Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Dus als e peilen airco erbij onder de 20 is
Volgens een ander topic wordt dit al meegerekend in u epb. Dus als een dwaas staan liegen heeft geen nut meer.
Dus steek geen moeite om de leidingen in te plamuren maar zet ze maar gewoon als je denkt ze nodig te hebben.
 
Hier verderop staat een nieuwbouw te drogen met de ramen erin. Joekels van (gok ik) 4x4 meter langs de gehele zuid-oost tot zuidwestelijke kant. Geen rolluiken te bespeuren. Die mensen gaan bakken in de zomer.
 
Viessmann spreekt u toch tegen, ruimtetemo compensatie staat standaard uit, en met vlv wordt dat praktisch nooit ingeschakeld.
Waar schrijft viesmann dat ergens voor?
Want pakweg valiant voorziet dan weer standaard een weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie. Met hun multimatic regelingen dan.
 
Amai als het buiten koud is, neem nu 2 graden als voorbeeld, en de zon zit vol op de ramen (wat wel eens kan voorvallen in de winter) dan is het bijna niet te doen aan het raam hoor. De kamertemperatuur stijgt ook vlotjes 1 graad dan.
Uw ketel moduleert ook, en ook voor vloerverwarming is een adaptieve weersafhankelijke regeling met ruimtetemperatuur-compensatie ideaal.
Met andere woorden rekening houden met zowel de buitentemperatuur en de binnentemperatuur om de stooklijn op te bouwen.

Je kan ook zonder ruimtetemperatuur-compensatie. Maar dat werkt minder goed, en is minder energiezuinig.
En vloerverwarming is traag, dat klopt. Maar sneller dan sommige denken vermoed ik :p
Zoals ik zei hebben wij niet veel ramen in het zuiden dus zo fel opwarmen door de zon doet het niet. Ieder huis is anders.
Bij ruimtecompensatie ga je te grote schommelingen hebben naar onder toe, alle restwarmte gaat uit de vloer en als de zon weggaat gaat je ketel extra moeten stoken om de vloer terug op te moeten warmen. Gaat uiteindelijk niet uitmaken qua energieverbruik. Vloerverwarming is traag punt. Als ik op wintervakantie ga, leg ik mijn verwarming af en als ik terugkom leg ik ze terug aan. Duurt zeker 8u voor het huis terug op temperatuur is.
 
Waar schrijft viesmann dat ergens voor?
Want pakweg valiant voorziet dan weer standaard een weersafhankelijke regeling met ruimtecompensatie. Met hun multimatic regelingen dan.
Ze schrijven dat niet voor, hun afstandsbedieningen zijn af fabriek zo geconfigureerd
 
Is dat een instelling die je wel kan aanzetten? Waar ergens in de manual kan je dat terugvinden?
Kan je in of uitschakelen ja, B0, B2 en B5 zijn de belangrijkste daarvoor. Is niet simpelweg aan/uit Zenne :p staat bij codering 2 en is per kring in te stellen, staat enkel in de service handleiding, niet de gebruikshandleiding. Ook enkel op de ketel in te stellen, niet op de afstandsbediening zelf
 
Zoals ik zei hebben wij niet veel ramen in het zuiden dus zo fel opwarmen door de zon doet het niet. Ieder huis is anders.
Bij ruimtecompensatie ga je te grote schommelingen hebben naar onder toe, alle restwarmte gaat uit de vloer en als de zon weggaat gaat je ketel extra moeten stoken om de vloer terug op te moeten warmen. Gaat uiteindelijk niet uitmaken qua energieverbruik. Vloerverwarming is traag punt. Als ik op wintervakantie ga, leg ik mijn verwarming af en als ik terugkom leg ik ze terug aan. Duurt zeker 8u voor het huis terug op temperatuur is.

8 uur vind ik best snel eigenlijk, skireis ben je toch al snel 10-12 dagen weg (dus toch 10-12 dagen dat je u vloer laat afkoelen en u stooklijn is zeer laag). :) Heb het zelf nog niet getest, laat mijn verwarming steeds opstaan. Ik raak dat maar 2 keer per jaar aan, 1 keer om op te zetten en 1 keer om het af te zetten.

Ruimtecompensatie heb ik ook eens even mee gespeeld, maar heb dat ook afgezet. Ketel brand hier altijd op de laagste mogelijke stand dat hij kan, dat nog meer finetunen geen hol meer uitmaakt. Je zit al met zo'n laag delta T tussen u aanvoertemperatuur en retour temepratuur dat het voor een ketel al moeilijk wordt om zo te kunnen regelen.
 
Laatst bewerkt:
8 uur vind ik best snel eigenlijk, skireis ben je toch al snel 10-12 dagen weg (dus toch 10-12 dagen dat je u vloer laat afkoelen en u stooklijn is zeer laag). :) Heb het zelf nog niet getest, laat mijn verwarming steeds opstaan. Ik raak dat maar 2 keer per jaar aan, 1 keer om op te zetten en 1 keer om het af te zetten.

Ruimtecompensatie heb ik ook eens even mee gespeeld, maar heb dat ook afgezet. Ketel brand hier altijd op de laagste mogelijke stand dat hij kan, dat nog meer finetunen geen hol meer uitmaakt. Je zit al met zo'n laag delta T tussen u aanvoertemperatuur en retour temepratuur dat het voor een ketel al moeilijk wordt om zo te kunnen regelen.

Als je het vergelijkt met radiatoren is dat traag hé, uw vloer moet inderdaad eerst volledig opgewarmd zijn.

Tot hoeveel is de temperatuur dan gedaald en tot hoeveel wil je terug opwarmen?
Geen idee eigenlijk, van 16-18°C tot 22°C ofzo.
 
Als je het vergelijkt met radiatoren is dat traag hé, uw vloer moet inderdaad eerst volledig opgewarmd zijn.


Geen idee eigenlijk, van 16-18°C tot 22°C ofzo.
Ja 16 graden is wel steenkoud natuurlijk :p
In feite is hem via de thermostaat op 19 zetten wel ideaal, zo vloeit er toch af en toe nog wat water door uw buizen en blijft uw massa chape ook wat op temperatuur.
Denk dat je op deze manier net meer gaat betalen/ verbruiken omdat uw massa fors afgekoeld is. Als ik kijk wat de opstart van de vloerverwarming bij ons betekend heeft naar verbruik en wat we daarna in de koude maanden maar verbruikt hebben. Dan sterkt dat mijn gevoel toch.

Allez bon ieder zijn manier van werken eh :p ik zou dat hier gewoon op 22 laten staan, kost mij 9 cent per dag aan gas. Daar lig ik niet wakker van.

Qua opwarming is dit inderdaad vrij snel. De elektriciteit heeft hier in het begin eens 6 dagen afgelegen toen we niet thuis waren (zat ergens een fout in een stopcontact waardoor de diff sprong). Was toen ook afgekoeld naar 19,5 ofzo. Denk op een kleine 5 uurtjes zaten we mooi terug op 22 graden. Ik zeg het dat gegeven van traag systeem klopt, 5uur is lang eh voor 2,5 graden. Maar dat is sneller dan je zou denken. Soms hoor ik mensen spreken in dagen, dat lijkt me toch een zware overschatting
 
Denk dat je op deze manier net meer gaat betalen/ verbruiken omdat uw massa fors afgekoeld is. Als ik kijk wat de opstart van de vloerverwarming bij ons betekend heeft naar verbruik en wat we daarna in de koude maanden maar verbruikt hebben. Dan sterkt dat mijn gevoel toch.
Iets warm houden, kost in totaal altijd meer energie, dan laten afkoelen en nadien terug opwarmen. Het verhaaltje van massa die afkoelt is onzin.

9 cent gas per dag is een jaarrekening van 33 euro per jaar, niet erg geloofwaardig.
 
Iets warm houden, kost in totaal altijd meer energie, dan laten afkoelen en nadien terug opwarmen. Het verhaaltje van massa die afkoelt is onzin.

9 cent gas per dag is een jaarrekening van 33 euro per jaar, niet erg geloofwaardig.
Inderdaad, en hoe hoger uw temperatuur die je wilt aanhouden hoe meer warmteverlies.
 
Hier ist 's nachts 18graden, dag 21,5, kom daar eigenlijk nooit aan. +-€500 per jaar aan gas.
 
Ja 16 graden is wel steenkoud natuurlijk :p
In feite is hem via de thermostaat op 19 zetten wel ideaal, zo vloeit er toch af en toe nog wat water door uw buizen en blijft uw massa chape ook wat op temperatuur.
Denk dat je op deze manier net meer gaat betalen/ verbruiken omdat uw massa fors afgekoeld is. Als ik kijk wat de opstart van de vloerverwarming bij ons betekend heeft naar verbruik en wat we daarna in de koude maanden maar verbruikt hebben. Dan sterkt dat mijn gevoel toch.

Allez bon ieder zijn manier van werken eh :p ik zou dat hier gewoon op 22 laten staan, kost mij 9 cent per dag aan gas. Daar lig ik niet wakker van.

Qua opwarming is dit inderdaad vrij snel. De elektriciteit heeft hier in het begin eens 6 dagen afgelegen toen we niet thuis waren (zat ergens een fout in een stopcontact waardoor de diff sprong). Was toen ook afgekoeld naar 19,5 ofzo. Denk op een kleine 5 uurtjes zaten we mooi terug op 22 graden. Ik zeg het dat gegeven van traag systeem klopt, 5uur is lang eh voor 2,5 graden. Maar dat is sneller dan je zou denken. Soms hoor ik mensen spreken in dagen, dat lijkt me toch een zware overschatting
9 cent per dag?
Wij gaan meestal op wintervakantie in januari-februari dus dan is het vrij koud buiten, denk dat we dan gemiddeld bijna 5€ gas verbruiken per dag.
 
Iets warm houden, kost in totaal altijd meer energie, dan laten afkoelen en nadien terug opwarmen. Het verhaaltje van massa die afkoelt is onzin.

9 cent gas per dag is een jaarrekening van 33 euro per jaar, niet erg geloofwaardig.
Hangt er van af hoe lang je natuurlijk geen gebruik maakt van die ruimte/ dat huis. Als dat 4 weken is dan is dat een andere zaak dan 8 dagen. Je zou in feite moeten kijken hoe snel die warmte uit die massa verdwijnt en hoeveel energie je moet toevoegen om deze constant te houden.
Het verhaal van massa is net geen onzin omdat massa net dient om warmte vast te houden, en meer massa logischerwijs ook meer energie vraagt om op te warmen. Ook hangt het af van type chape en de dikte ervan natuurlijk.
9 cent per dag?
Wij gaan meestal op wintervakantie in januari-februari dus dan is het vrij koud buiten, denk dat we dan gemiddeld bijna 5€ gas verbruiken per dag.
Het moest 90 cent zijn maar goed :p 9 cent is wel heel weinig natuurlijk.
Enkel voor verwarming wel te verstaan natuurlijk. Ik heb nog geen volledig jaar om te bekijken. Maar als ik kijk naar wat we verbruikten toen hier enkel gestookt werd en dus geen water afgetapt werd dan is dat peanuts. Als ik kijk in mijn homewizard dan is het gros van ons gasverbruik te wijten aan warm tapwater.
Desalniettemin betaalden we op ons vorig adres 270€ elk jaar voor aardgas. Daar moet je wel bij opmerken dat ik korting heb op de energiefactuur. En dat was een stuk minder goed geïsoleerd. Wel radiotoren op een klokprogramma. Maar in de weekends draaiden die wel van 8 tot 22u continue.
 
Mocht ik iets kunnen overdoen dan zou ik alle werken die we in de loop van de laatste 10 jaar hebben gedaan in 1 keer doen.
Een grotere lening nemen bij aankoop en alles eruit gooien. Het zou ons redelijk wat geld bespaard hebben en ook een hoop last.
 
Mocht ik iets kunnen overdoen dan zou ik alle werken die we in de loop van de laatste 10 jaar hebben gedaan in 1 keer doen.
Een grotere lening nemen bij aankoop en alles eruit gooien. Het zou ons redelijk wat geld bespaard hebben en ook een hoop last.
Dat was inderdaad onze filosofie, alles in 1 keer. Daarom moesten we wel uitwijken naar een huurappartement, wat geen evidentie is met onbetrouwbare aannemers. Er komt wel heel veel tegelijkertijd op je af waardoor ik niet altijd alles in detail kon bekijken. Dat stoot de perfectionist in mij soms tegen de borst maar we hopen dan inderdaad minstens 10 jaar geen verbouwingswerken meer te doen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Dat was onze filosofie ook. Daarom moesten we wel uitwijken naar een huurappartement, wat geen evidentie is met onbetrouwbare aannemers. Er komt wel heel veel tegelijkertijd op je af waardoor ik niet altijd alles in detail kon bekijken. Dat stoot de perfectionist in mij soms tegen de borst maar we hopen dan inderdaad minstens 10 jaar geen verbouwingswerken meer te doen.
Helaas was onze filosofie dat we alles gaandeweg gingen doen.
Met alles dat we vandaag weten kan ik alleen deze tip geven: weet waar je uiteindelijk naar toe wil en pas alles daar naar aan.
Geen halve oplossingen onderweg met het idee van, dat gooien we dan wel open en lossen we op.
Het is zo belangrijk om grondig te werk te gaan. Neem er desnoods een architect bij.
Voor onze verbouwing 4-5 jaar na aankoop hebben we een goede architect gevonden die ons met onze voeten op de grond gezet heeft. Die heeft ons heel duidelijk gezegd wat het ging kosten en die zat nagenoeg precies op de uiteindelijke prijs.
Zo gingen we onze garage nog uitstellen en een deel open laten aan de zijkant van het huis omdat we einde budget waren. Dan heeft hij ons gepusht om geld te vinden om die toch te zetten. Achteraf gezien was dit absoluut de beste beslissing, het ging duizenden euros meer gekost hebben als je een metsen/dakdekker/vloerder achteraf nog eens laat komen voor zo'n klein werkje ivm alles mee te doen in eerste plaats.

Mocht ik op dag 1 100k meer geleend hebben, dan kon ik alles laten doen wat we nu gedaan hebben.
Nu zitten we daar al heel wat boven.
 
Terug
Bovenaan