Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

elcolonel78

Active member
Mijn vriendin en ik denken er aan om voor de tweede keer te bouwen. Nu leert mn steeds uit zijn fouten en voor het volgende huis hebben we wel al een paar must haves, vloerver, airco enz.

wat zouden jullie zeker willen in een nieuw huis wat je nu niet hebt of mist.
 
- Airco (buizen voorzien voor roosters in slaapkamers)
- Terrasoverkapping geïntegreerd in huis
- Garage halve meter breder (nu maar 3m)
- Geen open keuken meer maar grotere afgescheiden leefkeuken
- Een plat dak ipv zadeldak (simpelere constructie qua isolatie/luchtdichtheid en efficiënter qua plaats)
- Meer sensoren gebruiken voor licht (wc, hal, berging, garage)
 
Laatst bewerkt:
Airco, ingewerkte kasten als extra berging, een ligbad.
Ik heb alles "open floor", ook open trappen nu en stoor me daar eigenlijk totaal niet aan.
Mocht ik van huis uit moeten werken én mijn partner ook én meerdere kinderen hebben zou dat misschien een ander verhaal zijn, maar ik wil liever geen muren tenzij voor badkamer/wc/slaapkamer.
 
Aparte pianospeelkamer, nu moet ik heel mijn gelijkvloers op 55% luchtvochtigheid krijgen om dat ding gestemd te houden.
Ik zou willen dat ik op een elektronische kon spelen, maar is toch echt niet hetzelfde.
 
Aparte pianospeelkamer, nu moet ik heel mijn gelijkvloers op 55% luchtvochtigheid krijgen om dat ding gestemd te houden.
Ik zou willen dat ik op een elektronische kon spelen, maar is toch echt niet hetzelfde.
Ik zou al willen dat er hier tout court ene kon staan :p
Zelfs een halve vleugel is al enorm.
 
- Airco (buizen voorzien voor roosters in slaapkamers)
- Terrasoverkapping geïntegreerd in huis
- Garage halve meter breder (nu maar 3m)
- Geen open keuken meer maar grotere afgescheiden leefkeuken
- Een plat dak ipv zadeldak (simpelere constructie qua isolatie/luchtdichtheid en efficiënter qua plaats)
- Meer sensoren gebruiken voor licht (wc, hal, berging, garage)
Hier eigenlijk hetzelfde als u. :)
Enkel de open keuken zou ik wel behouden en de garage 4,5m breed
 
- Geen warmtepomp meer.
- Airco voorzien overal
- Tussen de 2 kinderkamers een douchekamer voorzien
- Garage voor 2 wagens naast elkaar ipv achter elkaar

Terrasoverkapping vast aan het huis is ook zeer slim, had ik op voorhand geweten dat die oppervlakte dan niet mee telt voor terrasverharding ik had het bij ons veel groter gemaakt :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hier eigenlijk hetzelfde als u. :)
Enkel de open keuken zou ik wel behouden en de garage 4,5m breed
Indien mogelijk wil ik de garage ook een stuk breder dat er nog fietsen bij kunnen bvb. maar zijn kostelijke m² :)
 
Hangt van de constraints af. Ik zou ook graag een bredere garage willen, maar dan zou de bureau ook kleiner moeten, en dat zou ik dan weer niet willen :p.

Ik zou 2x nadenken over warmtepomp en zonnepanelen.
En ik zou meer op functionaliteit focussen ipv op design. Bvb wij hebben houten wanden waar de deuren in "verscholen" zitten, dat is heel moeilijk om te maken en kost ook wel wat en na een tijdje merk je daar niks meer van.
 
Indien mogelijk wil ik de garage ook een stuk breder dat er nog fietsen bij kunnen bvb. maar zijn kostelijke m² :)
Voor mij is het eerder om er een auto en een moto in te zetten (naast mekaar), voor de rest mag daar niks anders instaan. :D Fietsen in de tuinberging :p.
Zou ook liefst een dubbel garage hebben, maar is zeer moeilijk om zo'n breed perceel te vinden en dan al de rest van u eisen nog te voldoen.

Een beetje zoals Anders. zegt, wat zijn de beperkingen of opofferingen.
Ik kan op de nieuwe grond ook vanachter nog een bijgebouwen plaatsen van max 75m², maar dan neem je net het mooi zicht weg en heb je een deel van u tuin als oprit (wat ik ook niet mooi vind) + heb liever inpandig. Kan er ook nog een dubbele garage insteken, maar dan is dat weer niet goed voor de indeling van de woning.

Als oplossing was ik dan aan het denken om een garage te pakken van zo'n 4,5m breed en dat in een gevelbekleding, dat we dan later eventueel kunnen doortrekken naar de carport ernaast en daar ook een automatische poort in steken. Hier in de geburen hebben sommige dat ook en is wel mooi. Maar zal afhangen of we later een overdekte staanplaats missen of niet.
 
Ik heb verbouwd, dus die vraag ligt anders. Met de kennis die we nu hebben van de "lijken" die uit de kast zijn gevallen hadden we wellicht een hoop geld, tijd en frustratie uitgespaard. Maar dat hoort erbij, zeker?
 
Laatst bewerkt:
Als oplossing was ik dan aan het denken om een garage te pakken van zo'n 4,5m breed en dat in een gevelbekleding, dat we dan later eventueel kunnen doortrekken naar de carport ernaast en daar ook een automatische poort in steken. Hier in de geburen hebben sommige dat ook en is wel mooi. Maar zal afhangen of we later een overdekte staanplaats missen of niet.
Wat bedoel je daar juist mee "ïn een gevelbekleding"?
 
Idem, ook verbouwd. Dus wat ik anders zou doen moest ik nog eens verbouwen: een groter krot zoeken en alles strippen en opnieuw beginnen. Meer werk maar zou mij ook minder frustraties bezorgd hebben.
 
Wat bedoel je daar juist mee "ïn een gevelbekleding"?
We zijn nog niet uit in welk soort gevelbekleding, daarmee "in een gevelbekleding". :)

Om een voorbeeld te nemen.
Heb je hier een aluminium gevelbekleding, dat doorgetrokken is en een poort in verwerkt is.
poort.jpg
 
Om financiële redenen. Met het wegvallen van de terugdraaiende teller + capaciteitstarief dat er aan komt, valt het totale prijskaartje (dus plaatsing + jaarlijkse kost) véél duurder uit dan verwarmen op gas.
Ik ben het momenteel ook aan het bekijken. Vraag gesteld aan de EPB man, maar die nemen geen standpunt in. Hij raadt aan om met de installateurs te bespreken, maar hij liet toch uitschijnen dat het inderdaad op vandaag een stuk interessanter is om gewoon gas te nemen... Enige onzekerheid is dat je niet weet hoe de gasprijs gaat stijgen in de toekomst.
 
Goh, waar beginnen: Wel in de context van renovatie maar in principe had alles mogelijk geweest, weliswaar met héél veel meer werk, ook de financiële middelen waren er maar je moet ze nog willen aanspreken ook natuurlijk :)
  • Voorzieningen voor airco
  • hangar 200-300m² i.p.v. 4 afzonderlijke bijgebouwen
  • Klinkers vervangen door platines
  • Alu ramen i.p.v. PVC
  • Externe geïntegreerde zonnewering
  • Vloerverwarming i.p.v. radiatoren
  • parking voor 5 wagens i.p.v. 4
  • Zelfde binnendeuren boven als beneden
  • Geen zwart werkblad meer in de keuken, prachtig maar vuil té snel zichtbaar
  • 2 ramen op de slaapkamers i.p.v. 1
  • 1 extra poort in de weide, gepland voor deze zomer
  • 70 stopcontacten waarvan je er 25 niet gebruikt maar toch altijd 1 te weinig hebt
  • Waarom in godsnaam een geïntegreerde glazen deur tussen de keuken en de woonkamer, nog nooit gebruikt - heeft me bloed, zweet en tranen gekocht deze zo te implementeren
  • Met het oog op de toekomst: kabel voor laadpaal
  • Hier en daar een boordsteen had ook handig geweest
Dat is voor iedereen wel zo blijkbaar, niets rampzalig en zo weet je natuurlijk steeds wat te doen in je vrije tijd
 
Ik ben het momenteel ook aan het bekijken. Vraag gesteld aan de EPB man, maar die nemen geen standpunt in. Hij raadt aan om met de installateurs te bespreken, maar hij liet toch uitschijnen dat het inderdaad op vandaag een stuk interessanter is om gewoon gas te nemen... Enige onzekerheid is dat je niet weet hoe de gasprijs gaat stijgen in de toekomst.
Maar dat weet je van elektriciteit ook niet...
 
Ik ben het momenteel ook aan het bekijken. Vraag gesteld aan de EPB man, maar die nemen geen standpunt in. Hij raadt aan om met de installateurs te bespreken, maar hij liet toch uitschijnen dat het inderdaad op vandaag een stuk interessanter is om gewoon gas te nemen... Enige onzekerheid is dat je niet weet hoe de gasprijs gaat stijgen in de toekomst.
Mijn bouwaanvraag heb ik in 2015 ingediend.

In 2015 was ik al aan het twijfelen want had weinig vertrouwen in de terugdraaiende teller en energiebeleid.

Uiteindelijk in 2018 heb ik de knoop moeten doorhakken en ben dan voor gas gegaan (Had nog steeds weinig vertrouwen in terugdraaiende teller en energie beleid op vlak van elektriciteit. Regering slaagde er maar niet in, om een lang termijn visie te hebben.)

2019 kwamen ze dan met het decreet af en dacht ik nog van ale, na verschillende jaren komen ze toch met iets af waarbij de burger iets is om een beslissing te nemen.

Nu zijn we 2021 en is het decreet al weg en is er nog steeds niets waarop je kunt vertrouwen om een deftige keuze te nemen. Met de nieuwe woning ga ik weer langs verschillende installateurs en ga ik de berekeningen zelf doen. Zal dan ook weer moeten voorspellen hoe ik de toekomst inzie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan