Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Vaak zie je dan badkamers die nog niet betegeld zijn. En binnendeuren die missen. Kamers waar nog vloer in moet, ...
Voila het zijn vaak klassiekers :p

de buutenschil kan je moeilijk achteraf nog aanpakken tenzij bv alles voorzien op crepie en dit pas later uitvoeren. Geeft je wel wat stookverliezen/discomfort leven maar grote post anderzijds natuurlijk.

en ik zou men originele post licht willen wijzigen: volume EN kwalitatief materiaal is luxe (dan denk ik aan de parket als vloer maar ook aan driedubbel glas en overal vvw bv)
 
Je gaat daar zo ver in als je zelf wilt..

je kan dingen uitstellen en/of DHZ doen en/of zeer budgetair werken om nadien te vervangen (dit laatste ben ik geen fan af, na calculaties door uitgave origineel materiaal, hoe cheap ook, blijft de winst beperkt..

als ik onze eigen woning neem: 4 lange jaren gerenoveerd in weekends en vakanties en bij schoonouderd ingewoond (aparte leefruimte! Ik mocht ni klagen..), trap is pas 6 maand na verhuis geplaatst, met zwangere vrouw en wasmand naar boven (absoluut eentje om ten stelligste af te raden achteraf), 1,5j op chape geleefd waar parket ging komen (75% vh huis lol), binnendeuren na 3j ofzo (nooit gemist buiten toilet, neem een gammadeurtje tijdelijk! ). Zelf gemaakt badkamermeubel is na 4j vervangen door meubel op maat samen met ingrbouwde barkast, deze maand staan maatmeubilair bureau (zolderniveau laatste jaar zitten verbouwen, makkelijk doenbaar wegens apart niveau:afsluitbaar) en living op de uitvoeringsagenda na 7! jaren wonen en volgend voorjaar (corona verneukt beschikbaarheid/prijzen tuinaannemers) de tuin full monty. In jaar 5-6 professioneel geinvesteerd om te groeien, ook een keuze waar je simpelweg prioriteiten moet maken.

Zo’n SODhuisje met terrasje 2,5x3 volledig klaar voor eerste verhuisdoos.. het kan zeker voordelen hebben maar wij zijn tevreden gezaaid te hebben om nu te oogsten naar ons goesting.

een masterplan moet je hebben eigenlijk, wat wil ik, wat is budgetair haalbaar en is het gezamelijk ok daar bepaalde dingen in uit te stellen/te schrappen. Die extra jaren levenservaring/werkervaring zijn ook niet nadelig geweest in de keuzes to be honest..
Moet je toch willen ook. Ik zou het niet kunnen. Ik heb 1,5 jaar bij mijn ouders terug gaan wonen tijdens de bouw en dat was gewoon verschrikkelijk. Top voor de relatie was het ook niet.
Zo lang in een werf leven, chapeau. Maar na al die tijd blijf je natuurlijk wel over met een veel groter huis. Maar al die tijd die er in kruipt is voor mij ook een kost, 1 die je nooit meer inhaalt.
 
Gohja je moet sowieso al met 2 zijn met dezelfde visie, anders komt het niet goed inderdaad.
Qua werf vind ik het nogal een zwaar woord.. een afgewerkte betegelde keuken maar een living dan met grote cheap stoffen mat ipv chape geeft niet het gevoel af af te zijn maar een werf zou ik het ook niet zeker niet noemen (buiten de trap maar zoals ik al zei: die zou ik idd sterk afraden uit te stellen).
Qua tijd.. je doet het graag of niet zo klussen, indien niet lijkt het me inderdaad onbegonnen werk. Hou je nooit vol. Voor mij was het ook een soort extra studie als bouwkundige, veel details bijgeleerd/opzoekwerk/..., als extra ervaring als jonge gast om mee te nemen kon dat tellen.

Je moet vooral consequent zijn in de keuzes: voor mij kleiner bouwen omwille van minder goesting/tijd/interesse is een perfect logische keuze. Ik heb vrienden die onder hun budget bouwden om zo snel mogelijk 4/5 te werken (komende van een 6/5 job volle gas) maar ik ken er ook die nog hun ikea bed zouden in elkaar laten vijzen door extern persoon en steen en been klagen over geld.. tsjah..

Mijn schoonbroer woont op appartement, wil geen tuinonderhoud en steekt liever geld in BMW3, perfect begrijpbaar want hij heeft zijn prioriteiten duidelijk voor zich. Gewoon deze gezamenlijk oplijsten en je komt er wel. Een bijbouw denk ik kan je in gedachten houden als perfecte tussenoplossing: of voor garage of voor overdekt terras/lounge makkelijk uit te stellen naar later zonder in de woning 'last' van te hebben.


En voor wie wel wil verbouwen: af en toe es de riem er af, cocktailtje om 17u op zaterdagavond of op tijd stoppen om es te gaan eten samen ofzo maakt het allemaal veel dragelijker als er 24/24 op gefocussed te zijn
 
Je gaat daar zo ver in als je zelf wilt..

je kan dingen uitstellen en/of DHZ doen en/of zeer budgetair werken om nadien te vervangen (dit laatste ben ik geen fan af, na calculaties door uitgave origineel materiaal, hoe cheap ook, blijft de winst beperkt..

als ik onze eigen woning neem: 4 lange jaren gerenoveerd in weekends en vakanties en bij schoonouderd ingewoond (aparte leefruimte! Ik mocht ni klagen..), trap is pas 6 maand na verhuis geplaatst, met zwangere vrouw en wasmand naar boven (absoluut eentje om ten stelligste af te raden achteraf), 1,5j op chape geleefd waar parket ging komen (75% vh huis lol), binnendeuren na 3j ofzo (nooit gemist buiten toilet, neem een gammadeurtje tijdelijk! ). Zelf gemaakt badkamermeubel is na 4j vervangen door meubel op maat samen met ingrbouwde barkast, deze maand staan maatmeubilair bureau (zolderniveau laatste jaar zitten verbouwen, makkelijk doenbaar wegens apart niveau:afsluitbaar) en living op de uitvoeringsagenda na 7! jaren wonen en volgend voorjaar (corona verneukt beschikbaarheid/prijzen tuinaannemers) de tuin full monty. In jaar 5-6 professioneel geinvesteerd om te groeien, ook een keuze waar je simpelweg prioriteiten moet maken.

Zo’n SODhuisje met terrasje 2,5x3 volledig klaar voor eerste verhuisdoos.. het kan zeker voordelen hebben maar wij zijn tevreden gezaaid te hebben om nu te oogsten naar ons goesting.

een masterplan moet je hebben eigenlijk, wat wil ik, wat is budgetair haalbaar en is het gezamelijk ok daar bepaalde dingen in uit te stellen/te schrappen. Die extra jaren levenservaring/werkervaring zijn ook niet nadelig geweest in de keuzes to be honest..
Je moet het ook kunnen opbrengen natuurlijk. Dat lijkt mij het belangrijkste van allemaal. Nu ben je nog “jong” en heb je nog veel mogelijkheden om veel zaken te doen (vakantie, festivals en noem maar op), want 7 jaar is een immens lange tijd. Op het einde van de rit heb je misschien een groter huis en een groter terras, maar is het dat waard? Elke cent in twee bijten, veel vrije tijd erin steken, veel zaken uwzelf ontzeggen en gewoon heel lang niet heel comfortabel leven. Je kan niet alles vanaf dag 1 afwerken, dat lukt zelden. Maar ik zou toch kiezen voor dat terras van 4 op 3 waar ik vanaf zomer 1 kan gaan opzitten, barbecue kan aanzwengelen en kan genieten van het goede weer.

Bij ons is ook allesbehalve af, maar wij zijn beginnen bouwen in november 2019 en wonen er nu sinds februari in. Todo is nog binnendeuren, trap bekleden en tuin afwerken. Al de rest is klaar en gewoon ineens goed gedaan. Die drie topics voeren we uit voor Q2 2022. En wij hebben hier dan ook heel veel zelf gedaan en hier veel voor gelaten. Ik spreek dus uit ervaring. Dubbel zo lang investeren? Of hier nu op de chape leven met een tapis-plain op, ik mag er zelfs nog niet aan denken.
 
Wij gaan binnenkort beginnen bouwen, dus goede tips dat ik hier zie voorbij komen. Hetgeen waar ik nog serieus over twijfel, is wat velen hier aangeven: het ’temperatuurscomfort’. In dat kader een vraagje:

De achterkant (ZZW gericht) zal een groot raam zijn. We voorzien sowieso een overkapping van 90 cm, dus zal al helpen. Lijkt dit jullie voldoende? Ik twijfel nog om een extra constructie te voorzien voor een overdekt terras, maar met lamellen die je ook kan open zetten als je net wél de zon wilt hebben + om niet te veel licht weg te nemen binnen, maar zal absoluut niet goedkoop zijn. Ik vind het een moeilijke om enerzijds niet te veel licht weg te nemen en anderzijds voldoende beschermd te zijn tegen invallende zon.
 
Het betreft hier wel een verbouwing. (Volledig strippen en isoleren maar behouden van de relatief recente condenserende gasketel, dus geen IER)

Wat wel of is positief:
(liever klein goed doordacht en kwalitatief.)

-een meerwaarde zijn plafonds van 275cm in de leefruimtes. In de keuken is dit geheel lager voor spots en leidingen op 260cm. Dat verschil is een speling in het plafond en is eigenlijk aangenaam
-half open keuken. Genoeg voor interactie naar 'leefveranda', living en buiten maar relatief afgesloten van de tv. De frigo staat eerst dus toch nog gemakkelijk voor een snack/drankje bij een filmpje :)
-leidingenspouw voorzien waar ik van kelder tot zolder een paar lege 125mm PVC buizen heb gestoken. Kan er later makkelijk iets bijgetrokken worden.
-domotica en een paar plaatsen sftp/EIB kabel voor vaste drukknoppen. (Heb niet alle potjes ook effectief open gemaakt omdat het meeste toch met sensoren werkt, bijvoorbeeld de wc en berging). Daardoor nooit verkeerd geplaatste schakelaars. Je kan altijd draadloze schakelaars plaatsen. Die zijn toch wel ok tegenwoordig..
-overal 5Gx kabel naar elk stopcontact. Mogelijkheid om sommige stopcontacten te schakelen. En bij eventueel defect kon ik een andere ader nemen.
-vloerverwarming
-grote kwalitatieve volkeramische tegels
-heel het gelijkvloers is open naar achter via de leefveranda. Is eerder aanbouw zonder verdiep met lichtstraat. Dus echt heel warm wordt het daar niet. Tussen leefveranda en rest van het huis staat een vouwwand dus dat is af te sluiten.(thermisch en akoestisch)
-pvc Schüco ramen met trippel glas
-verdiep heeft maar 1 beperkt raam op het zuiden.
-deftige luchtdichte binnenisolatie (soort yton met kalk/leemstuc , damopen en vochtregulerend). De spouw hebben we behouden en kunnen we eventueel nog extra laten isoleren al lijkt mij dat geen meerwaarde.tov de mogelijke nadelen.
-elektriciteitskast/it kast en collectoren heel centraal in het huis met genoeg opties om zaken bij te leggen, trekken. Leidingen spouw naar kelder, zonder en achterkant tuin
-ventilatie d via galva met dempers.
-5g1,5 naar elk raam.
-inspring in raam zodat de ramen bij het openen de verduistering niet raken
-ethernet kabel altijd Duo getrokken en bij de hoofdplaats voor de tv 2 * duo. Verder elke kamer 1 duo punt en in de gang en leefveranda een punt voor POE Access Points.
-5g6 klaarliggen op wat tactische plaatsen. Bijvoorbeeld de garage, terras en zijkant gevel in de kelder voor later mss zonnepanelen, elektrische laadpaal of gewoon degelijk 3 fase vermogen in de garage a.k.aan cave.
-heel goede akoestiek tussen de verschillende kamer. Dit is natuurlijk deels door de volle steensel binnenmuren in combinatie met leem en op sommige plaatsen een extra geïsoleerde ruimte waar de leidingen lopen.
-losstaande garage/berging
-vloerhoogte 30-40cm boven de nulpas. T is hier wel een relatieve vochtige streek maar ik zou het overal doen.

Zaken die ik mss anders zou doen
-badkamer is relatief klein (verbouwing... Zou anders voor 10-12m2 gaan)
-vloerverwarming boven. Nu radiatoren op lage aanvoer, bij op de vloerverwarming. Is op zich Cava maar had liever niks aan de muur. Had wel nog muurverwarming overwogen maar dan moest ik best wat oppervlakte opofferen. Losstaande dat ik altijd de radiatoren op een warmer regime kan aansluiten moest het niet genoeg zijn. Niet nodig lijkt nu)
-in de badkamer mijn afvoer voor de wastafel anders leggen. Was niet het origineel idee dus heb ik een valse wand van enkele cm's voor een 40mm afvoer.
-heb nog redelijk wat coax getrokken. Ben wel op tijd tot besef gekomen en heb enkel 2 punten in de leefruimte en niet meer op het verdiep. Zou gewoon geen coax meer trekken.
-heb best veel ethernet kabel getrokken en ben er gerust blij mee maar praktisch is veel nu via wireless. Dus gewoon degelijke AP en controller en mss een punt in de bureau/tv was mss voldoende. De kabel maakt niet zoveel uit in kost maar wel de cat6a aansluitingen, die ik, waarschijnlijk niet ga gebruiken op veel plaatsen.
-voor de drukknoppen gebruik gemaakt van s/FTP en EIB. Ik zou gewoon EIB nemen, goedkoper, flexibeler en hogere spanningen en isolatiegraad. Kan je nog altijd bussystemen of max 3 gewone drukknoppen aansluiten... Heb als drukknoppen altijd de dubbele niko's gebruikt. Zo eentje met 6 drukknoppen is gevoelig duurder en niet nodig.
-lichtpunten in de kamers en leefruimte zijn centraal in het midden van de ruimtes. Er zijn wel muurpunten voor sfeerverlichting en voor de tv ruimte heb ik het creatief opgelost. Als ik van nieuw kon beginnen zou ik mss geen inbouw spotjes nemen maar wel creatiever de lichtpunten voorzien.
-het terras is nog wel aan vernieuwing toe maar ik zal dit nooit kunnen laten doorlopen met het tegelniveau binnen. Op zich stoort dit niet en is dit wat betreft mogelijke waterproblemen wel beter. Maar indien alle vrijheid zou ik zowel de leefruimte, leefveranda en terras op hetzelfde niveau zetten.
-berging is 9m2 waar de wasmachine, droogkast,diepvries, extra voorraad en pompbak staat. Doenbaar maar zou toch liever 12-14m2 hebben voor nog meer kastruimte.
-leefveranda heeft geen vloerverwarming. Op zich op zonnige dagen ook niet nodig maar ik zou ze nu wel leggen. Naast de leefveranda is het was/voorraad kot en dat heeft wel een hoge smalle radiator op lage aanvoer voor de koude wat te breken. Dat werkt maar is minder comfortabel op koude niet zonnige dagen en zou meer kastruimte geven. Het betonnen dek van de leefruimte was er al en net te weinig ruimte om deftig te isoleren. Daarom gekozen het niet te doen.
-3*6cm xps in de vloer mss gewoon isolatiechapes. Ben op zich blij met de XPS en heb het zelfs liever maar moest ik het opnieuw doen, zou als je naar de tijdsinvestering en kost je het beter laten isochapen.
-regenput van het begin steken
-kalkmortel gebruiken om zaken bij te metselen aan te passen ipv cement. Niets speciaals maar dat wist ik in't begin niet. Maakt nu ook niet zoveel uit buiten ecologischer en beter egaal drogen stukcwerk. Zie je nu trouwens niet ofzo.


Verder voordeel van in mijn ogen goede inrichting en kleinere ruimtes is dat kwalitatief materiaal en of het laten uitvoeren een mindere multiplicator heeft. Onze hele beneden (exclusief losstaande garage van 30m2) is +- 90m2. Dan kan je al makkelijker is zot doen en een dure tegel kiezen dan bij 200m2...


We hebben veel zelf gedaan maar het volgende hebben we laten doen en zouden we terug laten doen:
-chapen op gelijkvloers (dat lukt mij zelf niet zo deftig aan die prijs)
-vloeren (90*90) op gelijkvloers (grote tegels zijn lastig te leggen alleen)
-stucen/plakken (is echt wel vakwerk en zwaar werk, was bij ons kalk en leem dus nog wat meer niche ook)
-plaatsing ramen (wel zelf alles uitgebroken en de openingen wat deftiger(luchtdichter,..) gemaakt + aanpassing voordeur en nieuwe dorpel)
-keuken. (Ik zou dat wel zelf durven plaatsen maar was wel tevreden van samenwerking met een lokale schrijnwerker. Leidingen etc wel zelf gedaan)
-luchtgommen beuken trap. (Behandeling en afbleken wel zelf gedaan)
-plaatsing binnendeuren. Twijfelgeval maar ben blij dat ik daar op 1 kelderdeur na niet heb moeten mee sukkelen :)
-aansluiting gasketel. Is op zich geen keuze.

Nog te doen:
-Vernieuwing dakpannen en plaatsen onderdak. Momenteel gebruiken we de zolder niet en is de zolder vloer geïsoleerd met 12cm PIR met bovenop osb op een laagje accorub. Mss ook downlights installeren. (Kabel voorzien)

-Terras vernieuwing

-bestrating tuin. Al ben ik voor zoveel mogelijk doorlaatbaarheid. Dus wrs afboording en steentjes/schors ofzo. Kost wrs ook minder.

-Waterput (al bezig)

Algemeen was verbouwen ook gewoon een levenservaring. Soms plezant en soms zeker niet (voornamelijk in de winter) :) met veel opzoek en voorbereiding. Alsook een verrijking om met mensen uit de bouw te werken/af te stemmen/onderhandelen...

We hadden geen architect (nodig) maar hebben wel eentje per uur laten komen om ons idee en plannen te valideren voor de start. Was een paar 100 euro's en wel de moeite met aanpassingen aan ons plan. Ook een via de gemeente gesubsidieerde energie deskundige laten komen. Op zich niet veel nieuws gehoord daar maar wel extra validatie van het plan.

Je kan ook niet makkelijk kosten uitstellen omdat alles wat in 1 go moet als je het deftig doet.
Waar ik na ons avontuur gok te kunnen besparen:
Keuken (niet de leidingen, enkel kasten, toestellen, werkblad,...), Badkamer(s), deuren, afwerking zolder of kelder, afwerking was/bergkot, goedkopere wc pot(ten) (niet het mechanisme), tijdelijk geen of minder domotica en it materiaal maar wel de kasten en plaats voorzien, terras, tuin, nog geen regenwaterpomp maar mss wel de put.(kan je dompelpomp insteken voor de tuin, een dompelpomp heb je als verbouwer sowieso nodig),bestrating buiten, brievenbus, aansluiting of aankoop ventilatie d als het zomer is, radiatoren later kopen en tijdelijke vuurtjes, schilderen (kan bv eerst gewoon primer), minder dure Niko afdekplaatjes, geen dure verlichting, goedkopere meubels, tuin laten verrassen door boer en later kijken voor een degelijke indeling, goedkope bel, goedkoper kraanwerk, geen, op sommige plaatsen of goedkopere zonnewering (gordijnen,... Kost best wat en je hebt het x keer nodig), een goed lief/vent/vrouw/... Waarmee overeen te komen is. Niks zo duur als na een bouw/verbouwing uit elkaar gaan.


T neemt veel energie dus er wonen en verbouwen zou ik zeker niet doen. Kan m.i. ook niet echt.
En met kinderen zou ik ook wel twijfelen voor iets kant en klaar.

We hebben ook nog een deel in volle Corona gedaan dus t is niet dat we veel misten. En we waren het al wat gewoon van het jaar ervoor.
Maar goed, blij het gedaan te hebben en blij dat het grootste deel voorbij is en zijn we ondertussen aan't wachten op de 'bouwklop'.
 
Geluid en rommel vooral.

We hebben nu een schuifdeur met glas tussen keuken en living. 9/10 wordt die toegedaan als er iemand eten aan het maken is of aan het afwassen is. En we hebben ook een groot eiland, daar staan projecten op (bakken, confituur, etc), daar staat afwas op te drogen, etc Ik moet dat allemaal niet in mijn living hebben

Wij hebben ook nog getwijfeld. Wij komen van een aparte keuken en hebben dan toch gekozen voor een open keuken:
- Het is al beu om te koken en af te wassen, als je dat bovendien nog eens in een kot apart moet doen maakt dat alleen nog erger.
- Je kunt tijdens het koken de kleine in de gaten houden
- Als je bezoek hebt wordt diegene die kookt nog actief betrokken in het gesprek (zowel tijdens de aperitief als tijdens het tafelen) in plaats van zich telkens terug te trekken in de aparte ruimte om een half uur later terug te komen met eten. Handig wanneer je een dienstmeid hebt maar ik wil mijn vrouw niet op die manier behandelen. :unsure:

Waarom we twijfelden:
- Er komt altijd lawaai uit de keuken. Daarom hebben we de optie opengelaten om het toch relatief eenvoudig te kunnen afsluiten moesten we willen. Maar dit is in eerste instantie niet de bedoeling, daarom een stille vaatwasmachine gekocht en de ventilatie in de verste hoek.
- Je hebt altijd rommel in de keuken. Daarom hebben we besloten om zowel de kookplaat als de pompbak niet open en bloot op het schiereiland te voorzien maar tegen de wandzijde. Het schiereiland kunnen we op die manier altijd relatief makkelijk proper houden.
 
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?
 
Laatst bewerkt:
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he.

Mensen willen het huis dat ze willen, ongeacht de oriëntatie. Bijvoorbeeld een 3 gevel, tuin zuidgericht. Naast het staat op 6 meter een ander huis. Je gaat u glaspartijen niet vanvoor doen omwille van inkijk, niet aan de zijkant omwille van de buren, dus als je veel licht wil moet je het vanachter doen. Dus wat doe je dan? Screens voorzien en/of airco.

Wel akkoord dat architecten daar meer over mogen bijstaan. Ik heb er specifiek over gevraagd en ze zeiden me dat het wel allemaal ok ging zien (ben woning met zuidgerichte grote raampartijen). Dat is het dus niet.
 
Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?

Neen, ik haat zomer. A:S ik kon tekenen voor altijd 21-22°C en dat het snachts regent, ik zou dat onmiddellijk doen. Het fenomeen zomer mag voor mij volledig afgeschaft worden.

Heb geprobeerd om die zaken mee te nemen in mijn SOD woning, maar de firma wilde niet. Want ja dat is toch schoon hé... terwijl ik dat lelijk vond. Ook al kon ik bewijzen dat dat goedkoper was. In zijn woningen daarna heeft hij mijn voorstel wel meegenomen :(.
 
Mensen willen het huis dat ze willen, ongeacht de oriëntatie. Bijvoorbeeld een 3 gevel, tuin zuidgericht. Naast het staat op 6 meter een ander huis. Je gaat u glaspartijen niet vanvoor doen omwille van inkijk, niet aan de zijkant omwille van de buren, dus als je veel licht wil moet je het vanachter doen. Dus wat doe je dan? Screens voorzien en/of airco.

Uiteraard in de mate van het mogelijke, met de gegeven constraints van het bestaande perceel/woning.

Wel akkoord dat architecten daar meer over mogen bijstaan. Ik heb er specifiek over gevraagd en ze zeiden me dat het wel allemaal ok ging zien (ben woning met zuidgerichte grote raampartijen). Dat is het dus niet.

Ja, dat is ook een ergernis bij mij. Altijd opnieuw die gigantische raampartijen als dé eyecather, als hét element waarmee men wil scoren, ... En dat is ook leuk natuurlijk, maar overdrijf er niet mee en doe het op een energetisch verantwoorde manier. Ik zou de architecten willen uitdagen: wees eens origineel, maak jullie er niet zo makkelijk vanaf en probeer eens mooie architectuur neer te poten, aangenaam om in te leven, met voldoende natuurlijk licht, ... zonder telkens die obligate enorme raampartijen.

En betrek uw EPB-verslaggever in het design. Daarmee zouden ook al veel warmteproblemen vermeden worden in de zomer.
 
Een van de grote ergernissen bij mijn nieuwbouw is inderdaad de warmte in de zomer. Warm in de winter (top), warm in de zomer (vervelend). Ik zie en hoor dat ook bij iedereen.
 
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
En wat doet ge als uw tuin op het zuiden ligt ?
Hier een open bebouwing met tuin knal op het zuiden. Daar een klein raampje zetten en grote ramen richting buren of naar de straat ?

Het grootste raam heeft wel een uitsprong van 1,5m en er hangen screens, maar over 2 maand hangen hier toch airco's tegen de muur :)
 
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?
Het visuele aspect speelt natuurlijk ook een rol. Dus daarom dat raampartijen gekozen worden, ongeacht de oriëntatie.
Nu is dat geen probleem als je natuurlijk voorziet dat de zon ook buiten kan gebouwen worden. Dat kan door strategisch groen te planten of screens te plaatsen.

Zonlicht dat binnentreed is in de winter en tussenperiode een gift want dat warmt uw woning gratis en voor niks op. Dus qua besparing van energie is dat een pluspunt. Dan in de zomer kan je zonwering voorzien en blijft het gros van de zon wel buiten. Maar natuurlijk warmt het binnen op, en daarvoor kan je dan kiezen om te gaan koelen.

Dat verbruikt energie dat klopt. Maar de zomer is ook het seizoen dat uw zonnepanelen floreren en je dus gratis energie uit de zon haalt die je kan gebruiken om uw woning te koelen. Je verspilt dus geen energie. Je kan er overigens ook voor kiezen om niet tot 20 graden te koelen maar tot 22 of 23 graden wat ook een verschil maakt. Het is ook geen artificiële binnenlucht, het is binnenlucht waaruit de warmte onttrokken wordt en als je voorzorgen neemt om te bevochtigen heb je geen problemen met hoofdpijn.
Lelijke condensors is ook geen issue als je de planning goed doet. Je hoeft die niet tegen uw gevel te hangen, je kan ook vooraf een planning maken en deze bijvoorbeeld ergens verbergen of op een plat dak plaatsen ofzo.
 
Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?
Wij hebben een nieuwbouw van 2014 met niet zo veel ramen in het zuiden, overal rolluiken en een terrasoverkapping maar toch wordt het te warm in huis (28°C in de slaapkamers) naar mijn goesting tijdens een hittegolf. Samen met afschaffen van terugdraaiende teller is het voor mij dan een nobrainer om airco te voorzien. Echt nodig heb je dat niet maar is voor ons pure luxe, net zoals een TV.
 
Wat mac-bc zegt van massa en warmte inertie is m.i. heel belangrijk.

Binnenmuren, dikkere chape,....

Maar als je een dunne chape neemt, dunne snelbouw binnenmuren, eventueel valse plafonds en muren met isolatie heb je niks of weinig massa.

Kan je niks bufferen en afvlakken en is het warm, eenmaal de warmte binnen zit.

Ga tijdens volle zomer maar is een houtbouw of staalbouw bezoeken waar de airco niet aan staat en er geen extra massa aanwezig is.

Daarom is het ook in oude huizen met volle muren in de zomer vaak aangenaam vertoeven
 
Wij hebben in onze aanbouw zonwerend/vierseizoensglas gekozen en het verschil in opwarming is enorm. In de tussenseizoenen pakt dat goed de warmte binnen en in de zomer houdt dat héél goed de warmte buiten.
 
Wat mac-bc zegt van massa en warmte inertie is m.i. heel belangrijk.

Binnenmuren, dikkere chape,....

Maar als je een dunne chape neemt, dunne snelbouw binnenmuren, eventueel valse plafonds en muren met isolatie heb je niks of weinig massa.

Kan je niks bufferen en afvlakken en is het warm, eenmaal de warmte binnen zit.

Ga tijdens volle zomer maar is een houtbouw of staalbouw bezoeken waar de airco niet aan staat en er geen extra massa aanwezig is.

Daarom is het ook in oude huizen met volle muren in de zomer vaak aangenaam vertoeven
Werkt ook wel in 2 richtingen. Eens uw massa dan warm is, krijgt ge die ook moeilijk afgekoeld. Je kan een raam openzetten, maar eens je het sluit is het zeer snel terug warm. Heb ik hier vorige zomer ondervonden - ik kan op mijn gelijkvloers geen ramen openen, heb enkel een schuifdeur, maar die kan ik 's nachts niet open laten natuurlijk. En die een uurtje open zetten voor ik ging slapen deed niet veel om de massa af te koelen.
 
nog meer massa dan eh ;)

Natuurlijk is de vochtbuffering van de muren ook wel belangrijk

Fijne tool om wat mee te spelen ivm isolatie en vochtbuffering:

(translated) url met extra info:
 
Laatst bewerkt:
Het is bijna overal zo maar: het waskot op het gelijkvloers. Vrijwel alle was wordt boven gegenereerd, als we ooit verhuizen moet er boven een wasmachine kunnen staan.
 
Terug
Bovenaan