Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

geen zonnepanelen meer :D. das alles.

ivm die airco, ik zie dit hier toch vaak terug komen......

verdorie toch, zet gewoon een split unit PER kamer waar je dit zou wensen.
dan kan je quasi de binnen en buiten unit verbinden op een halve meter afstand (dikte van je muur), nixmendal van buizen zien lopen.

zo deed ik het toch. was van plan nog ene in mn living te hangen ook, maar zie er niet meteen het nut van in, gezien ik daar vloerverwarming heb, en slechts 5 dagen hittegolf per jaar kan ik wel aan zonder airco. in een slaapkamer is het toch net iets anders.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een single split per kamer o_O
Dat is buiten onnodig duur ook gewoon hondslelijk. Ofwel hangt uw muur vol met buitenunits, ofwel staat uw dak vol met bakken.
 
Een single split per kamer o_O
Dat is buiten onnodig duur ook gewoon hondslelijk. Ofwel hangt uw muur vol met buitenunits, ofwel staat uw dak vol met bakken.
zoals in ander topic gezegd, heb ik +-800 euro betaald, voor een heel goed systeempje.

en "lelijk", is relatief. bij een plat dak zie je hem amper staan,
en uw hele muur vol buiten units? is ook niet zo dat je in elke ruimte een airco plaatst toch?

wij hebben geen kinderen, dus enkel in onze slaapkamer éne. en misschien dat we gingen kijken voor in de living, maar daar zijn we van afgestapt. dit gingen er dan 2 zijn. (dus 1.600 ipv 800 euro). dus duur?
en zo lelijk vind ik dit echt niet hoor.

Als voordeel heeft het trouwens, dat als er éne ooit defect zou gaan, je met een relatief lage vervang kost zit.
als uw multisplit van 4000 euro defect is , en je deze moet vervangen / herstellen....
 
zoals in ander topic gezegd, heb ik +-800 euro betaald, voor een heel goed systeempje.

en "lelijk", is relatief. bij een plat dak zie je hem amper staan,
en uw hele muur vol buiten units? is ook niet zo dat je in elke ruimte een airco plaatst toch?

wij hebben geen kinderen, dus enkel in onze slaapkamer éne. en misschien dat we gingen kijken voor in de living, maar daar zijn we van afgestapt. dit gingen er dan 2 zijn. (dus 1.600 ipv 800 euro). dus duur?
en zo lelijk vind ik dit echt niet hoor.

Als voordeel heeft het trouwens, dat als er éne ooit defect zou gaan, je met een relatief lage vervang kost zit.
als uw multisplit van 4000 euro defect is , en je deze moet vervangen / herstellen....
Maar wij hebben er hier nu 5, en eigenlijk hadden het er 8 moeten zijn (badkamer, salon en bureau er nog bij). Ik zie zo al 8 bakken buiten hangen...
 
Hier is het een verbouwing van een ex-hoefsmid uit 1750. Moest ik het zelf gebouwd hebben had ik vooral een grotere badkamer gewild (die is nu 10m² terwijl huis een kleine 400m² is), maar voor met ons twee is dat nog te doen. Als er kinderen komen, maak ik boven nog wel een badkamer. Voor de rest graag een bijbouw voor de hobby's en een andere poort aan de oprit, want erger mij er soms rot aan, maar is een te grote kost om dit nu meteen aan te passen. Nu met aanhangwagen binnen rijden kan wreed ambetant zijn als ik rechts van het huis moet komen, die hoek is niet te nemen als je langer dan 10m bent.
 
Maar wij hebben er hier nu 5, en eigenlijk hadden het er 8 moeten zijn (badkamer, salon en bureau er nog bij). Ik zie zo al 8 bakken buiten hangen...
das een ander verhaal, wellicht groot huis met weinig open ruimten,
maar een airco in de badkamer? ja lijkt me toch wel serieus overkill,
 
das een ander verhaal, wellicht groot huis met weinig open ruimten,
maar een airco in de badkamer? ja lijkt me toch wel serieus overkill,
Er is nu vloerverwarming en een handdoekdroger met elektrische "boost". Maar dan merk je dat je die kamer eigenlijk niet op temperatuur krijgt. Dan is een lucht-lucht systeempje 10 minuten opzetten gewoon sneller/makkelijker.
 
voor die badkamer gewoon een elektrisch vuurtje van 25-50 euro ipv een split unit van 1k...
Maar als ge multisplit hebt kost uw binnenunitje mss 300 EUR, dus dan spreekt ge over 2 keer niks.
Of als ge werkt met een kanaliseerbaar toestel met regelventielen dan kost u dat 2 roosters en wat aluflex.

Ik volg anders. hoor, overal airco is overal airco. Onze beneden is heel open, maar om met de unit van de living ook de bureau te koelen krijgt ge enkel gedaan door geforceerd te ventileren met een ventilator. Daar had dus ook beter gewoon een airco gehangen.

En @TRUMP : zoals in het ander topic ook al gezegd: uw case is gewoon niet relevant. Ge hebt ergens een airco van de goedkoopste chinees gekocht en die zelf kunnen hangen omdat ge een koeltechnieker kent. Vooral dat laatste is belangrijk, want zonder koeltechnieker kunt en moogt ge niet opstarten. Als gij uw 500 EUR setje had laten plaatsen door een koeltechnieker die dat gewoon op factuur doet, hij had 1500-2000 EUR gekost tegen dat em draaide.
 
Maar als ge multisplit hebt kost uw binnenunitje mss 300 EUR, dus dan spreekt ge over 2 keer niks.
Of als ge werkt met een kanaliseerbaar toestel met regelventielen dan kost u dat 2 roosters en wat aluflex.

Ik volg anders. hoor, overal airco is overal airco. Onze beneden is heel open, maar om met de unit van de living ook de bureau te koelen krijgt ge enkel gedaan door geforceerd te ventileren met een ventilator. Daar had dus ook beter gewoon een airco gehangen.

En @TRUMP : zoals in het ander topic ook al gezegd: uw case is gewoon niet relevant. Ge hebt ergens een airco van de goedkoopste chinees gekocht en die zelf kunnen hangen omdat ge een koeltechnieker kent. Vooral dat laatste is belangrijk, want zonder koeltechnieker kunt en moogt ge niet opstarten. Als gij uw 500 EUR setje had laten plaatsen door een koeltechnieker die dat gewoon op factuur doet, hij had 1500-2000 EUR gekost tegen dat em draaide.
Dat is 300€ + werk hé voor een basis versie (niet de esthetische versie). Dus dat gaat dan al eerder richting de 400 - 500€ voor alleen de binnenunit.
En zit je met een multisplit en niet een singlesplit zoals wat er initieel vermeld werd. Daarom dat ik 1000€ stelde, al hoeft dat niet noodzakelijk aangezien je ipv een singlesplit ook gewoon een multisplit kunt zetten als je toch niet van plan bent om de badkamer en de andere units op deze multisplit gelijktijdig op te zetten.

Maar dan nog vind ik 500€ tov 25€ veel geld. En welke meerwaarde heeft zo'n airco op de badkamer indien je toch niet van plan bent om het daar ooit te koelen? Op 15 minuten was de badkamer bij mijn ouders (niet geïsoleerd) ook altijd al warm met dat elektrisch vuurtje. Dus ik zie gewoon de meerwaarde ervan niet. Maar bon, kan ook gewoon ik zijn.

Natuurlijk als je een woning voorziet van 1 miljoen, wat is dan 500€ hé.
 
Mijn haakse kruislazer twee jaar geleden gekocht hebben en alle hoeken in ons huis effectief nagemeten. Voor de rest best tevreden.
 
Anders spreekt toch nergens over een single split? Hij zegt dat hij nu 5! binnenunits heeft en er eigenlijk 8 zou nodig hebben.
Nu bon, dat is op zich al sowieso met 2 buitenunits want groter dan een Multi6 is meestal met splitters en externe expansieventielen in uw binnenunits (wat geluid maakt). Of een VRF/VRV systeem, maar dan is de kost helemaal niet van de poes.

Meerwaarde van airco in de badkamer is er op zich niet echt, maar ik snap waarom hij het zou doen. Het ontvochtigt wat wél een voordeel is en als ge het met aluflex kanalen doet hebt ge gaan zichtbare toestellen in uw ruimte. Ik persoonlijk moet ook zo geen elektrisch vuurtje hebben in de badkamer ze, dat is een elektrocutiegevaar eerste klas met die blote weerstanden.
Ja dat kost geld, maar als ge begint met 8 toestellen binnen de zetten dan is de kostprijs niet uw grootste zorg. Dat is geen opstelling voor een budgetwoning.
 
- Airco voorzien
- Terrasoverkapping aan huis
- Achterdeur in een echte berging, komt nu in de keuken
- Geen houten voordeur meer!
- Beneden niet meer 1 open ruimte. Zou een aparte tv ruimte willen en dan 1 open ruimte met keuken en eetplaats. Dan nog een zitruimte die was afgeschermd is, moet niet echt apart zijn.
- kelder
- grotere inkomhal

Heb paar weken terug eens de ruimtes + de grootte ervan neergepend en wat we dan nodig zouden hebben. Zat aan 650k-700k. Dat zit er hier niet in dus denk niet dat we nog is gaan bouwen. Zie het nut niet van nog eens opnieuw te beginnen als je niet alles kan doen wat je wilt. Dan is het me heel dat proces niet waard.
 
Laatst bewerkt:
- Achterdeur in een echte berging, komt nu in de keuken
Specifieke redenen hiervoor? Want is ook iets waar ik over twijfel. Echte berging lijkt me idd wel praktischer (vuile schoenen, ...) maar de vierkante meters zijn duur natuurlijk, dus 't zal inboeten worden op de keuken als we dat kiezen.
 
Specifieke redenen hiervoor? Want is ook iets waar ik over twijfel. Echte berging lijkt me idd wel praktischer (vuile schoenen, ...) maar de vierkante meters zijn duur natuurlijk, dus 't zal inboeten worden op de keuken als we dat kiezen.

Begrijp het, maar eigenlijk zou het bij ons niet zozeer inboeten van ruimte zijn. We hebben een berging aan de keuken, maar deze is centraal in de woning. Ik zou deze dus verplaatsen naar achteraan de woning.

Het heeft zijn voor en nadelen. Omwille van het feit dat we direct in de leefruimte binnenkomen en de wagens achteraan staan is de achterdeur eigelek de enige deur die we gebruiken. Tof dat je snel in je leefruimte bent, en ook leuk dat er veel licht komt achteraan de leefruimte omwille van het ontbreken van een ruimte die dit licht zou breken.

Maar natuurlijk, al het vuil komt mee binnen. We hebben een schoenkast tegen de muur gezet en ook de jassen hangen daar aan kapstokken. Hebben er ook een kleine mat liggen. Onze keuken is echt een leefkeuken en toch redelijk groot , dus het is nu niet dat het geen zicht is, maar het neemt daar toch allemaal plaats in. En de hoofdreden is eigenlijk omdat ik graag een hond zou willen, en dan is het toch een voordeel dat die in een berging binnenkomt eerst.
 
Zoveel mensen die een aparte keuken willen.
Onze open keuken vind ik net een troef :p
Inderdaad. Wij ook gebouwd met een open keuken. Zo zalig als je komt uit een oude rijwoning met aparte keuken, aparte eetplek en aparte zitplaats.
Dit in combinatie met vloerverwarming die je ganse huis (benedenverdieping) op dezelfde temperatuur houdt (wc!).
 
Terug
Bovenaan