Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 189 47,6%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,2%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    397
Da's nu al den 2en die af komt met 'geen VAA' op een bedrijfsvoertuig dat je privé gebruikt.
Ik heb zelf een aantal jaar zo een bedrijfswagen gehad - in de praktijk was dat de afgeschreven wagen van de CEO die gewoon op het bedrijf was ingeschreven (= wagen die iedereen kan gebruiken). Laatste jaar wel wat probleempjes met de fiscus - niet meer mogelijk nu.
 
Da's nu al den 2en die af komt met 'geen VAA' op een bedrijfsvoertuig dat je privé gebruikt.
Die mens rijdt met een camionette rond vol gerief en stickers van zijne baas.

Als ze die tegen houden zijn die personen gewoon van wacht. Dus moet er geen VAA betaald worden. 100% legaal is het niet, maar veel geluk om dat te bewijzen. Ook ga je met zo een auto geen vakanties plannen of gezellig met het gezin naar de zee dus het aantal privé kilometers vallen goed mee.
 
Da's nu al den 2en die af komt met 'geen VAA' op een bedrijfsvoertuig dat je privé gebruikt.

Met andere woorden ... er wordt blijkbaar nog veel fraude gepleegd met die bedrijfswagens voor bepaalde sectoren.
Een 'werk camionette' of iets dergelijks, kan enkel VAA-loos zijn indien je die 's ochtends gaat ophalen op kantoor & 's avonds weer afzet op kantoor.

Als je er na uw uren privé mee moogt bollen ... dan is het geen dienstvoertuig meer, maar gewoon een bedrijfswagen.
Ik zou als verkeersflik ook graag naar huis gaan met pakweg die'n dikken Audi/BMW, maar uiteraard ... dienstwagens zijn enkel te gebruiken tijdens hun uren. Dus met een beetje pech komen zij toe met een Fiat Panda, stappen dan in die'n dikken A6, om dan weer naar huis te bollen in de Panda. :sneaky:

In dit geval 'bedrijfsvoertuig 30K incl. tankkaart' ... yeah ... dat klinkt ook niet echt als dienstvoertuig, dus kan niet zonder de belastingen er op te betalen eh.

Dat is omdat de regeling anders is voor utilitaire voertuigen. VAA voor lichte vracht wordt niet forfaitair berekend zoals bij personenwagens. Het werkelijke privé gebruik bepaalt daar het aan te geven voordeel. Werkelijke kosten voertuig * (privé kilometers/totale kilometers). Geen VAA voor woon-werk verkeer omdat er geen vaste plaats van tewerkstelling is. Ik verblijf nooit langer dan 40 dagen (op jaarbasis) op één zelfde werf. In de privé rondrijden met een bestelwagen is nu ook weer niet gezellig.
 
Tis maar wat je creatief werk noemt natuurlijk. Als je specs beschouwt als 'gewoon opschrijven wat moet gebeuren', wat is programmeren dan meer dan 'gewoon uittypen wat in de specs staat'?
Uittypen wat er gewoon in de specs staat vloog bij ons naar Indië voor onze verdelde tikgeiten onder het 'Bronze' contract.

Onze IT'ers zijn in elk geval hulpeloos zonder business input. Daar wordt bepaald wat er geprogrammeerd moet worden en hoe het er ongeveer moet uitzien. Verder doen ze de eerste testing maar het is de verantwoordelijkheid van de product owner en business analysts om het groene licht te geven na doorgedreven testing.

Om terug te komen op uw voorbeeld, wat is de kans dat die IT'ers in detail weten wat ze gemaakt hebben? Wat is de kans dat ze weten wie de doelgroep is als het zou worden doorverkocht?

Er zijn genoeg developers, (want er zijn een pak meer functies te vinden in de IT dan enkel developers) in België die feitelijk niet als developer aan het werken zijn maar in internationale context eerder geclassificeerd worden als technisch analyst of technisch architect. En zeker als je richting full stack gaat. (Effectieve full-stack competente medewerkers, niet hype/buzzword surfers)

Deze functioneren als ad hoc business analyst of hebben soms rechtstreeks contact met de klant.

Wat is de kans dat ze in een presentatie het product effectief zouden kunnen verkopen aan de doelgroep wanneer ze geen functionele ervaring ermee hebben en voor de rest niets weten over luchthavens?

Je zou er van verschieten hoeveel het zouden kunnen na enkele jaartjes in "den business" te zitten. Bijvoorbeeld zes jaar in den business op één medische applicatie, een stel kloten onder uw lijf of een gesprekske met iemand van de Cronos groep (51% wel voor de Jef) en ge ziet verkopen.

Auteursrechten worden soms gebruikt in den IT voor o.a. auditeurs, technical sales, architecten (enterprise/infrastructuur/software) of pre-sales specialisten.

Het probleem an sich de situatie met auteursrechten is dat IT'ers relatief makkelijk remote kunnen werken en relatief simpel werk kunnen verrichten voor regio's waar zij een hogere verloning kunnen krijgen. Je ziet dit ook met de "schijnzelfstandigheid" van den IT, ook een fiscaal lapmiddel om ze feitelijk in België te houden.

Auteursrechten, etc..., het is één van de achterpoortjes die bij het sluiten steevast vervangen wordt door een andere fiscale constructie. Dat is feitelijk dweilen met de kraan open. Geef IT'ers geen competitief "internationaal loon", dwz werk de loonlasten zoveel mogelijk weg waardoor ze netto meer overhouden en de slimsten ben je kwijt aan een buitenlandse constructie (komende van Ierland, Luxemburg e.d.) die opereert in België.
En deze situatie gaat na COVID-19 er niet veel anders op worden waarbij vele sectoren bewezen hebben dat ze 100% remote kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:
Geen VAA is omdat hij nog geen bedrijfswagen heeft hé. Die kan pas gekozen worden in augustus. Dus ik ga er vanuit dat hij dan nog VAA mag gaan betalen.

Al vraag ik mij wel af hoe het zit met die commissie. 40% commissie maar op wat? Als je als technieker een nieuwe werf aanbrengt of...

Per afgewerkte opdracht. De vergoedingen van Fluvius zijn gestandaardiseerd. Per put van m² verdien je bv. €100. Die prijzen liggen vast. Zo is er een prijs voor het verwijderen van een borduur, een sleuf opening, plaatsing van meter, plaatsing van nieuwe kast, ... en daarop 40% commissie.

Daarom dat soms dezelfde plek voor de zoveelste keer weer open gaat.
Omdat je daar geld voor krijgt. Of de onderaannemer was enkel bevoegd voor elektriciteit over te koppelen, en op een andere datum komt er een andere aannemer die water over koppelt. Ondertussen kan je moeilijk die put open laten. Er zijn onderaannemers met als enige corebusiness het uitvoeren van put herstellingen. Die zouden dan ook zonder werk zitten.
 
Die mens rijdt met een camionette rond vol gerief en stickers van zijne baas.

Als ze die tegen houden zijn die personen gewoon van wacht. Dus moet er geen VAA betaald worden. 100% legaal is het niet, maar veel geluk om dat te bewijzen. Ook ga je met zo een auto geen vakanties plannen of gezellig met het gezin naar de zee dus het aantal privé kilometers vallen goed mee.
Ik gebruik ook de werkcamionette voor containerpark, planten en struiken halen voor den hof, kleine aan school en crèche afzetten, naar Colruyt gaan, achter boodschappen gaan, als ik naar Oostende moet om ergens op laden lossen te smijten. Gratis vervoer is gratis vervoer, ook al is het occasioneel
 
Ik gebruik ook de werkcamionette voor containerpark, planten en struiken halen voor den hof, kleine aan school en crèche afzetten, naar Colruyt gaan, achter boodschappen gaan, als ik naar Oostende moet om ergens op laden lossen te smijten. Gratis vervoer is gratis vervoer, ook al is het occasioneel
Zo zijn er veel mensen hoor.
In theorie mag dat niet, en in een grote firma zoals een fluvius pakt dat ook niet. Maar bij een kleine loodgieter boeit dat allemaal niet.

Je zou bijna verlagen om bij zo een kleine loodgieter te werken! Maar niet heus natuurlijk.
 
Goh ik werk nu in een heel grote firma en het gebeurt er ook hoor...

De bedienden/kader betalen voor hun auto, de ploegbazen kunnen kiezen voor tracking zonder betalen of betalen zonder tracking.
De arbeiders daarentegen zijn in principe "oproepbaar" dus rijden ze met hun camionette overal naar toe.
En de vakbond houd dit systeem natuurlijk in stand als verworven recht.

(in praktijk zijn ze om de x weken van wacht en moeten ze opkomen, de andere weken komen ze af als het hun uitkomt)
 
Goh ik werk nu in een heel grote firma en het gebeurt er ook hoor...

De bedienden/kader betalen voor hun auto, de ploegbazen kunnen kiezen voor tracking zonder betalen of betalen zonder tracking.
De arbeiders daarentegen zijn in principe "oproepbaar" dus rijden ze met hun camionette overal naar toe.
En de vakbond houd dit systeem natuurlijk in stand als verworven recht.

(in praktijk zijn ze om de x weken van wacht en moeten ze opkomen, de andere weken komen ze af als het hun uitkomt)

Het probleem vormt zich als men is camionet leegrooft in het weekend natuurlijk in Brussel terwijl je in Gent woont. Leg het dan maar eens uit. Iemand die onderhoud kwam doen op de security installaties heeft dit voorgehad. In het weekend met de wagen gaan klussen met de wagen van het werk en heel zijn wagen is leeggeroofd. Hoe het juist is afgelopen weet ik niet. Maar bizar genoeg heb ik hem kort daarna nog éénmaal gezien en vanaf toen niet meer.
 
Vind de legacy niet meer :)
In dit bedrijf van 4000, naar 4400 en nu dus 4900.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor audiovisuele kunsten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT / AI
Huidige functie: Project manager
Anciënniteit: 3,5 jaar in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Minder

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2750 -> 2900? Nog geen loonbrief gehad
Nettovergoedingen: 100 ish
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%):Nee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Verwaarloosbare hoeveelheid stockoptions

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Toyota corrola break & tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 4 ancieniteit
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 0,0
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode):2/3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: 1


Heel tevreden van pakket, super work / life balans.
Zou op een ander waarschijnlijk nog een tik hoger geraken & misschien komt dat er nog van gezien de uitdaging nu toch wat uit begint te doven.
 
Laatst bewerkt:
Vind de legacy niet meer :)
In dit bedrijf van 4000, naar 4400 en nu dus 4900.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Bachelor audiovisuele kunsten
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT / AI
Huidige functie: Project manager
Anciënniteit: 3,5 jaar in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Minder

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2750 -> 2900? Nog geen loonbrief gehad
Nettovergoedingen: 100 ish
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%):Nee
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Verwaarloosbare hoeveelheid stockoptions

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Thuis
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Toyota corrola break & tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 21
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra): 4 ancieniteit
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: 0,0
Hoe vaak overuren te presteren: Niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode):2/3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: 1


Heel tevreden van pakket, super work / life balans.
Zou op een ander waarschijnlijk nog een tik hoger geraken & misschien komt dat er nog van gezien de uitdaging nu toch wat uit begint te doven.
Bedrijf in het buitenland? Of heel goed onderhandeld?
 
Merci :) Denk dat ik "chance" heb door tussen Business & IT te zitten en met beide goed overweg kan.

Heb veel collegas die of geen technische kennis hebben rond software development of heel technisch zijn en moeilijk business / strategisch perspectief kunnen nemen.
En HEEL bewust bezig zijn met carriere, visibiliteit, targets vastleggen, etc dan is onderhandeling vaak al niet echt nodig. In een perfecte wereld moet dat natuurlijk allemaal niet maar bon it is what it is.
 
Merci :) Denk dat ik "chance" heb door tussen Business & IT te zitten en met beide goed overweg kan.

Heb veel collegas die of geen technische kennis hebben rond software development of heel technisch zijn en moeilijk business / strategisch perspectief kunnen nemen.
En HEEL bewust bezig zijn met carriere, visibiliteit, targets vastleggen, etc dan is onderhandeling vaak al niet echt nodig. In een perfecte wereld moet dat natuurlijk allemaal niet maar bon it is what it is.
Zoals mijn vader altijd zegt, "Als je iets ECHT wilt, dan zal je het ook behalen" , voor mij was dat 3k net verdienen voor mijn 25 jaar, hoe gek het ook klonk, ik zit nu aan 5700 bruto (ongeveer 3100netto) zonder extra vergoedingen of maaltijdcheques en ben 24 jaar.

Als je iets echt wil, het maakt niet uit wat, dan zal je dat ook behalen.
Als je veel geld wil verdienen, dan zal dat ook lukken, maar moet je ook dingen gaan doen die je minder graag doet, maar ook openstaa' voor alles. Ik ben iets gaan doen wat ik dacht dat niet leuk was, bleek ik uiteindelijk enorm leuk te vinden, dus daar heb ik wel geluk mee.

Maarjaaaa ik wil mar zeggen, als je ECHT wil, maar ECHTTTT wil, maakt niet uit of het geld is of wat dan ook, dan kan je het behalen.

Punt uit
 
Zoals mijn vader altijd zegt, "Als je iets ECHT wilt, dan zal je het ook behalen" , voor mij was dat 3k net verdienen voor mijn 25 jaar, hoe gek het ook klonk, ik zit nu aan 5700 bruto (ongeveer 3100netto) zonder extra vergoedingen of maaltijdcheques en ben 24 jaar.

Als je iets echt wil, het maakt niet uit wat, dan zal je dat ook behalen.
Als je veel geld wil verdienen, dan zal dat ook lukken, maar moet je ook dingen gaan doen die je minder graag doet, maar ook openstaa' voor alles. Ik ben iets gaan doen wat ik dacht dat niet leuk was, bleek ik uiteindelijk enorm leuk te vinden, dus daar heb ik wel geluk mee.

Maarjaaaa ik wil mar zeggen, als je ECHT wil, maar ECHTTTT wil, maakt niet uit of het geld is of wat dan ook, dan kan je het behalen.

Punt uit
No offence, maar uw vader is een naïveling.
Voorbeeld: ik wil ECHT de lotto winnen.
 
Terug
Bovenaan