Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
En jij denkt dat iedereen de kennis en de capaciteiten heeft om zelf hun situatie te verbeteren?
Laat staan dat iedereen zomaar tegen zijn werkgever durft ingaan (angst voor ontslag, etc....).

Ga je tegen al die mensen die werken met dienstencheques ook zeggen dat ze er zelf moeten voor zorgen dat ze een hoger loon krijgen?
Zonder vakbond hadden ze wellicht nog minder....
Waar zit ik hier tegen de vakbond te pleiten?
 
Redelijk accuraat (in mijn geval), als BI analyst, 8j werkervaring:
- Hays: tussen min/max van salary C level (> 6 years)
- Robert Half: mooi tussen 50th & 75th

Zijn ook maar gemiddeldes natuurlijk, allemaal afhankelijk door werklocatie, sector, moment dat je solliciteerde en jezelf (!).
Zelf heb ik bv. wel absoluut geen zicht op wat mijn collega's verdienen, terwijl dit bij een vorige werkgever toch iets transparanter was / werd ook meer over gepraat.
Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).

Geen idee hoe zwaar 'merit' uiteindelijk nog gaat kunnen mee tellen om omhoog te geraken in loon.
Ze zeggen van wel, but who knows. Er is zo altijd wel die stok van 'ge zit al boven het gemiddelde van onze Graydon idx'.
 
Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).
Dat is goed, hebben ze ook gezegd tegen welke index ze willen vergeleken worden? Typisch wordt er met 50-60 of 70% fractielen gewerkt. Je weet zo direct of ze marktconform (50%), beter (60%) of een stuk beter (nog hogere %s) willen zijn.
 
Dat is goed, hebben ze ook gezegd tegen welke index ze willen vergeleken worden? Typisch wordt er met 50-60 of 70% fractielen gewerkt. Je weet zo direct of ze marktconform (50%), beter (60%) of een stuk beter (nog hogere %s) willen zijn.
Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.
Want zoals ik het in m'n hoofd heb klopt dat ergens niet dat je dan een index 'koopt', maar ipv 100% geeft van wat het gemiddelde is als 'baseline', dat je 50% geeft en dat dit 'marktconform' is? 'k Zou denken dat 100% marktconform is & alles dat meer dan 100% is dan 'beter' zou zijn.
 
Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.
Want zoals ik het in m'n hoofd heb klopt dat ergens niet dat je dan een index 'koopt', maar ipv 100% geeft van wat het gemiddelde is als 'baseline', dat je 50% geeft en dat dit 'marktconform' is? 'k Zou denken dat 100% marktconform is & alles dat meer dan 100% is dan 'beter' zou zijn.
@zina90 correct me if I'm wrong maar dat geeft aan hoe goed die persoon zijn job doet en hoeveel die daarvoor krijgt.

0% is iemand die zijn job totaal niet kan
50% gemiddeld
75% kan de job zeer goed
100% absolute perfectie

Het spreekt voor zich moesten ze benchmarken tov mensen die de job totaal (nog) niet kunnen dat je loon hoog zou uitvallen.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: xxx -phd
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): een semi-publieke instelling
Huidige functie: departementshoofd
Anciënniteit: 13 (2 in huidige job)
Officiële aantal uren tewerkstelling:38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):
verantwoordelijkheden: 55

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 9600 (inclusief premies er maand)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 5400
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques: 8 euro pd
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress ja, nietoproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): ja, tot 4dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 65 VTE

Ik denk er eventueel aan om zelfstandige te worden. Doe de job graag, veel uitdaging en afwisseling maar als ik mijn uren zou kunnen factureren zou het correcter zijn + weinig vertrouwen in ambtenarenpensioen
 
Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).

Geen idee hoe zwaar 'merit' uiteindelijk nog gaat kunnen mee tellen om omhoog te geraken in loon.
Ze zeggen van wel, but who knows. Er is zo altijd wel die stok van 'ge zit al boven het gemiddelde van onze Graydon idx'.

Zal bij ons juist hetzelfde zijn bij volgende 'opslagronde'. Alles ligt al vast in een Excelsheet wie wat krijgt.
Performance doet er dan niet meer toe?
 
Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.
Want zoals ik het in m'n hoofd heb klopt dat ergens niet dat je dan een index 'koopt', maar ipv 100% geeft van wat het gemiddelde is als 'baseline', dat je 50% geeft en dat dit 'marktconform' is? 'k Zou denken dat 100% marktconform is & alles dat meer dan 100% is dan 'beter' zou zijn.
Wat ik ervan begrijp: er zijn twee percentages, mogelijks daardoor de verwarring.
Voor elke job wordt een gewicht toegekend (een score, level, niveau), en per level wordt een salarisrange gemaakt, met een centrale waarde, de spil. Bedrijven kan je vergelijken door (per niveau) die spilwaarden te bekijken. Als het bedrijf marktconform betaalt, dan zijn die spillen gelijk aan het gemiddelde/mediaan van de andere bedrijven. Betalen ze beter, dan stijgt dat naar de 60-70% fractiel (maw: voor een gegeven jobniveau, is de salarisrange beter dan 60-70% vd bedrijven).

Daarnaast heb je natuurlijk een plaats in die salarisrange, van junior naar senior, en dat is een tweede %. Dit staat typisch op je loonbrief.
 
Ik denk er eventueel aan om zelfstandige te worden. Doe de job graag, veel uitdaging en afwisseling maar als ik mijn uren zou kunnen factureren zou het correcter zijn + weinig vertrouwen in ambtenarenpensioen

Kan je dat soms nader toelichten, de perceptie is dat het makkelijker is om de zon te verplaatsen dan een verworven recht van een ambtenaar aan te passen - worst case lijkt me dan een vervanging door een groepsverzekering van 50% ofzo.

Edit: nog een vraagje- netto VS bruto lijkt hoog - mogelijk te delen hoe dat precies zit met premies - vermoedelijk de reden van deze verhouding?
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: burgerlijk ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Infrabel
Huidige functie: Ingenieur seininrichting
Anciënniteit: 7 in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u volgens 36u contract
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: voorbereiden en uitvoeren van indienststellingen van seininrichtingsprojecten (ETCS/interlocking = systeem dat ervoor zorgt dat bv. treinen veilig kunnen rijden of een overweg op tijd sluit/opent)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6030€ (in 2023: ~91000€ totaal)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300€ (in 2023: ~48000€ totaal)
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): jaarpremie (~2400€)
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop (niet voor privé)
Maaltijdcheques: 6,5€/dag
Ecocheques: 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): productiviteitspremie, gratis tickets eurostar, vrijkaart 1ste klas

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80km
Afstand woon/werk in tijd: 60min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietslease

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): compensatie voor weekendwerk
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk, met sporadisch nacht/weekendwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zeer sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3d per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen

Brutoloon is ok, maar het ontbreken van degelijke extralegale voordelen zoals mobiliteitsbudget, netto vergoedingen etc. stoort mij wel. In mijn huidige functie zit ik over 10 jaar aan het plafond van 7450€ bruto per maand dus ben aan het kijken welke stappen te nemen om verder te kunnen groeien.
Ik las eerst maand salaris: 91000€ :love: :laugh:
 
...

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6030€ (in 2023: ~91000€ totaal)
...

Brutoloon is ok, maar het ontbreken van degelijke extralegale voordelen zoals mobiliteitsbudget, netto vergoedingen etc. stoort mij wel. In mijn huidige functie zit ik over 10 jaar aan het plafond van 7450€ bruto per maand dus ben aan het kijken welke stappen te nemen om verder te kunnen groeien.

Krijgen jullie 15 maanden, als ik dat goed lees?
 
Mooi pakket. Hoe ben je bij de overheid terehct gekomen? Werk je daar nu 2j, of had je voordien ook ervaring in de overheidssector?
Helemaal in begin carriere 1.5 jaar gewerkt bij overheid, dan naar de privé gegaan en nu dus sinds 2 jaar terug bij overheid. Had in mijn vorige job wel veel contacten met overheid dus ik kende de sectoren ook intern de dienst wel al vrij goed. De overstap was dus niet zo'n grote stap.
 
Kan je dat soms nader toelichten, de perceptie is dat het makkelijker is om de zon te verplaatsen dan een verworven recht van een ambtenaar aan te passen - worst case lijkt me dan een vervanging door een groepsverzekering van 50% ofzo.

Edit: nog een vraagje- netto VS bruto lijkt hoog - mogelijk te delen hoe dat precies zit met premies - vermoedelijk de reden van deze verhouding?
Vooral het feit dat de piramide statutaire ambtenaren negatief is omdat er meer contractuelen dan statutairen worden aangeworven. Uiteindelijk leidt dat tot een deficitaire financieringsbasis van toekomstige pensioenen. Geen zekerheid natuurlijk, is een gevoel en als zelfstandige zou ik meer nu hebben dat ik zelf kan investeren of opdoen naar keuze.

En op de vaste toelagen dienen geen sociale bijdragen betaald te worden.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 30 jaar
Opleiding: Niets hoger dan hoger ASO
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : In totaal nu 6,5 jaar. Eerste 3 jaar als winkelmedewerker bij Carrefour, dan 3 jaar als Administratief Assistent bij Stad Antwerpen, nu 7 maanden als Administratief Assistent (officieel Operations Officer :sarcastic:) bij een (klein) boekhoudkantoor.
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 336
Huidige functie: Operations Officer
Anciënniteit: 3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40u
verantwoordelijkheden: Administratieve taken, facturatie, processen verbeteren, contacten leggen, gemakkelijk boekhoudwerk, ...

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): €2.739
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2.199
Nettovergoedingen: €75 thuiswerkpremie
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Laptop
Maaltijdcheques: Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen/Berchem
Afstand woon/werk in km's: 4km
Afstand woon/werk in tijd: 20 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: Fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Redelijk flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Neen
Glijdende werkuren: Niet echt
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Neen
Hoe vaak overuren te presteren: Zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Geen idee
Telewerk (buiten corona-periode): 2 dagen per week mogelijk
 
Vooral het feit dat de piramide statutaire ambtenaren negatief is omdat er meer contractuelen dan statutairen worden aangeworven. Uiteindelijk leidt dat tot een deficitaire financieringsbasis van toekomstige pensioenen. Geen zekerheid natuurlijk, is een gevoel en als zelfstandige zou ik meer nu hebben dat ik zelf kan investeren of opdoen naar keuze.

En op de vaste toelagen dienen geen sociale bijdragen betaald te worden.
Hangt er allemaal vanaf welke trukendoos ze gaan opentrekken in de volgende regering om aan geld te geraken.

Ik verwacht toch wel een paar belastingen en besparingen. En ik zie echt niet in hoe men kan justifiëren om bij de overheid uw functie als zelfstandige in te vullen. Zou gewoon belachelijk zijn.
 
Hangt er allemaal vanaf welke trukendoos ze gaan opentrekken in de volgende regering om aan geld te geraken.

Ik verwacht toch wel een paar belastingen en besparingen. En ik zie echt niet in hoe men kan justifiëren om bij de overheid uw functie als zelfstandige in te vullen. Zou gewoon belachelijk zijn.
Nee ik bedoelde niet om deze functie als zelfstandige te doen natuurlijk.

En het probleem is idd dat het een politieke speelbal is... Ik draag niet graag bij aan zoiets onzeker stel ik vast gewoon
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Moderne Talen Wetenschappen (tweetalig FR+NL opgevoed +Engels, Duits, Spaans en Portugees in de (avond)lessen)+ bachelor electrónica Ict(niet afgewerkt) + bachelor elektromechanica (niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4 jaar Sales engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend:alleenstaande
Aantal kinderen ten laste:0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar:bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Hvac - pc 200
Huidige functie: Sales engineer
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39
verantwoordelijkheden: offertes, Franstalige klanten

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3850
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2850
Nettovergoedingen: 10€/gewerkte dag wegvergoeding, 144€ thuiswerkpremie, 100€ onkostenvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: gsm (vrije keuze) + laptop(hp)
Maaltijdcheques:8€/gewerkte dag
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): já, volledig
Hospitalisatieverzekering: ja

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Regio Waasland
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk:neen
Verplaatsingsvergoedingen: 10€ /dag
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Opel Astra+ tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen:20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):6
Vakantiedagen (andere extra):neen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: neen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: laag
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:?
Telewerk (buiten corona-periode): ondanks vergoeding hiervoor niet echt
Verantwoordelijkheid over personeel:neen

Ik heb net getekend bij een firma waar ik minder netto zal verdienen (afgezien van mogelijke bonussen als targets worden gehaald):

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Moderne Talen Wetenschappen (tweetalig FR+NL opgevoed +Engels, Duits, Spaans en Portugees in de (avond)lessen)+ bachelor electrónica Ict(niet afgewerkt) + bachelor elektromechanica (niet afgewerkt)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar Sales engineer nu beginnen als account manager
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaande
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Account manager
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ?
verantwoordelijkheden: 3 provincies

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 4350 + 20% SIP jaarbonus plan
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ?
Nettovergoedingen: 50€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: 7€/dag
Ecocheques: 250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): zie hieronder
Hospitalisatieverzekering: dekking werknemer betaald door werkgever dekking familieleden mogelijk via maandelijkse afhouding van het loon.
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
Extra-legaal pensioenplan
levensverzekering;
invaliditeitsverzekering;
Verzekering ambulante zorgen: dekking werknemer betaald door werkgever dekking familieleden mogelijk via maandelijkse afhouding van het loon.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 57 km
Afstand woon/werk in tijd:40-45 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen:/
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): keuze tussen Ford Kuga hybride of BMW X1 Diesel

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20 vrij te kiezen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 vrij te kiezen
Vakantiedagen (andere extra):/
Vrijheid om verlof te nemen: ? verantwoordelijke zei dit te bespreken in het team
Glijdende werkuren: 8/9 beginnen 17/18 stoppen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ?
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja erg veel
Telewerk (buiten corona-periode): max 4 dagen per week + vanuit het buitenland enkele weken per jaar
Verantwoordelijkheid over personeel:/
 
Terug
Bovenaan