Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Waar ik van schrik zijn al die airco's die hier de revue passeren.

We zijn intussen 2021, het zou toch al even common sense moeten zijn onder architecten (en/of EPB-verslaggevers) dat je best geen gigantische glaspartijen knal op het zuiden zet, en al zeker niet zonder overkapping?!
Ik bedoel, ik snap gerust dat er niets makkelijker is als architect om uw cliënteel te laten wegdromen met de klassieke truuk: gigantische glaspartijen, wauw. Heel origineel hoor. :sarcastic: Maar wat uw cliënteel onvoldoende kan inschatten is welke invloed dit heeft op het comfort.

Als EPB-verslaggever, ingenieur energie en energiebewuste burger heb ik tijdens onze verbouwing dan ook volgende maatregelen genomen:
- de grootste glaspartijen op het Noord-Oosten gezet
- aan de Zuid-Westelijke kant zelfs een (te) groot raam op de slaapkamer laten verkleinen. Jawel, u hoort het goed.
- Een raam geschrapt (in een circulatieruimte) en een andere oplossing gevonden om daar natuurlijk licht binnen te trekken via een binnenraam naar de leefruimte
- Bovendien ook rolluiken geplaatst aan de Zuid-Westelijke kant om tijdens de warmste dagen alle warmte buiten te houden
- Relatief bleke kleur van de buitengevel
- En dan nog de algemene stelregel: aan de buitenkant isoleren isoleren isoleren, en aan de binnenkant massa massa massa om de warmte-inertie te verbeteren. Zoveel mogelijk volle stenen binnenmuren plaatsen waar mogelijk.

Ik denk/hoop dan ook geen airco's nodig te hebben. Artificiële binnenlucht waar je koppijn van krijgt, het lawaai, zuipt bakken energie, lelijk op uw gevel, ... En mocht het eens +25°C worden in uw woning, daar ga je ook niet van smelten he. Je mag nog een klein beetje voelen dat het zomer is, toch?

Wij lopen naar het einde van onze verbouwing toe, en hoewel oorspronkelijk niet voorzien willen we toch de optie openhouden om eventueel later nog een vaste airco te plaatsen met buiten-unit.

Watskeburt???
 
Watskeburt???


Nu, het is vrij eenvoudig en niet eens zo contradictorisch hoor.
- Post 1: Ja, ik heb alle bouwtechnische maatregelen genomen om opwarming tegen te gaan en ik ben daar vrij goed in geslaagd. Nu we een beetje geroutineerd zijn in het dichtdoen van de rolluiken en het verluchten op de juiste momenten, heb ik nog geen seconde een airco nodig gehad. In tegenstelling tot de nieuwbouwwoningen met de gigantische glaspartijen op het Zuiden. Punt bewezen.
- Post 2: Er zijn echter nog wat onbekende factoren: zullen onze zomers NOG veel warmer worden? Kan onze baby een kleine temperatuurstijging in huis evengoed verdragen als wijzelf? Enzovoort. Mocht later blijken dat die airco toch noodzakelijk is, overweeg ik nu inderdaad toch om wachtbuizen te steken omdat ons vals plafond volgende week dicht gaat. Niet onverstandig, toch? Tiens, staat die zin nu in de voorwaardelijke wijs? Jawel, dat heb je goed gelezen. Het zou nogal straf zijn dat ik exacte voorspellingen kan maken van ons binnenklimaat met 100% accuraatheid in combinatie met een perfecte voorspelbaarheid van onze baby, niet? Ik ben dan misschien ingenieur en EPB-verslaggever, maar jammer genoeg nog steeds geen waarzegger. ;)

Mod edit: overbodig gedeelte verwijderd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij ons vorige week begonnen met uitlijnen van de platteau. Ik hoop dat ik geen 2 keer moet bouwen. Wa een fucking proces is me dat en ze zijn nog maar begonnen :)

vloerverwarming beneden en badkamer(+blazer badkamer)
airco in de kamers en buro.
Niko domotica(niks superfancy maar toch)
zonnepannelen warmtepomp, ventilatiesysteem, heel de reutemeteut. Kon bijna niet anders voor allerhande regelgevingen en E-peil.

Wij moesten ook serieus rekening houden met het S-peil.. dus niet teveel ramen etc.. We konden wel ne kelder steken omdat die muren ook meetellen in u volledige "schil" en u s-peil verbeterd(HAH wa ne zever) Dus als ge veel geld hebt kunde ne kelder steken om toch overal glas te hebben en te voldoen aan het s-peil.

Ik lees hier vaak over terrasoverkapping in de woning. Wa moet ik mij daarbij voorstellen?
 
Ik lees hier vaak over terrasoverkapping in de woning. Wa moet ik mij daarbij voorstellen?

In de woning zal slagen dat het een vast overkapping is in de bouwzone.

Onze plannen voor de nieuwe woningen geraken ook stilaan afgewerkt. Wij hebben ook een volledige achtergevel uit glas (dat op zuidkant ligt) reden is omdat we net een mooi stuk grond met een mooi uitzicht hebben gekocht. Hierdoor zit je wel met een glaspartij van zo'n 12meter.
Hebben dan ook gekozen om zo'n 60% uit direct zonlicht te houden door een overkapping te voorzien. Overkapping dan ook ineens groot genoeg voorzien om een overdekt terras te hebben (wat ik wel een must vind). De overige 40% wordt voorzien met een screen
Speciaal niet gekozen voor 100% overkapping, omdat dit net naar energie slechter is. Anders haal je in de winter ook geen zonnewinsten meer op en deze zijn wel meer dan de energie die ik zou steken als ik hier een airco zou plaatsen.

We wonen momenteel ook in een nieuwbouw, waar alle ramen voorzien van screens. Het enige waar ik spijt van heb is dat ik voor de achtergevel toen niet gekozen heb voor een elektrische zonneluifel ipv screens. Momenteel zijn die ramen dus voorzien met screens, waaronder een schuifraam en dat is dan wel irritant (het werkt wel automatisch als je de schuifraam opent, maar dan moet je altijd even wachten). Ik zou dus liever een zonneluifel hebben gehad, die dan zorgde dat er geen zon op glaspartijen kwam en het zicht naar achter totaal niet belemmerd + had ik ineens schaduw op mijn terras, zonder te klote met parasols. :D

Ik moet zeggen dat in onze huidige woonst de temperatuur redelijk oké is tijdens hittegolven. Maar ik krijg meer schrik naar de duurtijd van de hittegolven naar de toekomst toe. Airco is zoals de meeste hier zeggen een luxe, maar niet echt noodzakkelijk (ale bij mij dan). Als het een hittegolf is van 40°C een week aan een stuk, dan ga ik ook niet in een ruimte zitten waar ik koel tot 21°C. Op het werk zet ik mijn airco dan ook op 25°C, u lichaam moet je rustig mee laten wenen aan de temperaturen. De slaapkamers zijn dan wel plekken waar ik het frisser wil hebben.

Maar ik hoor hier toch vaak veel temperaturen die ik nooit haal in mijn woning. Vorige zomer tijdens de hittegolf is de zus van mijn vriendin hier vaak geweest me de pasgeborenen omdat het hier net frisser was als bij hun thuis (oudere woning met veel minder glas in de zon als bij mij).
 
Ah zo een overkapping :)
Ja wij hebben 2 grote raampartijen vooraan en achteraan. De voorkant is de zuidkant en daar hebben we ook een oversteek. Die ook dient als afdak aan de voordeur en zijdeur.

en in elke kamer airco. beneden niet, daar koeling met de vloerverwarming, want als het heel warm is is moet het in de living ook geen 21 graden zijn.. Om te slapen heb ik het wel graag fris.
 
Hebben dan ook gekozen om zo'n 60% uit direct zonlicht te houden door een overkapping te voorzien. Overkapping dan ook ineens groot genoeg voorzien om een overdekt terras te hebben (wat ik wel een must vind). De overige 40% wordt voorzien met een screen
Speciaal niet gekozen voor 100% overkapping, omdat dit net naar energie slechter is. Anders haal je in de winter ook geen zonnewinsten meer op en deze zijn wel meer dan de energie die ik zou steken als ik hier een airco zou plaatsen.
Hoe diep is uw overkapping? Wij denken voor onze toekomstige bouw aan iets zeer gelijkaardigs. Enkel nog wat schrik dat de overkapping teveel licht zou wegnemen in de winter/tussenseizoen.
 
Hoe diep is uw overkapping? Wij denken voor onze toekomstige bouw aan iets zeer gelijkaardigs. Enkel nog wat schrik dat de overkapping teveel licht zou wegnemen in de winter/tussenseizoen.
Dan zou ik met lamellen werken die je kan sluiten in de zomer en open doen in de winter of denk ik te simplistisch?
 
Iets waar ik momenteel stevig spijt van heb; wachtbuizen voor het tuinhuis niet gestoken toen ik logischerwijs de kans had.

Het kan nu nog. Maar in tegenstelling tot toen zal het nu dus niet met de graafmachine van de tuinaannemer zijn maar wel bibi met de spade. 50 meter door de tuin.
 
Ik had gelezen "Wat zou je willen of anders doen bij je vrouw" :unsure:
 
en in elke kamer airco. beneden niet, daar koeling met de vloerverwarming, want als het heel warm is is moet het in de living ook geen 21 graden zijn.. Om te slapen heb ik het wel graag fris.

Koelen met vloerverwarming -> heb je dan een geothermische warmtepomp?
 
Hoe diep is uw overkapping? Wij denken voor onze toekomstige bouw aan iets zeer gelijkaardigs. Enkel nog wat schrik dat de overkapping teveel licht zou wegnemen in de winter/tussenseizoen.
De korte versie. :D
Neen geen schrik, ik zie het net als een voordeel.


Lange versie:

Op de moment is deze 3,4meter diep. Dat is dan voor de helft van van de achtergevel, dan loopt er nog een stuk door en die is dan 40cm. Komt er dan op neer dat zo'n 60% overkapt is en 40% niet. De achtergevel verspringt.

Dat was ook het eerste wat in mij opkwam, schrik dat de overkapping teveel licht zou wegnemen. De overkapping zou dan komen bij het gedeelte waar onze zetel en tv zou te komen staan.
Maar toen dacht ik ineens dat wij in ons huidig huis dat gedeelte constant "verduisteren". De screen bij de tv staat ook zeer vaak naar beneden (in de zomer constant), ook al staat daar geen zon op, om het daar iets meer te verduisteren. Wij doen die pas naar boven wanneer de zon ondergaat (raam staat op het zuiden, dus de zon is daar dan al even weg.
Die overkapping gaat er dan nog net voor zorgen dat er nu geen screen meer voor het raam is en zal nog wel meer licht geven als nu.

Heb het ook aangekaart bij de architect, maar zij zag daar ook geen probleem in. Zeker niet omdat er nog ramen komen van waarschijnlijk 60-80cmx260cm langs de zijkanten, aan de andere kant van de leefruimte.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: j-be
Idealisme eindigt vaak wanneer het toch te ongemakkelijk wordt 😉
Is dat hetzelfde moment dat hypocrisisme start? :p

Ieder huis last van warmte tijdens hittegolven maar de meeste mensen denken gewoon niet na over de wanneer waarop ze ventileren. Ik heb het er thuis ook moeten inpompen dat ramen en rolluiken overdag dichtblijven. Dat warm briesje dat het zweet op uw huid warmte doet onttrekken is het echt niet waard als daarmee de KT daarmee 2 graden stijgt. Je voelt dat pas als dat briesje gaat liggen.

In extremis wordt het bij ons binnen 26-27 graden, maar voor die paar hitte dagen op 1 jaar overweeg ik geen airco. Hoe zou ook alleen maar een meerwaarde geven op de slaapkamer voor mijn sexleven.
 
voor overdag zou ik ook niet echt een airco overwegen, maar in ons volgend huis komt er zeker een voor in de slaapkamer. zeer warme kamer is zeer slechte nachtrust voor mij en das echt killing (zowel voor werk als voor het gemoed).

We zijn toch aan het kijken achter iets nieuws, dus voor dit huis zien we het nut er niet van
 
Terug
Bovenaan