Werk Wat is uw dagtarief?

Liquidatie ook?
Tschijnt, maar zoals SMTM hier ook terecht opmerkt, nobody knows.

Als die er uitgaan, staat er wel iets tegenover. Bijvoorbeeld de nota van van Peteghem vorig jaar haalde de vennootschapsbelasting ook wle naar beneden met 5 (of 7?)%.

Mijne freelancer collega zei ook: "het is en blijft Belgie eh... En ze spreken er al lang van"

Mijn boekhouder is er heilig van overtuigd. Ik weet het oprecht niet.
 
I'll believe it when I see it. En als dat eruit gaat dan gaat er een grotere verandering komen aan het stelsel, waardoor het waarschijnlijk goedkoper wordt om gewonen dividenden uit te keren.

Te bekijken als het zover is dus ;-)
Zou je als starter dan nog vvpr bis doen?
 
Zou je als starter dan nog vvpr bis doen?
Met VVPRbis doen bedoel je waarschijnlijk "geen liquidatiereserve doen" want voor VVPRbis moet je weinig/niets doen buiten wachten in de initiele jaren.

Ik zou daarop wachten ja, en als je een boekhouder met vaste kost heb zou ik starten met een verkort eerste boekjaar om sneller ermee te kunnen starten.
 
Bestaat er een vuistregel om te bepalen hoeveel je netto overhoudt als freelancer? Ik zou rond de 160K€ jaaromzet draaien.
Uiteraard is dit afhankelijk van veel variabelen, maar is er een bepaalde regel?

- Werken als IT management consultant - oprichting BV
- relatief laag loon uitkeren (+/- 2000 euro)
- Beperkte kosten
 
Bestaat er een vuistregel om te bepalen hoeveel je netto overhoudt als freelancer? Ik zou rond de 160K€ jaaromzet draaien.
Uiteraard is dit afhankelijk van veel variabelen, maar is er een bepaalde regel?

- Werken als IT management consultant - oprichting BV
- relatief laag loon uitkeren (+/- 2000 euro)
- Beperkte kosten
Staat hier al verschillende keren. 10x uw dagrate.
 
Bestaat er een vuistregel om te bepalen hoeveel je netto overhoudt als freelancer? Ik zou rond de 160K€ jaaromzet draaien.
Uiteraard is dit afhankelijk van veel variabelen, maar is er een bepaalde regel?

- Werken als IT management consultant - oprichting BV
- relatief laag loon uitkeren (+/- 2000 euro)
- Beperkte kosten

Staat hier al verschillende keren. 10x uw dagrate.

Inderdaad, ergens tussen 9 en 11 keer uw dayrate (wat bij jou uitgaand van 220 gewerkte dagen een dikke 700€ lijkt te zijn).
Wel met de caveat dat je in het ideale geval redelijk lang moet wachten tot je aan dat geld kan aan de allervoordeligste "kostprijs".

Je kan er uiteraard wel vroeger aan maar daar staat dan een (relatief kleine) kost tegenover, op dit ogenblik met de huidige interesten is gewoon rekening courant negatief het makkelijkste.
 
Inderdaad, ergens tussen 9 en 11 keer uw dayrate (wat bij jou uitgaand van 220 gewerkte dagen een dikke 700€ lijkt te zijn).
Wel met de caveat dat je in het ideale geval redelijk lang moet wachten tot je aan dat geld kan aan de allervoordeligste "kostprijs".

Je kan er uiteraard wel vroeger aan maar daar staat dan een (relatief kleine) kost tegenover, op dit ogenblik met de huidige interesten is gewoon rekening courant negatief het makkelijkste.
En dat dit vooral accuraat is als je beperkte kosten hebt zoals bij een managementvennootschap zoals de meeste IT'ers.
 
Inderdaad. Ik heb al Freelancers in de IT gezien met 3 jaar ervaring... Dat zijn junior profielen. Een groot risico voor de freelancer en bedrijf, als je het aan mij vraagt.
Langs de andere kant... Als je bodyshop-firm je zomaar wegzet voor een jaar, weliswaar 1 of 2 bedrijfsfeestjes en een training geeft, ben je dan ook niet beter af om het volledig op jezelf te doen?

Imho begint iedereen zich meer en meer te realiseren dat die achterliggende bedrijven vaak een lege doos zijn, zonder methodologie, zonder begeleiding van junior profielen,... En ook vaak kunnen zij niet snel iemand leveren, dus echt heel veel voordeel t.a.v. een freelancer doe je er niet meer mee. Voor een senior profiel wordt zo'n freelancer dan zelfs snel 30-50% goedkoper en is iedereen gelukkig.
 
Vraag me eigenlijk af of er cijfers bestaan hoeveel freelancers er rondlopen in BE.
 
Ik maak vanaf 2025 de sprong van medewerker naar freelancer.

7000k bruto x 13.92
Bonus 12%
Full package

Naar 800€ x 220 vast factureren: 176k€ op jaarbasis voor jaar 1.
Ik verschiet hier soms wel van de brutolonen vooraleer mensen de overstap maken :p ik weet dat er ondertussen een serieuze indexatie Enzo geweest is, maar 7000€ bruto was (toen ik nog als werknemer werkte) het loon van director.

Wel leuke dagrate om mee te starten :D
 
Ik verschiet hier soms wel van de brutolonen vooraleer mensen de overstap maken :p ik weet dat er ondertussen een serieuze indexatie Enzo geweest is, maar 7000€ bruto was (toen ik nog als werknemer werkte) het loon van director.

Wel leuke dagrate om mee te starten :D

Same. Ik ben al freelancer van de tijd dat 2200 bruto en een golf iv een dikke pree was voor een it consultant in loondienst :laugh:
 
Ik verschiet hier soms wel van de brutolonen vooraleer mensen de overstap maken :p ik weet dat er ondertussen een serieuze indexatie Enzo geweest is, maar 7000€ bruto was (toen ik nog als werknemer werkte) het loon van director.

Wel leuke dagrate om mee te starten :D

Ik ben HR manager (in IT). Er is een verzelfstandiging in IT die in HR (nog) niet van eenzelfde grootorde is.

Nu in IT is er >5 jaar een structureel tekort geweest aan zowat alle profielen. Vanuit zowel HR als finance perspectief is werken met freelancers (zeker met weinig ervaring) een kost die men uit nood maakt eerder dan het een keuze is.

Ik verwacht dat die markt kleiner wordt en freelancers zonder stevige ervaring gaan gedwongen worden om terug in loondienst te gaan.
 
Ik ben HR manager (in IT). Er is een verzelfstandiging in IT die in HR (nog) niet van eenzelfde grootorde is.

Nu in IT is er >5 jaar een structureel tekort geweest aan zowat alle profielen. Vanuit zowel HR als finance perspectief is werken met freelancers (zeker met weinig ervaring) een kost die men uit nood maakt eerder dan het een keuze is.

Ik verwacht dat die markt kleiner wordt en freelancers zonder stevige ervaring gaan gedwongen worden om terug in loondienst te gaan.
Het structureel tekort aan IT’ers is er al veel langer als 5j, maar niks wijst erop dat dat tekort binnenkort van de baan is. Misschien dat AI de profielen aan de onderkant van de markt voor een deel gaat vervangen maar denk ik dat ze dan eerder de offshore Indiers gaan beginnen buiten zetten.
 
Het structureel tekort aan IT’ers is er al veel langer als 5j, maar niks wijst erop dat dat tekort binnenkort van de baan is. Misschien dat AI de profielen aan de onderkant van de markt voor een deel gaat vervangen maar denk ik dat ze dan eerder de offshore Indiers gaan beginnen buiten zetten.
Klopt. Integendeel, ik denk dat de tekorten in IT, tech, engineering etc alleen nog verder gaan stijgen in de toekomst. Heeft ook met de vergrijzing te maken en het feit dat te weinig studenten kiezen voor studierichtingen in zulke domeinen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan