Het betreft hier wel een verbouwing. (Volledig strippen en isoleren maar behouden van de relatief recente condenserende gasketel, dus geen IER)
Wat wel of is positief:
(liever klein goed doordacht en kwalitatief.)
-een meerwaarde zijn plafonds van 275cm in de leefruimtes. In de keuken is dit geheel lager voor spots en leidingen op 260cm. Dat verschil is een speling in het plafond en is eigenlijk aangenaam
-half open keuken. Genoeg voor interactie naar 'leefveranda', living en buiten maar relatief afgesloten van de tv. De frigo staat eerst dus toch nog gemakkelijk voor een snack/drankje bij een filmpje
-leidingenspouw voorzien waar ik van kelder tot zolder een paar lege 125mm PVC buizen heb gestoken. Kan er later makkelijk iets bijgetrokken worden.
-domotica en een paar plaatsen sftp/EIB kabel voor vaste drukknoppen. (Heb niet alle potjes ook effectief open gemaakt omdat het meeste toch met sensoren werkt, bijvoorbeeld de wc en berging). Daardoor nooit verkeerd geplaatste schakelaars. Je kan altijd draadloze schakelaars plaatsen. Die zijn toch wel ok tegenwoordig..
-overal 5Gx kabel naar elk stopcontact. Mogelijkheid om sommige stopcontacten te schakelen. En bij eventueel defect kon ik een andere ader nemen.
-vloerverwarming
-grote kwalitatieve volkeramische tegels
-heel het gelijkvloers is open naar achter via de leefveranda. Is eerder aanbouw zonder verdiep met lichtstraat. Dus echt heel warm wordt het daar niet. Tussen leefveranda en rest van het huis staat een vouwwand dus dat is af te sluiten.(thermisch en akoestisch)
-pvc Schüco ramen met trippel glas
-verdiep heeft maar 1 beperkt raam op het zuiden.
-deftige luchtdichte binnenisolatie (soort yton met kalk/leemstuc , damopen en vochtregulerend). De spouw hebben we behouden en kunnen we eventueel nog extra laten isoleren al lijkt mij dat geen meerwaarde.tov de mogelijke nadelen.
-elektriciteitskast/it kast en collectoren heel centraal in het huis met genoeg opties om zaken bij te leggen, trekken. Leidingen spouw naar kelder, zonder en achterkant tuin
-ventilatie d via galva met dempers.
-5g1,5 naar elk raam.
-inspring in raam zodat de ramen bij het openen de verduistering niet raken
-ethernet kabel altijd Duo getrokken en bij de hoofdplaats voor de tv 2 * duo. Verder elke kamer 1 duo punt en in de gang en leefveranda een punt voor POE Access Points.
-5g6 klaarliggen op wat tactische plaatsen. Bijvoorbeeld de garage, terras en zijkant gevel in de kelder voor later mss zonnepanelen, elektrische laadpaal of gewoon degelijk 3 fase vermogen in de garage a.k.aan cave.
-heel goede akoestiek tussen de verschillende kamer. Dit is natuurlijk deels door de volle steensel binnenmuren in combinatie met leem en op sommige plaatsen een extra geïsoleerde ruimte waar de leidingen lopen.
-losstaande garage/berging
-vloerhoogte 30-40cm boven de nulpas. T is hier wel een relatieve vochtige streek maar ik zou het overal doen.
Zaken die ik mss anders zou doen
-badkamer is relatief klein (verbouwing... Zou anders voor 10-12m2 gaan)
-vloerverwarming boven. Nu radiatoren op lage aanvoer, bij op de vloerverwarming. Is op zich Cava maar had liever niks aan de muur. Had wel nog muurverwarming overwogen maar dan moest ik best wat oppervlakte opofferen. Losstaande dat ik altijd de radiatoren op een warmer regime kan aansluiten moest het niet genoeg zijn. Niet nodig lijkt nu)
-in de badkamer mijn afvoer voor de wastafel anders leggen. Was niet het origineel idee dus heb ik een valse wand van enkele cm's voor een 40mm afvoer.
-heb nog redelijk wat coax getrokken. Ben wel op tijd tot besef gekomen en heb enkel 2 punten in de leefruimte en niet meer op het verdiep. Zou gewoon geen coax meer trekken.
-heb best veel ethernet kabel getrokken en ben er gerust blij mee maar praktisch is veel nu via wireless. Dus gewoon degelijke AP en controller en mss een punt in de bureau/tv was mss voldoende. De kabel maakt niet zoveel uit in kost maar wel de cat6a aansluitingen, die ik, waarschijnlijk niet ga gebruiken op veel plaatsen.
-voor de drukknoppen gebruik gemaakt van s/FTP en EIB. Ik zou gewoon EIB nemen, goedkoper, flexibeler en hogere spanningen en isolatiegraad. Kan je nog altijd bussystemen of max 3 gewone drukknoppen aansluiten... Heb als drukknoppen altijd de dubbele niko's gebruikt. Zo eentje met 6 drukknoppen is gevoelig duurder en niet nodig.
-lichtpunten in de kamers en leefruimte zijn centraal in het midden van de ruimtes. Er zijn wel muurpunten voor sfeerverlichting en voor de tv ruimte heb ik het creatief opgelost. Als ik van nieuw kon beginnen zou ik mss geen inbouw spotjes nemen maar wel creatiever de lichtpunten voorzien.
-het terras is nog wel aan vernieuwing toe maar ik zal dit nooit kunnen laten doorlopen met het tegelniveau binnen. Op zich stoort dit niet en is dit wat betreft mogelijke waterproblemen wel beter. Maar indien alle vrijheid zou ik zowel de leefruimte, leefveranda en terras op hetzelfde niveau zetten.
-berging is 9m2 waar de wasmachine, droogkast,diepvries, extra voorraad en pompbak staat. Doenbaar maar zou toch liever 12-14m2 hebben voor nog meer kastruimte.
-leefveranda heeft geen vloerverwarming. Op zich op zonnige dagen ook niet nodig maar ik zou ze nu wel leggen. Naast de leefveranda is het was/voorraad kot en dat heeft wel een hoge smalle radiator op lage aanvoer voor de koude wat te breken. Dat werkt maar is minder comfortabel op koude niet zonnige dagen en zou meer kastruimte geven. Het betonnen dek van de leefruimte was er al en net te weinig ruimte om deftig te isoleren. Daarom gekozen het niet te doen.
-3*6cm xps in de vloer mss gewoon isolatiechapes. Ben op zich blij met de XPS en heb het zelfs liever maar moest ik het opnieuw doen, zou als je naar de tijdsinvestering en kost je het beter laten isochapen.
-regenput van het begin steken
-kalkmortel gebruiken om zaken bij te metselen aan te passen ipv cement. Niets speciaals maar dat wist ik in't begin niet. Maakt nu ook niet zoveel uit buiten ecologischer en beter egaal drogen stukcwerk. Zie je nu trouwens niet ofzo.
Verder voordeel van in mijn ogen goede inrichting en kleinere ruimtes is dat kwalitatief materiaal en of het laten uitvoeren een mindere multiplicator heeft. Onze hele beneden (exclusief losstaande garage van 30m2) is +- 90m2. Dan kan je al makkelijker is zot doen en een dure tegel kiezen dan bij 200m2...
We hebben veel zelf gedaan maar het volgende hebben we laten doen en zouden we terug laten doen:
-chapen op gelijkvloers (dat lukt mij zelf niet zo deftig aan die prijs)
-vloeren (90*90) op gelijkvloers (grote tegels zijn lastig te leggen alleen)
-stucen/plakken (is echt wel vakwerk en zwaar werk, was bij ons kalk en leem dus nog wat meer niche ook)
-plaatsing ramen (wel zelf alles uitgebroken en de openingen wat deftiger(luchtdichter,..) gemaakt + aanpassing voordeur en nieuwe dorpel)
-keuken. (Ik zou dat wel zelf durven plaatsen maar was wel tevreden van samenwerking met een lokale schrijnwerker. Leidingen etc wel zelf gedaan)
-luchtgommen beuken trap. (Behandeling en afbleken wel zelf gedaan)
-plaatsing binnendeuren. Twijfelgeval maar ben blij dat ik daar op 1 kelderdeur na niet heb moeten mee sukkelen
-aansluiting gasketel. Is op zich geen keuze.
Nog te doen:
-Vernieuwing dakpannen en plaatsen onderdak. Momenteel gebruiken we de zolder niet en is de zolder vloer geïsoleerd met 12cm PIR met bovenop osb op een laagje accorub. Mss ook downlights installeren. (Kabel voorzien)
-Terras vernieuwing
-bestrating tuin. Al ben ik voor zoveel mogelijk doorlaatbaarheid. Dus wrs afboording en steentjes/schors ofzo. Kost wrs ook minder.
-Waterput (al bezig)
Algemeen was verbouwen ook gewoon een levenservaring. Soms plezant en soms zeker niet (voornamelijk in de winter)
met veel opzoek en voorbereiding. Alsook een verrijking om met mensen uit de bouw te werken/af te stemmen/onderhandelen...
We hadden geen architect (nodig) maar hebben wel eentje per uur laten komen om ons idee en plannen te valideren voor de start. Was een paar 100 euro's en wel de moeite met aanpassingen aan ons plan. Ook een via de gemeente gesubsidieerde energie deskundige laten komen. Op zich niet veel nieuws gehoord daar maar wel extra validatie van het plan.
Je kan ook niet makkelijk kosten uitstellen omdat alles wat in 1 go moet als je het deftig doet.
Waar ik na ons avontuur gok te kunnen besparen:
Keuken (niet de leidingen, enkel kasten, toestellen, werkblad,...), Badkamer(s), deuren, afwerking zolder of kelder, afwerking was/bergkot, goedkopere wc pot(ten) (niet het mechanisme), tijdelijk geen of minder domotica en it materiaal maar wel de kasten en plaats voorzien, terras, tuin, nog geen regenwaterpomp maar mss wel de put.(kan je dompelpomp insteken voor de tuin, een dompelpomp heb je als verbouwer sowieso nodig),bestrating buiten, brievenbus, aansluiting of aankoop ventilatie d als het zomer is, radiatoren later kopen en tijdelijke vuurtjes, schilderen (kan bv eerst gewoon primer), minder dure Niko afdekplaatjes, geen dure verlichting, goedkopere meubels, tuin laten verrassen door boer en later kijken voor een degelijke indeling, goedkope bel, goedkoper kraanwerk, geen, op sommige plaatsen of goedkopere zonnewering (gordijnen,... Kost best wat en je hebt het x keer nodig), een goed lief/vent/vrouw/... Waarmee overeen te komen is. Niks zo duur als na een bouw/verbouwing uit elkaar gaan.
T neemt veel energie dus er wonen en verbouwen zou ik zeker niet doen. Kan m.i. ook niet echt.
En met kinderen zou ik ook wel twijfelen voor iets kant en klaar.
We hebben ook nog een deel in volle Corona gedaan dus t is niet dat we veel misten. En we waren het al wat gewoon van het jaar ervoor.
Maar goed, blij het gedaan te hebben en blij dat het grootste deel voorbij is en zijn we ondertussen aan't wachten op de 'bouwklop'.