Werk Wat is uw dagtarief?

opnieuw; ik had hier graag eens wat benchmarks gezien voor andere sectoren dan IT. soms denk ik dat ik als bachelor bouw, begin de dertig, met 6 jaar ervaring, mijn pollen mag kussen met een contract van onbepaalde duur aan za700 euro per dag. anderzijds zie ik echt wanhoop bij recruiters en concurrenten om nieuw talent aan te trekken en vraag ik me af ik of niet veel meer zou kunnen krijgen op een ander.

Hangt er wat van af wat je als "sector" beschouwt uiteraard.

De meeste van mijn peers zijn niet zozeer actief in één sector, wel en een specifieke functie (Operaties, supply chain, S&OP, aankoop, projecten etc). Een tijdelijke procurement dame is hier nu aan de slag voor 700 per dag, maar zij is echt met operationele aankoop + het team bezig wegens wegvallen van de lead door ziekte. De S&OP interimmers die ik eerder zag zaten aan respectievelijk 1050 en 1250 per dag (beiden via tussenpersoon weliswaar). Een project-kerel die bij ons aan de slag is, zit aan 1170/dag, een ingenieur voor technische realisaties (machine-design etc) aan een gelijkaardige prijs.

Dat zijn allemaal wel mensen met ervaring uiteraard, en uitgezonderd dat ene uitvoerende profiel, zijn dat allemaal senior management profielen. Die rates starten zowat vanaf 1000/dag typisch.
 
Laatst bewerkt:
qua benchmark over de "verhitheid/vraag op de freelance markt en de economie in zijn geheel is het eigenlijk heel jammer dat er hier op dit forum quasi louter lessen te trekken vallen over de IT sector. Dit geeft enerzijds een zeer eenzijdige kijk en anderzijds reageert de vraag daar met vertraging op de markt. (bedrijven investeren/beschermen eerst de core business in onzekere tijden). De IT is bv naar mijn mening een secundaire sector die pas na een bufferperiode de marktonjunctuur volgt; volgens de literatuur werkt bv ongeveer 30% van de Belgische werknemers in bouwafhankelijke sectoren (gaande van transportbedrijven, over toeleveringssectoren tot financiën en verzekeringen en wel degelijk ook IT bedrijven).

My 2 cents over mijn sector (de bouw): vorig jaar had iedereen door de grondstofprijzencrisis (eerst covid, vervolgens oorlog in Oekraïne) een zeer slecht oog op de bouwsector en was dit bij uitstek het toonbeeld van een nakende recessie. (voor particuliere en residentiële bouwprojecten klopt dit ook nog steeds aanezien zij de prijsstijgingen niet willen en kunnen slikken, voor de B2B-markt en overheidsopdrachten Is compleet het omgekeerde waar). tot voor kort was het voor mij heel voelbaar qua bv het aantal recruiters op linked-in; van een tiental recruiters per week in 2022/begin 2023 was dit afgelopen jaar terug gevallen naar letterlijk maanden zonder ook maar één jobverzoek. dit ging zelfs zo ver dat het bedrijf waar ik voor werk vorig jaar "contractbreuk" pleegde en geen enkele freelancer zijn contractuele indexatie mocht doorrekenen; daar is letterlijk niemand tegenin durven gaan aangezien er overal massaal ontslagen en holds op nieuw personeel waren en we dus blij waren dat we überhaupt nog werk hadden. sinds afgelopen oktober/november is dit plots weer compleet omgeslaan en zijn er massaal weer giga projecten in opstart; mijn LinkedIn staat gloeiender dan ooit. ik ben dan ook overtuigd dat de andere sectoren volgend jaar ook weer een enorme toename gaan zien in gevraagd talent en de recessie definitief van de baan is. mijn huidige werkgever is zo begin dit jaar bv zelf met een enorm verhoogd dagtarief op de proppen gekomen om zeker te zijn dat ze mij niet kwijt zouden geraken. onze IT-projecten /database-upgrades/ enzoverder zijn sinds kort ook weer volop opgestart. Ik ben er behoorlijk zeker van dat de war on talent de komende maanden in alle sectoren weer volop in voegen gaat treden.
-> in België is er massaal nood aan opfrissing van de infrastructuur; huisvesting in steden, nieuwe bedrijventerreinen enzoverder. De betonstop gaat dit allemaal alleen maar aanwakkeren aangezien nieuwbouw nu eenmaal veel simpeler en goedkoper was dan bestaande percelen en gebouwen vernieuwen met bv hoogbouw; combineer dit met de vergrijzing en technische profielen die niemand nog wil invullen en ik denk oprecht dat er voor ingenieurs, IT'ers, logistiek enzoverder belachelijk goude tijden aankomen.

opnieuw; ik had hier graag eens wat benchmarks gezien voor andere sectoren dan IT. soms denk ik dat ik als bachelor bouw, begin de dertig, met 6 jaar ervaring, mijn pollen mag kussen met een contract van onbepaalde duur aan za700 euro per dag. anderzijds zie ik echt wanhoop bij recruiters en concurrenten om nieuw talent aan te trekken en vraag ik me af ik of niet veel meer zou kunnen krijgen op een ander.
Niet echt uurtarief gerelateerd maar ik werk redelijk veel voor grote industriebouwers en daar zie ik toch ook dat de orderboeken serieus gevuld zijn er er echt wel een tekort is aan personeel (en ook geschikt materieel, ik kan momenteel de vraag naar revisie en herstellingen niet bijhouden, het is echt de laatste maanden 7 op 7 werken en dan nog staat de telefoon roodgloeiend met klanten die er nog zaken willen tussen krijgen.)Ik zie meer en meer dat het niet meer gaat over prijs maar wie het kan uitvoeren op korte termijn mag er direct aan beginnen.
 
Hoe is het proces verlopen van je in te kopen? Ik overweeg dat ook in een totaal andere domeina in een andere sector bij een nicheboetiek. Hoeveel 'minder' heb je beslist hiervoor te factureren bijgevolg?
Bij mij was het een privé instap.
Kleine 2 jaar met bezig geweest, Bank van Breda heeft ons hierbij begeleid (Expert overdracht en opvolging).
Individuele gesprekken met beide + zijn familie (KMO), gezamenlijke gesprekken enzovoort.
Als we op dezelfde golflengte zaten werd de waarde schatting gedaan, onroerend goed + waarde bedrijf + EBITDA multiplier.
Dan verschillende gesprekken met advocaten ivm opstellen contracten.
Dan gekeken naar leningen bij banken, maar uiteindelijk lening aangegaan bij de eigenaar zelf, hij wou betere % + 'lossere' voorwaarden geven zodat de bank geen borg op de aandelen kon leggen bij niet betalen.

Ik factureer hetzelfde als ervoor met de bedoeling dit te verhogen naar hetzelfde tarief als hij binnen 2 jaar.
Dit komt bij beide op de eigen BV, dividend uit de overkoepelende BV wordt jaarlijks uitbetaald naargelang de percentage eigendom.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel brutoloon van rond de 5800 euro en 200 euro netto vergoeding. Daarnaast ook quasi alle extralegale voordelen (MC, EC, groeps- en hospitalisatie, EV, laadpas, gsm, abo, vakantiegeld, 13de maand, bonus (1000/jaar),...)
Verander nu van positie en heb de optie om als freelancer aan de slag te gaan (speelt al langer in mijn hoofd). Bedoeling is dat ik met een voorstel kom qua dagtarief (220 dagen per jaar factureerbaar).

Wat is er mogelijk volgens jullie? Twijfel zelf wel nog altijd hard om de stap te zetten.
 
Momenteel brutoloon van rond de 5800 euro en 200 euro netto vergoeding. Daarnaast ook quasi alle extralegale voordelen (MC, EC, groeps- en hospitalisatie, EV, laadpas, gsm, abo, vakantiegeld, 13de maand, bonus (1000/jaar),...)
Verander nu van positie en heb de optie om als freelancer aan de slag te gaan (speelt al langer in mijn hoofd). Bedoeling is dat ik met een voorstel kom qua dagtarief (220 dagen per jaar factureerbaar).

Wat is er mogelijk volgens jullie? Twijfel zelf wel nog altijd hard om de stap te zetten.
Dat hangt puur af van de sector en inhoud van de functie he. Ik vermoed dat je nu als consultant werkt, vraag eens wat ze nu betalen...
 
Momenteel brutoloon van rond de 5800 euro en 200 euro netto vergoeding. Daarnaast ook quasi alle extralegale voordelen (MC, EC, groeps- en hospitalisatie, EV, laadpas, gsm, abo, vakantiegeld, 13de maand, bonus (1000/jaar),...)
Verander nu van positie en heb de optie om als freelancer aan de slag te gaan (speelt al langer in mijn hoofd). Bedoeling is dat ik met een voorstel kom qua dagtarief (220 dagen per jaar factureerbaar).

Wat is er mogelijk volgens jullie? Twijfel zelf wel nog altijd hard om de stap te zetten.
Wat bedoel je met wat er mogelijk is? Dagtarief hangt niet van je brutoloon af, maar van hoeveel de klant voor jou wilt betalen.
 
Momenteel brutoloon van rond de 5800 euro en 200 euro netto vergoeding. Daarnaast ook quasi alle extralegale voordelen (MC, EC, groeps- en hospitalisatie, EV, laadpas, gsm, abo, vakantiegeld, 13de maand, bonus (1000/jaar),...)
Verander nu van positie en heb de optie om als freelancer aan de slag te gaan (speelt al langer in mijn hoofd). Bedoeling is dat ik met een voorstel kom qua dagtarief (220 dagen per jaar factureerbaar).

Wat is er mogelijk volgens jullie? Twijfel zelf wel nog altijd hard om de stap te zetten.
Inderdaad, zoals ze hierboven zeggen hangt het er vanaf wat je sector, functie maar ook ervaring is + voor hoeveel ze je nu al wegzetten, hoeveel de klant bereid is te betalen voor u en hoeveel marge de tussenpartij (huidige werkgever) op u wilt nemen.

Om hetzelfde netto te verdienen als freelancer, moet je geen hoogtarief hebben als je rekent volgens het dagtarief x 10 = je nettoloon als freelancer. Dus pakweg 350-400 zou al kunnen volstaan maar mogelijks ietsje meer/minder afhankelijk van kosten en optimalisaties. Ruw geschat denk ik dat je toch al snel richting 650-700 moogt vragen. Kan ook volledig de bal misslaan, dan mogen jullie mij zeker corrigeren :cool:
 
Wat is er mogelijk volgens jullie? Twijfel zelf wel nog altijd hard om de stap te zetten.
dan mogen jullie mij zeker corrigeren :cool:
Zal je eerder aanvullen @Cool_Breeze

Nu kost je aan je werkgever 130 000 a 140 000.
Maar je maakt volgens mij enkele denkfouten.

Je moet tellen aan 200 dagen per jaar factureerbaar, want nu ben je dat ook.
260 werkdagen - 10 feestdagen - 32 vakantiedagen - 5 ziektedagen - 5 opleidingsdagen - familiaal verlof - ...

Je factuurbedrag hangt ook af van het risico en duurtijd van je contract, heb je een contract met opzeg van 1 maand langs beide kanten of is het vrijdag meedelen en maandag buiten?Is het voor enkele dagen of voor enkele maanden?

Dan heb je ook nog de arbeidsvoorwaarden, als je elke dag 2h in de wagen moet zitten voor op kantoor te gaan of mag je 5/5 thuis of remote werken?


Snel even rekenen:

135 000/ 200 = 675€/dag
Je vraagt meer als de omstandigheden ongunstig zijn of het een moeilijke opdracht is (en geen of weinig andere kandidaten)
Je vraagt minder als de omstandigheden gunstig zijn of het een heel generieke opdracht is.
 
Omdat uw leerkost nog te hoog ligt. Je leert als schoolverlater net van uw werkgever, je krijgt zeker in consultancy op kost vd werkgever massas opleidingen. Daarnaast heb je financiële reserves nodig alvorens zelfstandig te worden, die bouw je meestal op als werknemer :).
Inderdaad. Ik heb al Freelancers in de IT gezien met 3 jaar ervaring... Dat zijn junior profielen. Een groot risico voor de freelancer en bedrijf, als je het aan mij vraagt.
 
Inderdaad, zoals ze hierboven zeggen hangt het er vanaf wat je sector, functie maar ook ervaring is + voor hoeveel ze je nu al wegzetten, hoeveel de klant bereid is te betalen voor u en hoeveel marge de tussenpartij (huidige werkgever) op u wilt nemen.

Om hetzelfde netto te verdienen als freelancer, moet je geen hoogtarief hebben als je rekent volgens het dagtarief x 10 = je nettoloon als freelancer. Dus pakweg 350-400 zou al kunnen volstaan maar mogelijks ietsje meer/minder afhankelijk van kosten en optimalisaties. Ruw geschat denk ik dat je toch al snel richting 650-700 moogt vragen. Kan ook volledig de bal misslaan, dan mogen jullie mij zeker corrigeren :cool:
Je vergeet het risico op langdurig zonder contract te zitten, je moet 3 a 4 jaar wachten op die "netto" inkomsten, je moet reserves hebben om op terug te vallen als het even tegenzit. Je hebt niet het "ik vraag het eens aan de collega's", je hebt niet de schild van de firma achter u...

Als je 350 per dag vraagt, blijf je beter in loondienst als je alles in rekening brengt.
 
Hangt ook wat af met welke anciënniteit je start en van uw vakgebied. Mijn partner is onmiddellijk gestart met een dagfee van 850. 11 jaar ervaring als SAP project manager. Zo’n fees ga je in mijn vakgebied niet snel zien rond 10 jaar ervaring.
 
Je vergeet het risico op langdurig zonder contract te zitten, je moet 3 a 4 jaar wachten op die "netto" inkomsten, je moet reserves hebben om op terug te vallen als het even tegenzit.
Dit is een reëel risico dat we nog al eens durven vergeten, zeker als we ouder worden en niet alleen zonder contract kunnen vallen maar ook vaker ziek (of je hebt kleine kinderen waarvan je de ziekte overneemt iedere week).
Je hebt niet het "ik vraag het eens aan de collega's"
Dit hangt een beetje af van het project en het bedrijf. Ik werk voornamelijk in de bankensector en door de complexe omgevingen/tooling en regelgeving kan je gewoon niet alles weten. Ik moet en meer ervaren freelancers in het team moeten ook nog af en eens iets aan een collega vragen. Ik ben daarboven op de collega die alle shit opneemt dat een ander niet wil doen met als gevolg dat ik met 10 teams en 5 departement in contact kom.

Het bovenstaande zorgt er wel voor dat ik een mooi tarief kan vragen natuurlijk :) Ik heb me ook voorgenomen om amper verlof te nemen waardoor ik in mijn eerste volledige jaar in 2023 231 dagen heb gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet het risico op langdurig zonder contract te zitten, je moet 3 a 4 jaar wachten op die "netto" inkomsten
Belangrijke nota is dat enkel het de eerste keer is, daarna gewoon jaarlijks voor de netto inkomsten en dus niet meer wachten.
 
Belangrijke nota is dat enkel het de eerste keer is, daarna gewoon jaarlijks voor de netto inkomsten en dus niet meer wachten.
...mits die regeling er niet onderuit gaat. VVPR bis en liquidatiereserve is iets wat mogelijk er uit gaat in de komende jaren :)
 
...mits die regeling er niet onderuit gaat. VVPR bis en liquidatiereserve is iets wat mogelijk er uit gaat in de komende jaren :)
I'll believe it when I see it. En als dat eruit gaat dan gaat er een grotere verandering komen aan het stelsel, waardoor het waarschijnlijk goedkoper wordt om gewonen dividenden uit te keren.

Te bekijken als het zover is dus ;-)
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan