Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
De productmanager niet, omdat specs niet auteursrechtelijk beschermd zijn (om goede reden ook, ze zijn namelijk niet uitgewerkt en bijgevolg geen creatief werk). De UX-designer, absoluut (daarvoor gelden auteursrechten dan ook).
En in mijn voorbeeld van het schilderij, is de schilder toch ook al betaald. Net zoals quasi elke kunstenaar trouwens, de meeste kunstwerken worden "op bestelling" gemaakt.

Tis maar wat je creatief werk noemt natuurlijk. Als je specs beschouwt als 'gewoon opschrijven wat moet gebeuren', wat is programmeren dan meer dan 'gewoon uittypen wat in de specs staat'?
Onze IT'ers zijn in elk geval hulpeloos zonder business input. Daar wordt bepaald wat er geprogrammeerd moet worden en hoe het er ongeveer moet uitzien. Verder doen ze de eerste testing maar het is de verantwoordelijkheid van de product owner en business analysts om het groene licht te geven na doorgedreven testing.

Om terug te komen op uw voorbeeld, wat is de kans dat die IT'ers in detail weten wat ze gemaakt hebben? Wat is de kans dat ze weten wie de doelgroep is als het zou worden doorverkocht? Wat is de kans dat ze in een presentatie het product effectief zouden kunnen verkopen aan de doelgroep wanneer ze geen functionele ervaring ermee hebben en voor de rest niets weten over luchthavens?
Zelfs uitgaande dat ze het als zelfstandigen hadden kunnen programmeren, wat niet het geval is, hadden ze waarschijnlijk niet 'meer inkomsten kunnen hebben door het zelf te verkopen'. De maximalisatie van hun inkomen zit er waarschijnlijk in dat ze een goed standaardloon zullen hebben en dat ze een mooie bonus zullen krijgen als het product winst oplevert voor het bedrijf.

Is dat een argument voor fiscale wetgeving? "jamaar, die verdienen al genoeg"? Want wat dan met de kunstenaars die wel veel verdienen (Luc Tuymans met een vermogen van 31 miljoen?)?

Ik denk dat het argument eerder is dat door een te vage omschrijving van het concept en de doelgroep in de oorspronkelijke regeling, slimme fiscalisten een manier hebben gevonden om daar gebruik van te maken.
 
Tis maar wat je creatief werk noemt natuurlijk. Als je specs beschouwt als 'gewoon opschrijven wat moet gebeuren', wat is programmeren dan meer dan 'gewoon uittypen wat in de specs staat'?
Onze IT'ers zijn in elk geval hulpeloos zonder business input. Daar wordt bepaald wat er geprogrammeerd moet worden en hoe het er ongeveer moet uitzien. Verder doen ze de eerste testing maar het is de verantwoordelijkheid van de product owner en business analysts om het groene licht te geven na doorgedreven testing.

Om terug te komen op uw voorbeeld, wat is de kans dat die IT'ers in detail weten wat ze gemaakt hebben? Wat is de kans dat ze weten wie de doelgroep is als het zou worden doorverkocht? Wat is de kans dat ze in een presentatie het product effectief zouden kunnen verkopen aan de doelgroep wanneer ze geen functionele ervaring ermee hebben en voor de rest niets weten over luchthavens?
Zelfs uitgaande dat ze het als zelfstandigen hadden kunnen programmeren, wat niet het geval is, hadden ze waarschijnlijk niet 'meer inkomsten kunnen hebben door het zelf te verkopen'. De maximalisatie van hun inkomen zit er waarschijnlijk in dat ze een goed standaardloon zullen hebben en dat ze een mooie bonus zullen krijgen als het product winst oplevert voor het bedrijf.



Ik denk dat het argument eerder is dat door een te vage omschrijving van het concept en de doelgroep in de oorspronkelijke regeling, slimme fiscalisten een manier hebben gevonden om daar gebruik van te maken.

Het gaat er niet over of je al dan niet hulpeloos zou zijn zonder specs. Er wordt door business input bepaald wat er moet geprogrammeerd worden (cfr: een schilderij van een vaas met zonnebloemen) en hoe het er moet uitzien (cfr: impressionistisch). Dat maakt de opdrachtgever nog niet de uitvoerder.

Wel, wij hebben zelf ook een code-generator geschreven die in grote lijnen hetzelfde doet als wat een product dat door de Cronosgroep verkocht wordt doet. Dat bedrijf haalt een winst van 0.5-1M per jaar. Ik kan u verzekeren dat alle boekhoudingen van alle consultants die onze generator geschreven hebben opgeteld, daar nog niet in de buurt zit. Dus wij bouwen regelmatig producten die we zelf ook in de markt zouden kunnen zetten ja én met meer winst verkopen.
Om een ander voorbeeld te geven: de filmindustrie. Elke film heeft een producer nodig om de film te maken en te verkopen. Dat maakt de producer niet de auteur, de auteurs zijn de schrijver (voor het verhaal) en de scenarist (voor het script). En in heel specifieke gevallen de acteurs (als ze een eigen interpretatie toevoegen of iets dergelijks).

Er is écht een reden waarom (sommige) IT-ers in die regelgeving vallen hoor.
 
Is dat een argument voor fiscale wetgeving? "jamaar, die verdienen al genoeg"? Want wat dan met de kunstenaars die wel veel verdienen (Luc Tuymans met een vermogen van 31 miljoen?)?
Denk je dat Miguel Wiels niet betaald wordt om de liedjes van K3 te schrijven? Al zal die hoogst waarschijnlijk niet zijn auteursrechten afdragen...



Algemene basisdoelstellingen voor het ontwerpen van een belastingsysteem zijn:
  1. Efficiëntiedoelstelling: een efficiënte belastingheffing zorgt zal niet leiden tot gedragsverandering tenzij deze verandering maatschappelijk gewenst is (bv. belasting op vervuilming/CO2) --> het feit dat meer en meer IT'ers opteren voor vergoeding via auteursrechten ipv gewoon loon toont aan dat hier niet aan is voldaan.
  2. Herverdelingsdoelstelling: Sociale rechtvaardigheid vereist dat de meest welvarende individuen een stuk welvaart overdragen aan de minst welvarende. --> ook hier faalt de vergoeding voor auteursrechten
De huidige regeling voor auteursrechten mag dus volledig op de schop waarbij het gewoon wordt beschouwd als gewoon inkomen en waarbij voor zelfstandigen deze worden onderworpen aan sociale bijdragen net als voor werknemers.

(Auteursrechten boven 60k€/ jaar worden beschouwd als beroepsinkomsten. Het feit dat een paar enkelingen absurde bedragen binnenhalen neemt niet weg dat de overgrote meerderheid van de artiesten een zeer laag inkomen heeft)
 
Algemene basisdoelstellingen voor het ontwerpen van een belastingsysteem zijn:
  1. Efficiëntiedoelstelling: een efficiënte belastingheffing zorgt zal niet leiden tot gedragsverandering tenzij deze verandering maatschappelijk gewenst is (bv. belasting op vervuilming/CO2) --> het feit dat meer en meer IT'ers opteren voor vergoeding via auteursrechten ipv gewoon loon toont aan dat hier niet aan is voldaan.
  2. Herverdelingsdoelstelling: Sociale rechtvaardigheid vereist dat de meest welvarende individuen een stuk welvaart overdragen aan de minst welvarende. --> ook hier faalt de vergoeding voor auteursrechten
De huidige regeling voor auteursrechten mag dus volledig op de schop waarbij het gewoon wordt beschouwd als gewoon inkomen en waarbij voor zelfstandigen deze worden onderworpen aan sociale bijdragen net als voor werknemers.

(Auteursrechten boven 60k€/ jaar worden beschouwd als beroepsinkomsten. Het feit dat een paar enkelingen absurde bedragen binnenhalen neemt niet weg dat de overgrote meerderheid van de artiesten een zeer laag inkomen heeft)
Maar diezelfde groep artiesten zou ook een laag inkomen hebben in jaren dat ze wel iets verkopen...

Daarnaast is de reden van die regeling ook raar, namelijk "anders betalen ze veel belastingen in de jaren dat ze eens populair zijn". Wel, in de jaren dat ze niet populair zijn hebben ze ook recht op alle sociale hulpmiddelen toch? Of gaan we die allemaal stopzetten voor de cultuursector?

Van mij mag ook heel die regeling op de schop he, maar wat ik niet juist vind is "het mag niet voor IT-ers, want die verdienen al genoeg".
 
Daarnaast is de reden van die regeling ook raar, namelijk "anders betalen ze veel belastingen in de jaren dat ze eens populair zijn". Wel, in de jaren dat ze niet populair zijn hebben ze ook recht op alle sociale hulpmiddelen toch? Of gaan we die allemaal stopzetten voor de cultuursector?
Het is idee is eerder dat als je 4 jaar 50K per jaar verdient je veel minder belastingen zal betalen dan iemand die 3 jaar niks verdient en dan 1 jaar 200K. Het inkomen op het einde is hetzelfde, de belastingen niet, en kunstenaars zitten vaak in dat soort situatie, hun inkomen piekt in de jaren dat ze iets uitbrengen.

Of da's toch de reden die indertijd gegeven werd, was misschien ook gewoon gelobby waar men een publiek aanvaardbaar excuus zocht voor de regeling, want je kan heel dat probleem ook oplossen door bvb via een vennootschap te werken.
 
Het is idee is eerder dat als je 4 jaar 50K per jaar verdient je veel minder belastingen zal betalen dan iemand die 3 jaar niks verdient en dan 1 jaar 200K. Het inkomen op het einde is hetzelfde, de belastingen niet, en kunstenaars zitten vaak in dat soort situatie, hun inkomen piekt in de jaren dat ze iets uitbrengen.

Of da's toch de reden die indertijd gegeven werd, was misschien ook gewoon gelobby waar men een publiek aanvaardbaar excuus zocht voor de regeling, want je kan heel dat probleem ook oplossen door bvb via een vennootschap te werken.
Ja, ik kan mij nog ergens vinden in die logica. Je betaalt meer belastingen in zo'n situatie. Maar in die eerste 3 jaar heb je (bvb) wel recht op een sociale woning, sociale leningen, "vrijetijdskaart" (=80% korting op activiteiten), goedkoper tarief bij kinderopvang, ... Die je ook niet zou hebben als je 50k per jaar zou verdienen ...

Maar inderdaad, heel die problematiek werk je weg door een vennootschap op te richten en dan moest die wetgeving niet bestaan...
 
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een loonvoorstel krijgt bij de Vlaamse overheid ? Ben geselecteerd voor de job, heb mijn ervaring doorgegeven en ben nu al meer dan een week aan het wachten. Ondertussen is mijn nieuwe chef mij al aan het pingen voor mijn opzeg maar ik moet eerst natuurlijk akkoord zijn met het voorstel :). Vervelend ....
 
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een loonvoorstel krijgt bij de Vlaamse overheid ? Ben geselecteerd voor de job, heb mijn ervaring doorgegeven en ben nu al meer dan een week aan het wachten. Ondertussen is mijn nieuwe chef mij al aan het pingen voor mijn opzeg maar ik moet eerst natuurlijk akkoord zijn met het voorstel :). Vervelend ....
Volgens mij kan je dat pas definitief weten als je in dienst bent.
 
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een loonvoorstel krijgt bij de Vlaamse overheid ? Ben geselecteerd voor de job, heb mijn ervaring doorgegeven en ben nu al meer dan een week aan het wachten. Ondertussen is mijn nieuwe chef mij al aan het pingen voor mijn opzeg maar ik moet eerst natuurlijk akkoord zijn met het voorstel :). Vervelend ....
Is dat eigenlijk onderhandelbaar, zo'n voorstel van de Vlaamse overheid ?
 
Is dat eigenlijk onderhandelbaar, zo'n voorstel van de Vlaamse overheid ?
Vaste barema's maar misschien dat er wat kan geschoven worden in de goedkeuring van aanvaardbare ervaring. Al is daar een maximum van 20 jaar (had ik verstaan, kan ondertussen zijn afgeschaft) en moet je dan ook effectief die ervaring hebben natuurlijk.

Dus als je 20 jaar gewerkt hebt maar effectief 8jaar of zo aantoonbare ervaring, dat ze u misschien voor die andere 12 jaar dan nog wat equivalente extra ervaring geven die u dan hoger inschaalt in het loonbarema. Maar in principe kun je dat zelf simuleren

 
Vaste barema's maar misschien dat er wat kan geschoven worden in de goedkeuring van aanvaardbare ervaring. Al is daar een maximum van 20 jaar (had ik verstaan, kan ondertussen zijn afgeschaft) en moet je dan ook effectief die ervaring hebben natuurlijk.

Dus als je 20 jaar gewerkt hebt maar effectief 8jaar of zo aantoonbare ervaring, dat ze u misschien voor die andere 12 jaar dan nog wat equivalente extra ervaring geven die u dan hoger inschaalt in het loonbarema. Maar in principe kun je dat zelf simuleren

Ik reken daar wel op. Als ik betaald krijg naar jaren relevante ervaring dan zit ik qua bruto op evenveel als ik nu heb. Ik krijg nog bonussen en deelname in de winst + ik heb nog een auto. Ik ga die auto niet kunnen compenseren maar mijn bonussen en winstdeelname wel ik wil wel compenseren. Dus ik heb al wat gerekend en ik moet toch nog een 6 jaar extra ervaring bijkrijgen. Ik heb dat al aangekaart bij HR en een andere loonschaal is niet mogelijk maar ze kunnen wel spelen met de ervaring. Dus we zullen zien. Ik ga , hoe graag ik de job ook wil doen, niet voor minder werken.
 
Ik reken daar wel op. Als ik betaald krijg naar jaren relevante ervaring dan zit ik qua bruto op evenveel als ik nu heb. Ik krijg nog bonussen en deelname in de winst + ik heb nog een auto. Ik ga die auto niet kunnen compenseren maar mijn bonussen en winstdeelname wel ik wil wel compenseren. Dus ik heb al wat gerekend en ik moet toch nog een 6 jaar extra ervaring bijkrijgen. Ik heb dat al aangekaart bij HR en een andere loonschaal is niet mogelijk maar ze kunnen wel spelen met de ervaring. Dus we zullen zien. Ik ga , hoe graag ik de job ook wil doen, niet voor minder werken.
Blijkbaar is het u dan toch grotendeels om het loon te doen en is de overheid misschien niet voor u.
 
Ik reken daar wel op. Als ik betaald krijg naar jaren relevante ervaring dan zit ik qua bruto op evenveel als ik nu heb. Ik krijg nog bonussen en deelname in de winst + ik heb nog een auto. Ik ga die auto niet kunnen compenseren maar mijn bonussen en winstdeelname wel ik wil wel compenseren. Dus ik heb al wat gerekend en ik moet toch nog een 6 jaar extra ervaring bijkrijgen. Ik heb dat al aangekaart bij HR en een andere loonschaal is niet mogelijk maar ze kunnen wel spelen met de ervaring. Dus we zullen zien. Ik ga , hoe graag ik de job ook wil doen, niet voor minder werken.
Met die ingesteldheid ga je niet binnen geraken bij de overheid. Meestal is dat loon inleveren of op zijn minst een wagen inleveren. Je loon ligt vast volgens barema's, men kan jou niet onbeperkt ervaring bijgeven. Overheid doe je om op je gemak te zitten, niet voor het loon...
 
Iemand een idee hoelang het duurt voor je een loonvoorstel krijgt bij de Vlaamse overheid ? Ben geselecteerd voor de job, heb mijn ervaring doorgegeven en ben nu al meer dan een week aan het wachten. Ondertussen is mijn nieuwe chef mij al aan het pingen voor mijn opzeg maar ik moet eerst natuurlijk akkoord zijn met het voorstel :). Vervelend ....


Je weet dat dus eigenlijk niet officeel op voorhand gezien je dat valoriseert bij je indiensttreding.
Je kan wel vragen op voorhand wat mogelijk is.
 
Met die ingesteldheid ga je niet binnen geraken bij de overheid. Meestal is dat loon inleveren of op zijn minst een wagen inleveren. Je loon ligt vast volgens barema's, men kan jou niet onbeperkt ervaring bijgeven. Overheid doe je om op je gemak te zitten, niet voor het loon...
Wat bedoel je met op jouw gemak zitten? Ik ken persoonlijk niemand die voor de overheid werkt, dus ik weet daar amper iets van
 
In BE moet je u daar dan ook geen illusies over maken. Men schaft hier zonder verpinken af wat hun niet aan staat op het moment & uiteraard is elke nieuwe regering een risico.

Zie maar naar de woonbonus, een fiscale bonus die voor velen onder ons handig zou geweest zijn. Een bonus die zeker welkom was voor jonge kandidaat kopers.
Maar toch, ondanks veel protest, is deze na enkele revisies (telkens in dalende lijn) afgeschaft.

Want men kan overal wel iets vinden, hier was het dan zogezegd discriminerend tegen niet-kopers. Dus jah ... toch enkel maar de elite die er ooit van kan profiteren toch. :rolleyes:

Oh well ... we'll see.
Welk protest? De mensen stonden en keken ernaar zoals de koeien kijken naar een snel passerende trein.
 
Gisteren bevestiging van loonsverhoging gekregen:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Master Taal- en Letterkunde (Engels-Duits)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar (1.5 jaar als analyst, 2.5 jaar als quality analyst, 1 jaar als business analyst)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: Business Analyst
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2861 euro -> 3089 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): Nieuw nettoloon nog niet geweten, zal rond de 2000 euro zitten vermoed ik.
Nettovergoedingen: 70 euro/maand thuiswerkvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: 8 euro/dag
Ecocheques: 84 euro/jaar
Groepsverzekering: Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Aandelen in het bedrijf indien cijfers op bedrijfsniveau worden behaald

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: +-25 km
Afstand woon/werk in tijd: 45 minuten (combinatie fiets / trein / wandelen)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: treinverplaatsing terugbetaald / fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet meer dan in andere vergelijkbare jobs
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: via cevora of online cursussen
Telewerk (buiten corona-periode): 4 dagen telewerk / 1 vaste dag kantoorwerk
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
 
Laatst bewerkt:
Ik reken daar wel op. Als ik betaald krijg naar jaren relevante ervaring dan zit ik qua bruto op evenveel als ik nu heb. Ik krijg nog bonussen en deelname in de winst + ik heb nog een auto. Ik ga die auto niet kunnen compenseren maar mijn bonussen en winstdeelname wel ik wil wel compenseren. Dus ik heb al wat gerekend en ik moet toch nog een 6 jaar extra ervaring bijkrijgen. Ik heb dat al aangekaart bij HR en een andere loonschaal is niet mogelijk maar ze kunnen wel spelen met de ervaring. Dus we zullen zien. Ik ga , hoe graag ik de job ook wil doen, niet voor minder werken.
Indien ze u ervaring moeten geven voor jaren die je niet hebt, dan is dat om eerlijk te zijn niet echt evident - allez ik heb er nog nooit van gehoord dat dit kan.

Wat ik wel al eens heb gehoord is dat men u in een hogere schaal zet op basis van de schaalanciënniteit / graadanciënniteit die je normaal zou gehad hebben indien je al die jaren exclusief voor de overheid hebt gewerkt. Wat dan ook nog een verschilletje kan maken. Ter voorbeeld federaal omdat ik die loonbarema's beter ken. Je bent een ingenieur met 20 jaar ervaring. Dus start je ofwel in de A21 of de A11 maar dan met 20 jaar anciënniteit. Het alternatief is dat men u in de NA25 of de NA15. En dat is dan al vlot een verschil van 1000€ bruto indien men dat doet.

Maar is zeer uitzonderlijk, en ik ken niemand persoonlijk die het heeft meegemaakt.
Met die ingesteldheid ga je niet binnen geraken bij de overheid. Meestal is dat loon inleveren of op zijn minst een wagen inleveren. Je loon ligt vast volgens barema's, men kan jou niet onbeperkt ervaring bijgeven. Overheid doe je om op je gemak te zitten, niet voor het loon...
Mijn ervaring is dat dit passé is. Dus dat je op uw gemak zit. Als je uw werk niet doet, dan vlieg jij evengoed. Al duurt het gewoon wat langer. Ook is het niet zo dat je het niet druk zult hebben, al hangt dat natuurlijk ook van uw baas af hé.
Wat wel niet passé is, is dat je zeker bent van uw inkomen. Je hebt minder schrik dat je uw schup kunt afkuisen wegens economische omstandigheden of wegens een interpersoonlijke relatie.


Wat bedoel je met op jouw gemak zitten? Ik ken persoonlijk niemand die voor de overheid werkt, dus ik weet daar amper iets van
Ik ging er vanuit dat hij doelde op het vroegere feuilleton de collega's (karikatuurversie :
) waar den ambtenaar om 8 uur binnenkomt, zich tot 10 uur aan de koffie zet, om 11 u een ander koffiekletsje doet, om 11h 30 zijn schup afkuist om te gaan eten, om 13h30h terug binnen komt om dan om 15h een koffiekletsje te doen om dan om 16 of 17h aan te zetten om naar huis te gaan.

Dat is in mijn ervaring echter gepasseerd. Maar bon, de overheid is groot en divers hé. Dus wie weet kan het nog. Verwacht er u echter niet in basis aan.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan