Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Die "paar hittedagen per jaar" worden er wel telkens meer en telkens iets warmer. Ik heb sinds vorig jaar airco op mijn appartement (2 binnenunits) en zou het nu niet meer kunnen missen. Vooral mijn slaapkamer nu afkoelen tot 18° is zalig. Van al mijn investeringen is dit wss degene waaruit ik het meeste direct voordeel haal.

Nu is de warmte nog maar net begonnen en valt het nog mee, maar ik ben blij dat ik nu nu op een knop kan duwen en de temperatuur onder de 20° kan krijgen, zelfs als het buiten 40° wordt en s'nachts nauwelijks afkoelt.

Typisch.

Als het winter is, moet het 22°C zijn binnen.
Als het zomer is, moet het dan plots 18°C zijn binnen.

Hetzelfde liedje als je bij andere mensen in de auto stapt. Dan zijn de eerste lente-zonnestraaltjes daar met een aangenaam temperatuurtje van 22°C dan weet je al dat je bij sommigen in een rijdende frigo terecht zal komen. Met blazende auto's door de straten alsof er 5 bladblazers op gemonteerd zijn.

Zolang sommigen maar het gevoel hebben om de controle over de situatie te hebben, zijn ze tevreden. Ze willen er zelfs kou voor lijden in het midden van een hittegolf.

Ten andere: een airco is volgens mij ook een typisch voorbeeld van hoe sommigen zichzelf graag aanpraten dat het een goede investering is geweest. Want:
- Als je geen airco hebt, dan ga je misschien 1 week per jaar zoiets hebben van "Nu had een airco misschien wel handig geweest".
- Als je dan na lang aarzelen en een aanzienlijk bedrag neer te leggen plots een airco in huis hebt, dan ga je die bij de minste temperatuurstijging aanzetten om jezelf te bewijzen dat je "er toch wel goed aan gedaan hebt om die investering te doen". "Gohoho, wat een goede beslissing is dat geweest zeg!" Da's gewoon hoe de menselijke psyche in elkaar zit.
 
Airco is een goeie investering vind ik, maar niet als er nergens rolluiken of zonnewering voor de ramen is.

Het is niet de bedoeling dat de airco volle bak ligt te draaien terwijl je ramen gloeiendheet staan, wat hier momenteel het geval is (wegens gebrek aan rolluiken/zonnewering) omdat de vorige eigenaars géén geld meer hadden voor de afwerking. (Letterlijk te nemen)

Dus ik ga nu eerst rolluiken/zonnewering plaatsen, zeker voor de grote ramen waar héél de dag de zon op schijnt en later ook nog airco om het tijdens echt warme periodes nog wat extra te koelen.
 
Ten andere: een airco is volgens mij ook een typisch voorbeeld van hoe sommigen zichzelf graag aanpraten dat het een goede investering is geweest. Want:
- Als je geen airco hebt, dan ga je misschien 1 week per jaar zoiets hebben van "Nu had een airco misschien wel handig geweest".
- Als je dan na lang aarzelen en een aanzienlijk bedrag neer te leggen plots een airco in huis hebt, dan ga je die bij de minste temperatuurstijging aanzetten om jezelf te bewijzen dat je "er toch wel goed aan gedaan hebt om die investering te doen". "Gohoho, wat een goede beslissing is dat geweest zeg!" Da's gewoon hoe de menselijke psyche in elkaar zit.
Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar puur afgaand op vorig jaar: door het massale thuiswerken is de verkoop in airco's gespiked. Dit gecombineerd met het veranderende klimaat. Ik heb het op de vorige pagina nog maar gezet:
Screens of rolluiken ofzo geven uitstel. Geen probleem als het een paar dagen is, maar met een hittegolf zoals de afgelopen jaren komt de hitte toch binnen.
Vorig jaar was het 12 opeenvolgdende dagen, waarvan 8 opeenvolgende met tropische temperaturen.
2019 waren het er 3: 8,5 & 6 dagen
2018 telde er 2: 15 en 10 dagen; met als belangrijke voetnoot dat er 1 dag tussen die 2 hittegolven zat.

2019 was het recordjaar met 39.7°C in Ukkel, een nieuw Belgisch record.

En als je huis dan ook nog eens goed geïsoleerd is (zelfs met de nodige ventilatiesystemen), gaat de warmte ook niet snel buiten geraken. Zeker als het 'snachts niet genoeg afkoelt.
Als we er dan ook nog dit artikel bijnemen:

Dan is het nu al +1 week/jaar en zal het naar de toekomst toe nog meer zijn. En zeker als thuiswerken meer ingeburgerd raakt. Stond hier een post op de vorige pagina dat iemand het dit jaar al 27° binnen zien worden heeft. Hier op mijn bureau is het ook al 26° geworden. Persoonlijk is dit net te warm om deftig te werken, als het nog omhoog gaat bijna niet te doen. We zitten nog niet op het warmste van de zomer, dus die 1 week zal een serieuze onderschatting zijn.

Verder zijn er mensen die een jacuzzi zetten of een zwembad met een investering die verschillende veelvouden van een airco is en die dat ook een goede investering vinden. Iedereen plakt er zijn eigen waarde op. Als ik mij niet vergis was jij nu ook aan het kijken om wachtbuizen te voorzien voor airco, dus ik vermoed dat je er het nut ook wel van inziet :thinking:
 
Wij hebben nu een lucht/water warmtepomp, en het koelen via de vloerverwarming is toch niet je dat...
De vloer voelt ijskoud aan, is niet aangenaam om op te lopen met blote voeten, je hebt vlug vlekken op de vloer, doordat deze idd wat vochtig aanvoelt. Temperatuur in de leidingen staat op 20 graden.
Hmm ga dat dan toch nog eens navragen.. want vocht met parket.. da komt niet goed
 
Verder zijn er mensen die een jacuzzi zetten of een zwembad met een investering die verschillende veelvouden van een airco is en die dat ook een goede investering vinden. Iedereen plakt er zijn eigen waarde op. Als ik mij niet vergis was jij nu ook aan het kijken om wachtbuizen te voorzien voor airco, dus ik vermoed dat je er het nut ook wel van inziet :thinking:

De eerste persoon die een zwembad of jacuzzi als investering ziet moet ik toch nog tegenkomen.
Dat is gewoon een luxevoorwerp en financiële aderlating puur voor het plezier. Niets meer en minder.

En daar is ook helemaal niets mis mee. Plezier mag geld kosten, waarom ga je anders gaan werken?
Alles moet tegenwoordig zuinig en vanalles zijn. We mogen nog leven ook hé. En we leven maar 1 keer.

Sorry, 't moest deruit :p
 
Ik weet niet wat de toekomst brengt, maar puur afgaand op vorig jaar: door het massale thuiswerken is de verkoop in airco's gespiked. Dit gecombineerd met het veranderende klimaat. Ik heb het op de vorige pagina nog maar gezet:

Als we er dan ook nog dit artikel bijnemen:

Dan is het nu al +1 week/jaar en zal het naar de toekomst toe nog meer zijn. En zeker als thuiswerken meer ingeburgerd raakt. Stond hier een post op de vorige pagina dat iemand het dit jaar al 27° binnen zien worden heeft. Hier op mijn bureau is het ook al 26° geworden. Persoonlijk is dit net te warm om deftig te werken, als het nog omhoog gaat bijna niet te doen. We zitten nog niet op het warmste van de zomer, dus die 1 week zal een serieuze onderschatting zijn.

Je haalt daar een interessant probleem aan. Wat ik namelijk bijkomend een groot ethisch probleem vind, is dat we de opwarming van de Aarde nog eens extra katalyseren met het massaal plaatsen van airco's.
1) Oorzaak van het plaatsen van airco's: opwarming van de aarde
2) Gevolgen van het plaatsen van airco's: nog meer opwarming van de aarde
3) Ga terug naar stap 1, herhaal ad infinitum en zie uw probleem telkens groter worden.

In de regeltechniek ook gekend als een positieve feedback loop. Of anders gezegd: uw motor slaat op hol. Daar zijn we nu mee bezig.

Verder zijn er mensen die een jacuzzi zetten of een zwembad met een investering die verschillende veelvouden van een airco is en die dat ook een goede investering vinden. Iedereen plakt er zijn eigen waarde op.

Nog zo'n pervers neveneffect. Steeds warmere zomers, steeds meer droogteproblemen, grondwaterpeil in erbarmelijke toestand, ...
-> Wat doen we? Massaal private zwembaden plaatsen en 10 000'en liters per gezin (meestal zelfs drinkwater (!)) verspillen voor één van de meest decadente vormen van luxe: het private zwembad. Niet zelden in Vlaanderen gevuld met illegale boorwaterputten.

En ja, natuurlijk is dat zalig. En natuurlijk kriebelt dat bij iedereen. Maar ik voel aan mezelf dat er ethische grenzen zijn waarbij de zaligheid van het zwembad niet meer opweegt tegenover het gevoel van pure decadentie. Bah.

Ik moet dan altijd lachen wanneer diezelfde groep middenklasse die discussieert over airco's en private zwembaden zitten te wenen over de hoge belastingdruk in dit land. Sorry maar de BTW op zwembaden zou boven de 50% moeten liggen, zeker nu er steeds meer goedkope alternatieven op de markt komen. Ook excessief waterverbruik, zeker in de zomer, zou massief belast moeten worden. Cfr. de digitale elektriciteitsmeter waarbij je ook veelvouden meer zou moeten betalen tijdens schaarste. En er zou een ware heksenjacht moeten komen naar illegale boorwaterputten.

Boehoe mac-bc is streng, mac-bc is een zaag. Neen, mac-bc is voorzienig en antecipeert op toekomstige problemen, wanneer de maatregelen nog veel erger zouden zijn uit pure noodzaak. Enfin, zoals politici zouden moeten doen eigenlijk.

Maar goed, we dwalen af. Dit moest me toch even van het hart.

Als ik mij niet vergis was jij nu ook aan het kijken om wachtbuizen te voorzien voor airco, dus ik vermoed dat je er het nut ook wel van inziet :thinking:

Het is niet voorzien en normaal zou het niet nodig moeten zijn, maar door mensen als jij begin ik steeds opnieuw en steeds meer te twijfelen. :p Daarom dat de kleine kost van een wachtbuis misschien wat gemoedsrust kan geven, mocht het later toch nodig blijken. Maar principieel ben ik ertegen, dus ik zal het pas doen wanneer het écht noodzakelijk is. De warmte van de voorbije dagen zijn dat niet. Ook al zullen de airco-bezitters waarschijnlijk allemaal in koor zeggen dat ze nu al volle bak de airco opzetten en dat ze niet meer zonder zouden kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Maar hangt dat allemaal ook niet van de situatie af @mac-bc? (nu specifiek over airco's)

Kan je er een ethisch probleem mee hebben als iemand die geïnvesteerd heeft in een PV installatie ook een airco zet? Die 2 gaan hand in hand en verhogen je zelfconsumptie (mogelijks in de winter ook nog eens als je een airco hebt die kan verwarmen die je kan opzetten als de zon schijnt).
De voornaamste toedracht tot het opwarmen van de aarde bij airco's is zover ik weet het stroomverbruik (en een beetje het koelgas, maar dat zit in een gesloten circuit en zal dus normaal niet zoveel voor problemen voor de ozon-laag zorgen; maar ik ontken niet dat het niet ideaal is). Dus als dat een 0-operatie is indien men ook een PV-installatie heeft, wat is het ethische probleem dan?

Wat in mijn ogen een groter probleem is, zijn de opgelegde normen voor het bouwen van een huis. De isolatie en ventilatienormen zijn niet meer optimaal voor ons veranderend klimaat; en zullen dus mogelijks in de toekomst voor nog grotere problemen zorgen. En dan zijn ze al jaren mensen met een "oud" huis ook nog eens aan het pushen om extra te isoleren (zonder de nodige verluchting). Hierdoor is de nood voor airco's indirect gecreëerd door de overheid...
 
Maar hangt dat allemaal ook niet van de situatie af @mac-bc? (nu specifiek over airco's)

Kan je er een ethisch probleem mee hebben als iemand die geïnvesteerd heeft in een PV installatie ook een airco zet? Die 2 gaan hand in hand en verhogen je zelfconsumptie (mogelijks in de winter ook nog eens als je een airco hebt die kan verwarmen die je kan opzetten als de zon schijnt).
De voornaamste toedracht tot het opwarmen van de aarde bij airco's is zover ik weet het stroomverbruik (en een beetje het koelgas, maar dat zit in een gesloten circuit en zal dus normaal niet zoveel voor problemen voor de ozon-laag zorgen; maar ik ontken niet dat het niet ideaal is). Dus als dat een 0-operatie is indien men ook een PV-installatie heeft, wat is het ethische probleem dan?

Wat in mijn ogen een groter probleem is, zijn de opgelegde normen voor het bouwen van een huis. De isolatie en ventilatienormen zijn niet meer optimaal voor ons veranderend klimaat; en zullen dus mogelijks in de toekomst voor nog grotere problemen zorgen. En dan zijn ze al jaren mensen met een "oud" huis ook nog eens aan het pushen om extra te isoleren (zonder de nodige verluchting). Hierdoor is de nood voor airco's indirect gecreëerd door de overheid...

Het is inderdaad zo dat airco-systemen een mooie match vormen met een PV-installatie. Als je dan toch een airco plaatst, doe het dan minstens in combinatie met een PV-installatie. Maar daar stopt het positieve nieuws vrees ik:
1) Elke energieconversie gaat sowieso gepaard met warmteverliezen. Dus zelfs al kijken we niet naar het elektriciteitsverbruik, er zal sowieso al bijkomende warmte vrijkomen puur door conversieverliezen omdat het energetisch rendement nu eenmaal per definitie <100%.
2) Daarnaast heb je inderdaad ook nog het grote elektriciteitsverbruik. Leuk dat het met zonnepanelen opgevangen kan worden, maar dat is dan weer elektriciteitsproductie die nergens anders kan ingezet worden ter vervanging van fossiele capaciteit. Strikt genomen zou je dit argument pas mogen inroepen op momenten dat er nergens in het geïntegreerde Europese elektriciteitsnet fossiel productievermogen moet draaien. Ergo op momenten dat we hernieuwbare energieproductie zouden moeten stopzetten omwille van overproductie. Slechts op dat moment zou je kunnen zeggen: "Laat ons zonnepark x of windpark y niet uitschakelen, maar laat ons die energie gebruiken om wat airco's aan te zetten".
3) En dan zit je nog steeds met het verlies aan incentive. Om het even cru te stellen: stel dat het airco-toestel niet zou bestaan, wedden dat architecten en bouwheren plots wél massaal veel aandacht zouden hebben om toch maar die grote glaspartij op het Zuiden te vermijden? Cfr. historische huizen in Zuid-Europa met kleine ramen en luiken. Maar waarom zou je er op vandaag aandacht voor hebben als iedereen zoiets heeft van "ach, dan zetten we toch gewoon een airco?".

Kort samengevat: volg gewoon het Trias Energetica. Primordiaal is uw energieverbruik zoveel mogelijk proberen vermijden. Secundair, als je dan toch nog energieverbruik hebt, die zoveel mogelijk hernieuwbaar proberen opvangen. En tot slot, als je dan toch nog fossiel moet gebruiken, wek het dan zo efficiënt mogelijk op. Enkel in die volgorde. Uw redenering zit al bij stap 2, terwijl stap 1 (deels) werd overgeslaan.
Een gelijkaardig voorbeeld is de recente beslissing om de bedrijfswagens massaal elektrisch te maken. Opnieuw zit de redenering daar al bij stap 2 terwijl stap 1 in dit geval zelfs volledig werd overgeslaan.

Maar we wijken opnieuw teveel af waarschijnlijk? :)
 
Wacht, ganse rant afgeven op airco's, op uw gebruikelijke wijze. Enkel NV-A ontbreekt daar nog ergens tussen.

En tegelijk in airco topic:
Bij ons is het ook meer een gang in de hoogte. Dat is op zich wel een voordeel aangezien:
A) een traphal sowieso veel opener is dan een langgerekte hal, wat de warmte-uitwisseling bevordert
B) warmte-overdracht sowieso vlotter gaat in verticale richting dan in horizontale richting

Dat het alles of niets is, maakt voor mij ook minder uit. Het moment dat we onze airco zouden aanzetten, zal het sowieso al overal in huis te warm zijn en mag het dus gerust ook overal wat koeler worden.

Het grootste minpunt is natuurlijk dat de gang dan de koudste locatie zal zijn (wat vrij zinloos is, gezien daar niet geleefd of geslapen wordt) en je het dan puur moet hebben van de warmte-uitwisseling met de kamers...
 
Nog zo'n pervers neveneffect. Steeds warmere zomers, steeds meer droogteproblemen, grondwaterpeil in erbarmelijke toestand, ...
-> Wat doen we? Massaal private zwembaden plaatsen en 10 000'en liters per gezin (meestal zelfs drinkwater (!)) verspillen voor één van de meest decadente vormen van luxe: het private zwembad. Niet zelden in Vlaanderen gevuld met illegale boorwaterputten.

En ja, natuurlijk is dat zalig. En natuurlijk kriebelt dat bij iedereen. Maar ik voel aan mezelf dat er ethische grenzen zijn waarbij de zaligheid van het zwembad niet meer opweegt tegenover het gevoel van pure decadentie. Bah.

Ik moet dan altijd lachen wanneer diezelfde groep middenklasse die discussieert over airco's en private zwembaden zitten te wenen over de hoge belastingdruk in dit land. Sorry maar de BTW op zwembaden zou boven de 50% moeten liggen, zeker nu er steeds meer goedkope alternatieven op de markt komen. Ook excessief waterverbruik, zeker in de zomer, zou massief belast moeten worden. Cfr. de digitale elektriciteitsmeter waarbij je ook veelvouden meer zou moeten betalen tijdens schaarste. En er zou een ware heksenjacht moeten komen naar illegale boorwaterputten.

Boehoe mac-bc is streng, mac-bc is een zaag. Neen, mac-bc is voorzienig en antecipeert op toekomstige problemen, wanneer de maatregelen nog veel erger zouden zijn uit pure noodzaak. Enfin, zoals politici zouden moeten doen eigenlijk.
Volgens mij valt er in Zuid-Europa (Frankrijk, Spanje,...) nog veel minder regen dan hier en toch heeft elk huis daar praktisch een zwembad
Zou het kunnen dat ze er daar beter mee omgaan ipv onze kilometers aan lekken en miljoenen liters water die gewoon verloren gaan door wanbeleid ?
 
Wacht, ganse rant afgeven op airco's, op uw gebruikelijke wijze. Enkel NV-A ontbreekt daar nog ergens tussen.

En tegelijk in airco topic:

Wacht, heb ik dat niet pas uitvoerig uitgelegd? Of was dat te genuanceerd voor u? Anders wil ik het nog wel eens minder genuanceerd staan roepen ook hoor.
 
Wacht, heb ik dat niet pas uitvoerig uitgelegd? Of was dat te genuanceerd voor u? Anders wil ik het nog wel eens minder genuanceerd staan roepen ook hoor.
Maar waar zit de nuance? (ik quote deze post omdat de vorige te lang is, ik ga daar vooral op ingaan ;) )

Jij verwacht dus dat mensen die een persoonlijke investering doen eerst instaan voor de energie van anderen die er hun niks van aantrekken? Dat is ofwel heel ideologisch of heel naief of beide :p Mijn zonnepanelen liggen er voor mezelf. Om mijn verbruik te dekken. Vooral financiëel maar je mag er ecologisch ook nog bij betrekken.
Zonder digitale meter is airco een ideale manier om je zelfverbruik van je panelen omhoog te stuwen. Terwijl airco inderdaad warmteverliezen heeft (zoals elk toestel), is dit persoonlijk gezien een goede oplossing.

En op jaarbasis gaat een goed geïsoleerd huis met airco (in het huidige klimaat) waarschijnlijk minder energie verbruiken dan een slecht geïsoleerd huis dat in de winter dubbel zo hard moet stoken. Want momenteel is het aantal tropische/warme dagen nog steeds een pak minder dan de koude...
Idem met de door u verafschuwde zuidelijke raampartijen. Deze gaan in de koudere maanden ook de ruimte mee helpen opwarmen.
Als je natuurlijk enkel met oogkleppen op naar de beperkte warme dagen kijkt, heb je een punt.

En hoe ver ga jij in stap 1 van Trias Energetica? Heb je een koelkast/diepvries? Dat is ook onnodige energie want er zijn andere conservatiemethoden. Heb je een vaatwas/wasmachine? Kan ook met de hand. Heb je een droogkast? Droogrek verbruikt 0 energie. Zet je in de winter de verwarming aan? Je kan je ook warmer kleden...
Ik trek het nu in het belachelijke door te extrapoleren, maar ik hoop dat je mijn punt snapt.
 
Volgens mij valt er in Zuid-Europa (Frankrijk, Spanje,...) nog veel minder regen dan hier en toch heeft elk huis daar praktisch een zwembad
Zou het kunnen dat ze er daar beter mee omgaan ipv onze kilometers aan lekken en miljoenen liters water die gewoon verloren gaan door wanbeleid ?

1) Het is niet omdat je tijdens uw jaarlijkse zoektocht naar een leuk vakantiehuisje in de Provence op Booking.com enkel en alleen huizen ziet met een zwembad, dat de lokale bevolking dit ook standaard in hun hof hebben staan natuurlijk...
2) Typische reactie: zoeken naar een ander probleem, liefst bij een grote onbereikbare partij zoals een overheidsinstantie, een multinational of zelfs een ander land, om vervolgens uzelf volledig te ontdoen van enige verantwoordelijkheid en je rustig verder kunt verspillen. Krak dezelfde idiote redeneringen zie je terugkomen bij fans van de rijdende dieselstoven "Jamaar in China maken ze zelfs elektriciteit met steenkool!", en hup, weg eigen verantwoordelijkheid. Aaah, wat is het leven toch simpel. Terwijl het een foute redenering is op zoveel vlakken:
A) Twee keer krom maakt niets recht.
B) Absolute cijfers vergelijken van een individu t.o.v. een organsiatie, land, ... die op veel grotere schaal werkt, is het doelbewust kapot relativeren. Miljoenen liters waterverspilling door de watermaatschappijen gedeeld door miljoenen waterverbruikers die erop aangesloten zijn, maakt dat er slechts enkele liters per persoon verspild worden door de watermaatschappijen. Daar sta je dan met uw individueel zwembad van 100 m³ = 1 000 000 liter water.
C) De evolutie van de watermaatschappijen is dat ze steeds meer moeite doen om waterverspilling tegen te gaan. Er lopen proefprojecten met glasvezelkabels om dit te monitoren etc. De evolutie bij particulieren is dat er steeds meer zwembaden komen.
D) En specifiek in dit geval ligt de verwaarlozing en het gebrek aan onderhoud van de waterleidingen vooral ook aan onze slechte ruimtelijke ordening. Waardoor er veel te veel kilometers waterleidingen in gebruik zijn en onderhouden moeten worden ten opzichte van het aantal verbruikers (en dus financierders). Of gelooft men mij nog steeds niet wanneer ik zeg dat onze slechte ruimtelijke ordening voor GIGANTISCHE verborgen kosten zorgen in onze maatschappij? Zal ik daar even over doorgaan?
 
Classic Mac-bc,
"iedereen met airco (& bij uitbreiding zwembad) zijn egoïstische klimaatvervuilers, maar ikzelf niet"
LEZ-zone all over again
 
Maar neen, liever de Belgische baksteen in de maag blijven koesteren en gedecentraliseerd gaan wonen. Allemaal niets aan de hand volgens sommigen, tot ... En dan begint het hé:
- Moh tiens, bouwgrond kost hier geen zak in dit hol van pluto. Laat ons een voldoende grote tuin nemen.
- Moh tiens, zo'n grote tuin en zo'n goedkope grond hier. Dat wil zeggen dat we zowel plaats als budget over hebben voor een privaat zwembad. Hoplakee, privaat zwembad it is.
- Moh tiens, plaats genoeg en geen pottenkijkers. Waarom geen illegale boorwaterput steken? Met ons zwembad dat eraan komt zou ons dat wel een gigantische kost besparen hé? Leuke incentive. Dan kunnen we ineens onze gigantische tuin massaal gaan beregenen tijdens droge periodes. Illegale boorwaterput it is. Zie Pano reportage.
- Moh tiens, de watermaatschappijen verspillen massaal veel water! En intussen niet beseffen dat de watermaatschappijen honderden meters waterleiding moesten trekken naar hun gedecentraliseerd huis, terwijl de factuur mooi gesocialiseerd wordt over iedereen. En toch niet beschaamd zijn om deze verspilling aan te grijpen om hun andere verspilling goed te praten. #NoShame

Maar o wee als iemand er iets van zegt. Dan zijn het de groene stadshippies die hun bek moeten houden.
 
Het is inderdaad zo dat airco-systemen een mooie match vormen met een PV-installatie. Als je dan toch een airco plaatst, doe het dan minstens in combinatie met een PV-installatie. Maar daar stopt het positieve nieuws vrees ik:
1) Elke energieconversie gaat sowieso gepaard met warmteverliezen. Dus zelfs al kijken we niet naar het elektriciteitsverbruik, er zal sowieso al bijkomende warmte vrijkomen puur door conversieverliezen omdat het energetisch rendement nu eenmaal per definitie <100%.
2) Daarnaast heb je inderdaad ook nog het grote elektriciteitsverbruik. Leuk dat het met zonnepanelen opgevangen kan worden, maar dat is dan weer elektriciteitsproductie die nergens anders kan ingezet worden ter vervanging van fossiele capaciteit. Strikt genomen zou je dit argument pas mogen inroepen op momenten dat er nergens in het geïntegreerde Europese elektriciteitsnet fossiel productievermogen moet draaien. Ergo op momenten dat we hernieuwbare energieproductie zouden moeten stopzetten omwille van overproductie. Slechts op dat moment zou je kunnen zeggen: "Laat ons zonnepark x of windpark y niet uitschakelen, maar laat ons die energie gebruiken om wat airco's aan te zetten".
3) En dan zit je nog steeds met het verlies aan incentive. Om het even cru te stellen: stel dat het airco-toestel niet zou bestaan, wedden dat architecten en bouwheren plots wél massaal veel aandacht zouden hebben om toch maar die grote glaspartij op het Zuiden te vermijden? Cfr. historische huizen in Zuid-Europa met kleine ramen en luiken. Maar waarom zou je er op vandaag aandacht voor hebben als iedereen zoiets heeft van "ach, dan zetten we toch gewoon een airco?".

Kort samengevat: volg gewoon het Trias Energetica. Primordiaal is uw energieverbruik zoveel mogelijk proberen vermijden. Secundair, als je dan toch nog energieverbruik hebt, die zoveel mogelijk hernieuwbaar proberen opvangen. En tot slot, als je dan toch nog fossiel moet gebruiken, wek het dan zo efficiënt mogelijk op. Enkel in die volgorde. Uw redenering zit al bij stap 2, terwijl stap 1 (deels) werd overgeslaan.
Een gelijkaardig voorbeeld is de recente beslissing om de bedrijfswagens massaal elektrisch te maken. Opnieuw zit de redenering daar al bij stap 2 terwijl stap 1 in dit geval zelfs volledig werd overgeslaan.

Maar we wijken opnieuw teveel af waarschijnlijk? :)
Ik snap uw argument niet helemaal.

Uw eerste puntje geldt ook voor verwarming, die grote ramen zorgen in de winter net voor minder verwarming en bijgevolg ook minder verbruik.

Uw tweede puntje vind ik raar. Er worden momenteel al zonnepanelen stilgelegd door overproductie (ongecontroleerd, maar het komt er op neer dat het net de productie niet aan kan).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/06/07/problemen-met-zonnepanelen-bij-te-veel-zon/
Dit punt haalt trouwens heel de "zelfconsumptie" logica die de overheid gaat hanteren onderuit. Je kan al uw apparaten inplannen op zonnige dagen, als uw omvormer uitvalt door een overbelast net ga je daardoor plots met een enorm piekverbruik zitten ook al was het zonnig.


en uw derde puntje: Je zegt hier dat "stel dat airco's niet zouden bestaan, dan zouden ze niet grote glaspartijen zetten". Dat is hetzelfde als zeggen "stel dat verwarming niet zou bestaan, dan zouden ze huizen wel goed isoleren". Wel, ze isoleren huizen toch goed?
 
Maar waar zit de nuance? (ik quote deze post omdat de vorige te lang is, ik ga daar vooral op ingaan ;) )

Jij verwacht dus dat mensen die een persoonlijke investering doen eerst instaan voor de energie van anderen die er hun niks van aantrekken? Dat is ofwel heel ideologisch of heel naief of beide :p Mijn zonnepanelen liggen er voor mezelf. Om mijn verbruik te dekken. Vooral financiëel maar je mag er ecologisch ook nog bij betrekken.
Zonder digitale meter is airco een ideale manier om je zelfverbruik van je panelen omhoog te stuwen. Terwijl airco inderdaad warmteverliezen heeft (zoals elk toestel), is dit persoonlijk gezien een goede oplossing.

En op jaarbasis gaat een goed geïsoleerd huis met airco (in het huidige klimaat) waarschijnlijk minder energie verbruiken dan een slecht geïsoleerd huis dat in de winter dubbel zo hard moet stoken. Want momenteel is het aantal tropische/warme dagen nog steeds een pak minder dan de koude...
Idem met de door u verafschuwde zuidelijke raampartijen. Deze gaan in de koudere maanden ook de ruimte mee helpen opwarmen.
Als je natuurlijk enkel met oogkleppen op naar de beperkte warme dagen kijkt, heb je een punt.

En hoe ver ga jij in stap 1 van Trias Energetica? Heb je een koelkast/diepvries? Dat is ook onnodige energie want er zijn andere conservatiemethoden. Heb je een vaatwas/wasmachine? Kan ook met de hand. Heb je een droogkast? Droogrek verbruikt 0 energie. Zet je in de winter de verwarming aan? Je kan je ook warmer kleden...
Ik trek het nu in het belachelijke door te extrapoleren, maar ik hoop dat je mijn punt snapt.

Klopt, nuance is belangrijk.
Maar dat neemt niet weg dat het argument "airco is niet erg want ik heb zonnepanelen" slechts gedeeltelijk opgaat. Dat wou ik hier even aantonen. Financieel moet iedereen voor zich berekenen en dat zal zeker een stuk beter meevallen met zonnepanelen. Anderzijds: energetisch en op maatschappelijk niveau blijven airco's in veel gevallen gewoon een onnodige energieverspilling, met zijn negatieve maatschappelijke externaliteiten. Dat is de nuance die ik wou maken.
En dat geldt inderdaad voor alle stappen in het Trias Energetica. Je kunt er overal zo ver in gaan als je wil. Maar het is belangrijk als je over energie-gerelateerde zaken spreekt, dat je het Trias Energetica voor ogen houdt. En dat is wat ik hier miste.
 
Terug
Bovenaan