Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Wij hebben nu ook een enorm raam aan de slaapkamer, want dat is leuk om naar buiten te kijken 's morgens. (en paste ook mooi in de gevel).
Gordijn is 24/7 dicht, moest ik het opnieuw doen was daar hoogstens een raampje voor verluchting.
Onze slaapkamer heeft een raam van 5x2.4 en ik zou dat nooit willen missen. Die gordijnen open doen is nu wel echt een minimale moeite.
Zicht bij valavond is magnifiek door zo een raam
 
Maar dat is een slaapkamer, je gaat daar overdag niet zitten he. Er is in praktijk geen enkele moment dat het licht is buiten dat je denkt "nu ga ik eens in de slaapkamer zitten"...
Als ik hier even verder op mag bouwen: ik snap niet dat iedereen de grootste slaapkamer "op de beste locatie" van het huis steekt. Je zit daar nooit, het idee van gezellig met de liefde van je leven te ontwaken met de vogels die fluiten en de verse zonnestralen gebruikt in de praktijk niet. Ik zou liever mijn bureau/thuiskantoor hebben met het mooiste zicht vs de slaapkamer.
 
Als ik hier even verder op mag bouwen: ik snap niet dat iedereen de grootste slaapkamer "op de beste locatie" van het huis steekt. Je zit daar nooit, het idee van gezellig met de liefde van je leven te ontwaken met de vogels die fluiten en de verse zonnestralen gebruikt in de praktijk niet. Ik zou liever mijn bureau/thuiskantoor hebben met het mooiste zicht vs de slaapkamer.
Akkoord, bij ons is er naast de slaapkamer nu nog wel een 2e bureau aan de vide.

welcome to my site gif

Links (achter de screen) is de slaapkamer. Rechts aan de vide zijn 2 bureau's.
En achter mijn rug is nog zo'n hoog raam.

We hebben zelfs ooit het wilde plan gehad om de slaapkamers in de kelder te zetten (altijd 100% verduisterd, altijd goeie temperatuur). Maar door radon en thoron dat in een kelder toch wel veel voorkomt er toch maar niet voor gegaan.
 
Onze slaapkamer heeft een raam van 5x2.4 en ik zou dat nooit willen missen. Die gordijnen open doen is nu wel echt een minimale moeite.
Zicht bij valavond is magnifiek door zo een raam
Maar bij valavond in bed liggen is een use case die bij mij letterlijk nooit voorkomt. Maar misschien is dit bij u anders hè.
 
Cry me a river. Heb hier 4 jaar in discussie gelegen met zo een eco-hippy omdat een knoerft van een boom moest blijven staan op 3m van mijn woning, zelfs na dat het ding schade had berokkend. Uiteindelijk via het vredegerecht moeten afdwingen dat hij weg mocht, bij het kappen bleek dat die anderhalve meter in de grond was uitgerot en dat er een wespennest in zat.

Bomen horen niet rond woningen te staan. Als ge er moogt bouwen, dan moogt ge kappen.

Allez, de Vlaamse verkavelingsdrang haalt het weer van het gezond verstand blijkbaar.

"Bomen horen niet rond woningen te staan". Dat is nu eens echt de grootste zever die ik in tijden al gelezen heb. Jullie kunnen hier pagina's vullen over 4-seizoensglas, g-factor van ramen, oververhitting, airco's, luifels, screens, ... om de beste strategie te bepalen voor het binnenklimaat, maar dan een pagina later wel uitspraken doen à la "bomen horen niet rond een woning te staan". :sarcastic:

Met een paar loofbomen op strategische plaatsen rond uw huis kan je nochtans heel uw santenboetiek van 4-seizoensglas, g-factor, airco's, luifels, screens, ... en andere dure lapmiddeltjes in de vuilbak gooien:
- Bomen houden het felste zonlicht in de zomer tegen met hun bladerdek
- Die laten het zonlicht mooi door in de winter, wanneer alle bladeren gevallen zijn
- Die geven ook een extra verkoelend effect in de zomer omdat ze vocht vernevelen via hun bladeren

Maar voor sommigen geldt blijkbaar nog steeds: zolang het niet artificieel is, kan het niet goed zijn. Jammer.
 
Wij hebben nu ook een enorm raam aan de slaapkamer, want dat is leuk om naar buiten te kijken 's morgens. (en paste ook mooi in de gevel).
Gordijn is 24/7 dicht, moest ik het opnieuw doen was daar hoogstens een raampje voor verluchting.

Inderdaad, zo dacht ik er ook over toen we ons gigantisch raam in de slaapkamer verkleind hebben. Mensen kijken altijd vreemd op als je ramen kleiner maakt maar zoals je zegt: op een slaapkamer heb je er niets aan, je moet enkel méér verduisteren, méér koelen in de zomer, etc.
 
Awel, nu ge het zegt van ramen. Khad ook een paar ramen teveel laten zetten eigenlijk. Zo bvb raam vanachter dat gans de achtergevel en klein deel van de zijgevel. Heeft een meerkost gehad voor stabiliteit, en uiteindelijk had ik 90% van de tijd de gordijnen van de zijkant toe had.

Zo ook een raam aan de voorkant aan de living. Dit was ook wel voorzien om een haag te hebben maar eerste jaar stond die rol daar ook constant toe want mensen konden binnen zien vanaf het straat.

Raam aan de voordeur, frosted glass van gezet. Had ook gewoon muur kunnen zijn,...

Khad veel kunnen uitsparen aan minder glas :p
 
Korte versie: een ander huis kopen of bouwen.

Langere versie:
- geen winddichte woning meer kopen, geen SOD meer
- indeling: geen inpandige garage meer, meer afgescheiden keuken, grotere woonkamer, kleine badkamer
- betonnen trap omdat die boven de garage loopt
- hogere ventilatiedebieten/leidingen voorzien
- vloerverwarming in slaapkamers
- elektriciteit zelf leggen met domotica
- oversteek bij grote ramen op het zuiden voorzien
 
Langere versie:
- vloerverwarming in slaapkamers
Wat is hier de reden voor? Twijfel hier zelf nog over in onze toekomstige bouw. Neig eerder naar "niet":

Verwarming in slaapkamers is voor ons enkel nodig als ze als studeerkamer/bureau gebruikt worden in nieuwbouw. Dat merk ik in mijn huidig huis, zonder bijverwarming blijven die ruimtes prima op temperatuur, zeker voldoende om te slapen. Enkel in de koudste dagen heb ik in mijn bureau de verwarming op, en dat is dan nog maar zeer beperkt. In onze slaapkamer letterlijk nog nooit de verwarming op gehad. En dan is vvw misschien een te traag systeem? Ik neig eerder om gewoon airco te voorzien en dat te gebruiken om bij te verwarmen wanneer nodig.

Maar ik sta open voor alternatieve visies :)
 
Wat is hier de reden voor? Twijfel hier zelf nog over in onze toekomstige bouw. Neig eerder naar "niet":

Verwarming in slaapkamers is voor ons enkel nodig als ze als studeerkamer/bureau gebruikt worden in nieuwbouw. Dat merk ik in mijn huidig huis, zonder bijverwarming blijven die ruimtes prima op temperatuur, zeker voldoende om te slapen. Enkel in de koudste dagen heb ik in mijn bureau de verwarming op, en dat is dan nog maar zeer beperkt. In onze slaapkamer letterlijk nog nooit de verwarming op gehad. En dan is vvw misschien een te traag systeem? Ik neig eerder om gewoon airco te voorzien en dat te gebruiken om bij te verwarmen wanneer nodig.

Maar ik sta open voor alternatieve visies :)

Hier hetzelfde, geen enkele verwarming in de kamers voorzien. Is buiten die 5 dagen per jaar dat het heel koud is ook totaal niet nodig (Ik haat nu wel slapen in een verwarmde kamer). Nu komt er airco die ook kan verwarmen voor de kinderkamers voor als die ouder zijn.
 
Wat is hier de reden voor? Twijfel hier zelf nog over in onze toekomstige bouw. Neig eerder naar "niet":

Verwarming in slaapkamers is voor ons enkel nodig als ze als studeerkamer/bureau gebruikt worden in nieuwbouw. Dat merk ik in mijn huidig huis, zonder bijverwarming blijven die ruimtes prima op temperatuur, zeker voldoende om te slapen. Enkel in de koudste dagen heb ik in mijn bureau de verwarming op, en dat is dan nog maar zeer beperkt. In onze slaapkamer letterlijk nog nooit de verwarming op gehad. En dan is vvw misschien een te traag systeem? Ik neig eerder om gewoon airco te voorzien en dat te gebruiken om bij te verwarmen wanneer nodig.

Maar ik sta open voor alternatieve visies :)
Hier ook bezig met planning van nieuwbouw. De bedoeling is om boven geen centrale verwarming te voorzien, maar idd ook airco's te hangen voor de koudste/warmste dagen.
 
Hier ook bezig met planning van nieuwbouw. De bedoeling is om boven geen centrale verwarming te voorzien, maar idd ook airco's te hangen voor de koudste/warmste dagen.
Wat is ongeveer de kost aan centrale verwarming die je uitspaart, ben ook meer en meer aan het gaan naar geen verwarming boven, maar nog geen offertes aan het opvragen.
 
Korte versie: een ander huis kopen of bouwen.

Langere versie:
- geen winddichte woning meer kopen, geen SOD meer
- indeling: geen inpandige garage meer, meer afgescheiden keuken, grotere woonkamer, kleine badkamer
- betonnen trap omdat die boven de garage loopt
- hogere ventilatiedebieten/leidingen voorzien
- vloerverwarming in slaapkamers
- elektriciteit zelf leggen met domotica
- oversteek bij grote ramen op het zuiden voorzien

Zonder uitleg zijn we niet veel met die lijstjes vind ik. Kun je wat duiden?
 
Wat is hier de reden voor? Twijfel hier zelf nog over in onze toekomstige bouw. Neig eerder naar "niet":

Verwarming in slaapkamers is voor ons enkel nodig als ze als studeerkamer/bureau gebruikt worden in nieuwbouw. Dat merk ik in mijn huidig huis, zonder bijverwarming blijven die ruimtes prima op temperatuur, zeker voldoende om te slapen. Enkel in de koudste dagen heb ik in mijn bureau de verwarming op, en dat is dan nog maar zeer beperkt. In onze slaapkamer letterlijk nog nooit de verwarming op gehad. En dan is vvw misschien een te traag systeem? Ik neig eerder om gewoon airco te voorzien en dat te gebruiken om bij te verwarmen wanneer nodig.

Maar ik sta open voor alternatieve visies :)
Maakt niet uit dat vloerverwarming een traag systeem is, is de bedoeling dat dit continue draait.
Wij hebben overal vloerverwarming, ook in de slaapkamers. Een kring per slaapkamer waardoor je deze gemakkelijk kan afleggen.
Mijn vrouw werkt nu bvb. sinds corona in 1 van de kinderslaapkamers waar de vloerverwarming ingeschakeld is.
Als de kinderen groter zijn zal de vloerverwarming ingeschakeld worden. Slapen kan je ook gerust in 21°C hoor (hoe je doe het anders in de zomer?).
Kost ook twee keer niks om collector en buizen te voorzien.
 
Maakt niet uit dat vloerverwarming een traag systeem is, is de bedoeling dat dit continue draait.
Wij hebben overal vloerverwarming, ook in de slaapkamers. Een kring per slaapkamer waardoor je deze gemakkelijk kan afleggen.
Mijn vrouw werkt nu bvb. sinds corona in 1 van de kinderslaapkamers waar de vloerverwarming ingeschakeld is.
Als de kinderen groter zijn zal de vloerverwarming ingeschakeld worden. Slapen kan je ook gerust in 21°C hoor (hoe je doe het anders in de zomer?).
Kost ook twee keer niks om collector en buizen te voorzien.
Ik deel deze mening. Uiteindelijk is de meerprijs zeer klein tegenover het gewonnen comfort.
Het lijkt me dat je in uw badkamer (die op het 1ste is vermoed ik) toch vloerverwarming wilt? Dan is enkele lussen extra leggen in de kamers niet zo een grote meerkost. Daarbij is vloerverwarming ook een comfort verwarming. Zo een klein bijverwarming is kortstondig een grote warmtepiek die groot is dicht bij de bron en minder ver van de bron. Terwijl vloerverwarming gebruikt gans uw vloeroppervlakte om te verwarmen, overal is het dus even warm waar je ook zit. Ook valt dat mooi in te regelen dat bij opwarming van de ruimte waar uw thermostaat hangt de slaapkamers ook een klein debiet krijgen, net genoeg om de temperatuur daar te handhaven. Zo is het bij ons beneden 23 graden en op de slaapkamers 20-21 graden afhankelijk van hoeveel zon er binnen heeft geschenen (screens staan nog op manueel, het huis mag nu gerust opwarmen want dat koelt toch gewoon mooi terug af en bespaart mooi stookkosten). Is zeer comfortabel om te slapen zo een graad of 20-21 hoor. Indien gewenst kan dit ook lager uiteraard, of je laat gewoon geen debiet erdoor lopen natuurlijk. Uiteindelijk kost het weinig, het zit niet in de weg of in het zicht, dus waarom dan niet denk ik dan?
 
Ik deel deze mening. Uiteindelijk is de meerprijs zeer klein tegenover het gewonnen comfort.
Het lijkt me dat je in uw badkamer (die op het 1ste is vermoed ik) toch vloerverwarming wilt? Dan is enkele lussen extra leggen in de kamers niet zo een grote meerkost. Daarbij is vloerverwarming ook een comfort verwarming. Zo een klein bijverwarming is kortstondig een grote warmtepiek die groot is dicht bij de bron en minder ver van de bron. Terwijl vloerverwarming gebruikt gans uw vloeroppervlakte om te verwarmen, overal is het dus even warm waar je ook zit. Ook valt dat mooi in te regelen dat bij opwarming van de ruimte waar uw thermostaat hangt de slaapkamers ook een klein debiet krijgen, net genoeg om de temperatuur daar te handhaven. Zo is het bij ons beneden 23 graden en op de slaapkamers 20-21 graden afhankelijk van hoeveel zon er binnen heeft geschenen (screens staan nog op manueel, het huis mag nu gerust opwarmen want dat koelt toch gewoon mooi terug af en bespaart mooi stookkosten). Is zeer comfortabel om te slapen zo een graad of 20-21 hoor. Indien gewenst kan dit ook lager uiteraard, of je laat gewoon geen debiet erdoor lopen natuurlijk. Uiteindelijk kost het weinig, het zit niet in de weg of in het zicht, dus waarom dan niet denk ik dan?
Bij ons hangt er zelfs nergens een thermostaat. Ik heb indertijd alle warmteverliezen van ons huis berekend en aan de hand daarvan de legafstand bepaald per ruimte. Bij verhuizen enkele weken stooklijn afregelen en is nu al jaren ongeveer 22°C overal (herfst/winter/lente) :)
 
Bij ons hangt er zelfs nergens een thermostaat. Ik heb indertijd alle warmteverliezen van ons huis berekend en aan de hand daarvan de legafstand bepaald per ruimte. Bij verhuizen enkele weken stooklijn afregelen en is nu al jaren ongeveer 22°C overal (herfst/winter/lente) :)
Maar er is toch een enorm verschil of de zon schijnt of niet?

Als het buiten 0 graden is en het is bewolkt of het is 0 graden en geen wolkje aan de lucht + zon.

bij eerste scenario moet mijn ketel nog wel branden om 22 graden te behouden overdag. Bij scenario 2 brand de ketel niet meer want de temperatuur zou al stijgen, enkel door de zon.

warmteverlies kan ik dan wel berekenen, maar elke dag verschilt wel de bijkomende energie winsten.
 
In onze huidige woonst hebben we overal vloerverwarming boven.
Nu in onze nieuwbouw heb ik geen vloerverwarming meer op onze slaapkamers.
Wel overal airco voorzien.
Liever een korte krachtige "warmteboost" wanneer deze nodig is, dan te kiezen voor een traag systeem.
Zeker op een slaapkamer die soms als studeerkamer wordt gebruikt, maar tegen het slapen gaan weer lekker fris kan zijn.
 
In onze huidige woonst hebben we overal vloerverwarming boven.
Nu in onze nieuwbouw heb ik geen vloerverwarming meer op onze slaapkamers.
Wel overal airco voorzien.
Liever een korte krachtige "warmteboost" wanneer deze nodig is, dan te kiezen voor een traag systeem.
Zeker op een slaapkamer die soms als studeerkamer wordt gebruikt, maar tegen het slapen gaan weer lekker fris kan zijn.
Uw opzet is om tijdens het studeren het naar 22 graden te brengen, en wanneer je gaat slapen naar 19 dan ofzo? Nee met vloerverwarming lukt dat niet nee.
Maar bon ik kan perfect studeren en werken aan 21 graden en daarna er ook in slapen hoor :p
Maar hoe dan ook zal je toch als je van 22 naar 19 wilt gaan een raam ofzo moeten openzetten, want zo fors afkoelen gaat u niet lukken door normaal verlies.
 
Terug
Bovenaan