Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Was een van mijn weinige absolute eisen toen we op zoek waren naar een huis, geen open keuken
En waarom precies?
Pas op ik kan wel redenen verzinnen. Maar persoonlijk zie ik toch wel veel voordelen in een open keuken als centerpiece van uw huis.
Je spendeert daar veel tijd in en dat mag geen vergeethoek zijn, maar diegene die daar bezig is moet actief betrokken worden in het gezinsleven.
 
En waarom precies?
Pas op ik kan wel redenen verzinnen. Maar persoonlijk zie ik toch wel veel voordelen in een open keuken als centerpiece van uw huis.
Je spendeert daar veel tijd in en dat mag geen vergeethoek zijn, maar diegene die daar bezig is moet actief betrokken worden in het gezinsleven.
1) in uw zetel kunnen zitten zonder de rommel in keuken te zien
2) mentale switch tussen "werkdag" waar ook koken onder valt, en "ontspanning" in de zetel.
 
En waarom precies?
Pas op ik kan wel redenen verzinnen. Maar persoonlijk zie ik toch wel veel voordelen in een open keuken als centerpiece van uw huis.
Je spendeert daar veel tijd in en dat mag geen vergeethoek zijn, maar diegene die daar bezig is moet actief betrokken worden in het gezinsleven.
Geluid en rommel vooral.

We hebben nu een schuifdeur met glas tussen keuken en living. 9/10 wordt die toegedaan als er iemand eten aan het maken is of aan het afwassen is. En we hebben ook een groot eiland, daar staan projecten op (bakken, confituur, etc), daar staat afwas op te drogen, etc Ik moet dat allemaal niet in mijn living hebben
 
Ik heb een half muurtje tussen keuken en living (1.5m hoog, 1.5m breed) waardoor ik de rommel niet moet zien (zetel en keuken staan tegen dezelfde muur) maar zou de keuken zeker niet afgesloten willen hebben! Ik vind het ideaal zo 🤷
 
Ik heb een half muurtje tussen keuken en living (1.5m hoog, 1.5m breed) waardoor ik de rommel niet moet zien (zetel en keuken staan tegen dezelfde muur) maar zou de keuken zeker niet afgesloten willen hebben! Ik vind het ideaal zo 🤷
Dat hangt volgens mij ook van de grootte van je huis af. Als je een relatief klein huis hebt, dan zorgt een open keuken voor meer ruimtegevoel. Als je huis echter ruim genoeg is, heb je dat niet nodig.
 
Ik zie veel mensen die airco zouden willen voorzien, maar op bouwfora lees ik dat het beter is om voldoende zonnewering te voorzien en dat airco dan overbodig is. En niet te veel glas voorzien op het westen/zuiden. Is dat dan niet voldoende?
 
Wij hebben een open keuken, maar dat is in een U-vorm. Keuken kijkt uit op de tuin, dan heb je de ene kant met eettafel, wat open ruimte en een leeshoek, en de andere hoek om is zetel, haard, TV en speelmat. En véél raampartijen. Voor mij is koken ook wel ontspanning, ik kan daarvan genieten. Ik zou geen aparte keuken willen hebben.
 
Ik zie veel mensen die airco zouden willen voorzien, maar op bouwfora lees ik dat het beter is om voldoende zonnewering te voorzien en dat airco dan overbodig is. En niet te veel glas voorzien op het westen/zuiden. Is dat dan niet voldoende?
Wij zijn aan het bouw, hebben beneden overdekt terras en boven overal zonnewering aan de zonkanten en toch gaan we ook nog aircovoorziening zetten.
Dit puur uit voorzorg, is het niet nodig, plaatsen we geen units.
 
En waarom precies?
Pas op ik kan wel redenen verzinnen. Maar persoonlijk zie ik toch wel veel voordelen in een open keuken als centerpiece van uw huis.
Je spendeert daar veel tijd in en dat mag geen vergeethoek zijn, maar diegene die daar bezig is moet actief betrokken worden in het gezinsleven.
Dat laatste regeltje is toch wel belangrijk voor mij ook.

Ik snap echter wel dat mensen geen open keuken willen voor onder andere rommel maar dat is eigenlijk redelijk makkelijk op te lossen. In heel veel huizen heb je tegenwoordig een open leefruimte in een L-vorm, waarbij de keuken vaak in het korte been van de L zit. In dat geval zit de rommel vaak wel achter een hoekje als je in de zetel zit :). Als je natuurlijk kookt zoals mijn vriendin (lijkt altijd alsof er een bom gevallen is en op elke vierkante centimeter ligt er een lepel, leeg zakje/doos, pot...) dan zal zelfs dat niet helpen. Ik denk dat dat bij ons nog regelmatig vonken gaat geven eens we in ons huis zitten :p
- Een plat dak ipv zadeldak (simpelere constructie qua isolatie/luchtdichtheid en efficiënter qua plaats)
Hoe is een plat dak ooit efficiënter kwa plaats dan een zadeldak? Als je zo'n zadeldak hebt dat halfweg u eerste verdiep begint misschien ja...

Als je een zadeldak plaatst op u eerste verdieping heb je meestal nog een zeer ruime 2de verdieping onder dat zadeldak, in sommige gevallen heb je op dat 2de verdiep zelfs nog eens voldoende plaats over om in de nok nog een zolderruimte te maken om rommel in te stoempen die je zelden gebruikt. Als je een plat dak op u eerste verdiep legt stopt het gewoon en een volledig 2de verdiep met daarop een plat dak mag op veel plaatsen niet door de verkavelingsvoorschriften.
Waarom precies? Wij zijn hier nog steeds aan't twijfelen (ook voor renovatie)
Ik kan maar één "goeie" reden bedenken en dat is het fijnere/strakkere uitzicht.

Voor de rest is het vooral duurder en isoleert het slechter (vooral voor kleinere ramen is dat verschil aanzienlijk).
 
Ik zie veel mensen die airco zouden willen voorzien, maar op bouwfora lees ik dat het beter is om voldoende zonnewering te voorzien en dat airco dan overbodig is. En niet te veel glas voorzien op het westen/zuiden. Is dat dan niet voldoende?

Ik heb een rijwoning, weinig vensters naar het zuiden, vlot 3-4x meer glasoppervlak noordgericht. Tijdens hittegolven is het op de noordgerichte slaapkamer ook nog steeds 27 graden, beneden rond de 29 graden. Dat scheelt nog steeds enkele graden met de buiten temperatuur maar alles behalve aangenaam!
Dus nee, dat is niet voldoende 😉
 
Hoe is een plat dak ooit efficiënter kwa plaats dan een zadeldak? Als je zo'n zadeldak hebt dat halfweg u eerste verdiep begint misschien ja...

Als je een zadeldak plaatst op u eerste verdieping heb je meestal nog een zeer ruime 2de verdieping onder dat zadeldak, in sommige gevallen heb je op dat 2de verdiep zelfs nog eens voldoende plaats over om in de nok nog een zolderruimte te maken om rommel in te stoempen die je zelden gebruikt. Als je een plat dak op u eerste verdiep legt stopt het gewoon en een volledig 2de verdiep met daarop een plat dak mag op veel plaatsen niet door de verkavelingsvoorschriften.

Ik had het puur op mijn eigen situatie en persoonlijke voorkeur, veel meer moet je daar niet achter zoeken :)
Ik zie persoonlijk niet graag huizen met volwaardig eerste verdiep en dan nog een zadeldak op. Als je bvb. maar 6m hoog mag bouwen is een plat dak altijd efficienter toch, een zadeldak heeft minder volume dan een verdiep met plat dak voor zelfde grondoppervlakte.
 
Waarom precies? Wij zijn hier nog steeds aan't twijfelen (ook voor renovatie)

Zijn maar kleine puntjes hoor, zeker geen dealbreker - eerder muggenziften
  • Oogt iets slanker - wij hebben een relatief smal (2m90) schuifraam en een iets smaller profiel had dan ook mooier geweest. Afwerking hoeken waar profielen worden gemonteerd kan beter uitgevoerd worden bij Alu.
  • Wij hebben een vol PVC deurblad (dus zonder glas) in de berging en vooral de stijfheid van het deurpaneel is niet 100%, onze andere deur heeft 2/3 glas en heeft dat probleempje niet.
  • Onze woning is fermette -stijl, folie op de PVC sluit daar dan wat beter bij aan dan PVC, ook het openen en sluiten van deuren vind ik net wat aangenamer bij PVC, wat goedkoper - dus dat zijn plussen voor PVC
 
Laatst bewerkt:
Ik zie veel mensen die airco zouden willen voorzien, maar op bouwfora lees ik dat het beter is om voldoende zonnewering te voorzien en dat airco dan overbodig is. En niet te veel glas voorzien op het westen/zuiden. Is dat dan niet voldoende?
Heb een nieuwbouw waar alle ramen voorzien zien met screens. Meeste ramen bevinden zich hier in zuiden en westen.

Tijdens de laatste hittegolf, die 12 dagen duurde, begint dat stilaan wel binnen te komen de warmte. Op laatste zat ik hier aan 26 graden in de woonkamer, als het al 10 dagen 40 graden is buiten, dan voelt 26 graden wel goed aan. Maar ik vond het op laatste wel te warm om comfortabel te kunnen slapen.

Het zijn die hittegolfen die ervoor zorgen dat ik ook wel meer naar een airco ga kijken. Voor de de rest van de zomer, vind ik screens zeker voldoende, want kan daarmee de temperatuur onder controle houden. Ik ben zeker zeer blij dat ik voor screens heb gekozen en dat is ook zeker een must voor de volgende woning.
 
Waarom ik eerder naar een airco kijk is ook wel de kost. Vrienden van me hebben screens en ik viel achterover als ze me zeiden wat dat gekost heeft. Voor 2 grote ramen en 1 klein boven was dat €6k, dan heb je dus nog niet heel je huis gedaan. En dat is dan voor iets dat ok werkt, maar warmte geraakt altijd binnen. Wij gebruiken bijvoorbeeld bijna exclusief de achterdeur, die volledig glas is, en die gaat dus vaak open en toe. Doe je een bbq met vrienden, dan is dat een in en uit geloop voor vanalles en nog wat. Over de achterdeur, waar de zon ook constant opstaat dan, kan je moeilijk altijd je screens toe doen. Of je moet telkens open en toe doen, maar dat is helemaal niet praktisch.

Je hebt natuurlijk de onderhoudskost en elektriciteitskost van een airco. Maar met zonnepanelen is dat relatief, zelfs met de digitale teller. Vandaar dat ik altijd voor een airco zou gaan. Dat in combinatie met lamellen aan de grote raampartijen moet toch een goed resultaat geven.
 
Hier huis met tuin op ZW. Na aankoop rolluiken op de 2 slaapkamers / badkamer en berging laten plaatsen. + 2 screens: 1 op venster ZW en op het schuifraam Z. Zoals gamer zegt, zat idd rond de 6k.
Dat scheelt inderdaad al een pak maar op de slpk boven was het toch nog 29 graden in de hittegolf. Dus daarom airco voor de 2 slpkm, met wat chance koelt die heel goed => deuren open naar beneden en zo wat beneden nog afkoelen ook.

Ouderlijk huis staat in bosrijke omgeving, Met alleen de rolluiken blijft het meestal tot 22 graden max binnen. Vooral de omgeving doet het hem wel denk ik...
 
Waarom ik eerder naar een airco kijk is ook wel de kost. Vrienden van me hebben screens en ik viel achterover als ze me zeiden wat dat gekost heeft. Voor 2 grote ramen en 1 klein boven was dat €6k, dan heb je dus nog niet heel je huis gedaan. En dat is dan voor iets dat ok werkt, maar warmte geraakt altijd binnen. Wij gebruiken bijvoorbeeld bijna exclusief de achterdeur, die volledig glas is, en die gaat dus vaak open en toe. Doe je een bbq met vrienden, dan is dat een in en uit geloop voor vanalles en nog wat. Over de achterdeur, waar de zon ook constant opstaat dan, kan je moeilijk altijd je screens toe doen. Of je moet telkens open en toe doen, maar dat is helemaal niet praktisch.

Je hebt natuurlijk de onderhoudskost en elektriciteitskost van een airco. Maar met zonnepanelen is dat relatief, zelfs met de digitale teller. Vandaar dat ik altijd voor een airco zou gaan. Dat in combinatie met lamellen aan de grote raampartijen moet toch een goed resultaat geven.
Ik heb 1 grote glaspartij op het zuiden op het gelijkvloers en dan nog 2 slaapkamerramen op het zuiden. Ik mocht geen buitenwering zetten van de buren want niet mooi en had volgens hen een reducerende waarde van hun woning omdat dat niet mooi was. Dus heb toen een airco gezet van rond de 3k€. Die trekt dat allemaal zonder problemen om mijn woning koel te houden zelfs al is het 40°C+ buiten. Heb in het totaal 350kwh verbruikt op een ganse zomer en lente/herfst. Zelfs al moet je de elektriciteit kopen zit je aan 90€ voor dat comfort... Het goed kunnen slapen en op mijn gemak zijn is mij die kost dubbel en dik waard... en met zonnepanelen reduceer je die kost nog eens extra. Dus die elektriciteitskost kan mij echt gestolen worden hoor...
 
@gamer5
Financieel gezien is een airco goedkoper, zoals je zegt kosten screens veel geld.

De reden waarom ik nog steeds voor screens kies, is ook voor andere zaken naar comfort toe. Momenteel zit ik thuis samen met mijn vriendin op in de bureau kamer en is de screen hier ook voor de helft gesloten, omdat de zon anders te fel in de kamer schijnt. Voordeel aan de screen is dan ook dat je het zicht naar buiten behoudt, dat is de reden waarom ik niet zou kiezen voor lamellen.
Als ik TV kijk dan gaat de screen ook naar beneden, omdat ik het daar wat meer wil verduisteren en zo zijn er nog verschillende scenario's in het huis.

Ik ga dan nu ook kiezen voor de combinatie van de 2.

Vanachter ga ik dan ook een luifel in het huis integreren, zodat de helft van glaspartij achteraan (zuiden) al geen zon opkomt (dus geen screens nodig) en hier ga ik dan ook de schuifraam insteken, zodat ik u probleem ook niet heb.
 
@gamer5
Financieel gezien is een airco goedkoper, zoals je zegt kosten screens veel geld.

De reden waarom ik nog steeds voor screens kies, is ook voor andere zaken naar comfort toe. Momenteel zit ik thuis samen met mijn vriendin op in de bureau kamer en is de screen hier ook voor de helft gesloten, omdat de zon anders te fel in de kamer schijnt. Voordeel aan de screen is dan ook dat je het zicht naar buiten behoudt, dat is de reden waarom ik niet zou kiezen voor lamellen.
Als ik TV kijk dan gaat de screen ook naar beneden, omdat ik het daar wat meer wil verduisteren en zo zijn er nog verschillende scenario's in het huis.

Ik ga dan nu ook kiezen voor de combinatie van de 2.

Vanachter ga ik dan ook een luifel in het huis integreren, zodat de helft van glaspartij achteraan (zuiden) al geen zon opkomt (dus geen screens nodig) en hier ga ik dan ook de schuifraam insteken, zodat ik u probleem ook niet heb.

Als je ze allebei kan doen, is dat natuurlijk het beste. Ik ga zelf ook nog een luifel plaatsen boven 1 van de 2 grote raampartijen. Dat is ook zeer kostelijk maar dat heeft dubbele functie omdat we daar dan ook onze tuintafel kunnen onderzetten voor schaduw.
 
Ik kan maar één "goeie" reden bedenken en dat is het fijnere/strakkere uitzicht.
Voor de rest is het vooral duurder en isoleert het slechter (vooral voor kleinere ramen is dat verschil aanzienlijk).
Inbraakveiligheid is ook een belangrijk punt. Een deftige aluminium voordeur gaan ze wel kunnen plooien maar het zal veel moeite kosten om die open te breken. Een PVC deur daar zet ge een koevoet op en ge trekt die zo kapot.
 
Terug
Bovenaan