Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Klopt, nuance is belangrijk.
Maar dat neemt niet weg dat het argument "airco is niet erg want ik heb zonnepanelen" slechts gedeeltelijk opgaat. Dat wou ik hier even aantonen. Financieel moet iedereen voor zich berekenen en dat zal zeker een stuk beter meevallen met zonnepanelen. Anderzijds: energetisch en op maatschappelijk niveau blijven airco's in veel gevallen gewoon een onnodige energieverspilling, met zijn negatieve maatschappelijke externaliteiten. Dat is de nuance die ik wou maken.
En dat geldt inderdaad voor alle stappen in het Trias Energetica. Je kunt er overal zo ver in gaan als je wil. Maar het is belangrijk als je over energie-gerelateerde zaken spreekt, dat je het Trias Energetica voor ogen houdt. En dat is wat ik hier miste.
Al eens de oversterftecijfers bekeken tijdens een hittegolf in België? Of is dat een gewenste maatschappelijke externaliteit van de hitte?

Het is geen 1 op 1 causaliteit, maar een airco kan voor heel wat mensen het leefbaar houden tijdens een hittegolf, zonder dat het een aanslag op hun gezondheid hoeft te zijn.

Jouw rant gaat over een sample van mensen die misschien nog geen 10% van de bevolking uitmaakt. Totaal gebrek aan nuance, nog steeds hoor.
 
Hier heb ik het al mamimum 27 graden gezien(momenteel 25(benieuwd voor morgen)
Is het niet beter om eerst te werken via sunscreens alvorens direct het grove geschut boven te halen(lees: airco?)
Als het met sunscreens 3 graden verschil zou maken, is dat al een wereld van verschil.
Keuken/woonkamer(volledige ramen) gericht op zuidwest.
Net even gecheckt. Hier was het op hetzelfde moment 22,5°C en later op de dag 23°C. 's Morgen alle deuren en ramen opengooien en na een uurtje terug 21°C.

23°C is voor mij nog perfect comfortabel zomerweer. No way dat ik een airco installeer om dat 1-2 graden te drukken. Dan plaats ik liever een zwembad waarin ik me ook kan verfrissen. Daar heb ik tenminste wel de hele zomer genot van.
 
Klopt, nuance is belangrijk.
Maar dat neemt niet weg dat het argument "airco is niet erg want ik heb zonnepanelen" slechts gedeeltelijk opgaat. Dat wou ik hier even aantonen. Financieel moet iedereen voor zich berekenen en dat zal zeker een stuk beter meevallen met zonnepanelen. Anderzijds: energetisch en op maatschappelijk niveau blijven airco's in veel gevallen gewoon een onnodige energieverspilling, met zijn negatieve maatschappelijke externaliteiten. Dat is de nuance die ik wou maken.
En dat geldt inderdaad voor alle stappen in het Trias Energetica. Je kunt er overal zo ver in gaan als je wil. Maar het is belangrijk als je over energie-gerelateerde zaken spreekt, dat je het Trias Energetica voor ogen houdt. En dat is wat ik hier miste.
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?

Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.

Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

Dit wetende dat in België er gemiddeld (in Ukkel sinds 1981):
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
En dat de gemiddelde temperaturen de volgende zijn:
Gemiddelde temperatuur 10.6°C
Gemiddelde maximumtemperatuur 14.2°C
Gemiddelde minimumtemperatuur 7°C

Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.
 
Mijn zonnepanelen liggen er voor mezelf. Om mijn verbruik te dekken. Vooral financiëel maar je mag er ecologisch ook nog bij betrekken.
Zonder digitale meter is airco een ideale manier om je zelfverbruik van je panelen omhoog te stuwen. Terwijl airco inderdaad warmteverliezen heeft (zoals elk toestel), is dit persoonlijk gezien een goede oplossing.
Uw panelen zijn wss ook wel begroot met een terugdraaiende teller? Ik vermoed (maar ik heb er geen ervaring mee, dus correct me if I'm wrong) dat mocht je nu, in een huis waar reeds een digitale meter aanwezig is, een nieuwe PV installatie zou toevoegen, die een stuk kleiner gaat dimensioneren dan voor het afschaffen van de terugdraaiende teller. Uw zelfverbruik omhoog stuwen is eigenlijk artificieel nodig omdat je panelen begroot zijn op je jaarverbruik, dus zit je in de zomer met veel overschot.

Nu, ik ben zeker niet tegen airco, zeker in combinatie met PV gaat de impact best meevallen. Maar ik begrijp de frustratie van mac-bc wel. Als ik nieuwe huizen zie waar niks in gedaan is om de opwarming te beperken (schaduw door bomen, overkapping, zonnewering) en dan gewoon een airco geplaatst wordt, dat is toch niet wenselijk. In die situaties durf ik ook wel afgeven op airco's. Dat gaat me niet tegenhouden er zelf eentje te plaatsen - maar ik ga eerst andere zaken voorzien op de opwarming tegen te houden. Dat mac-bc het punt iets minder genuanceerd brengt is niks nieuws....
 
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?

Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.

Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

Dit wetende dat in België er gemiddeld (in Ukkel sinds 1981):
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
En dat de gemiddelde temperaturen de volgende zijn:
Gemiddelde temperatuur 10.6°C
Gemiddelde maximumtemperatuur 14.2°C
Gemiddelde minimumtemperatuur 7°C

Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.
En hierbij in rekening nemend dat het verschil tussen gewenste binnen en buitentemperatuur veel kleiner is in de zomer dan in de winter he.
 
In een ideale wereld met bugdet om te bouwen zou ik kiezen voor kleine / weinig ramen aan de zuidkant en meer oost / west ramen steken.
Een tuin met bomen en een overkapping + rolluiken.

In praktijk is het vanaf 9u volle bak zon op de zijgevel en achtergevel tot 21u.
Wel al rolluiken en screens beneden ( die helpen al een deel ).
Nu AC voor de 2 slpkmers boven.
En nog een boom in de tuin gezet, maar moet nog een paar jaar groeien ( 1 gezet van 13 cm stam en 4m hoog )
Oja ook PV gelegd (madam werkt in shiften dus perfect bruikbaar overdag in de week )


Merk dat bij mijn ouderlijk huis, deels zuid gericht, veel bomen rondom. Toch 5 graden verschil als het zo 30+ graden is.
 
Uw panelen zijn wss ook wel begroot met een terugdraaiende teller? Ik vermoed (maar ik heb er geen ervaring mee, dus correct me if I'm wrong) dat mocht je nu, in een huis waar reeds een digitale meter aanwezig is, een nieuwe PV installatie zou toevoegen, die een stuk kleiner gaat dimensioneren dan voor het afschaffen van de terugdraaiende teller. Uw zelfverbruik omhoog stuwen is eigenlijk artificieel nodig omdat je panelen begroot zijn op je jaarverbruik, dus zit je in de zomer met veel overschot.
Goh, ja en nee. Het moet ook mogelijk zijn :)
Rijhuis met 1 zadeldak, 1 kant (straatkant met hogere huizen aan de overkant die ook voor schaduw kunnen zorgen) noordelijk, en andere kant zuidelijk.
Een O-W opstelling was al niet mogelijk, dus puur zuidelijke oriëntatie. Dimensionering is beperkt door het oppervlakte van het dak, is minder dan mijn jaarverbruik met terugdraaiende teller.

Als ik die nu zou plaatsen met weet van de digitale teller, zou het quasi dezelfde opstelling zijn ;)

Nu, ik ben zeker niet tegen airco, zeker in combinatie met PV gaat de impact best meevallen. Maar ik begrijp de frustratie van mac-bc wel. Als ik nieuwe huizen zie waar niks in gedaan is om de opwarming te beperken (schaduw door bomen, overkapping, zonnewering) en dan gewoon een airco geplaatst wordt, dat is toch niet wenselijk. In die situaties durf ik ook wel afgeven op airco's. Dat gaat me niet tegenhouden er zelf eentje te plaatsen - maar ik ga eerst andere zaken voorzien op de opwarming tegen te houden. Dat mac-bc het punt iets minder genuanceerd brengt is niks nieuws....
Maar dat is weer van het ene uiterste in het andere natuurlijk. Er zijn genoeg moderne huizen waar dit allemaal wel voorzien is, maar er toch oververhitting is in de zomermaanden. Dan heb je nog weinig keuzes.

En bomen rondom rond is ook makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet natuurlijk rekening houden met wortels/takken dat deze de woning of terras of pad niet beschadigen. De percelen zijn de afgelopen decennia ook kleiner geworden, waardoor het niet altijd mogelijk is om voor de schaduw te zorgen met bomen. Om nog maar te zwijgen dat dit bij rijhuizen of in stedelijk gebied al zeker niet mogelijk is :p
 
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?

Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.

Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

Opgegroeid zijnde in een Leuvens rijhuis uit de 19de eeuw met een kamer onder een zadeldak zeg ik hier categoriek dat je absoluut die airco nodig hebt om dat leefbaar te houden tijdens de zomermaanden hoor. En zijt maar zeker dat wij er geen hadden :(
 
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?

Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.

Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

Dit wetende dat in België er gemiddeld (in Ukkel sinds 1981):
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
En dat de gemiddelde temperaturen de volgende zijn:
Gemiddelde temperatuur 10.6°C
Gemiddelde maximumtemperatuur 14.2°C
Gemiddelde minimumtemperatuur 7°C

Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.

Meer zelfs, ik mag EPB-verslagen schrijven. ;)

Neen maar dat is afhankelijk van zodanig veel parameters dat je daar eigenlijk geen zinnige algemene uitspraken kan over doen. Vandaar dat er ook zoiets nodig is als een EPB-verslag waar elk detail wordt meegenomen in de totaalberekening.

Als ik dan toch iets algemeens moet zeggen:
- Kies altijd een compacte bouwvorm zodat uw woonvolume t.o.v. verliesoppervlakken zo groot mogelijk is. Een bolvorm zou ideaal zijn. In de praktijk wordt dat dus vaak een kubus.
- Kies zoveel mogelijk verticale ramen (dus geen veluxen, dakkoepels, ...) omdat deze de zonnewinsten in de winter maximaal capteren (laagstaande zon) en in de zomer de zonnestralen maximaal afketsen (hoogstaande zon).
- Idem voor (beperkte) overkappingen boven het raam.
- Screens maar misschien zelfs nog beter rolluiken zijn altijd goed. In de winter extra isolerend effect, in de zomer houdt het de hitte en zon tegen.
- Toom uw architect in wanneer hij opnieuw met gigantische glaspartijen afkomt. Kies deze strategisch. Bijvoorbeeld beperken in circulatieruimtes, bergingen, slaapkamers, ... zodat je in de keuken en woonplaats iets mooi kan doen. Maar ook daar zou ik kritisch zijn als het overdreven wordt. Je hebt ook niets aan een stuk glas waar je al zeker weet dat uw zetel of uw kast ervoor zal komen bijvoorbeeld.
- Loofbomen rond uw huis zijn ideaal. Bladerdek in de zomer, extra koeleffect van de bomen door verneveling, in de winter kaal en zondoorlatend. Nadeel hiervan is dat je dit slechts beperkt kan meenemen in de EPB-software omdat het natuurlijk ook heel moeilijk te simuleren is. Maar in de praktijk wel een goede tip denk ik.

Er zullen er vast nog zijn, maar dit is los uit het hoofd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Ik voel me ook wel lichtjes verplicht te zeggen dat hoewel de EPB berekening wel uit mooie berekeningen en principes komt, er nog veel dingen zijn die er niet in meegenomen worden waardoor alle resultaten die uit de EPB software komen met een korrel zout moeten worden geinterpreteerd.

Ik heb voor mijn bouw al heel wat liggen spelen met alle factoren die (voornamelijk) het E-peil beinvloeden (S-peil zat zelfs met onze ver van optimale vorm en zonder truuks als een volledige onderkeldering binnen het geisoleerde volume al onder de toekomstige uitgestelde norm, yay for decent insulation). Ook qua oververhitting is dit een zeer ruwe schatting, hoewel ik meer en meer benieuwd ben hoe dit effectief gaat uitdraaien bij ons. Nadeel is dat je een jaar na oplevering moeilijk iets structureels nog kan aanpassen om het dan nog beter op te lossen 😅.

Een greep uit de "onzinnige" (zij het omdat een aanpassing zotte veranderingen geeft of dat de kostprijs totaal buiten proportie is) E-peil manipulaties:
  • 2 zonnepanelen van 360Wp (ongeveer 350 euro) op 45 graden dak op -25 graden orientatie (zuid-zuidwest) geeft 3 E-punten minder.
  • combigasketel (doorstromer) van te groot vermogen geeft 5-6 E-punten minder dan exact dezelfde ketel met een "externe boilervat die wel correct gedimensioneerd is en dus efficienter kan pendelen. Het minimum mogelijk vermogen wordt precies nergens in rekening gebracht...
  • Warmtepompen geven een 6 (L/W) of 15 (geothermisch) E-punten winst. Opnieuw, vergeleken met gewoon extra zonnepanelen leggen complete nonsens-investeringen. Zeker als je weet dat deze altijd gepaard gaan met automatisch 10-15 panelen om het verbruik te compenseren.
  • Douchewarmtewisselaar van 63% efficientie van een 800 euro: 2 E-punten. Loodgieter schiet elke keer in de lach als ik erover begin "dat haal je er nooit uit". Wel, ik geef hem gelijk als ik kijk naar de prijs van een zonnepaneeltje extra.
  • vraaggestuurde ventilatie: kost wel wat afhankelijk van het systeem (voor een Zehnder Comfoair Q350 kost de "middelmatige" versie een 1000 euro aan materiaal alleen al), en als je het werkelijk vermogen van de ventilatie-unit ingeeft, ga je met moeite 1-2 E-punten winnen.
  • Dikkere isolatie in de muren of daken: geeft bijzonder weinig invloed boven een bepaalde threshold, hoewel als je naar bvb passiefhuizen kijkt, de hoeveelheid isolatie nog een pak hoger ligt dan bij ons (wij gaan 24cm cellulose tussen houtskelet hebben, aangevuld met 6 cm minerale wol in de leidingspouw, de daken door bouwvoorschriften zijn relatief beperkt op een kleine 30 voor platte daken en een 24 (diagonale dikte) voor de schuine daken).
  • kleine "manipulaties" aan ramen afhankelijk van orientatie geeft relatief veel verandering, en het zijn niet altijd degene die je zou verwachten (bvb soms doet een automatisch screen op een zuidgericht raam toch niet wat je zou verwachten.
Misschien over/onderschat ik hier bepaalde dingen (heel goed mogelijk, ik heb dan ook een voornamelijk financiele insteek in dit verhaal om de E20 zo economisch mogelijk te halen), maar het verbaast me vooral hoe het verhaaltje meer een puzzel of gewoonweg een spelletje wordt om die puntjes eraf te pitsen. Sure, veel gemakkelijke oplossingen om er gemakkelijk onder te gaan (warmtepomp en presto, zelfs met doorstromer is het eigenlijk niet moeilijk...). Eerlijk gezegd raad ik iedereen aan om die EPB software zelf eens open te gooien, of toch tenminste eens online naar alle mogelijke dingen te kijken: https://www.energiesparen.be/bouwen-en-verbouwen/epb-pedia/. Na indienen van de startverklaring kan je je epb bestand gewoon opvragen aan het VEA, dan heb je de juiste "getallen" om van te vertrekken (d.i. de afmetingen van alle verliesoppervlakken). Uiteraard alles afchecken met je ingenieur want anders ben je aan het dromen ;).

Wat ik anders zou gedaan hebben? Het staat er nog niet, maar de master slaapkamer/badkamer "suite" was een moeilijke om qua indeling "correct" te krijgen, ik had daar misschien liever een meter (+/- 7m2) extra gehad als ik het nu terug bekijk. Hoewel dat dan tegen een platte 2000 euro/m2 iets van 14k euro zou betekenen? Afwegingen! 🙃
 
Stond hier een post op de vorige pagina dat iemand het dit jaar al 27° binnen zien worden heeft.
Hier 29 graden in de woonkamer gisteren (ik heb daar géén rolluiken / zonwering). :frown: In september worden hier dan ook rolluiken geplaatst.
Volgend jaar ga ik dan eens rondkijken voor Airco ..

Opgegroeid zijnde in een Leuvens rijhuis uit de 19de eeuw met een kamer onder een zadeldak zeg ik hier categoriek dat je absoluut die airco nodig hebt om dat leefbaar te houden tijdens de zomermaanden hoor. En zijt maar zeker dat wij er geen hadden :(
Ik heb vroeger op een dakappartment gewoond, in de zomer 40+ graden (!). En inderdaad géne airco .. :)

Ik heb nog nooit airco gehad en ik volg mac-bc wel ergens maar hmmm... iedereen in deze thread heeft al airco of gaat airco installeren. En dan zou ik als enige kloothommel dat niet doen? :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Ergens snap ik hem ook, gewoon niet zo extreem. Tijden en noden veranderen nu éénmaal.

Allez, nog een voorbeeld:
Een huis dat 6~7j geleden gebouwd is. Noordelijke tuin en enkel daar grote glaspartijen. Screens aanwezig op alle ramen. 6~7j geen probleem, vorig jaar tijdens de hittegolf wanneer de bewoners beiden voltijds moesten thuiswerken toch beslist om tegen dit jaar airco te installeren...

Er is een reden dat de meeste kantoorgebouwen airco hebben en/of dat men in zuiderse landen de siesta-cultuur heeft.
 
Airco in huizen komt gewoon op. Of dat je nu tegen die trend ingaat om ecologisch of financieel redenen of je hebt weinig last van de warmte zoals ik, binnen 10 - 20 jaar zal iedereen dat standaard in een woonst verwachten. Dus nemen veel mensen dit bij nieuwbouw of grondige renovatie al mee om hun woonst zo futureproof mogelijk te maken, zelfs als ze het amper gebruiken.

Vriend van me heeft 2 jaar geleden gebouwd met glaswerk op zuiden. Zelfs met externe zonnewering hangt daar nu een airco + zonwerende lamellen.
 
1) Oorzaak van het plaatsen van airco's: opwarming van de aarde
2) Gevolgen van het plaatsen van airco's: nog meer opwarming van de aarde
3) Ga terug naar stap 1, herhaal ad infinitum en zie uw probleem telkens groter worden.
Sorry hoor maar dit is nu toch echt wel te gek voor woorden.
Airco’s zorgen voor opwarming van de aarde? Serieuze airco moet jij hebben wil jij de aarde met een airco 0,5graden verhogen. Dat is gewoon belachelijk.

Had dan tenminste gezegd dat alles dat je niet verbruikt naar injectie gaat wat ervoor zorgt dat er gascentrale kunnen stilgelegd worden en er dus een positief effect heeft. Maar wat je nu doet is gewoon werkelijk elke logica of rationeel denken aan uw laars lappen.

Breng uw jaarlijks verbruik van uw wasmachine eens in kaart. Vele hoger dan uw airco.
1) opwarming van de aarde dus wassen omdat je zweet.
2) meer wassen dus meer verbruik en dus meer opwarming van de aarde.
3) ga terug naar stap 1.

Kom op ze man.
 
Sorry hoor maar dit is nu toch echt wel te gek voor woorden.
Airco’s zorgen voor opwarming van de aarde? Serieuze airco moet jij hebben wil jij de aarde met een airco 0,5graden verhogen. Dat is gewoon belachelijk.

Had dan tenminste gezegd dat alles dat je niet verbruikt naar injectie gaat wat ervoor zorgt dat er gascentrale kunnen stilgelegd worden en er dus een positief effect heeft. Maar wat je nu doet is gewoon werkelijk elke logica of rationeel denken aan uw laars lappen.

Breng uw jaarlijks verbruik van uw wasmachine eens in kaart. Vele hoger dan uw airco.
1) opwarming van de aarde dus wassen omdat je zweet.
2) meer wassen dus meer verbruik en dus meer opwarming van de aarde.
3) ga terug naar stap 1.

Kom op ze man.
Het is toch echt geen gekke redenering en basis fysica. Een beetje basis thermodynamica zou niet slecht zijn.
  • De energie die je airco gebruikt moet opgewekt worden: CO2-uitstoot, opwarming van de aarde.
  • De airco is niet 100 % efficiënt - sowieso degradatie van elektrische energie naar warmte.
Vele kleintjes maken een groot. Dat je de omvang hiervan niet kan bevatten of er geen grootte-orde op kan kleven is niet erg, maar kom dan niet af met dit soort ongefundeerde praat en doe wat moeite om een toch een ball-park figure te hebben. Toegegeven, ruwe schattingen en toekomstprojecties, maar veel gefundeerder dan een kromme vergelijking.
There are just over 1bn single-room air conditioning units in the world right now – about one for every seven people on earth. Numerous reports have projected that by 2050 there are likely to be more than 4.5bn, making them as ubiquitous as the mobile phone is today. The US already uses as much electricity for air conditioning each year as the UK uses in total. The IEA projects that as the rest of the world reaches similar levels, air conditioning will use about 13% of all electricity worldwide, and produce 2bn tonnes of CO2 a year – about the same amount as India, the world’s third-largest emitter, produces today.

All of these reports note the awful irony of this feedback loop: warmer temperatures lead to more air conditioning; more air conditioning leads to warmer temperatures. The problem posed by air conditioning resembles, in miniature, the problem we face in tackling the climate crisis. The solutions that we reach for most easily only bind us closer to the original problem.
Dus misschien toch tijd om te aanvaarden dat dit individueel wel een goede keuze is, maar maatschappelijk/globaal gezien totaal niet. Een klassiek prisoners dillemma dus, zoals eigenlijk alles wat met climate change te maken heeft.
 
Globaal gezien is de enige ecologische oplossing gewoon zelfmoord plegen. Beste wat de natuur kan overkomen...
Viola, de oplossing is gegeven...
Kunnen we nu terug naar het onderwerp gaan aub?
 
Het is toch echt geen gekke redenering en basis fysica. Een beetje basis thermodynamica zou niet slecht zijn.
  • De energie die je airco gebruikt moet opgewekt worden: CO2-uitstoot, opwarming van de aarde.
  • De airco is niet 100 % efficiënt - sowieso degradatie van elektrische energie naar warmte.
Vele kleintjes maken een groot. Dat je de omvang hiervan niet kan bevatten of er geen grootte-orde op kan kleven is niet erg, maar kom dan niet af met dit soort ongefundeerde praat en doe wat moeite om een toch een ball-park figure te hebben. Toegegeven, ruwe schattingen en toekomstprojecties, maar veel gefundeerder dan een kromme vergelijking.

Dus misschien toch tijd om te aanvaarden dat dit individueel wel een goede keuze is, maar maatschappelijk/globaal gezien totaal niet. Een klassiek prisoners dillemma dus, zoals eigenlijk alles wat met climate change te maken heeft.
Je gaat me nu hopelijk toch geen lesje leren over hoe een airco werkt hoop ik?
Voor alle duidelijkheid gaat het over de combinatie airco en zonnepanelen. Dus uw energie die je in uw airco stopt is per definitie dus groen want energie van de zon (voor je afkomt, ja natuurlijk niet volledig correct daar hoef je mij ook geen lesje over te geven). Daarbij kan je discuteren over de energie die je niet gebruikt ook niet geïnjecteerd moet worden. En de ecologische impact daarvan.

Pas op je gaat mij hier niet horen zeggen dat een airco geen impact heeft. Natuurlijk heeft dit impact. Maar zo ook de tegenhanger van koelen, verwarmen. Gaan we die basis thermodynamica eens bekijken? Sta je dan met uw warmtepomp om in de winter u huis te verwarmen, hoeveel energie denk je daar te verbruiken en wat is de ecologische impact daarvan? De discussie van “in 28 graden binnen kan je perfect leven en functioneren” kan je ook naar de andere kant op trekken en vertalen naar een binnenklimaat van 16 graden in de winter.

In die richting moet je dan ook gewoon gaan. Dat is gewoon een hellend vlak natuurlijk want we maken veel keuzes met een individueel belang, maar met een maatschappelijk grote impact. De lijn trekken bij een airco in België die niet eens zoveel draaiuren zal hebben is gewoon aan de belachelijke kant.
 
Globaal gezien is de enige ecologische oplossing gewoon zelfmoord plegen. Beste wat de natuur kan overkomen...
Viola, de oplossing is gegeven...
Kunnen we nu terug naar het onderwerp gaan aub?

Ik heb een hele lijst aan dingen die ik anders zou doen, maar ik heb dit huis niet zelf gebouwd maar gekocht - dat telt niet zeker? :tongue:

Eén die misschien nuttig is voor andere mensen: spotjes als verlichting in een ruimte met een lager plafond (eigenlijk een hogere vloer) blijf ik een nadeel vinden. Veel verblinding en toch vrij smalle lichtkegels waardoor de hoeken donker blijven. Recent spots gekocht die breder schijnen (precies niet gemakkelijk te vinden); zodra er hier een lamp de geest geeft, zal ik die eens proberen. En binnenkort vervang ik de middelste spot door andere verlichting.
 
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?

Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.

Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

Dit wetende dat in België er gemiddeld (in Ukkel sinds 1981):
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
En dat de gemiddelde temperaturen de volgende zijn:
Gemiddelde temperatuur 10.6°C
Gemiddelde maximumtemperatuur 14.2°C
Gemiddelde minimumtemperatuur 7°C

Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.
Mijn ervaring is zelfs met weinig of geen isolatie vs wel isolatie dat het stuk warmer kan zijn zonder in de zomer.
 
Terug
Bovenaan