Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Waarom heb je recht op meer? Ooit gevraagd?
Het gemiddelde wordt ook zeer hard omhoog getrokken door de uiterste natuurlijk dus zegt ook weer niet alles. Ik denk dat er nog veel mensen onder de 3800€ krijgen.

Hoeveel heb je bruto? Hoeveel blijft er netto van over? En hoeveel scheelt dat nog met het gemiddelde nettoloon?
bruto is 2300 euro en netto is 2040 euro.
 
Dat zou mij verwonderen, maar kan het altijd wel proberen...
Het zal van jou moeten komen hoor :) een baas gaat niet afkomen “Mokka, ik zie dat we je veel te weinig betalen, hier is 500€ extra”.

€2040 na 10 jaar ergens is inderdaad veel te weinig, maakt niet uit wat je doet dan.
 
Ik werk al meer dan 10 jaar op hetzelfde bedrijf en gisteren pas achter gekomen dat ik met een minimumloon zit. Daarom ook terecht gekomen in dit topic. Gemiddelde zou bruto 3800 euro voor belg zijn, bij mij zit dat er ver onder. Ik loop maandelijks 1400 euro bruto mis en dat al voor meer dan 10 jaar. Ik wist wel dat ik minder verdiende dan iemand met een hoger diploma, maar dat ik zo ver onder het gemiddelde (of eigenlijk echt tot op het minimum) zat dat had ik nu ook niet gedacht. Ik heb een full time job, heb een secundair diploma en was er vroeger op school altijd van bewust om diploma te behalen om job te krijgen, maar alsnog heb ik een minimumloon. Naar mijn mening zou een minimumloon alleen gegeven moeten worden aan diegene die geen diploma hebben behaald. Triestig hoe ik weer behandeld wordt en niemand die er iets aan doet. Dit al voor meer dan 10 jaar, hoe ze een mens zo kunnen foppen snap ik echt niet.


Het gemiddelde loon waar je naar verwijst is het gemiddelde rekening houdende met alle profielen. Er is dus geen enkele link tussen uw loon en het loon van de gemiddelde belg.

Het enige wat je wel kan doen is evalueren of je niet meer zou kunnen verdienen op een andere plaats voor dezelfde functie. Als men echter op die andere plaats u geen beter loon geeft, dan ga je ook bij uw huidige werkgever geen hoger loon kunnen bedingen. Ik hoop dat je u kan verbeteren, maar als je 2400€ bruto verdient (3800 - 1400) dan verdien je bij mijn weten meer dan het bruto minimumloon zijnde 2029€ (https://www.hetacv.be/je-rechten/werken-in-de-prive-sector/loon/minimumloon1).
Waarnaast je ook nog even moet kijken hoe het zit met eventuele extralegale voordelen, aangezien de aanwezigheid daarvan ook niet onderdeel is van het minimumloon. En afhankelijk van welke extralegale voordelen je hebt kan dat nog een enorm verschil geven.
 
Ik werk al meer dan 10 jaar op hetzelfde bedrijf en gisteren pas achter gekomen dat ik met een minimumloon zit. Daarom ook terecht gekomen in dit topic. Gemiddelde zou bruto 3800 euro voor belg zijn, bij mij zit dat er ver onder. Ik loop maandelijks 1400 euro bruto mis en dat al voor meer dan 10 jaar. Ik wist wel dat ik minder verdiende dan iemand met een hoger diploma, maar dat ik zo ver onder het gemiddelde (of eigenlijk echt tot op het minimum) zat dat had ik nu ook niet gedacht. Ik heb een full time job, heb een secundair diploma en was er vroeger op school altijd van bewust om diploma te behalen om job te krijgen, maar alsnog heb ik een minimumloon.
Ik weet niet of jij iets misloopt, ik heb geen idee wat voor werk jij doet. Maar met een zuiver administratieve 9 to 5 job kom je volgens mij alleen bij goede betalende werkgevers boven dat gemiddelde.
Dat zijn dan ook functies waarin je weinig stress en vaak beperkte flexibiliteit moet tonen. Geen nachtwerk om maar iets te zeggen
Naar mijn mening zou een minimumloon alleen gegeven moeten worden aan diegene die geen diploma hebben behaald. Triestig hoe ik weer behandeld wordt en niemand die er iets aan doet. Dit al voor meer dan 10 jaar, hoe ze een mens zo kunnen foppen snap ik echt niet.
Dat is dan jouw mening. Ik heb een collega die geen diploma heeft en meer dan 10 jaar heeft geïnvesteerd in bijleren. Hij is nu één van onze meest gewaarde data-analisten, die verdient een pak meer dan de gemiddelde Belg. Maar die heeft nog altijd geen diploma.
Mensen kunnen ook meer verdienen omdat ze werk doen dat niemand wil doen (vuilnisman, om maar iets helemaal anders te nemen, sekswerker). Of omdat ze 's nachts en in het week-end werken...
Een diploma is een entry-ticket op de arbeidsmarkt, niet meer dan dat.
 
Het zal van jou moeten komen hoor :) een baas gaat niet afkomen “Mokka, ik zie dat we je veel te weinig betalen, hier is 500€ extra”.

€2040 na 10 jaar ergens is inderdaad veel te weinig, maakt niet uit wat je doet dan.
Ik denk dat veel mensen echt niet beseffen wat administratieve krachten verdienen. Wanneer ik mensen spreek tijdens een sollicitatie spreek, zie ik wel vaker mensen die ondanks ervaring geen 3 k€ per maand verdienen. En sommige zijn dan geeneens 9-5 jobs.
 
Ik denk dat veel mensen echt niet beseffen wat administratieve krachten verdienen. Wanneer ik mensen spreek tijdens een sollicitatie spreek, zie ik wel vaker mensen die ondanks ervaring geen 3 k€ per maand verdienen. En sommige zijn dan geeneens 9-5 jobs.
Mja, als het mediaanloon 3700€ is dan wil dat nog altijd zeggen dat 50% minder als die 3700€ verdient.

20% van de belgische bevolking verdient 2621€ bruto of minder (wel cijfers van 2021, maar om het principe te duiden)
 
Mja, als het mediaanloon 3700€ is dan wil dat nog altijd zeggen dat 50% minder als die 3700€ verdient.

20% van de belgische bevolking verdient 2621€ bruto of minder (wel cijfers van 2021, maar om het principe te duiden)
Dat is ook mijn boodschap
@gamer5 geeft aan dat wanneer je 10 jaar werkt en 2400€ bruto verdient, er iets mis is en dat het niet uitmaakt wat je doet. Ik ben het daar niet mee eens, zoals je zelf aangeeft, 20% van de mensen zit in die loonvork
 
Dat is ook mijn boodschap
@gamer5 geeft aan dat wanneer je 10 jaar werkt en 2400€ bruto verdient, er iets mis is en dat het niet uitmaakt wat je doet. Ik ben het daar niet mee eens, zoals je zelf aangeeft, 20% van de mensen zit in die loonvork
Ja was dan ook vooral bedoeld als ondersteuning van hetgeen jij stelde maar dan met objectieve cijfers om dit makkelijker te kunnen kaderen aan degenen die het niet zouden eens zijn met hetgeen je stelt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Mja, als het mediaanloon 3700€ is dan wil dat nog altijd zeggen dat 50% minder als die 3700€ verdient.

20% van de belgische bevolking verdient 2621€ bruto of minder (wel cijfers van 2021, maar om het principe te duiden)
inderdaad, mediaan en gemiddeld is inderdaad pas interessant als ze beide ver uit elkaar liggen.

Als je 1 groot-verdiener hebt die bij wijze van spreken 500.000 verdient, dan ligt het gemiddelde hoog maar wil dat niets zeggen voor de rest.
 
Dat is ook mijn boodschap
@gamer5 geeft aan dat wanneer je 10 jaar werkt en 2400€ bruto verdient, er iets mis is en dat het niet uitmaakt wat je doet. Ik ben het daar niet mee eens, zoals je zelf aangeeft, 20% van de mensen zit in die loonvork
Komaan, 2400€ bruto na de 10 jaar indexaanpassingen die we in België gehad hebben. Dat wil zeggen dat je nog nooit opslag gekregen hebt (en dus waarschijnlijk ook nooit gevraagd).

Mijn vriendin heeft zich net omgeschoold naar administratief bediende na altijd in de horeca gewerkt te hebben en ze verdient meer als mokka nu. En ik vind dat nog aan de lage kant maar we moeten ergens beginnen.
 
Komaan, 2400€ bruto na de 10 jaar indexaanpassingen die we in België gehad hebben. Dat wil zeggen dat je nog nooit opslag gekregen hebt (en dus waarschijnlijk ook nooit gevraagd).

Mijn vriendin heeft zich net omgeschoold naar administratief bediende na altijd in de horeca gewerkt te hebben en ze verdient meer als mokka nu. En ik vind dat nog aan de lage kant maar we moeten ergens beginnen.
Wij weten niet welke job hij/zij doet. Wij hebben geen idee over het feit of hij/zij dit halftijds, voltijds of... doet. We weten niet of er ooit opslag gevraagd is, wij weten niet of men als arbeider of bediende werkt, wij weten niet wat in het nadeel spreekt, wij weten niets...

Ik ga dan zeer zeker ook niet hier gaan claimen dat het zeer zeker moet lukken zonder discussie om meer geld te verdienen.
Het enige juiste is dat men gaat solliciteren bij andere plaatsen om te zien of men er meer kan verdienen. Kan opzoeken wat personen met zijn functieprofiel in andere locaties verdienen, en ik stel voor de basis brutoloonpost eens aanvult om op die manier meer inzicht te krijgen of kijken om zich te verbeteren ergens anders. Hopende dat de werkgevers in plaats van te klagen dat ze geen volk vinden dan ook effectief voor die functies die lonen verhogen.

Maar belangrijker is het gewoon een feit dat het perfect kan. En dat het bestaat. Uiteindelijk is het minimumloon ook meegeïndexeerd over die 10 jaar en zijn er mensen die iets meer hebben als het minimumloon. Wat 1 van de redenen is waarom ik altijd eerder voorstander geweest ben van het minimumloon te verhogen dat van die werkbonus en consoorten te geven...
 
Ik werk al meer dan 10 jaar op hetzelfde bedrijf en gisteren pas achter gekomen dat ik met een minimumloon zit. Daarom ook terecht gekomen in dit topic. Gemiddelde zou bruto 3800 euro voor belg zijn, bij mij zit dat er ver onder. Ik loop maandelijks 1400 euro bruto mis en dat al voor meer dan 10 jaar. Ik wist wel dat ik minder verdiende dan iemand met een hoger diploma, maar dat ik zo ver onder het gemiddelde (of eigenlijk echt tot op het minimum) zat dat had ik nu ook niet gedacht. Ik heb een full time job, heb een secundair diploma en was er vroeger op school altijd van bewust om diploma te behalen om job te krijgen, maar alsnog heb ik een minimumloon. Naar mijn mening zou een minimumloon alleen gegeven moeten worden aan diegene die geen diploma hebben behaald. Triestig hoe ik weer behandeld wordt en niemand die er iets aan doet. Dit al voor meer dan 10 jaar, hoe ze een mens zo kunnen foppen snap ik echt niet.
Ik denk dat een diploma secundair onderwijs tegenwoordig echt wel een minimum is hoor. Verder zoals al gezegd weet niemand hier wat je exact doet, maar als ze je al 10 jaar zo'n loon geven en jij bent je nu pas bewust dat het eigenlijk laag is (of je denkt dat enkel), dan zijn ze je niet aan het "foppen", ze hebben gewoon iemand gevonden die het werk doet voor dat loon. En als ze heel gemakkelijk iemand anders met een diploma secundair kunnen vinden die het voor hetzelfde geld doet, is de kans klein dat je te weinig verdient.

Het staat je natuurlijk vrij om meer te proberen verdienen hé, eens bij een ander bedrijg solliciteren kan daarvoor nuttig zijn.
 
Ik ben op de site gaan kijken van het bedrijf en daar beschrijven ze het hele loonpakket die je krijgt, ik ben opgelucht want het klopt wat er op de site staat. Ander werk zoeken lijkt mij dan ook de beste oplossing, bedankt voor de reacties.
 
nee Iters zitten in veel hogere schalen dan de gemiddelde administratieve master.

dat is de schaal die dierenartsen ook krijgen. op het einde van de rit scheelt hem dat duizenden euros.

Indeed. De IT'ers die ik ken (en dat zijn er verschillende) kunnen rekenen op een bedrijfswagen (leasebudget vaak >€1000) en een brutoloon dat dat van de doordeweekse master overstijgt. Ergens logisch want vraag >>> aanbod. De workload valt ook bijster goed mee: moet ook wel want als werkgever kan je het die schaarse medewerkers maar best naar de zin maken. Er wordt hier soms vreselijk hard gekapt op ambtenaren maar IT'ers lijken hebben wat mij betreft ook een win for life gewonnen wat voorwaarden betreft. Ik heb ook een mooi pakket nu maar heb hard moeten werken om de stap te kunnen zetten naar een plaats waar elke IT'er met de meest middelmatige skillset zich quasi van bij de start bevindt.
 
Iemand die weet hoe representatief die salarisgidsen zijn van Hays, Robert Half, etc...?
Redelijk accuraat (in mijn geval), als BI analyst, 8j werkervaring:
- Hays: tussen min/max van salary C level (> 6 years)
- Robert Half: mooi tussen 50th & 75th

Zijn ook maar gemiddeldes natuurlijk, allemaal afhankelijk door werklocatie, sector, moment dat je solliciteerde en jezelf (!).
Zelf heb ik bv. wel absoluut geen zicht op wat mijn collega's verdienen, terwijl dit bij een vorige werkgever toch iets transparanter was / werd ook meer over gepraat.
 
Laatst bewerkt:
Tjah, iets wat je overal ziet. Mensen verwachten imo veel te veel dat een ander voor hun zal zorgen.
En jij denkt dat iedereen de kennis en de capaciteiten heeft om zelf hun situatie te verbeteren?
Laat staan dat iedereen zomaar tegen zijn werkgever durft ingaan (angst voor ontslag, etc....).

Ga je tegen al die mensen die werken met dienstencheques ook zeggen dat ze er zelf moeten voor zorgen dat ze een hoger loon krijgen?
Zonder vakbond hadden ze wellicht nog minder....
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: burgerlijk ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Infrabel
Huidige functie: Ingenieur seininrichting
Anciënniteit: 7 in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u volgens 36u contract
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: voorbereiden en uitvoeren van indienststellingen van seininrichtingsprojecten (ETCS/interlocking = systeem dat ervoor zorgt dat bv. treinen veilig kunnen rijden of een overweg op tijd sluit/opent)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6030€ (in 2023: ~91000€ totaal)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300€ (in 2023: ~48000€ totaal)
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): jaarpremie (~2400€)
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop (niet voor privé)
Maaltijdcheques: 6,5€/dag
Ecocheques: 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): productiviteitspremie, gratis tickets eurostar, vrijkaart 1ste klas

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80km
Afstand woon/werk in tijd: 60min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietslease

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): compensatie voor weekendwerk
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk, met sporadisch nacht/weekendwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zeer sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3d per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Brutoloon is ok, maar het ontbreken van degelijke extralegale voordelen zoals mobiliteitsbudget, netto vergoedingen etc. stoort mij wel. In mijn huidige functie zit ik over 10 jaar aan het plafond van 7450€ bruto per maand dus ben aan het kijken welke stappen te nemen om verder te kunnen groeien.
 
Terug
Bovenaan