Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Ik had het puur op mijn eigen situatie en persoonlijke voorkeur, veel meer moet je daar niet achter zoeken :)
Ik zie persoonlijk niet graag huizen met volwaardig eerste verdiep en dan nog een zadeldak op. Als je bvb. maar 6m hoog mag bouwen is een plat dak altijd efficienter toch, een zadeldak heeft minder volume dan een verdiep met plat dak voor zelfde grondoppervlakte.
In dat geval ga ik 100% akkoord.
Ik zie persoonlijk ook liever huizen met een plat dak hoor, maar ons zadeldak zorgt er nu eenmaal voor dat we boven nog 40-50m² nuttige ruimte hebben voor een stukje technische lokaal + hobby's/bureau/toekomstige speelruimte oid... dan was de keuze voor ons snel gemaakt.
Als je ze allebei kan doen, is dat natuurlijk het beste. Ik ga zelf ook nog een luifel plaatsen boven 1 van de 2 grote raampartijen. Dat is ook zeer kostelijk maar dat heeft dubbele functie omdat we daar dan ook onze tuintafel kunnen onderzetten voor schaduw.
Thuis bij mijn ouders hebben wij ook altijd zo'n zonnetent gehad over het terras en ik vond dat ook altijd leuk. Als het in het voorjaar 's avonds zo al wat sneller begint af te koelen blijft de warmte een beetje langer hangen onder die tent waardoor het langer aangenaam blijft om buiten te zitten + het was wel een efficient om de warmte buiten te houden omdat het ook de zon van een aanzienlijk deel van de achtergevel weg pakte.

In principe gaan we het niet nodig hebben in onze tuin van ons huis in opbouw aangezien die Noord-West gericht is. Maar we hebben wel vanaf een uur of ~1 zon tot ze onder gaat in de zomer, dus misschien is het toch wenselijk om het terras uit de zon te houden. Ik heb alleszins een kabel getrokken voor een zonnetent indien we dat toch ooit zouden willen. Die kabel kost €25 dus daar moest ik het niet voor laten.
 
Nu gaan jullie lachen, maar ik heb vorige zomer een geïmproviseerde oplossing bedacht voor het hitteprobleem in huis tijdens hittegolven.

Wij wonen in een oude (1880) stadswoning/rijwoning die in 2016 door de vorige eigenaars totaal gestript en gerenoveerd is, met een stuk moderne nieuwbouw achteraan waarin onze open keuken (gelijkvloers) en badkamer (1e verdieping) zitten. Op het gelijkvloers is onze achterkant grotendeels glas: 3 meter hoog tot aan het plafond en 4 meter breed, waarvan 2 meter schuifraam. Ons huis is georiënteerd op het zuidwesten, om 16u staat de zon loodrecht op de achtergevel. Zonnewering of gordijnen hebben we niet aan die venster en de benedenverdieping is 1 open ruimte, dus je begrijpt dat het beneden erg warm wordt na een week hittegolf met stralende zon.

Wat heb ik hierop gevonden? Ik heb in de IKEA 2 schaduwdoeken van 300 x 200 cm gekocht, die bedoeld zijn om met touwen boven je terras te spannen. En dan heb ik 5 inox kleefhaken (die 5 kg gewicht kunnen houden) gekocht, die typisch gebruikt worden om in de badkamer een badjas aan op te hangen of zo.

2 schaduwdoeken IKEA (https://www.ikea.com/be/nl/p/dyning-schaduwdoek-wit-60125785/): €59,98
5 inox kleefhaken tesa: +- €60

Resultaat voor €120:

Met maximale verluchting 's nachts was het tijdens de hittegolf 's morgens 22° en 's avonds 25° in huis! Je hebt wel een laddertje nodig om de doeken op te hangen... :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Nu gaan jullie lachen, maar ik heb vorige zomer een geïmproviseerde oplossing bedacht voor het hitteprobleem in huis tijdens hittegolven.
Ik neem deze over voor mijn vast raam, op andere ramen heb ik iets anders gedaan wat mss ook interessant is voor sommigen.
De muggenramen moesten herspannen worden, maar ipv muggengaas heb ik er screendoek ingespannen. Hemelsbreed verschil!
 
Heb eens de 2 grote raampartijen met zilverpapier bekleed langs de binnenkant. Hielp ook redelijk goed, maar heb dan gelezen dat dat eigelijk niet zo slim was omwille van risico op brandvlekken. Gelukkig het niet voorgehad.
 
Als je een zadeldak plaatst op u eerste verdieping heb je meestal nog een zeer ruime 2de verdieping onder dat zadeldak, in sommige gevallen heb je op dat 2de verdiep zelfs nog eens voldoende plaats over om in de nok nog een zolderruimte te maken om rommel in te stoempen die je zelden gebruikt. Als je een plat dak op u eerste verdiep legt stopt het gewoon en een volledig 2de verdiep met daarop een plat dak mag op veel plaatsen niet door de verkavelingsvoorschriften.

Dank u voor mijn glimlach van de dag. Nog nooit een zo bij de haren getrokken invulling van efficiëntie gelezen als deze.
 
Nu gaan jullie lachen, maar ik heb vorige zomer een geïmproviseerde oplossing bedacht voor het hitteprobleem in huis tijdens hittegolven.

Wij wonen in een oude (1880) stadswoning/rijwoning die in 2016 door de vorige eigenaars totaal gestript en gerenoveerd is, met een stuk moderne nieuwbouw achteraan waarin onze open keuken (gelijkvloers) en badkamer (1e verdieping) zitten. Op het gelijkvloers is onze achterkant grotendeels glas: 3 meter hoog tot aan het plafond en 4 meter breed, waarvan 2 meter schuifraam. Ons huis is georiënteerd op het zuidwesten, om 16u staat de zon loodrecht op de achtergevel. Zonnewering of gordijnen hebben we niet aan die venster en de benedenverdieping is 1 open ruimte, dus je begrijpt dat het beneden erg warm wordt na een week hittegolf met stralende zon.

Wat heb ik hierop gevonden? Ik heb in de IKEA 2 schaduwdoeken van 300 x 200 cm gekocht, die bedoeld zijn om met touwen boven je terras te spannen. En dan heb ik 5 inox kleefhaken (die 5 kg gewicht kunnen houden) gekocht, die typisch gebruikt worden om in de badkamer een badjas aan op te hangen of zo.

2 schaduwdoeken IKEA (https://www.ikea.com/be/nl/p/dyning-schaduwdoek-wit-60125785/): €59,98
5 inox kleefhaken tesa: +- €60

Resultaat voor €120:

Met maximale verluchting 's nachts was het tijdens de hittegolf 's morgens 22° en 's avonds 25° in huis! Je hebt wel een laddertje nodig om de doeken op te hangen... :tongue:

Je hond kijkt al zo van: "wat heb je nu weer gedaan".

Alle gekheid op een stokje, niets mis met deze low budget oplossing.
 
Hier is het een verbouwing van een ex-hoefsmid uit 1750. Moest ik het zelf gebouwd hebben had ik vooral een grotere badkamer gewild (die is nu 10m² terwijl huis een kleine 400m² is), maar voor met ons twee is dat nog te doen. Als er kinderen komen, maak ik boven nog wel een badkamer. Voor de rest graag een bijbouw voor de hobby's en een andere poort aan de oprit, want erger mij er soms rot aan, maar is een te grote kost om dit nu meteen aan te passen. Nu met aanhangwagen binnen rijden kan wreed ambetant zijn als ik rechts van het huis moet komen, die hoek is niet te nemen als je langer dan 10m bent.
Wij hebben hier 2 badkamers, beiden maar 4m² en dat stoort mij/ons eigenlijk absoluut niet.
1 badkamer met lavabo en bad (met douchekop), 1 badkamer met douche en WC en 1 aparte WC.
 
Dank u voor mijn glimlach van de dag. Nog nooit een zo bij de haren getrokken invulling van efficiëntie gelezen als deze.
Blij dat ik voor je glimlach mocht instaan :). Maar als je de huisjes van tegenwoordig ziet: inpandige garage, open leefruimte waar keuken, zithoek en eetkamer in gestompt worden zonder een halve vierkante meter open ruimte en op het verdiep 1 grote slaapkamer, 2 kleine slaapkamers en een badkamer en dan een plat dak erop.

En dan maar klagen dat het niet evident is om thuis te werken omdat er geen plaats is om zelfs maar een bureau te zetten. :unsure:
 
Veel punten worden aangepakt in een geplande (extra :-/ ) verbouwing, en ik zie ze toevallig passeren al paar keer dus dat zegt ook al iets:

- er was geen budget voor garage destijds, bewust plan opgemaakt om dit later nog te kunnen doen en bereikbaar te houden voor met auto aan te raken (achteraf bekeken met EV gedoe, laadpalen, brandgevaar.... vind ik aparte garage zelf de max)
- overdekt terras aan huis: kan ik ook inkomen, wij plaatsen het nu aan de garage-uitbouw samen met een buitenkeuken, garage wordt ook poolhouse tegelijk zeg maar.
- airco: het is geen must maar ik ben ne zeer moeilijke slaper al van men eigen en in de warmte is het ramp, dit komt er dus puur als comfortkeuze los van rendementen etc..
- achterdeur aan zijkant ipv achteraan: je mist vlotte toegang naar tuin (enkel via groot schuifraam, in winter/regen niet zo interessant). er komt nog een kleine berging bijgebouwd waar we dit oplossen en waar ook de klassieke zaken inkomen: ingebouwde vloermat, kast voor schoenen, voetbalzak, schooltas, ...

wat kan ik niet meer veranderen:
- living an sich 'slechts' 4x4 in L-vorm met grotere eetplaats-keuken: voordeel is dat je grote eettafel kan zetten (beleving aan tafel- diners...), nadeel is geen ruimte voor extra grote zetel voor volk ofzo. Stuk opgelost door zolder als bureauruimte in te richten waar ook extra tv/zetel komt (lazy sunday zeg maar)
- volledig open keuken: ik heb altijd een half open keuken interessanter gevonden maar anderzijds kan je van je keuken mooi meubelstuk maken dusja tis maar hoe je het bekijkt en hoeveel keukenprins(es) je bent..


wat zou ik zéker opnieuw doen:
- zo groot mogelijk bouwen en afwerking uitstellen waar nodig, volume is luxe die je maar één keer koopt.
- parket, love it or hate, i love it..
- voldoende lichtpunten en stilstaan op voorhand om niet met klassieke lichtpunt midden in kamer te zitten enkel.
- tripple glas gekozen
 
Veel punten worden aangepakt in een geplande (extra :-/ ) verbouwing, en ik zie ze toevallig passeren al paar keer dus dat zegt ook al iets:

- er was geen budget voor garage destijds, bewust plan opgemaakt om dit later nog te kunnen doen en bereikbaar te houden voor met auto aan te raken (achteraf bekeken met EV gedoe, laadpalen, brandgevaar.... vind ik aparte garage zelf de max)
- overdekt terras aan huis: kan ik ook inkomen, wij plaatsen het nu aan de garage-uitbouw samen met een buitenkeuken, garage wordt ook poolhouse tegelijk zeg maar.
- airco: het is geen must maar ik ben ne zeer moeilijke slaper al van men eigen en in de warmte is het ramp, dit komt er dus puur als comfortkeuze los van rendementen etc..
- achterdeur aan zijkant ipv achteraan: je mist vlotte toegang naar tuin (enkel via groot schuifraam, in winter/regen niet zo interessant). er komt nog een kleine berging bijgebouwd waar we dit oplossen en waar ook de klassieke zaken inkomen: ingebouwde vloermat, kast voor schoenen, voetbalzak, schooltas, ...

wat kan ik niet meer veranderen:
- living an sich 'slechts' 4x4 in L-vorm met grotere eetplaats-keuken: voordeel is dat je grote eettafel kan zetten (beleving aan tafel- diners...), nadeel is geen ruimte voor extra grote zetel voor volk ofzo. Stuk opgelost door zolder als bureauruimte in te richten waar ook extra tv/zetel komt (lazy sunday zeg maar)
- volledig open keuken: ik heb altijd een half open keuken interessanter gevonden maar anderzijds kan je van je keuken mooi meubelstuk maken dusja tis maar hoe je het bekijkt en hoeveel keukenprins(es) je bent..


wat zou ik zéker opnieuw doen:
- zo groot mogelijk bouwen en afwerking uitstellen waar nodig, volume is luxe die je maar één keer koopt.
- parket, love it or hate, i love it..
- voldoende lichtpunten en stilstaan op voorhand om niet met klassieke lichtpunt midden in kamer te zitten enkel.
- tripple glas gekozen

Hoe zou je dat eigenlijk doen zo groot mogelijk bouwen en afwerken uitstellen? Je kan toch niet zoveel uitstellen? Kan moeilijk een stuk van uw beneden niet plakken, geen vloerverwarming voorzien, geen chape, geen tegels, dak,...

Ik wou ook groter bouwen maar het budget liet het niet toe. Zou niet weten hoe ik dat volume “onafgewerkt” toch had kunnen voorzien.
 
Als je ze allebei kan doen, is dat natuurlijk het beste. Ik ga zelf ook nog een luifel plaatsen boven 1 van de 2 grote raampartijen. Dat is ook zeer kostelijk maar dat heeft dubbele functie omdat we daar dan ook onze tuintafel kunnen onderzetten voor schaduw.
Dat was ik vorige zomer hier ook aan het denken. Ipv screens op de ramen op de gelijkvloers bij het terras ineens een zonneluifel voorzien. Dan zit je niet meer te klooien met parasols en kun je ook gebruiken als afwering voor de ramen.
 
Hoe zou je dat eigenlijk doen zo groot mogelijk bouwen en afwerken uitstellen? Je kan toch niet zoveel uitstellen? Kan moeilijk een stuk van uw beneden niet plakken, geen vloerverwarming voorzien, geen chape, geen tegels, dak,...

Ik wou ook groter bouwen maar het budget liet het niet toe. Zou niet weten hoe ik dat volume “onafgewerkt” toch had kunnen voorzien.
Vaak zie je dan badkamers die nog niet betegeld zijn. En binnendeuren die missen. Kamers waar nog vloer in moet, ...
 
Hier ook een zuidgericht terras met de 2 grootste raampartijen aan die kant.
ik heb vorig jaar een zonneluifel van 5m breed gehangen zodat het grootste deel van die raampartij in de schaduw zit en dat scheelde toch merkbaar.

Zo’n zuidgericht terras is wel handig in voor- en najaar, als er wat zon is en je zit uit de wind dan is het al rap aangenaam.

Het enige dat ik hier anders zou doen is 1 schakelaar op een andere plaats steken en een kleine radiator in de inkom of wc hangen (of een stopcontact voorzien voor een klein elektrisch vuurtje)
Die is nl. noordgericht en nu niet verwarmd dus dat voel je wel als het buiten rond het vriespunt zit.

In de zomer is de inkom dan weer lekker koel (en het favoriet plekje van de hond) :p
 
Hier tot nog toe maar enkele kleinigheden.
We zijn nog steeds zeer tevreden. Maar er zijn altijd wel kleine zaken he ...

- airco: maar dit plaatsen we nu over enkele maanden. Jammergenoeg zitten we nu wel met zo’n lelijke binnenunit ipv mooie inbouwroosters.
- grote glaspartij achteraan met schuifraam. Nu hebben we geopteerd voor 3 gelijke grote dubbel opendraaiende ramen te steken, wat mooi is in onze landelijke stijl. Maar door de houten onderverdelingen hebben we niet het gevoel dat we buiten zitten...
- aantrekken van lucht ventilatie D gebeurt nu op ons warm zwart dak. In de toekomst zou ik toch een alternatief zoeken zodat we in de zomer die immense warmte niet meer binnen trekken.
- een grote leidingschacht voorzien tot op zolder. Nu zitten mijn leidingen naar de zolder achter een valse wand op de bovenverdieping. Maar in principe kan ik maar moeilijk bvb. een nieuwe waterleiding ofzo bij plaatsen. Ombouwen naar verwarming met warmtepomp met boringen kan ik nu bijvoorbeeld niet meer doen zonder grote werken...
 
wat zou ik zéker opnieuw doen:
- zo groot mogelijk bouwen en afwerking uitstellen waar nodig, volume is luxe die je maar één keer koopt.
Wil ik ook maar dan gewoon omdat ik veel zelf wil doen om me terug enkele jaren te kunnen bezighouden :)
Mijn vrouw ziet dat wel minder zitten :(
 
Hoe zou je dat eigenlijk doen zo groot mogelijk bouwen en afwerken uitstellen? Je kan toch niet zoveel uitstellen? Kan moeilijk een stuk van uw beneden niet plakken, geen vloerverwarming voorzien, geen chape, geen tegels, dak,...

Ik wou ook groter bouwen maar het budget liet het niet toe. Zou niet weten hoe ik dat volume “onafgewerkt” toch had kunnen voorzien.
Je gaat daar zo ver in als je zelf wilt..

je kan dingen uitstellen en/of DHZ doen en/of zeer budgetair werken om nadien te vervangen (dit laatste ben ik geen fan af, na calculaties door uitgave origineel materiaal, hoe cheap ook, blijft de winst beperkt..

als ik onze eigen woning neem: 4 lange jaren gerenoveerd in weekends en vakanties en bij schoonouderd ingewoond (aparte leefruimte! Ik mocht ni klagen..), trap is pas 6 maand na verhuis geplaatst, met zwangere vrouw en wasmand naar boven (absoluut eentje om ten stelligste af te raden achteraf), 1,5j op chape geleefd waar parket ging komen (75% vh huis lol), binnendeuren na 3j ofzo (nooit gemist buiten toilet, neem een gammadeurtje tijdelijk! ). Zelf gemaakt badkamermeubel is na 4j vervangen door meubel op maat samen met ingrbouwde barkast, deze maand staan maatmeubilair bureau (zolderniveau laatste jaar zitten verbouwen, makkelijk doenbaar wegens apart niveau:afsluitbaar) en living op de uitvoeringsagenda na 7! jaren wonen en volgend voorjaar (corona verneukt beschikbaarheid/prijzen tuinaannemers) de tuin full monty. In jaar 5-6 professioneel geinvesteerd om te groeien, ook een keuze waar je simpelweg prioriteiten moet maken.

Zo’n SODhuisje met terrasje 2,5x3 volledig klaar voor eerste verhuisdoos.. het kan zeker voordelen hebben maar wij zijn tevreden gezaaid te hebben om nu te oogsten naar ons goesting.

een masterplan moet je hebben eigenlijk, wat wil ik, wat is budgetair haalbaar en is het gezamelijk ok daar bepaalde dingen in uit te stellen/te schrappen. Die extra jaren levenservaring/werkervaring zijn ook niet nadelig geweest in de keuzes to be honest..
 
Wil ik ook maar dan gewoon omdat ik veel zelf wil doen om me terug enkele jaren te kunnen bezighouden :)
Mijn vrouw ziet dat wel minder zitten :(
Ik ‘mocht’ een bureau-mancave maken op zolderniveau en hier werd ook gesproken van totaalaannemers etc. Ik heb ook moeten uitleggen dat het proces van uitvoering op zich ook een deel van de beleving is (bouwkundig misvormd, opgelet..).

vaak is het ook zo natuurlijk is het dringend of niet..: terras zijn steentjes, terrasaanleg laat ik doen wegens benodigde machines en hoe sneller hoe liever, tijd essentieel. Of mijn bureau op zolder nu volgende maand of binnen 3 maand afraakt, minder belangrijk.. elke maand is er een weekend bij dat ik foert nu niet zeg bv voor zolderproject. Die luxe was er niet bij de grote werken, het ging al traag genoeg.

Tuinhuis/moestuin/slaapkamer schilderen/2e badkamer installeren/.. ofzo zijn nog zo’n klassieke vbn dat je meer rustiger kan doen denk ik..
 
Terug
Bovenaan