Wat zou je willen of anders doen bij je bouw.

Ik heb op de bovenverdieping gewoon geen verwarming. (uiteraard op de badkamer wel)

In 6 jaar tijd nog niet van doen gehad, ook niet toen het enkele maanden geleden -10 was. Er hangen wel 2 airco's die kunnen verwarmen maar die zijn dus ook nog niet aangeweest in de winter.
 
Ik heb op de bovenverdieping gewoon geen verwarming. (uiteraard op de badkamer wel)

In 6 jaar tijd nog niet van doen gehad, ook niet toen het enkele maanden geleden -10 was. Er hangen wel 2 airco's die kunnen verwarmen maar die zijn dus ook nog niet aangeweest in de winter.
Als je er enkel slaapt ok, maar als je daar heel de dag werkt is dat hier toch te koud hoor
Heb hier een elektrisch vuurtje van 50 euro staan dat af en toe opschiet dan en dat is meer dan voldoende :p
 
Maar er is toch een enorm verschil of de zon schijnt of niet?

Als het buiten 0 graden is en het is bewolkt of het is 0 graden en geen wolkje aan de lucht + zon.

bij eerste scenario moet mijn ketel nog wel branden om 22 graden te behouden overdag. Bij scenario 2 brand de ketel niet meer want de temperatuur zou al stijgen, enkel door de zon.

warmteverlies kan ik dan wel berekenen, maar elke dag verschilt wel de bijkomende energie winsten.
Onze ketel werkt weersafhankelijk en de temperatuursensor hangt in het noorden en ziet nooit zon.
Vloerverwarming is zelfregelend door de lage temperatuur (bij een goed geisoleerde woning heb je max 30°C watertemperatuur nodig bij -10°C buitentemperatuur), als je zon binnenkrijgt in je huis zal de ruimte hierdoor opwarmen en zal er ook geen warmteafgifte zijn van de vloer omdat de delta T lager wordt.
 
Als je er enkel slaapt ok, maar als je daar heel de dag werkt is dat hier toch te koud hoor
Heb hier een elektrisch vuurtje van 50 euro staan dat af en toe opschiet dan en dat is meer dan voldoende :p
Hier niet, mijn bureau is op de "zolder". Geen verwarming hier, en is momenteel 20.1°. Toen het zo koud was is het nooit onder de 19° gegaan en dat is niet te koud om te werken (voor mij). Ik heb hier ook een elektrisch vuurke staan maar heb dit niet meer nodig gehad sinds ik mijn dak vernieuwd heb (met extra isolatie).

Wat ik na de hittegolf van vorige zomer wel aan't overwegen ben, is ne vasten airco enkel voor deze ruimte. Het duurt lang eer het te warm wordt in mijn bureau, maar de warmte kan ook niet weg... Mobiele airco is voldoende om het af te koelen, maar die dat ik heb is vrij luid en dus niet ideaal als ik een meeting/call heb :p En blokkeert ook de enige Velux die ik heb op zolder met zijn afvoerbuis dus is telkens een gedoe om het voorzetstuk dat ik gemaakt heb er af te halen/terug op te hangen als ik gewoon eens wil verluchten.
Op zich vind ik het zonde om zoiets te overwegen voor een paar dagen/weken per jaar; maar qua gemak en levenskwaliteit is dat wel een groot pluspunt :D
 
Onze ketel werkt weersafhankelijk en de temperatuursensor hangt in het noorden en ziet nooit zon.
Vloerverwarming is zelfregelend door de lage temperatuur (bij een goed geisoleerde woning heb je max 30°C watertemperatuur nodig bij -10°C buitentemperatuur), als je zon binnenkrijgt in je huis zal de ruimte hierdoor opwarmen en zal er ook geen warmteafgifte zijn van de vloer omdat de delta T lager wordt.
Ik heb ook een nieuwbouw (met vloerverwarming) en een buitenvoeler, maar ik gebruik nog wel steeds een thermostaat. Anders zou mijn ketel toch vaak onnodig gas staan te verbruiken.

als het buiten 0 graden is en de zon schijnt, dan zou de ketel graag een aanvoertemperaruur zien van 29 graden. Maar de zon heeft de woning al tot 22,5 graden gebracht (gewenst is 22 graden). De thermostaat zorgt er nu voor dat de ketel niet aanspringt.
Moest ik die thermostaat niet hebben zou de ketel heel de dag aanstaan om warm water rond te pompen van 29 graden terwijl mijn woning geen energie nodig heeft. Want De ketel ziet enkel maar de 0 graden buiten.

Het is een enorm verschil of de zon schijnt of niet, zo zou bij een temperatuur van 5 graden wel heel de dag de verwarming nodig zijn en bij 0 graden niks. Puur door de zon.
 
Ik heb ook een nieuwbouw (met vloerverwarming) en een buitenvoeler, maar ik gebruik nog wel steeds een thermostaat. Anders zou mijn ketel toch vaak onnodig gas staan te verbruiken.

als het buiten 0 graden is en de zon schijnt, dan zou de ketel graag een aanvoertemperaruur zien van 29 graden. Maar de zon heeft de woning al tot 22,5 graden gebracht (gewenst is 22 graden). De thermostaat zorgt er nu voor dat de ketel niet aanspringt.
Moest ik die thermostaat niet hebben zou de ketel heel de dag aanstaan om warm water rond te pompen van 29 graden terwijl mijn woning geen energie nodig heeft. Want De ketel ziet enkel maar de 0 graden buiten.

Het is een enorm verschil of de zon schijnt of niet, zo zou bij een temperatuur van 5 graden wel heel de dag de verwarming nodig zijn en bij 0 graden niks. Puur door de zon.

22 graden gewenst? Ik loop at te zweten bij 21! Is dat effectieve gevoelstemperatuur of thermostaattemperatuur?
 
22 graden gewenst? Ik loop at te zweten bij 21! Is dat effectieve gevoelstemperatuur of thermostaattemperatuur?
Vroeger op oud appartement stond het op 20 graden, nu op 22 maar dat voelt zelfde aan.
VV vs radiatoren, of mss wat vochtigere lucht idk waaraan het ligt
 
Ik heb ook een nieuwbouw (met vloerverwarming) en een buitenvoeler, maar ik gebruik nog wel steeds een thermostaat. Anders zou mijn ketel toch vaak onnodig gas staan te verbruiken.

als het buiten 0 graden is en de zon schijnt, dan zou de ketel graag een aanvoertemperaruur zien van 29 graden. Maar de zon heeft de woning al tot 22,5 graden gebracht (gewenst is 22 graden). De thermostaat zorgt er nu voor dat de ketel niet aanspringt.
Moest ik die thermostaat niet hebben zou de ketel heel de dag aanstaan om warm water rond te pompen van 29 graden terwijl mijn woning geen energie nodig heeft. Want De ketel ziet enkel maar de 0 graden buiten.

Het is een enorm verschil of de zon schijnt of niet, zo zou bij een temperatuur van 5 graden wel heel de dag de verwarming nodig zijn en bij 0 graden niks. Puur door de zon.
Mijn ketel stookt ook niet want er is zo goed als geen warmteafgifte (delta T tussen watertemperatuur en kamertemperatuur is klein) dus het duurt enorm lang tegen dat het water terug afgekoeld is om de ketel in te gang te steken. Uw ketel draait niet constant hé, die slaat pas aan als het water onder een bepaalde temperatuur gaat.
29°C is trouwens hoog voor een nieuwbouw, bij ons is het 29°C bij buitentemperatuur van -10°C.
 
Korte versie: een ander huis kopen of bouwen.

Langere versie:
- geen winddichte woning meer kopen, geen SOD meer
- indeling: geen inpandige garage meer, meer afgescheiden keuken, grotere woonkamer, kleine badkamer
- betonnen trap omdat die boven de garage loopt
- hogere ventilatiedebieten/leidingen voorzien
- vloerverwarming in slaapkamers
- elektriciteit zelf leggen met domotica
- oversteek bij grote ramen op het zuiden voorzien
Ik heb nu al 10 jaar domotica en ik zou dit niet meer nemen. Doordat er zoveel meer op de markt komt van slimme devices ga ik voldoende stopcontacten en netwerk aansluitingen voorzien.
 
Als je er enkel slaapt ok, maar als je daar heel de dag werkt is dat hier toch te koud hoor
Heb hier een elektrisch vuurtje van 50 euro staan dat af en toe opschiet dan en dat is meer dan voldoende :p
Ja sowieso, als ik er moest werken dan is zo 17-18 graden te fris inderdaad.

Nu goed, de leidingen liggen er, gewoon geen radiatoren..
 
22 graden gewenst? Ik loop at te zweten bij 21! Is dat effectieve gevoelstemperatuur of thermostaattemperatuur?
Thermostaat staat ingesteld op 21,5°C (was fout :) ).
Ik vind dat ook te warm, ik loop dan ook letterlijk heel het jaar door in mijn short en t-shirt thuis. Mijn vriendin vind 21,5 graden beter en voor haar zou het gerust nog wat warmer mogen. Moest de thermostaat ingesteld staan op 20,5°C dan zou het voor mij ook zeker voldoende zou zijn.

Zo zie je maar wie er (letterlijk) de broek draagt hier thuis. :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Mijn ketel stookt ook niet want er is zo goed als geen warmteafgifte (delta T tussen watertemperatuur en kamertemperatuur is klein) dus het duurt enorm lang tegen dat het water terug afgekoeld is om de ketel in te gang te steken. Uw ketel draait niet constant hé, die slaat pas aan als het water onder een bepaalde temperatuur gaat.
29°C is trouwens hoog voor een nieuwbouw, bij ons is het 29°C bij buitentemperatuur van -10°C.
Als de zon schijnt warmt die de ruimte toch zeer snel op, maar de massa warmt niet zo snel mee op. Ik denk dat het toch lang gaat duren vooraleer u retourtemperatuur zou stijgen, omdat u delta T verkleind in de ruimte. Uiteindelijk zitten die toch een aantal cm onder een chape.

29°C is hoog, kan zeker lager ingesteld worden. Reden is omdat ik zo de temperatuur van de badkamer hoger krijg met enkel de vloerverwarming.
 
Als de zon schijnt warmt die de ruimte toch zeer snel op, maar de massa warmt niet zo snel mee op. Ik denk dat het toch lang gaat duren vooraleer u retourtemperatuur zou stijgen, omdat u delta T verkleind in de ruimte. Uiteindelijk zitten die toch een aantal cm onder een chape.

29°C is hoog, kan zeker lager ingesteld worden. Reden is omdat ik zo de temperatuur van de badkamer hoger krijg met enkel de vloerverwarming.
Ik heb het verkeerd verwoord, in plaats van watertemperatuur moest ik vloertemperatuur gezegd hebben.
Je kan het ook omgekeerd zien, als uw thermostaat merkt dat het warmer wordt dan zal hij uw ketel afleggen maar de massa warmte in uw vloer is er nog altijd en zal nog even duren voor dit zakt. Een thermostaat heeft weinig nut bij vloerverwarming.
Ik heb de stookcurve 6 jaar geleden ingesteld en sindsdien niet meer aangekomen. De temperatuur is hier altijd rond de 22°C in de herst, winter en lente. Het kan zeker dat het eens een graad warmer is door veel zon maar dat vind ik niet erg. Ik vermoed ook dat wij minder ramen in het zuiden hebben dan jullie want zo snel heb ik het hier nog nooit weten opwarmen als het 0°C buiten is met zon.
 
Wij zijn aan het bouw, hebben beneden overdekt terras en boven overal zonnewering aan de zonkanten en toch gaan we ook nog aircovoorziening zetten.
Dit puur uit voorzorg, is het niet nodig, plaatsen we geen units.
Wat houdt 'aircovoorziening' dan juist in?
 
heb ik het hier nog nooit weten opwarmen als het 0°C buiten is met zon.
Amai als het buiten koud is, neem nu 2 graden als voorbeeld, en de zon zit vol op de ramen (wat wel eens kan voorvallen in de winter) dan is het bijna niet te doen aan het raam hoor. De kamertemperatuur stijgt ook vlotjes 1 graad dan.
Uw ketel moduleert ook, en ook voor vloerverwarming is een adaptieve weersafhankelijke regeling met ruimtetemperatuur-compensatie ideaal.
Met andere woorden rekening houden met zowel de buitentemperatuur en de binnentemperatuur om de stooklijn op te bouwen.

Je kan ook zonder ruimtetemperatuur-compensatie. Maar dat werkt minder goed, en is minder energiezuinig.
En vloerverwarming is traag, dat klopt. Maar sneller dan sommige denken vermoed ik :p
 
Amai als het buiten koud is, neem nu 2 graden als voorbeeld, en de zon zit vol op de ramen (wat wel eens kan voorvallen in de winter) dan is het bijna niet te doen aan het raam hoor. De kamertemperatuur stijgt ook vlotjes 1 graad dan.
Uw ketel moduleert ook, en ook voor vloerverwarming is een adaptieve weersafhankelijke regeling met ruimtetemperatuur-compensatie ideaal.
Met andere woorden rekening houden met zowel de buitentemperatuur en de binnentemperatuur om de stooklijn op te bouwen.

Je kan ook zonder ruimtetemperatuur-compensatie. Maar dat werkt minder goed, en is minder energiezuinig.
En vloerverwarming is traag, dat klopt. Maar sneller dan sommige denken vermoed ik :p
Viessmann spreekt u toch tegen, ruimtetemo compensatie staat standaard uit, en met vlv wordt dat praktisch nooit ingeschakeld.
 
Alle leidingen leggen, zodat alles er ligt voor als we het nodig vinden.
Is nochtans iets wat ze niet aanraden. Als je er te lang mee wacht sluiten uw leidingen misschien niet meer aan aan de huidige toestellen. Een kabel naar waar de buitenunit moet kan je voorzien, al de rest is moeilijk.
 
Is nochtans iets wat ze niet aanraden. Als je er te lang mee wacht sluiten uw leidingen misschien niet meer aan aan de huidige toestellen. Een kabel naar waar de buitenunit moet kan je voorzien, al de rest is moeilijk.
Koelleidingen zijn toch al tientallen jaren dezelfde diameters hoor.
 
Is nochtans iets wat ze niet aanraden. Als je er te lang mee wacht sluiten uw leidingen misschien niet meer aan aan de huidige toestellen. Een kabel naar waar de buitenunit moet kan je voorzien, al de rest is moeilijk.
Is meer op (heel) korte termijn dat we dit plannen te doen. Heeft ook met e peil te maken, airco geeft niet veel strafpunten meer maar we gaan ook al voor gas en een minimum aan zonnepanelen nemen. Dus als e peilen airco erbij onder de 20 is plaatsen we het direct en anders alles inplamuren en even later openen en plaatsen.
 
Terug
Bovenaan