Ik post mijn loon:...

  • Graag! Heb dit gedaan!

    Stemmen: 190 47,7%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

    Stemmen: 88 22,1%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

    Stemmen: 120 30,2%

  • Totaal aantal stemmers
    398
Making progress - eigenlijk wel fijn om historiek te zien in een overzichtelijke template of ik zou het volledig aan me voorbij laten gaan. Niet zo lang gelden hebben ze het MB ingevoerd dus eens het contract is afgerond ga ik de overstap maken naar het MB.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 28 30
Opleiding: Msc
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,5 5,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 310
Huidige functie: Workforce management "Data-Analist"
Anciënniteit: 3 0 2
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36 37
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3300 4100 4850 (excl cafetariaplanbudget)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen):
Nettovergoedingen: 115 170
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig, maar pro rata uitbetaald in cafetariaplan
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: 8 7,2 8
Ecocheques: 250 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, volledige bijdrage werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja 10euro eigen bijdrage Ja 0euro eigen bijdrage + Vriendin aangesloten
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO bonus van 2200 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: /
Afstand woon/werk in km's:
Afstand woon/werk in tijd: +/- 3,5u +/- 2,5u (H en T)
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Leasewagen + Tankkaart (TCO €1.000)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 7
Vakantiedagen (andere extra): 2 0 3
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: weinig veel (in functie van job/traject)
Telewerk (buiten corona-periode): Max twee dagen kantoor Minimum 3 dagen kantoor (mits overleg wel te verlagen naar 1 of 2)
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
 
Making progress - eigenlijk wel fijn om historiek te zien in een overzichtelijke template of ik zou het volledig aan me voorbij laten gaan. Niet zo lang gelden hebben ze het MB ingevoerd dus eens het contract is afgerond ga ik de overstap maken naar het MB.
Wel meer dagen op kantoor, minder vakantiedagen en geen bonus, maar ik veronderstel dat het totaalplaatje dan toch de moeite was om te veranderen.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: xxx -phd
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
wettelijk samenwonend:
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): een semi-publieke instelling
Huidige functie: departementshoofd
Anciënniteit: 13 (2 in huidige job)
Officiële aantal uren tewerkstelling:38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):
verantwoordelijkheden: 55

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 9600 (inclusief premies er maand)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 5400
Nettovergoedingen:
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop:
Maaltijdcheques: 8 euro pd
Ecocheques:
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: nee
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd: 1u
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: fietsvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 35
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering):
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen:
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: stress ja, nietoproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig ja
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen:
Telewerk (buiten corona-periode): ja, tot 4dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 65 VTE

Ik denk er eventueel aan om zelfstandige te worden. Doe de job graag, veel uitdaging en afwisseling maar als ik mijn uren zou kunnen factureren zou het correcter zijn + weinig vertrouwen in ambtenarenpensioen

Dat is zo'n mandaat als contracttype zeker, of gewoon statutair?
 
Wel meer dagen op kantoor, minder vakantiedagen en geen bonus, maar ik veronderstel dat het totaalplaatje dan toch de moeite was om te veranderen.
Absoluut. Ik ben de eerste jaren sowieso wat zoekende geweest naar wat ik eigenlijk wilde/goed kon. En nu zit ik op een positie (inhoudelijk) waar ik me echt enorm goed voel en ik denk dat mijn sterktes goed naar boven komen en mijn zwaktes goed verdoezeld worden. Helemaal prima dus.
 
Absoluut. Ik ben de eerste jaren sowieso wat zoekende geweest naar wat ik eigenlijk wilde/goed kon. En nu zit ik op een positie (inhoudelijk) waar ik me echt enorm goed voel en ik denk dat mijn sterktes goed naar boven komen en mijn zwaktes goed verdoezeld worden. Helemaal prima dus.

Is die grote woon-werkafstand niet een serieuze domper? Minstens 3 keer per week 2,5 uur onderweg lijkt me toch wel een zure.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Secundair onderwijs (TS0)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Sinds 2009
Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: controleur
Anciënniteit: 13j relevante ervaring (1,5 in huidige job)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38? volgens statuut
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 (18 adv dagen in ruil)


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3554,53 -> 3979,51
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2750€ -> +-2940€
Nettovergoedingen: 326€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: laptop, gsm (jas, helm, werkschoenen,..)
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: ene jaar wel, andere jaar niet blijkbaar
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: mogelijk, niet genomen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: kantoor 13km of 29km + werk op terrein over het hele grondgebied
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: km vergoeding van 0,41xx€ (gemiddeld gezien laatste 4 maand: 337€ per maand)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 29
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: alles (dag, nacht, weekend, avond, ochtend, feestdag)
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar. Stress is relatief. Soms stressvolle situaties
Hoe vaak overuren te presteren: overuren op eigen initiatief. Wel soms onregelmatige uren (mogelijkheid om terug te nemen of laten uitbetalen) - maar ook deze zijn vrij te plannen met collega's
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): zelf te kiezen. Ik kom enkel op kantoor voor vergaderingen, te printen of verklaringen af te nemen
Verantwoordelijkheid over personeel: /


Als ik zie van waar ik kom mag ik nu absoluut niet klagen. 100% vrijheid wat en wanneer ik dat doe, helemaal baas over mijn eigen agenda.
Beetje jammer dat alles met de eigen wagen is (al is er ook een dienstwagen, maar dat is enorm onpraktisch en tijdverlies)
Sommige inspectiediensten geven tot 200€ meer nettovergoedingen, maar voorlopig geen zin in terug dat opleidingstraject te doorlopen
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Secundair onderwijs (TS0)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Sinds 2009
Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: controleur
Anciënniteit: 13j relevante ervaring (1,5 in huidige job)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38? volgens statuut
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 (18 adv dagen in ruil)


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3554,53 -> 3979,51
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2750€ -> +-2940€
Nettovergoedingen: 326€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: laptop, gsm (jas, helm, werkschoenen,..)
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: ene jaar wel, andere jaar niet blijkbaar
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: mogelijk, niet genomen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: kantoor 13km of 29km + werk op terrein over het hele grondgebied
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: km vergoeding van 0,41xx€ (gemiddeld gezien laatste 4 maand: 337€ per maand)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 29
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: alles (dag, nacht, weekend, avond, ochtend, feestdag)
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar. Stress is relatief. Soms stressvolle situaties
Hoe vaak overuren te presteren: overuren op eigen initiatief. Wel soms onregelmatige uren (mogelijkheid om terug te nemen of laten uitbetalen) - maar ook deze zijn vrij te plannen met collega's
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): zelf te kiezen. Ik kom enkel op kantoor voor vergaderingen, te printen of verklaringen af te nemen
Verantwoordelijkheid over personeel: /


Als ik zie van waar ik kom mag ik nu absoluut niet klagen. 100% vrijheid wat en wanneer ik dat doe, helemaal baas over mijn eigen agenda.
Beetje jammer dat alles met de eigen wagen is (al is er ook een dienstwagen, maar dat is enorm onpraktisch en tijdverlies)
Sommige inspectiediensten geven tot 200€ meer nettovergoedingen, maar voorlopig geen zin in terug dat opleidingstraject te doorlopen

1) nog nooit ecocheques gehad bij de federale overheid. Nog nooit van gehoord dat dit kan.
2) geen maaltijdcheques ? Is dat omdat dit niet is doorgevoerd aangezien de maaltijdcheque lager is dan de maaltijdvergoeding indien je meer dan 6h weg bent van uw standplaats/woonplaats en dit buiten een zone van 25km van uw standplaats OF uw woonplaats ligt. En dat de vakbond dat afgeblokt heeft ? Dat is namelijk bij ons gebeurd, en het is zo te zien niet mogelijk om dan 1 maaltijdcheque te laten vallen ten voordelen van die netto vergoeding.
3) raar dat je 29 verlofdagen hebt, maar is waarschijnlijk gekoppeld aan de feestdagen die je moet werken en die je dan ook als een verlofdag terug krijgt ? Wat waarschijnlijk ook de oorzaak is voor die andere 18 extra dagen?
4) geen ploegenpremie ? Of heb je die geïntegreerd in uw brutoloon ?
5) Dat is voor mij voorlopig ook 1 van de grote voordelen bij de overheid. De vrijheid om uw eigen agenda te regelen. Al is die natuurlijk ook niet absoluut.

In principe moet dat dan B3 zijn ? Dus nog 2 verhogingen mogelijk. Al is er bij ons voor de controlefuncties er wel geen nettovergoeding voorzien. Zie dat in principe bij ons ook niet ingevoerd worden.

Maar ja hadden we een dienstwagen die we makkelijk konden gebruiken. Vb vorige dag decentraal ophalen in de geburen waarmee je dan kon gaan naar de locatie dan zou dat beter zijn. Al is die nettovergoeding nu ook niet zo slecht, rekening houdende dat je daarmee zelf kan bepalen welke auto je kiest, en dit de kost van een eigen wagen mitigeert of een upgrade mogelijk maakt in vergelijking met de keuze die je anders zou gemaakt hebben. Ook al doe je dan meer eigen kilometers.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Secundair onderwijs (TS0)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Sinds 2009
Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): federale overheid
Huidige functie: controleur
Anciënniteit: 13j relevante ervaring (1,5 in huidige job)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38? volgens statuut
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 (18 adv dagen in ruil)


3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3554,53 -> 3979,51
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2750€ -> +-2940€
Nettovergoedingen: 326€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk
BedrijfsGSM/laptop: laptop, gsm (jas, helm, werkschoenen,..)
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: ene jaar wel, andere jaar niet blijkbaar
Groepsverzekering (deel werkgever%):
Hospitalisatieverzekering: mogelijk, niet genomen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: kantoor 13km of 29km + werk op terrein over het hele grondgebied
Afstand woon/werk in tijd:
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: km vergoeding van 0,41xx€ (gemiddeld gezien laatste 4 maand: 337€ per maand)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 29
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: volledig
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: alles (dag, nacht, weekend, avond, ochtend, feestdag)
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar. Stress is relatief. Soms stressvolle situaties
Hoe vaak overuren te presteren: overuren op eigen initiatief. Wel soms onregelmatige uren (mogelijkheid om terug te nemen of laten uitbetalen) - maar ook deze zijn vrij te plannen met collega's
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): zelf te kiezen. Ik kom enkel op kantoor voor vergaderingen, te printen of verklaringen af te nemen
Verantwoordelijkheid over personeel: /


Als ik zie van waar ik kom mag ik nu absoluut niet klagen. 100% vrijheid wat en wanneer ik dat doe, helemaal baas over mijn eigen agenda.
Beetje jammer dat alles met de eigen wagen is (al is er ook een dienstwagen, maar dat is enorm onpraktisch en tijdverlies)
Sommige inspectiediensten geven tot 200€ meer nettovergoedingen, maar voorlopig geen zin in terug dat opleidingstraject te doorlopen
Mooi pakket, ik vind persoonlijk dat een vergoeding van 0,41 EUR/km toch nog OK is precies? Toen ik een 9 jaar geleden een kilometervergoeding had weet ik dat ik de kost van mijn wagen er ruimschoots uithaalde, hangt er natuurlijk vanaf wat voor wagen je hebt maar voor mij was dat een Citroën Xsara Picasso van 7.000 EUR, dan was de auto nemen voor de job eigenlijk zelfs winstgevend...
 
1) nog nooit ecocheques gehad bij de federale overheid. Nog nooit van gehoord dat dit kan.
2) geen maaltijdcheques ? Is dat omdat dit niet is doorgevoerd aangezien de maaltijdcheque lager is dan de maaltijdvergoeding indien je meer dan 6h weg bent van uw standplaats/woonplaats en dit buiten een zone van 25km van uw standplaats OF uw woonplaats ligt. En dat de vakbond dat afgeblokt heeft ? Dat is namelijk bij ons gebeurd, en het is zo te zien niet mogelijk om dan 1 maaltijdcheque te laten vallen ten voordelen van die netto vergoeding.
3) raar dat je 29 verlofdagen hebt, maar is waarschijnlijk gekoppeld aan de feestdagen die je moet werken en die je dan ook als een verlofdag terug krijgt ? Wat waarschijnlijk ook de oorzaak is voor die andere 18 extra dagen?
4) geen ploegenpremie ? Of heb je die geïntegreerd in uw brutoloon ?
5) Dat is voor mij voorlopig ook 1 van de grote voordelen bij de overheid. De vrijheid om uw eigen agenda te regelen. Al is die natuurlijk ook niet absoluut.

In principe moet dat dan B3 zijn ? Dus nog 2 verhogingen mogelijk. Al is er bij ons voor de controlefuncties er wel geen nettovergoeding voorzien. Zie dat in principe bij ons ook niet ingevoerd worden.

Maar ja hadden we een dienstwagen die we makkelijk konden gebruiken. Vb vorige dag decentraal ophalen in de geburen waarmee je dan kon gaan naar de locatie dan zou dat beter zijn. Al is die nettovergoeding nu ook niet zo slecht, rekening houdende dat je daarmee zelf kan bepalen welke auto je kiest, en dit de kost van een eigen wagen mitigeert of een upgrade mogelijk maakt in vergelijking met de keuze die je anders zou gemaakt hebben. Ook al doe je dan meer eigen kilometers.

Hij zit onder een rijksdienst, niet een klassieke FOD.
Dus dat volgt niet het klassieke loonbeleid van de overheid.

Maar die 29 ipv 26, dat is omdat hij verondersteld wordt om te werken tussen kerst en nieuw. Dat is simpelweg die 3 dagen die hij vrij kan kiezen.
En ik denk dat hij de maaltijdsnettovergoeding krijgt ipv maaltijdcheques. Die mag je niet combineren.
En het is geen ploegwerk dat hij doet naar mijn weten. Gewoon onregelmatige uren. (Vandaar zijn hogere ADV dagen.)

De ecocheques is ook wel de eerste keer dat ik zoéén hoor. Dat is apart :p.
 
Laatst bewerkt:
1) nog nooit ecocheques gehad bij de federale overheid. Nog nooit van gehoord dat dit kan.
2) geen maaltijdcheques ? Is dat omdat dit niet is doorgevoerd aangezien de maaltijdcheque lager is dan de maaltijdvergoeding indien je meer dan 6h weg bent van uw standplaats/woonplaats en dit buiten een zone van 25km van uw standplaats OF uw woonplaats ligt. En dat de vakbond dat afgeblokt heeft ? Dat is namelijk bij ons gebeurd, en het is zo te zien niet mogelijk om dan 1 maaltijdcheque te laten vallen ten voordelen van die netto vergoeding.
3) raar dat je 29 verlofdagen hebt, maar is waarschijnlijk gekoppeld aan de feestdagen die je moet werken en die je dan ook als een verlofdag terug krijgt ? Wat waarschijnlijk ook de oorzaak is voor die andere 18 extra dagen?
4) geen ploegenpremie ? Of heb je die geïntegreerd in uw brutoloon ?
5) Dat is voor mij voorlopig ook 1 van de grote voordelen bij de overheid. De vrijheid om uw eigen agenda te regelen. Al is die natuurlijk ook niet absoluut.

In principe moet dat dan B3 zijn ? Dus nog 2 verhogingen mogelijk. Al is er bij ons voor de controlefuncties er wel geen nettovergoeding voorzien. Zie dat in principe bij ons ook niet ingevoerd worden.

Maar ja hadden we een dienstwagen die we makkelijk konden gebruiken. Vb vorige dag decentraal ophalen in de geburen waarmee je dan kon gaan naar de locatie dan zou dat beter zijn. Al is die nettovergoeding nu ook niet zo slecht, rekening houdende dat je daarmee zelf kan bepalen welke auto je kiest, en dit de kost van een eigen wagen mitigeert of een upgrade mogelijk maakt in vergelijking met de keuze die je anders zou gemaakt hebben. Ook al doe je dan meer eigen kilometers.
1. Ecocheques heb ik ook nooit gekregen. Maar blijkbaar het jaar voor dat ik begon hebben ze er wel gegeven, vorig jaar dan weer niet.
2. Nope geen maaltijdcheques. Wij zijn reizend personeel dus krijgen een forfaitaire vergoeding die hoger is dan de maaltijdcheques en het is het één of het ander.
3. Wij werken tussen kerst en nieuwjaar dus vandaar dat wij er blijkbar 29 krijgen ipv 26. Feestdagen werken = 200% onregelmatige "overuren"
18 extra dagen is omdat ik gekozen heb voor een 40uren week.
Wij hebben de mogelijkheid om te kiezen voor 7u36 - 7u48 of 8u per dag te werken. Afhankelijk van hoeveel uur je kiest -> aantal ADV dagen
4. Nope geen ploegen premie. Zou wel de onregelmatige uren kunnen laten uitbetalen ipv terug te nemen, maar verlof > geld
5. Wij krijgen een aantal dossiers die via datamining zijn samengesteld, maar die begin ik ook wnnr ik wil. De rest is vrij random en vrij te kiezen.

Ik ben B2. Nettoloon in de template is incl nettovergoeding. Nettoloon op zich is iets van een 2600€ nu.

De dienstwagen staat aan ons kantoor, als ik die moet halen van thuis ben ik 25-30 minuten kwijt en 's avonds terugbrengen hetzelfde.
Inderdaad zelf kunnen kiezen welke wagen en aangezien ik er op weekbasis toch wel enkele uren inzit gekozen voor iets kwalitatief :)

Mooi pakket, ik vind persoonlijk dat een vergoeding van 0,41 EUR/km toch nog OK is precies? Toen ik een 9 jaar geleden een kilometervergoeding had weet ik dat ik de kost van mijn wagen er ruimschoots uithaalde, hangt er natuurlijk vanaf wat voor wagen je hebt maar voor mij was dat een Citroën Xsara Picasso van 7.000 EUR, dan was de auto nemen voor de job eigenlijk zelfs winstgevend...
Zolang de benzine/diesel prijzen hoog blijven blijft de vergoeding ook hoog.
Ik ben nog steeds aan het pushen bij mijn vrouw voor een elektrische aan te schaffen. Gratis/goedkoop laden en toch de vergoeding binnenhalen

Mag ik vragen, controleur van wat dan specifiek?
Sociale wetgeving (zwartwerk, deelijdse arbeid, illegale tewerkstelling, stempelkaarten, werfcontroles,.. you name it)

Hij zit onder een rijksdienst, niet een klassieke FOD.
Dus dat volgt niet het klassieke loonbeleid van de overheid.
Ik dacht dat dat hetzelfde was.
Uiteindelijk heb je bv ook FOD Waso, wel een klassieke FOD en die hebben ook andere premies en (betere) voorwaarden dan ons
 
Zolang de benzine/diesel prijzen hoog blijven blijft de vergoeding ook hoog.
Ik ben nog steeds aan het pushen bij mijn vrouw voor een elektrische aan te schaffen. Gratis/goedkoop laden en toch de vergoeding binnenhalen
Rij je 100 kilometer dan krijg je 41 EUR, kost aan benzine/diesel ca. 12 EUR (6 liter verbruik aan 2 EUR/liter)? Da's al wat doorgerekend dus in de praktijk zal afhangend van de wagen kost allicht iets lager zijn.

Pak dat je dan 30 EUR overhoudt per 100 kilometer voor slijtage tijdens die rit, is toch gewoon netjes verdiend? Verzekering, wegentaks en technische keuring moet je sowieso doen ongeacht of je de wagen gebruikt voor een dienstrit...
 
1. Ecocheques heb ik ook nooit gekregen. Maar blijkbaar het jaar voor dat ik begon hebben ze er wel gegeven, vorig jaar dan weer niet.
2. Nope geen maaltijdcheques. Wij zijn reizend personeel dus krijgen een forfaitaire vergoeding die hoger is dan de maaltijdcheques en het is het één of het ander.
3. Wij werken tussen kerst en nieuwjaar dus vandaar dat wij er blijkbar 29 krijgen ipv 26. Feestdagen werken = 200% onregelmatige "overuren"
18 extra dagen is omdat ik gekozen heb voor een 40uren week.
Wij hebben de mogelijkheid om te kiezen voor 7u36 - 7u48 of 8u per dag te werken. Afhankelijk van hoeveel uur je kiest -> aantal ADV dagen
4. Nope geen ploegen premie. Zou wel de onregelmatige uren kunnen laten uitbetalen ipv terug te nemen, maar verlof > geld
5. Wij krijgen een aantal dossiers die via datamining zijn samengesteld, maar die begin ik ook wnnr ik wil. De rest is vrij random en vrij te kiezen.

1) Nog nooit gehoord dat men ze in een FOD of parastatale geeft. Dus echt wel curieus als men dat volgend jaar wel geeft hoe dat dan is. 250€ is 250€ of dat nu in ecocheque vorm is of niet.
2) Ja, bij ons is er ook reizend personeel. Er is een forfaitaire dagvergoeding, maar Forfaitaire maandvergoeding is er niet doorgekomen. Nu bon, vroeger had ik max 3 dagen in de week dat ik >6u van huis was en niet noodzakelijk op kantoor, maar met gereduceerde verantwoordelijkheid sinds kanker, nu is dat 1 tot 2 keer in de week. Waardoor maaltijdcheque sowieso beter is. Is echter wel een bittere pil geweest voor degene die wel 3 - 5 dagen in de week op de baan waren, want die hun forfaitaire dagvergoeding is afgeschaft en vervangen door maaltijdcheques. Die zijn niet happy en er zijn er al om die reden vertrokken naar de private sector (want salariswagen, nettovergoeding, niet geblokkeerd in progressie,...) dus ja het is wat het is.
4) Heb je dan boven die 18 nog andere dagen voor overuren of dergelijke die je hebt kunnen laten terugnemen ?

Ik ben B2. Nettoloon in de template is incl nettovergoeding. Nettoloon op zich is iets van een 2600€ nu.
Ah, dacht dat je op een andere fod al wel was binnengekomen en daar geëindigd was als B2 en dus ondertussen na 1.5 jaar uw B3 had gehaald. Nu bon, je hebt nog wel tijd om te evolueren naar B5 wat uw maximum is. Al is het wel vanaf nu 6 jaar wachten tot uw B3. Wat toch ook niet morgen is.

De dienstwagen staat aan ons kantoor, als ik die moet halen van thuis ben ik 25-30 minuten kwijt en 's avonds terugbrengen hetzelfde.
Inderdaad zelf kunnen kiezen welke wagen en aangezien ik er op weekbasis toch wel enkele uren inzit gekozen voor iets kwalitatief :)

Brussel. Ik ga niet naar Brussel bollen om die daar op te halen, of op een telewerkdag speciaal naar brussel gaan om die daar op te pikken na mijn werkuren om dan in de file terug te bollen. Nope... ik pak mijn motor wel, dan rij ik tenminste tussen de file door. Ipv dat ik moet aanschuiven.

Zolang de benzine/diesel prijzen hoog blijven blijft de vergoeding ook hoog.
Ik ben nog steeds aan het pushen bij mijn vrouw voor een elektrische aan te schaffen. Gratis/goedkoop laden en toch de vergoeding binnenhalen

PS: dit jaar ook nog premie van 3k -> 5k. Afhankelijk van nieuwe of tweedehandse.
Model 3 zou mogelijks wel interessant kunnen zijn of een tweedehandse ID3 (22k - 3 == 18k). Al hangt heel veel af van hoeveel km op een dag je normaal gezien rijdt of dit interessant is. Te bekijken op basis van de vroegere ritten of een beperktere wagen een optie is. Al blijft een elektrische wagen nog altijd redelijk duur. Zelfs op de tweedehandse markt. Na te checken of uw werkgever voor die dienstverplaatsingen met uw wagen geen extra verzekering afsluit en wat hier nu exact de voorwaarde van zijn. Sommigen doen dit.

Rij je 100 kilometer dan krijg je 41 EUR, kost aan benzine/diesel ca. 12 EUR (6 liter verbruik aan 2 EUR/liter)? Da's al wat doorgerekend dus in de praktijk zal afhangend van de wagen kost allicht iets lager zijn.

Pak dat je dan 30 EUR overhoudt per 100 kilometer voor slijtage tijdens die rit, is toch gewoon netjes verdiend? Verzekering, wegentaks en technische keuring moet je sowieso doen ongeacht of je de wagen gebruikt voor een dienstrit...

Hangt allemaal af of je een wagen hebt voor uw eigen. Als je niet van plan was om er 1 zelf te kopen, dan is dat toch een extra kost en niet noodzakelijk netjes verdiend. Maar het helpt wel in het betaalbaar houden van deze mogelijkheid.
salariswagen met tankkaart is toch wel een serieuze luxe voor dergelijke reizend personeel.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
1) Nog nooit gehoord dat men ze in een FOD of parastatale geeft. Dus echt wel curieus als men dat volgend jaar wel geeft hoe dat dan is. 250€ is 250€ of dat nu in ecocheque vorm is of niet.
2) Ja, bij ons is er ook reizend personeel. Er is een forfaitaire dagvergoeding, maar Forfaitaire maandvergoeding is er niet doorgekomen. Nu bon, vroeger had ik max 3 dagen in de week dat ik >6u van huis was en niet noodzakelijk op kantoor, maar met gereduceerde verantwoordelijkheid sinds kanker, nu is dat 1 tot 2 keer in de week. Waardoor maaltijdcheque sowieso beter is. Is echter wel een bittere pil geweest voor degene die wel 3 - 5 dagen in de week op de baan waren, want die hun forfaitaire dagvergoeding is afgeschaft en vervangen door maaltijdcheques. Die zijn niet happy en er zijn er al om die reden vertrokken naar de private sector (want salariswagen, nettovergoeding, niet geblokkeerd in progressie,...) dus ja het is wat het is.
4) Heb je dan boven die 18 nog andere dagen voor overuren of dergelijke die je hebt kunnen laten terugnemen ?

Ah, dacht dat je op een andere fod al wel was binnengekomen en daar geëindigd was als B2 en dus ondertussen na 1.5 jaar uw B3 had gehaald. Nu bon, je hebt nog wel tijd om te evolueren naar B5 wat uw maximum is. Al is het wel vanaf nu 6 jaar wachten tot uw B3. Wat toch ook niet morgen is.

Brussel. Ik ga niet naar Brussel bollen om die daar op te halen, of op een telewerkdag speciaal naar brussel gaan om die daar op te pikken na mijn werkuren om dan in de file terug te bollen. Nope... ik pak mijn motor wel, dan rij ik tenminste tussen de file door. Ipv dat ik moet aanschuiven.


PS: dit jaar ook nog premie van 3k -> 5k. Afhankelijk van nieuwe of tweedehandse.
Model 3 zou mogelijks wel interessant kunnen zijn of een tweedehandse ID3 (22k - 3 == 18k). Al hangt heel veel af van hoeveel km op een dag je normaal gezien rijdt of dit interessant is. Te bekijken op basis van de vroegere ritten of een beperktere wagen een optie is. Al blijft een elektrische wagen nog altijd redelijk duur. Zelfs op de tweedehandse markt. Na te checken of uw werkgever voor die dienstverplaatsingen met uw wagen geen extra verzekering afsluit en wat hier nu exact de voorwaarde van zijn. Sommigen doen dit.


Hangt allemaal af of je een wagen hebt voor uw eigen. Als je niet van plan was om er 1 zelf te kopen, dan is dat toch een extra kost en niet noodzakelijk netjes verdiend. Maar het helpt wel in het betaalbaar houden van deze mogelijkheid.
salariswagen met tankkaart is toch wel een serieuze luxe voor dergelijke reizend personeel.
Er is nu even sprake geweest van een werkelijke dagvergoeding ipv forfaitair, mja dat is uiteindelijk ook weer te omzeilen en dat gaat hun volgens mij meer kosten dan nu. Als ze de vergoeding volledig afnemen of verminderen om MC te geven, dan mogen ze inderdaad een andere zot gaan zoeken om het werkt te doen.
Ik heb meerdere collega's (ook andere diensten) aan wiens mouw wordt getrokken door de privé want kennis sociale wetgeving is precies gegeerd.

Ik ben binnengekomen op een andere FOD als C1, dan C2 dan "promotie" maar terug naar B1 en nu naar B2
B3 is inderdaad nog heel veraf, maar langs de andere kant ook echt geen reden tot klagen momenteel

Dienstwagen gaan ophalen in Brussel is helemaal te zot om los te lopen, effecientie is een vies woord bij de overheid precies.
99% van de dagen zit ik onder de 200km dus een elektrische is absoluut geen probleem. Maar alles wat ik zie zit wel (los) boven het max bedrag voor de premie :)
Ik heb een omnium van de werkgever voor mijn dienstverplaatsingen. Maar ik heb ook een omnium privé. En aangezien mijn privé omnium de "prioritaire" is zal het werk weliswaar tussenkomen (om het dan terug te vorderen van mijn verzekering - dus veel geloop en regel waar ik geen fan van ben)

Wagen voor het gezin hadden we sowieso nodig dus dit maakt het wel betaalbaarder.
Salaris wagen zou helemaal mooi zijn, maar langs de andere kant is het overheid.. als ze dat al zouden geven zijn er waarschijnlijk 27 regels aan verbonden
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: Prof. bachelor chemie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 jaar, 8 maanden
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 211
Huidige functie: Technisch verantwoordelijke
Anciënniteit: 1 jaar, 4 maand
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 ?
Verantwoordelijkheden:

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): € 5050
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3100
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Beide
Maaltijdcheques: Bedrijfsrestaurant
Ecocheques: sporadisch, dit jaar € 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja (100 %)
Hospitalisatieverzekering: Ja, voor alle familieleden
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Warranten of performance aandelen afhankelijk van prestaties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Gent
Afstand woon/werk in km's: 33
Afstand woon/werk in tijd: 30 min.
Eigen auto nodig voor het werk: Sporadisch
Verplaatsingsvergoedingen: Ja
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 18
Vakantiedagen (andere extra): 3 ?
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in functie van eigen agenda
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Soms wat uitdagingen met team, maar te relativeren, het is allemaal een spel
Hoe vaak overuren te presteren: moeten zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: wordt hard op ingezet
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: 8 - 10 mensen

Evolutie van brutoloon de laatste jaren, in 2020 en 2023 van functie veranderd:
2017: 2714.91
2018: 2996.56
2019: 3113.76
2020: 3545.01
2021: 3757.71
2022: 4147.22
2023: 4646.20

Los van de verloning ben ik blij met de organisatie waarin ik me bevind. Ik word erg geapprecieerd voor wat ik doe en krijg veel kansen om me te ontwikkelen en verantwoordelijkheden op te nemen. Natuurlijk is de ene dag leuker dan de andere, maar de balans is zeker positief.
 
Ligt dat aan mij, of komt het precies niet vaak voor dat mensen evenveel werken als in hun contract staat (verrekend met adv en dergelijke).
 
Er is nu even sprake geweest van een werkelijke dagvergoeding ipv forfaitair, mja dat is uiteindelijk ook weer te omzeilen en dat gaat hun volgens mij meer kosten dan nu. Als ze de vergoeding volledig afnemen of verminderen om MC te geven, dan mogen ze inderdaad een andere zot gaan zoeken om het werkt te doen.
Ik heb meerdere collega's (ook andere diensten) aan wiens mouw wordt getrokken door de privé want kennis sociale wetgeving is precies gegeerd.

Ik ben binnengekomen op een andere FOD als C1, dan C2 dan "promotie" maar terug naar B1 en nu naar B2
B3 is inderdaad nog heel veraf, maar langs de andere kant ook echt geen reden tot klagen momenteel

Dienstwagen gaan ophalen in Brussel is helemaal te zot om los te lopen, effecientie is een vies woord bij de overheid precies.
99% van de dagen zit ik onder de 200km dus een elektrische is absoluut geen probleem. Maar alles wat ik zie zit wel (los) boven het max bedrag voor de premie :)
Ik heb een omnium van de werkgever voor mijn dienstverplaatsingen. Maar ik heb ook een omnium privé. En aangezien mijn privé omnium de "prioritaire" is zal het werk weliswaar tussenkomen (om het dan terug te vorderen van mijn verzekering - dus veel geloop en regel waar ik geen fan van ben)

Wagen voor het gezin hadden we sowieso nodig dus dit maakt het wel betaalbaarder.
Salaris wagen zou helemaal mooi zijn, maar langs de andere kant is het overheid.. als ze dat al zouden geven zijn er waarschijnlijk 27 regels aan verbonden

Volgens de wetgeving is het de taak van de leidend ambtenaar om elk jaar een verificatie te doen van wat het meest voordelige is voor de staatskas in de bepaling of je een forfait geeft of de werkelijke dagvergoeding. Indien er uit die verificatie naar voren komt dat het grosso modo even duur is om forfait te geven, dan is forfait gerechtvaardigd. Zo niet dan moet men normaliter de werkelijke dagvergoeding geven.
Dat is ook wat bij ons de forfait heeft tegengehouden. Klote, maar ik kan daar begrip voor opbrengen. Rekening houdende dat je bezig bent met overheidsgeld.

Mja, kennis is altijd gewaardeerd. En dat is exact hetzelfde bij ons. Redelijk wat personen die bij ons 2 - 5 jaar blijven en dan uitvloeien naar de private sector of een andere FOD. Kan je niet tegenhouden, maar is wel klote aangezien je als leidinggevende dan weer kan beginnen om de volgende op te leren. En x jaar later de volgende... na een tijdje word je er moedeloos van. Je gunt hen dat natuurlijk, maar eens je wat ouder bent en dit al een paar keer hebt meegemaakt wordt je al wat cynischer.

Is zoals altijd afhankelijk waarmee je vergelijkt natuurlijk. Maar het is gegarandeerd een mooie verloning.

Ach, als men wil kan men dat hoor. Maar men wil dit gewoon niet. Al kan ik er nog begrip voor opbrengen, het is uiteindelijk beter dat je in geld betaald wordt dan in auto's of bonnen... En het is nu al gezever over dat een ambtenaar te veel kost en verdient. Zwijg stil als men dan nog eens te horen zou krijgen dat die overheid salariswagens uitdeelt aan sommige profielen. De schande !!!!
Nu bon, indien het voorzien zou geweest zijn door de overheid dan had ik een Zoe gekregen of zo... aangezien dat ook de dienstwagens zijn die ze tegenwoordig inkopen. Niet dat daar iets mis mee is, maar dan is die cash toch wel leuker aangezien je er dan zelf mee kan kiezen wat voor type wagen dat je koopt.

De premie is <40k nieuwwaarde, en daar komt toch wel al redelijk wat basis materiaal voor in aanmerking. Ofwel <40k verkoopprijs, geen particulier en minimaal 3j oud en maximaal 8j dacht ik en een maximum catalogusprijs van 60k . Door die laatste komt er toch al wel redelijk wat in aanmerking van leukere en performantere auto's. Al moet je niet denken aan een porsche, jaguar of zoiets ;p. En eigenlijk zou de premie pas binnen dit en 3 jaar mogen komen, dan was het aanbod interessanter aangezien de interessantere wagens nu langzaamaan uitkomen. Maar er zijn opties hoor. Zoals die ID3 of ... waarover ik sprak.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: MSc (Productontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Machinebouw voedingsindustrie (PC209)
Huidige functie: Mechanical design engineer
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50u
verantwoordelijkheden: digitale transformatie binnen de firma (opbouw en implementatie PDM + ERP, omzetten van alle tekeningen 2D naar 3D, opstellen werkinstructies voor assembleren van machines (die waren volledig fout voor mijn komst), kleine projectjes tussendoor voor kleine verbeteringen (wat in feite beloofd werd als fulltime na een ‘korte periode’ tekeningen omzetten :) )

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4800€ (slecht eenmalig 8% opslag gekregen 1 jaar geleden, bovenop indexaties)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3400€ (maar dit is incl. dertiende maand, die wordt hier heel vreemd maandelijks mee uitbetaald)
Nettovergoedingen: geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): wordt elke maand mee gestort met het loon = 430€ bruto
BedrijfsGSM/laptop: gsm
Maaltijdcheques: ja, 8€ dacht ik
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Noorderkempen
Afstand woon/werk in km's: 22km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: geen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): firmawagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 23
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: vrij te kiezen, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, heel vrij te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nihil, de ultieme comfortzone
Hoe vaak overuren te presteren: moet niet, maar doe ik wel omdat het soms nodig is
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: geen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week, maar doe ik in feite nooit wegens aanwezigheid op het werk beter werkt ivm implementatie ERP en kinderziektes.
Verantwoordelijkheid over personeel: niet en wil ik ook niet

Kleine KMO, 16 werknemers totaal (slechts 1 andere (incompetente) tekenaar, ik noem hem geen ingenieur want hij gaat niet methodisch te werk, en heeft ook geen diploma’s buiten middelbaar)

Ik werk er nu 6 jaar. In het begin was het de bedoeling om ze snel mee uit de penarie te helpen (3D tekeningen, PDM systeem, ERP oprichten) en dan te focussen op ontwikkeling…

Ondertussen is dit nog steeds niet afgerond, mede door onderschatting van de puinhoop die huidig hoofd ontwikkeling/productie heeft gecreëerd in 30j tijd. Zowel ik, management als externen verkijken ons op het titanenwerk. Werkelijk overal zitten fouten en inconsistenties. Een grote puinhoop.

Nu na 6j begint het iets of wat uitzicht te komen op verbetering. Want hoofd ontwikkeling nadert de pensioenleeftijd. De toekomst zal uitwijzen of we het gaan halen.

Ik ben nu op het punt dat het voor mezelf ook erop of eronder wordt. Ofwel wordt de boel snel opgekuist en kan ik mijn andere competenties terug aanspreken voor ontwikkeling van machines, ofwel blijft mijn persoonlijke evolutie stagneren en verbind ik mijn lot aan de firma tot einde van mijn carrière. Dat lijkt me niet zo’n goed idee :)

Wat is jullie advies? Ik zit nu toch al meer dan een jaar in tweestrijd. Ook al gesprekken gehad met de eigenaar en de COO maar de vraag naar meer loon krijgt niet direct gevolg.

Deze vraag heb ik aan hen voorgelegd na een brede uiteenzetting van de situatie: mijn motivatie om voor hen te werken (zelfontplooiingen nihil, loon weinig evolutie, werkvreugde laag door trage vooruitgang en stokken in de wielen steken van huid hoofd productie, etc) ik heb hen gezegd dat deze pijlers communicerende vaten zijn waardoor ik al dan niet vertrek. Krijg een mooie wagen in het vooruitzicht, maar daar koop ik uiteindelijk niets mee.

Huidig hoofd ontwikkeling/productie/2D tekenaar is ook een spilfiguur in de firma. Ze hebben die dus echt nodig omdat alle info in zijn hoofd zit en daar alleen. Fameuze fouten die ze dus in het verleden gemaakt hebben.

Ergens voel ik wel veel loyaliteit naar de eigenaar en de firma, we komen super overeen. Maar al de rest doet het teniet.

Moet ik nu gaan solliciteren en tegenoverstel op tafel gooien? Dat gaat 100% lukken want ze hebben ook al hun geld op mij ingezet, of zoek ik beter andere oorden op? Geen idee of ik al niet te lang ermee heb gewacht (comfort zone zonder stress) om mijn carrière te tanken :/

Dus naast de jobinhoud, begint nu ook het stagneren van mijn loon flink te irriteren, zorgt ook voor spanningen binnen het gezin, want mijn vrouw is er wel pakken meer op vooruit gegaan. Gevolg: haar carrière krijgt uiteraard voorrang.

Misschien herkent iemand zich hier in?
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 38
Opleiding: MSc (Productontwikkeling)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Machinebouw voedingsindustrie (PC209)
Huidige functie: Mechanical design engineer
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50u
verantwoordelijkheden: digitale transformatie binnen de firma (opbouw en implementatie PDM + ERP, omzetten van alle tekeningen 2D naar 3D, opstellen werkinstructies voor assembleren van machines (die waren volledig fout voor mijn komst), kleine projectjes tussendoor voor kleine verbeteringen (wat in feite beloofd werd als fulltime na een ‘korte periode’ tekeningen omzetten :) )

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4800€ (slecht eenmalig 8% opslag gekregen 1 jaar geleden, bovenop indexaties)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3400€ (maar dit is incl. dertiende maand, die wordt hier heel vreemd maandelijks mee uitbetaald)
Nettovergoedingen: geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): wordt elke maand mee gestort met het loon = 430€ bruto
BedrijfsGSM/laptop: gsm
Maaltijdcheques: ja, 8€ dacht ik
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): neen
Hospitalisatieverzekering: neen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): geen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpse Noorderkempen
Afstand woon/werk in km's: 22km
Afstand woon/werk in tijd: 30min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: geen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): firmawagen + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 23
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): geen idee
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: vrij te kiezen, enkel tussen kerst en nieuw ligt vast
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja, heel vrij te kiezen
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nihil, de ultieme comfortzone
Hoe vaak overuren te presteren: moet niet, maar doe ik wel omdat het soms nodig is
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: geen
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week, maar doe ik in feite nooit wegens aanwezigheid op het werk beter werkt ivm implementatie ERP en kinderziektes.
Verantwoordelijkheid over personeel: niet en wil ik ook niet

Kleine KMO, 16 werknemers totaal (slechts 1 andere (incompetente) tekenaar, ik noem hem geen ingenieur want hij gaat niet methodisch te werk, en heeft ook geen diploma’s buiten middelbaar)

Ik werk er nu 6 jaar. In het begin was het de bedoeling om ze snel mee uit de penarie te helpen (3D tekeningen, PDM systeem, ERP oprichten) en dan te focussen op ontwikkeling…

Ondertussen is dit nog steeds niet afgerond, mede door onderschatting van de puinhoop die huidig hoofd ontwikkeling/productie heeft gecreëerd in 30j tijd. Zowel ik, management als externen verkijken ons op het titanenwerk. Werkelijk overal zitten fouten en inconsistenties. Een grote puinhoop.

Nu na 6j begint het iets of wat uitzicht te komen op verbetering. Want hoofd ontwikkeling nadert de pensioenleeftijd. De toekomst zal uitwijzen of we het gaan halen.

Ik ben nu op het punt dat het voor mezelf ook erop of eronder wordt. Ofwel wordt de boel snel opgekuist en kan ik mijn andere competenties terug aanspreken voor ontwikkeling van machines, ofwel blijft mijn persoonlijke evolutie stagneren en verbind ik mijn lot aan de firma tot einde van mijn carrière. Dat lijkt me niet zo’n goed idee :)

Wat is jullie advies? Ik zit nu toch al meer dan een jaar in tweestrijd. Ook al gesprekken gehad met de eigenaar en de COO maar de vraag naar meer loon krijgt niet direct gevolg.

Deze vraag heb ik aan hen voorgelegd na een brede uiteenzetting van de situatie: mijn motivatie om voor hen te werken (zelfontplooiingen nihil, loon weinig evolutie, werkvreugde laag door trage vooruitgang en stokken in de wielen steken van huid hoofd productie, etc) ik heb hen gezegd dat deze pijlers communicerende vaten zijn waardoor ik al dan niet vertrek. Krijg een mooie wagen in het vooruitzicht, maar daar koop ik uiteindelijk niets mee.

Huidig hoofd ontwikkeling/productie/2D tekenaar is ook een spilfiguur in de firma. Ze hebben die dus echt nodig omdat alle info in zijn hoofd zit en daar alleen. Fameuze fouten die ze dus in het verleden gemaakt hebben.

Ergens voel ik wel veel loyaliteit naar de eigenaar en de firma, we komen super overeen. Maar al de rest doet het teniet.

Moet ik nu gaan solliciteren en tegenoverstel op tafel gooien? Dat gaat 100% lukken want ze hebben ook al hun geld op mij ingezet, of zoek ik beter andere oorden op? Geen idee of ik al niet te lang ermee heb gewacht (comfort zone zonder stress) om mijn carrière te tanken :/

Dus naast de jobinhoud, begint nu ook het stagneren van mijn loon flink te irriteren, zorgt ook voor spanningen binnen het gezin, want mijn vrouw is er wel pakken meer op vooruit gegaan. Gevolg: haar carrière krijgt uiteraard voorrang.

Misschien herkent iemand zich hier in?
Geen groeps of hospitalisatie verzekering vind ik persoonlijk de grootste red flag, los van de loonevolutie.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: Master
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): FOD Financiën
Huidige functie: Fiscaal controleur
Anciënniteit: +/- 10 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling:38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38
verantwoordelijkheden: nee

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4040
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2650
Nettovergoedingen: nee
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ongeveer de helft van een maandloon
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: ja, 6€
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): nee
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): nee

4. MOBILITEIT
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee
 
Terug
Bovenaan