Welke statuut bij sociale media?

Dimitri

New member
Goedenavond iedereen

Ik en een kameraad hebben twee weken geleden een sociaal mediakanaal uit de grond gestampt, zonder enige ervaring of eerder opgelopen kennis. We dachten de eerste weken/ maanden eerst rustig af te wachten om te zien hoe het loopt en of het wel onze tijd waard ging zijn, maar nu zijn onze kanalen werkelijk als een komeet omhoog geschoten met cijfers die we in onze stoutste dromen niet durfden denken.

Nu, met die cijfers die we nu halen hebben we zwaar het vermoeden dat er binnenkort misschien ook inkomsten kunnen volgen, en willen we al op alles voorbereid zijn. Zeker omdat de wetgeving en sociale controle op content creators/ influencers (hatelijk woord btw) de laatste maanden is veranderd. En we vermoeden in het boerenhol dat we wonen dat de boekhouders en co het ook niet helemaal zeker zullen weten als ze termen horen als content creators en sociale media 😄

We zijn met twee, en als er inkomsten komen willen we alles 50/50 verdelen. Alles wordt gedeeld. Met welk statuut als zelfstandige zijn we het beste af? Ik denk als ik het zo lees bv is, maar ben ook nog nooit zelfstandige geweest dus dit is ook helemaal nieuw voor mij :)

Of zouden jullie nog even wachten om ons als zelfstandige in te schrijven tot er effectief inkomsten komen?

Alvast bedankt!
 
Je lijkt mij al dollartekens in de ogen te hebben zonder dat de eerste dollar is binnengerold.
Moest het mettertijd toch een financieel succes blijken te zijn, je zou een vennootschap kunnen oprichten met elks gelijke inbreng.
 
Je lijkt mij al dollartekens in de ogen te hebben zonder dat de eerste dollar is binnengerold.
Ik zal nooit opmerkingen als deze snappen.

Ik heb nergens gezegd dat ik binnen een paar maanden met een Lambo ga rondrijden en mijzelf ga vestigen in Dubai. Wij willen gewoon al voorbereid zijn en wat informatie hebben ingewonnen voor als het ooit zover is, wat ik eigenlijk altijd bij alles in mijn leven al heb gedaan. Blijkbaar is dat tegenwoordig al genoeg om hautaine reacties te krijgen.

Het leven zoals het is zeker op online fora.
 
Beetje te vaag om advies te kunnen geven. Is het de bedoeling om winst te maken en er echt een inkomen uit te halen? Of gewoon een uit de hand gelopen hobby? Is het de bedoeling om dingen te verkopen,..

Hebben jullie een idee wat de omzet zou zijn in de toekomst?

Als je zo vaag bent in je vraag, is mijn antwoord ook vaag: er zijn. Verschillende manieren om het aan te geven, als zelfstandige of anders.

Te vaag? Ja, maar je kan niet verwachten dat iemand voor jou een boek gaat neerschrijven om alle opties te geven, dus graag iets duidelijker, zelfs al heb je zelf geen goed.idee van hoe het zal uitdraaien.
 
Goedenavond iedereen
Je zult vast niet de eerste zijn die fb of instagram achterna wilt gaan dus er is vast wat info te vinden. Hou er rekening mee dat je dit nooit alleen kunt doen en investeerders nodig hebt voor je servers te laten draaien/bekostigen. Uw inkomsten zullen wellicht van advertenties komen als je beslist je kanaal gratis toegankelijk te maken.

Ik hoop wel dat je al het nodige hebt gedaan kwa GDPR. Sla je e-mail adressen op?

Wil uw droom verder niet kapot slagen, maar bv 1k leden is niet 'veel'.
 
Je zult vast niet de eerste zijn die fb of instagram achterna wilt gaan dus er is vast wat info te vinden. Hou er rekening mee dat je dit nooit alleen kunt doen en investeerders nodig hebt voor je servers te laten draaien/bekostigen. Uw inkomsten zullen wellicht van advertenties komen als je beslist je kanaal gratis toegankelijk te maken.

Ik hoop wel dat je al het nodige hebt gedaan kwa GDPR. Sla je e-mail adressen op?

Wil uw droom verder niet kapot slagen, maar bv 1k leden is niet 'veel'.
Ik denk niet dat ze een nieuwe fb of instagram hebben gemaakt, maar gewoon een account.

Nuja, uiteindelijk toch het beste van eens een boekhouder aan te spreken.
Je kan het ook nog wat aankijken de komende maanden en eventuele inkomsten apart aangeven op u belastingsaangifte als diverse inkomsten.
 
Best eens bij de middelgrote boekhoudkantoren aankloppen voor een vrijblijvend gesprek (Moore/VGD/Bofidi/Vandelanotte/bakertilly etc).
Die hebben inhouse accountancy techs die qua software de weg weten hoe alles optimaal op te zetten.

Had zelf ook zo 2 dossiertjes in portefuille. Dat was met relatief goedkope software opgezet om zowel qua GDPR, OSS-aangiftes en registratie in de boekhouding vlot om te kunnen. Omzet werd met xml ingelezen.
Zo’n zaken lijken mij inderdaad moeilijker bij de kleine boekhouder op den hoek…

1 van de 2 is nu recent verkocht. Was begonnen als hobby, werd op den duur niet meer combineerbaar met vaste job (te klein om echt loon uit op te halen). Met de verkoop hebben ze wel een klein spaarcentje verdiend :).
 
Eens je zelfstandig gaat worden (zeker met 2) ben je al rap enkele 1000'n euros kwijt aan administratiekosten.

Deze link kan je helpen om te bepalen welk statuut je precies onder valt.
 
Terug
Bovenaan