Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

In onze nieuwbouw hebben wij boven maar 2 slaapkamers, master en kinderkamer.
We hebben gekozen voor 2 ruime slaapkamers met ieder zijn eigen badkamer.

Soms vraag ik me af of dit wel de beste keuze was, mochten we het ooit verkopen of mochten er ooit meerdere kinderen komen...

Beneden kunnen we eventueel wel degarage of bureaukamer ombouwen naar slaapkamer.

En zonder zolder waar je kamers van kunt maken? Wij hebben dat ook (zonder eigen badkamers), maar gewoon omdat we boven nog 2 grote kamers konden maken op de zolder.

Dat is zoals je zegt toch echt wel heel nefast voor verkoopwaarde. Niet veel mensen moeten maar 2 kamers hebben. (Tenzij u kamers 30m2 zijn en je er dus 2 van kan maken).
 
En zonder zolder waar je kamers van kunt maken? Wij hebben dat ook (zonder eigen badkamers), maar gewoon omdat we boven nog 2 grote kamers konden maken op de zolder.

Dat is zoals je zegt toch echt wel heel nefast voor verkoopwaarde. Niet veel mensen moeten maar 2 kamers hebben. (Tenzij u kamers 30m2 zijn en je er dus 2 van kan maken).
Geen zolder, beneden is wel 170m2 bewoonbaar.
Als we de kinderbadkamer zouden uitbreken dan kunnen er wel 2 kleinere kinderslaapkamers komen.

Allensinds, we hebben het gebouwd om heel ons leven te blijven wonen.
Maar je weet nooit natuurlijk... :)
 
Hoe diep is uw overkapping? Wij denken voor onze toekomstige bouw aan iets zeer gelijkaardigs. Enkel nog wat schrik dat de overkapping teveel licht zou wegnemen in de winter/tussenseizoen.
Wij hebben ook stuk van ongeveer 4m als overdekt terras en de rest 80cm om de hoogstaande zon buiten te houden.

Wel ook aircovoorziening
 
  • Leuk
Waarderingen: j-be
In extremis wordt het bij ons binnen 26-27 graden, maar voor die paar hitte dagen op 1 jaar overweeg ik geen airco. Hoe zou ook alleen maar een meerwaarde geven op de slaapkamer voor mijn sexleven.
Die "paar hittedagen per jaar" worden er wel telkens meer en telkens iets warmer. Ik heb sinds vorig jaar airco op mijn appartement (2 binnenunits) en zou het nu niet meer kunnen missen. Vooral mijn slaapkamer nu afkoelen tot 18° is zalig. Van al mijn investeringen is dit wss degene waaruit ik het meeste direct voordeel haal.

Nu is de warmte nog maar net begonnen en valt het nog mee, maar ik ben blij dat ik nu nu op een knop kan duwen en de temperatuur onder de 20° kan krijgen, zelfs als het buiten 40° wordt en s'nachts nauwelijks afkoelt.
 
Volgens mij is dat voor de meeste mensen de hoofdreden voor aankoop. Enige lichaamsactiviteit in huis die ik niet kan ondersteunen met ijskoude pils.
Die kan je vast en zeker ondersteunen met ijskoude pils. Is gewoon ietsje marginaler :unsure:
 
Die "paar hittedagen per jaar" worden er wel telkens meer en telkens iets warmer. Ik heb sinds vorig jaar airco op mijn appartement (2 binnenunits) en zou het nu niet meer kunnen missen. Vooral mijn slaapkamer nu afkoelen tot 18° is zalig. Van al mijn investeringen is dit wss degene waaruit ik het meeste direct voordeel haal.

Nu is de warmte nog maar net begonnen en valt het nog mee, maar ik ben blij dat ik nu nu op een knop kan duwen en de temperatuur onder de 20° kan krijgen, zelfs als het buiten 40° wordt en s'nachts nauwelijks afkoelt.

Afkoelen naar 18 graden tijdens een hittegolf is toch te zot zeker. Ben je zeker dat het effectief zo koud is in die kamer?

18 graden binnen bij 20 graden buiten, of 18 graden binnen bij 32 graden buiten, dat is echt een gigantisch verschil gevoelsmatig
 
Afkoelen naar 18 graden tijdens een hittegolf is toch te zot zeker. Ben je zeker dat het effectief zo koud is in die kamer?

18 graden binnen bij 20 graden buiten, of 18 graden binnen bij 32 graden buiten, dat is echt een gigantisch verschil gevoelsmatig
En ook niet gezond... 5 graden verschil zou al beter zijn (alst daar 32 is )
 
En ook niet gezond... 5 graden verschil zou al beter zijn (alst daar 32 is )

Heb dat vorige zomer nog gehad. In de kelder was het 19°C en buiten was het toen 38°C.
Was voor een halfuur in de kelder bezig en toen kwam er iemand op de oprit, dus ik ging naar boven en direct naar buiten. Werd even zwart voor mijn ogen en ik moest direct gaan zitten. Ik was echt mottig geworden.

19°C voelde toen ook echt koud aan, ik vond dat niet aangenaam. Als het een hitte golf is van +35°C, dan ervaar ik binnen in de leefruimte 25°C als aangenaam en op de slaapkamer mag daar gerust nog een graadje of 2-3 af tov van de leefruimte, meer moet zeker niet.
 
Afkoelen naar 18 graden tijdens een hittegolf is toch te zot zeker. Ben je zeker dat het effectief zo koud is in die kamer?

18 graden binnen bij 20 graden buiten, of 18 graden binnen bij 32 graden buiten, dat is echt een gigantisch verschil gevoelsmatig
Effectief 18 graden binnen, zo geeft de thermometer het aan. Het zijn ook sterke binnenunits voor 2 kamers (de ene is 18m², de andere 15 m²) die ik afsluit als de airco opstaat. Dat worden eenvoudig 2 frigo's.

Die discussie over temperatuurverschil hebben we ook op mijn werk gehad vorig jaar, binnen was het 22 graden met airco en buiten 35 graden en die verhouding zou ook te groot zijn (binnentemperatuur moest normaal hoger in functie van de buitentemperatuur), maar ze konden dat niet zomaar op 1,2,3 aanpassen. Mij niet gelaten, des te koeler des te beter.
 
Heb dat vorige zomer nog gehad. In de kelder was het 19°C en buiten was het toen 38°C.
Was voor een halfuur in de kelder bezig en toen kwam er iemand op de oprit, dus ik ging naar boven en direct naar buiten. Werd even zwart voor mijn ogen en ik moest direct gaan zitten. Ik was echt mottig geworden.
Dat went ook, ik was 2 jaar terug in Dubai voor mijn werk en daar was het binnen overal koel (echt overal was daar airco) en buiten toen +- 40°. In het begin merk je dat, na een paar dagen en 30x wisselen van koud naar warm niet meer.
 
voor overdag zou ik ook niet echt een airco overwegen, maar in ons volgend huis komt er zeker een voor in de slaapkamer. zeer warme kamer is zeer slechte nachtrust voor mij en das echt killing (zowel voor werk als voor het gemoed).
Ik heb 3-4 jaar getwijfeld of ik het wel of niet zou doen, maar vorige zomer was ik het kotsbeu dat mijn slaapkamer zo warm aanvoelde s'avonds. Ik viel keislecht in slaap, als ik al in slaap viel werd ik vaak bezweet wakker met koppijn, s'morgens was ik een zombie, ... Ik joeg me op als ze in het nieuws de zoveelste hittegolf voorspelden omdat ik al wist dat het weer kutnachten gingen worden. Nu mag het van mij gerust naar de 50° gaan buiten :tongue:

Ik zag wat op tegen de investering (was uiteindelijk 4 k€), wat ik best veel vond, maar nu zou ik het onmiddellijk terug opnieuw doen. In de winter ook ideaal om je kamertemperatuur omhoog te krijgen als het buiten vriest.
 
Hier staat de airco de laatste week permanent aan en ingesteld op 22 graden. Juist goed om in korte broek / T-shirt hier binnen te zitten. Als ik die kouder zet, dan wordt dat echt onaangenaam aan mijn blote lichaamsdelen vind ik. Dan zou ik al een een lange broek moeten aandoen wat een beetje belachelijk is natuurlijk.
 
Hier heb ik het al mamimum 27 graden gezien(momenteel 25(benieuwd voor morgen)
Is het niet beter om eerst te werken via sunscreens alvorens direct het grove geschut boven te halen(lees: airco?)
Als het met sunscreens 3 graden verschil zou maken, is dat al een wereld van verschil.
Keuken/woonkamer(volledige ramen) gericht op zuidwest.
 
Hier heb ik het al mamimum 27 graden gezien(momenteel 25(benieuwd voor morgen)
Is het niet beter om eerst te werken via sunscreens alvorens direct het grove geschut boven te halen(lees: airco?)
Als het met sunscreens 3 graden verschil zou maken, is dat al een wereld van verschil.
Keuken/woonkamer(volledige ramen) gericht op zuidwest.
Sunscreens en rolluiken helpen al voor een deel maar boven toch nog te warm. Daarom voor de slpkm toch maar airco gezet.. Tis nu al 24 graden boven met alles toe. Beneden 22 tenzij madam beslist alst 28 graden is nen ovenschotel te maken :rofl: :wallbash:
 
Hier heb ik het al mamimum 27 graden gezien(momenteel 25(benieuwd voor morgen)
Is het niet beter om eerst te werken via sunscreens alvorens direct het grove geschut boven te halen(lees: airco?)
Als het met sunscreens 3 graden verschil zou maken, is dat al een wereld van verschil.
Screens of rolluiken ofzo geven uitstel. Geen probleem als het een paar dagen is, maar met een hittegolf zoals de afgelopen jaren komt de hitte toch binnen.
Vorig jaar was het 12 opeenvolgdende dagen, waarvan 8 opeenvolgende met tropische temperaturen.
2019 waren het er 3: 8,5 & 6 dagen
2018 telde er 2: 15 en 10 dagen; met als belangrijke voetnoot dat er 1 dag tussen die 2 hittegolven zat.

2019 was het recordjaar met 39.7°C in Ukkel, een nieuw Belgisch record.

En als je huis dan ook nog eens goed geïsoleerd is (zelfs met de nodige ventilatiesystemen), gaat de warmte ook niet snel buiten geraken. Zeker als het 'snachts niet genoeg afkoelt.
 
Geen idee, tstaat er nog ni :)

Wij hebben nu een lucht/water warmtepomp, en het koelen via de vloerverwarming is toch niet je dat...
De vloer voelt ijskoud aan, is niet aangenaam om op te lopen met blote voeten, je hebt vlug vlekken op de vloer, doordat deze idd wat vochtig aanvoelt. Temperatuur in de leidingen staat op 20 graden.
 
Dat went ook, ik was 2 jaar terug in Dubai voor mijn werk en daar was het binnen overal koel (echt overal was daar airco) en buiten toen +- 40°. In het begin merk je dat, na een paar dagen en 30x wisselen van koud naar warm niet meer.
Er is een verschil tussen koel en koud hè. :D

Ouders van mijn vriendin wonen in Spanje, dus wij zitten daar ook vaak. Maar daar worden winkels niet naar 18-19 graden gebracht. Als een winkel daar tot 25 graden koelt komt de mensen met een winterjas naar de winkel, als het buiten 40 graden is. Dat is ijskoud voor hun.

ik krijg daar ook wel eens kloppen als ik uit een winkel kom (maar dat zijn zo van die toeristische winkels), daar is het mss 25 graden. Maar de ouders van mijn vriendin gaan dan niet mee hoor, die blijven dan buiten. :D
 
Banging and drinkin pils, no beter combo!
Na mijn collectie degustatie- , voetbal- , werk-, shower-, strijk- & schat-ik-let-wel-op-de-kinderen biertjes zou ik thuis alle geloofwaardigheid verliezen dat ik geen alcoholieker ben. Enige alcoholvrije hobby die ik nog heb. :unsure:
 
Geen last van condens op uw vloer dan?
Eerste zomer bij ons dus nog even afwachten maar: bij 18C toevoer voelde de grond op sommige dagen ietwat "plakkerig" aan (maar je kon geen condens voelen ofzo), heb het een graadje hoger gezet dat is nu niet meer.

Binnentemperatuur blijft voorlopig onder de 23.5, fingers crossed voor de rest van de zomer.
 
Terug
Bovenaan