Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Net even gecheckt. Hier was het op hetzelfde moment 22,5°C en later op de dag 23°C. 's Morgen alle deuren en ramen opengooien en na een uurtje terug 21°C.Hier heb ik het al mamimum 27 graden gezien(momenteel 25(benieuwd voor morgen)
Is het niet beter om eerst te werken via sunscreens alvorens direct het grove geschut boven te halen(lees: airco?)
Als het met sunscreens 3 graden verschil zou maken, is dat al een wereld van verschil.
Keuken/woonkamer(volledige ramen) gericht op zuidwest.
En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?Klopt, nuance is belangrijk.
Maar dat neemt niet weg dat het argument "airco is niet erg want ik heb zonnepanelen" slechts gedeeltelijk opgaat. Dat wou ik hier even aantonen. Financieel moet iedereen voor zich berekenen en dat zal zeker een stuk beter meevallen met zonnepanelen. Anderzijds: energetisch en op maatschappelijk niveau blijven airco's in veel gevallen gewoon een onnodige energieverspilling, met zijn negatieve maatschappelijke externaliteiten. Dat is de nuance die ik wou maken.
En dat geldt inderdaad voor alle stappen in het Trias Energetica. Je kunt er overal zo ver in gaan als je wil. Maar het is belangrijk als je over energie-gerelateerde zaken spreekt, dat je het Trias Energetica voor ogen houdt. En dat is wat ik hier miste.
Uw panelen zijn wss ook wel begroot met een terugdraaiende teller? Ik vermoed (maar ik heb er geen ervaring mee, dus correct me if I'm wrong) dat mocht je nu, in een huis waar reeds een digitale meter aanwezig is, een nieuwe PV installatie zou toevoegen, die een stuk kleiner gaat dimensioneren dan voor het afschaffen van de terugdraaiende teller. Uw zelfverbruik omhoog stuwen is eigenlijk artificieel nodig omdat je panelen begroot zijn op je jaarverbruik, dus zit je in de zomer met veel overschot.Mijn zonnepanelen liggen er voor mezelf. Om mijn verbruik te dekken. Vooral financiëel maar je mag er ecologisch ook nog bij betrekken.
Zonder digitale meter is airco een ideale manier om je zelfverbruik van je panelen omhoog te stuwen. Terwijl airco inderdaad warmteverliezen heeft (zoals elk toestel), is dit persoonlijk gezien een goede oplossing.
En hierbij in rekening nemend dat het verschil tussen gewenste binnen en buitentemperatuur veel kleiner is in de zomer dan in de winter he.En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?
Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.
Of als je het over je zuiderlijke raampartijen hebt:
Zuidelijke raampartijen die in de winter die ruimte ook aanzienlijk opwarmen.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.
Dit wetende dat in België er gemiddeld (in Ukkel sinds 1981):
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
En dat de gemiddelde temperaturen de volgende zijn:
Gemiddelde temperatuur 10.6°C
Gemiddelde maximumtemperatuur 14.2°C
Gemiddelde minimumtemperatuur 7°C
Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.
Goh, ja en nee. Het moet ook mogelijk zijnUw panelen zijn wss ook wel begroot met een terugdraaiende teller? Ik vermoed (maar ik heb er geen ervaring mee, dus correct me if I'm wrong) dat mocht je nu, in een huis waar reeds een digitale meter aanwezig is, een nieuwe PV installatie zou toevoegen, die een stuk kleiner gaat dimensioneren dan voor het afschaffen van de terugdraaiende teller. Uw zelfverbruik omhoog stuwen is eigenlijk artificieel nodig omdat je panelen begroot zijn op je jaarverbruik, dus zit je in de zomer met veel overschot.

Maar dat is weer van het ene uiterste in het andere natuurlijk. Er zijn genoeg moderne huizen waar dit allemaal wel voorzien is, maar er toch oververhitting is in de zomermaanden. Dan heb je nog weinig keuzes.Nu, ik ben zeker niet tegen airco, zeker in combinatie met PV gaat de impact best meevallen. Maar ik begrijp de frustratie van mac-bc wel. Als ik nieuwe huizen zie waar niks in gedaan is om de opwarming te beperken (schaduw door bomen, overkapping, zonnewering) en dan gewoon een airco geplaatst wordt, dat is toch niet wenselijk. In die situaties durf ik ook wel afgeven op airco's. Dat gaat me niet tegenhouden er zelf eentje te plaatsen - maar ik ga eerst andere zaken voorzien op de opwarming tegen te houden. Dat mac-bc het punt iets minder genuanceerd brengt is niks nieuws....

En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?
Als ik mij niet vergis heb jij professioneel toch wel enige kennis hierover (je mag toch EPC certificaten uitschrijven?). Dus hoe zie jij het op jaarbasis:
Goed geïsoleerd met airco, dus meer verbruik tijdens de warme dagen en minder tijdens de koude.
-vs-
Slecht geïsoleerd zonder airco, dus een pak meer stookkosten tijdens de koude dagen, maar geen airco tijdens de warme.
-vs-
Kleine ramen met luiken (zoals historische huizen in Zuid-Europa, zoals je zelf aanhaalde) die in de zomermaanden de ruimte minder opwarmen maar weinig meerwaarde bieden tijdens koude, zonnige dagen.

En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?
-vs-
-vs-
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
Dit is de laatste jaren aan het wijzigen, maar we zitten nog steeds met een klimaar waar er meer (een pak zelfs) dagen zijn waar we moeten verwarmen vs verkoelen. We zitten dus totaal niet aan het klimaat van Zuid-Europa waar je naar verwees.

.
.
Hier 29 graden in de woonkamer gisteren (ik heb daar géén rolluiken / zonwering).Stond hier een post op de vorige pagina dat iemand het dit jaar al 27° binnen zien worden heeft.
In september worden hier dan ook rolluiken geplaatst.Ik heb vroeger op een dakappartment gewoond, in de zomer 40+ graden (!). En inderdaad géne airco ..Opgegroeid zijnde in een Leuvens rijhuis uit de 19de eeuw met een kamer onder een zadeldak zeg ik hier categoriek dat je absoluut die airco nodig hebt om dat leefbaar te houden tijdens de zomermaanden hoor. En zijt maar zeker dat wij er geen hadden![]()

Sorry hoor maar dit is nu toch echt wel te gek voor woorden.1) Oorzaak van het plaatsen van airco's: opwarming van de aarde
2) Gevolgen van het plaatsen van airco's: nog meer opwarming van de aarde
3) Ga terug naar stap 1, herhaal ad infinitum en zie uw probleem telkens groter worden.
Het is toch echt geen gekke redenering en basis fysica. Een beetje basis thermodynamica zou niet slecht zijn.Sorry hoor maar dit is nu toch echt wel te gek voor woorden.
Airco’s zorgen voor opwarming van de aarde? Serieuze airco moet jij hebben wil jij de aarde met een airco 0,5graden verhogen. Dat is gewoon belachelijk.
Had dan tenminste gezegd dat alles dat je niet verbruikt naar injectie gaat wat ervoor zorgt dat er gascentrale kunnen stilgelegd worden en er dus een positief effect heeft. Maar wat je nu doet is gewoon werkelijk elke logica of rationeel denken aan uw laars lappen.
Breng uw jaarlijks verbruik van uw wasmachine eens in kaart. Vele hoger dan uw airco.
1) opwarming van de aarde dus wassen omdat je zweet.
2) meer wassen dus meer verbruik en dus meer opwarming van de aarde.
3) ga terug naar stap 1.
Kom op ze man.
Dus misschien toch tijd om te aanvaarden dat dit individueel wel een goede keuze is, maar maatschappelijk/globaal gezien totaal niet. Een klassiek prisoners dillemma dus, zoals eigenlijk alles wat met climate change te maken heeft.There are just over 1bn single-room air conditioning units in the world right now – about one for every seven people on earth. Numerous reports have projected that by 2050 there are likely to be more than 4.5bn, making them as ubiquitous as the mobile phone is today. The US already uses as much electricity for air conditioning each year as the UK uses in total. The IEA projects that as the rest of the world reaches similar levels, air conditioning will use about 13% of all electricity worldwide, and produce 2bn tonnes of CO2 a year – about the same amount as India, the world’s third-largest emitter, produces today.
All of these reports note the awful irony of this feedback loop: warmer temperatures lead to more air conditioning; more air conditioning leads to warmer temperatures. The problem posed by air conditioning resembles, in miniature, the problem we face in tackling the climate crisis. The solutions that we reach for most easily only bind us closer to the original problem.
![]()
The air conditioning trap: how cold air is heating the world
The warmer it gets, the more we use air conditioning. The more we use air conditioning, the warmer it gets. Is there any way out of this trap?www.theguardian.com
Je gaat me nu hopelijk toch geen lesje leren over hoe een airco werkt hoop ik?Het is toch echt geen gekke redenering en basis fysica. Een beetje basis thermodynamica zou niet slecht zijn.
Vele kleintjes maken een groot. Dat je de omvang hiervan niet kan bevatten of er geen grootte-orde op kan kleven is niet erg, maar kom dan niet af met dit soort ongefundeerde praat en doe wat moeite om een toch een ball-park figure te hebben. Toegegeven, ruwe schattingen en toekomstprojecties, maar veel gefundeerder dan een kromme vergelijking.
- De energie die je airco gebruikt moet opgewekt worden: CO2-uitstoot, opwarming van de aarde.
- De airco is niet 100 % efficiënt - sowieso degradatie van elektrische energie naar warmte.
Dus misschien toch tijd om te aanvaarden dat dit individueel wel een goede keuze is, maar maatschappelijk/globaal gezien totaal niet. Een klassiek prisoners dillemma dus, zoals eigenlijk alles wat met climate change te maken heeft.
Globaal gezien is de enige ecologische oplossing gewoon zelfmoord plegen. Beste wat de natuur kan overkomen...
Viola, de oplossing is gegeven...
Kunnen we nu terug naar het onderwerp gaan aub?
Mijn ervaring is zelfs met weinig of geen isolatie vs wel isolatie dat het stuk warmer kan zijn zonder in de zomer.En kan je ook eens antwoorden op het stuk waar ik het op jaarbasis vergelijk en niet met oogkleppen enkel naar de warme maanden kijk?
-vs-
-vs-
44.1 vorstdagen zijn
7.5 winterse dagen
28.1 zomerse dagen
4 tropische dagen
Sorry hoor maar dit is nu toch echt wel te gek voor woorden.
Airco’s zorgen voor opwarming van de aarde? Serieuze airco moet jij hebben wil jij de aarde met een airco 0,5graden verhogen. Dat is gewoon belachelijk.
Had dan tenminste gezegd dat alles dat je niet verbruikt naar injectie gaat wat ervoor zorgt dat er gascentrale kunnen stilgelegd worden en er dus een positief effect heeft. Maar wat je nu doet is gewoon werkelijk elke logica of rationeel denken aan uw laars lappen.
Breng uw jaarlijks verbruik van uw wasmachine eens in kaart. Vele hoger dan uw airco.
1) opwarming van de aarde dus wassen omdat je zweet.
2) meer wassen dus meer verbruik en dus meer opwarming van de aarde.
3) ga terug naar stap 1.
Kom op ze man.