen leveren al meteen een hoop gegrommel dat het niet ging lukken zo. Is die terug vertrokken met de twee toestellen en een paar dagen later hebben die mannen een verhuisfirma gestuurd om ze naar boven te doen. (was mij allemaal eender, levering en plaatsing was inbegrepen in de prijs).

Heb zelf later ook wel serieus gevloekt toen dat wasmachine terug naar beneden moest langs die wenteltrap. Droogkast is niet zo een probleem, dat weegt doorgaans een stuk minder.
 
Nog even een uitbreiding: ja, dat werkt volgens de marketing onder een bepaalde hoek (ik geloof er weinig van, maar goed).
Maar wat in de herfst het "hoogste punt" is, zal in de zomer dezelfde hoek hebben als de ochtend en avondzon. Die in de zomer nog véél feller is dan de middagzon in de tussenseizoenen.
Het houdt minder tegen onder een bepaalde hoek, maar het houdt nog altijd de zon tegen hoor.
 
Het werkt zeker en vast. Wij hebben dat hier ook voorzien, onze buren niet. Met de zon op hetzelfde punt is het hier warm qua instraling, bij hun bijna ondraaglijk.
 
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?
Ben jij nu als EPB verslaggever aan het claimen om grote glaspartijen NO te focussen? Ze gaan lachen bij het VEA :rofl:en al zeker niet de Passief-mannen dit laten lezen, als geclaimde energiebewust mens word je afgeknald!

Even serieus.. dit is echt bizar advies, de meeste woningen vandaag de dag zijn max 3 gevel en gaan gedurende 9 maand (75% vh jaar..) die zonnewarmte op zuidkant nodig hebben om chauffage te reduceren eerder dan voor enkele weken zomer dit te mijden. En dan nog, zoals gamer terecht opmerkt: of de tuin nu noord- of zuid gericht is, wie beperkte gevel/opp heeft zal zijn schuifraam op de klassieke plaats achteraan steken, los van orientatie.

Ge moet van airco nu ook geen drama maken he, je houdt totaal geen rekening met de gebruiker. Er zijn er die aan airco denken 6maand per jaar en andere met moeite 3weken..


en los van dit alles: ik ben wel verbaasd je opleiding/activiteit te lezen na de CV gasuitlaat-historie problematiek enkele weken-maanden terug. Jij had toch moeten beseffen te plannen.
 
Werkt ook wel in 2 richtingen. Eens uw massa dan warm is, krijgt ge die ook moeilijk afgekoeld. Je kan een raam openzetten, maar eens je het sluit is het zeer snel terug warm. Heb ik hier vorige zomer ondervonden - ik kan op mijn gelijkvloers geen ramen openen, heb enkel een schuifdeur, maar die kan ik 's nachts niet open laten natuurlijk. En die een uurtje open zetten voor ik ging slapen deed niet veel om de massa af te koelen.
klopt. Inertie is buffer en gaat 2-3 hete dagen opvangen/bufferen. Eenmaal de buffer vol is hij vol en blijft hij zelf nog 'naweeën' geven. Enige manier om de buffer dan nog naar beneden te krijgen is nachtkoeling (fancy woord voor meestal simpelweg raam open te zetten).
Echter in hitteperiode's kan de nachtkoeling amper effect hebben en/of geen mogelijkheid tot nachtkoeling (door bv aan drukke steenweg te wonen of bv geen raam open te kunnen zetten zonder inbraakgevaar sterk te verhogen etc..).

Ik heb een groot schuifraam (9m) mét luifel, ik heb zonnescreens op elk ZW (ZO is gesloten) gevel, beton plat dak, gemetste muren. Veel meer kan je in concept niet doen hoor, er zijn beperkte dagen in de zomer dat binnentemperatuur te wordt. En beneden is dat snel opgelost met een schuifraam open te zetten 's avonds. In de slaapkamer blijft de hitte hangen (open hal ook dus ook natuurlijke stroming) en kijk ik uit naar de airco!
 
Mensen willen het huis dat ze willen, ongeacht de oriëntatie. Bijvoorbeeld een 3 gevel, tuin zuidgericht. Naast het staat op 6 meter een ander huis. Je gaat u glaspartijen niet vanvoor doen omwille van inkijk, niet aan de zijkant omwille van de buren, dus als je veel licht wil moet je het vanachter doen. Dus wat doe je dan? Screens voorzien en/of airco.

Wel akkoord dat architecten daar meer over mogen bijstaan. Ik heb er specifiek over gevraagd en ze zeiden me dat het wel allemaal ok ging zien (ben woning met zuidgerichte grote raampartijen). Dat is het dus niet.
op dat vlak geef ik mac-b gelijk, betrek uw EPB man erbij. Hij kan al simpelweg de overhittingsfactor aflezen om ietswat indicatie te geven.

Architecten..zijn vaker bezorgd over de schone foto achter en helaas is de 40-50+ generatie nog altijd niet mee in het energieverhaal/technieken en de eersten om een volledige glasgeveel achteraan te gaan tekenen bv..
 
Het werkt zeker en vast. Wij hebben dat hier ook voorzien, onze buren niet. Met de zon op hetzelfde punt is het hier warm qua instraling, bij hun bijna ondraaglijk.
het 'probleem' van 4s glas is niet dat het geen effect heeft in de zomer, het probleem is dat het ook effect heeft in de niet-zomer.

3 andere seizoenen vh jaar wil je de zon wel binnen voor gratis opwarming en dat glas blokkeert dat. Maar zoiets is niet meetbaar dus niemand die er over valt. Dat is zoals de veel te grote CV ketels die geinstalleerd worden of de stabi-ingenieur die zijn plaat dik genoeg voorziet. allemaal zaken die mensen betalen want de tegenrichting geeft een visueel probleem en de "oplossing" geeft extra kosten en ook nadelen maar die zijn amper meetbaar/opmerkbaar en bijgevolg valt niemand er over.

nu niet dat ik de verkopers van zo'n producten iets kwalijk neem, met de mentaliteit van sommigen vandaag de dag zou je voor minder je indekken :unsure:
 
Ben zelf ook aan het bouwen, blij dat er veel dingen die hier terugkomen wel inclusief zijn bij ons :tongue:

Over dat 4seizoensglas: basicly houdt het zonnestralen tegen die vanboven komen, maw vooral effectief in de zomer. In de winter wanneer de zon lager zit laten ze meer zonlicht door.

Maar hoe dan ook, wij hebben voor de zekerheid toch voor screens gekozen :)
 
zonwerend glas wordt bij mijn weten nog altijd uitgedrukt zoals elk ander glas met de g-factor, hoeveel licht wordt er weerkaatst. Of dit met richtingen dan werkt betwijfel ik, alvast zelf nooit gehoord. Lijkt me salespraatje..



als Saint-Gobain het zelf al zegt, ze gaan er licht over maar ze geven tenminste toe (scrol naar halfweg :wink: )
 
Ah ik vind dat wel positief Mac-BC: al onze grote glaspartijen liggen n-o. Een groot stuk ervan onder een luifel.
En raad eens: zonder een airco krijgt ge het hier niet comfortabel.

Ik heb hier alleszins meer dan genoeg zonnewarmte van, dagen met winterzon ziet ge het verbruik van de wp zo dalen
 
Ben jij nu als EPB verslaggever aan het claimen om grote glaspartijen NO te focussen? Ze gaan lachen bij het VEA :rofl:en al zeker niet de Passief-mannen dit laten lezen, als geclaimde energiebewust mens word je afgeknald!
Even serieus.. dit is echt bizar advies, de meeste woningen vandaag de dag zijn max 3 gevel en gaan gedurende 9 maand (75% vh jaar..) die zonnewarmte op zuidkant nodig hebben om chauffage te reduceren eerder dan voor enkele weken zomer dit te mijden. En dan nog, zoals gamer terecht opmerkt: of de tuin nu noord- of zuid gericht is, wie beperkte gevel/opp heeft zal zijn schuifraam op de klassieke plaats achteraan steken, los van orientatie.

Neen, bij mij was het nu toevallig op het NO, gezien de oriëntatie van mijn woning. Wellicht is het beter Oosten en Westen. Maar alleszins niet knal op het zuiden zonder overkapping, zoals ik zei dus.

Ik weet niet wat daar zo "grappig" aan is of "bizar advies" hoor. Laat staan dat ik afgeknald zou worden. Dat is gewoon hoe het werkt. In de EPB-software zal voor elk raam berekend worden:
- Wat zijn de zonnewinsten van het desbetreffende raam in de winter, die een positief effect hebben op je energieverbruik door het verminderen van de stookkosten? Dat verbetert uw E-peil. Daar heb jij het over. Maar daarnaast ook;
- Wat is de bijdrage van het desbetreffende raam aan de oververhitting in de zomer, die een negatief effect heeft op je energieverbruik omdat uw (fictieve) airco's energie vreten. De slimmeriken die denken geen airco's mee te rekenen in hun EPB om die achteraf te plaatsen zijn eraan voor de moeite. Elke oververhitting (uitgedrukt in Kelvin-uren per jaar) wordt afgestraft omdat men er automatisch vanuit gaat dat je zal moeten koelen d.m.v. airco's. Dit ontbreekt in uw redenering.

Ge moet van airco nu ook geen drama maken he, je houdt totaal geen rekening met de gebruiker. Er zijn er die aan airco denken 6maand per jaar en andere met moeite 3weken..

Ik maak daar geen drama van, dat doet de EPB-software. En inderdaad, de EPB-software gaat uit van "de gemiddelde gebruiker". Een E-peil heeft dan ook niet de ambitie om uit te drukken hoe energiezuinig een bepaalde persoon is. Wél hoe energiezuinig een bepaalde woning is.

Overigens is dat geen "drama maken", maar gewoon de harde realiteit op een correcte manier inschatten.

en los van dit alles: ik ben wel verbaasd je opleiding/activiteit te lezen na de CV gasuitlaat-historie problematiek enkele weken-maanden terug. Jij had toch moeten beseffen te plannen.

Wat bedoel je? Wat had ik moeten plannen?
 
Laatst bewerkt:
- Wat is de bijdrage van het desbetreffende raam aan de oververhitting in de zomer, die een negatief effect heeft op je energieverbruik omdat uw (fictieve) airco's energie vreten. De slimmeriken die denken geen airco's mee te rekenen in hun EPB om die achteraf te plaatsen zijn eraan voor de moeite. Elke oververhitting (uitgedrukt in Kelvin-uren per jaar) wordt afgestraft omdat men er automatisch vanuit gaat dat je zal moeten koelen d.m.v. airco's. Dit ontbreekt in uw redenering.
En dat is net de hele clue van het verhaal: sinds de invoering van het S-peil en de vernieuwing van de EPB software maakt het geen reet meer uit of je nu aircos hangt of niet, of je nu met lucht-water de vloer koelt of niet.

Sterker nog: EPB erkent eindelijk dat in hyper-geisoleerde, ultracompacte en luchtdichte woningen actieve koeling gewoon nodig is om een fatsoenlijk binnenklimaat te verzekeren. De impact op uw E-peil is namelijk veel veel kleiner dan wat het vroeger was. Waar ge in "mijnen tijd" nog een pandoering van 10 tot 15 E-punten kreeg voor actieve koeling is dat in de gemiddelde woning nu een paar puntjes (of ge moet al een woning hebben die ringrond uit glas bestaat)

Dat zorgt er dan ook voor dat mensen ineens hun woning kunnen koelen met een kleine meerkost (als je bv een Thermastage of Altherma actief wil laten koelen kost u dat +-500 EUR en heel uw woning is voorzien).

De ironie is dus dat uw software het hele verhaal van koeling totaal niet verkettert, in tegenstelling tot gijzelf.
 
Heb je hierbij ook het lawaai in overweging genomen? Hier ook bezig met bouwplannen, en we hebben een kamertje boven voorzien voor was te hangen en te strijken etc. We hadden ook de piste om de wasmachine daar bij te plaatsen. Maar heb het voorlopig toch niet zo getekend omdat ik vind dat een wasmachine zo'n dreunend geluid kan maken bij het zwieren en om dat nu vlakbij de slaapkamers te hebben?

Maar het is dus nog een open punt bij ons, en ik vroeg me af of je dat in overweging hebt genomen?

Dit is zo eentje waar ik hand op het hart over durf zeggen dat je spijt gaat hebben dat je het niet gedaan hebt later.

Wij hebben een waskot op de verdieping waar plaats is voor wasmachine en droogkast. Je kan er ook je strijkplank zetten en er is een gootsteen. Het is geen gigantische ruimte. Onze was moet nu nooit meer naar beneden. 's Ochtends of 's avonds nog rap wat rondslingerende kleren in de wasmand keilen? Geen probleem!

Wat betreft geluid moet je je weinig zorgen maken. Een wasmachine of droogkast maken wat lawaai dat klopt. Maar met een paar dikke rubberen voetjes eronder demp je bijna alle trillingen. En zoals iemand eerder al zei ga je in de toekomst steeds vaker overdag wassen omwille van het capaciteitstarief. Zeker als je in de toekomst een slim toestel hebt.

Een waskot op het verdiep en een kelder. Dat zijn zo twee zaken die ik iedereen aanraad indien het voor hen een optie is.
 
Hier missen we het volgende:
- Geen garage meer hebben we echt onderschat. Niet noodzakelijk om de auto te parkeren maar meer als grote berging of plaats waar het ook eens wat vuiler mag zijn.
- Kabel voorzien voor elektrisch laden maar 3G2,5 kom je niet ver mee.
- Wachtbuis van meterkast naar zolder voorzien maar slechts 40mm (in combinatie met bovenstaand punt dus een 5G6 mogen doortrekken)
- Voorziening voor airco. Komt als het goed is binnen twee weken maar is een gegoochel met de leidingen/buizen natuurlijk
- Zou niet opnieuw radiators voorzien op de kamers, zeker als je airco die ook kan warmer meeneemt.
- Achteraan misschien iets grotere ramen (tot aan het plafond en kleinere profielen)

Hier is de achterkant glas maar vooral gericht naar het oosten. Ondanks deftige isolatie en warmtewerend glas (E-score is <20) kwam het hier de laatste twee zomers toch serieus warm. De eerste dagen kun je het lekker fris houden maar na een paar dagen is het verre van comfortabel. Je krijgt de warmte dan ook niet meer buiten.

Wat is het formaat nu? Onze bouw worden nu achteraan quasi enkel ramen voorzien, maar hebben hiervoor toch niet het smalste profiel gekozen maar het normaal profiel.

Ramen zijn 2x keer 5 meter breed, dus vonden het nu niet direct de meerprijs waard om het smalste profiel te voorzien...
 
Terug
Bovenaan