Tkleinstrand
Active member
Iemand die weet hoe representatief die salarisgidsen zijn van Hays, Robert Half, etc...?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Redelijk accuraat (in mijn geval), als BI analyst, 8j werkervaring:Iemand die weet hoe representatief die salarisgidsen zijn van Hays, Robert Half, etc...?
En jij denkt dat iedereen de kennis en de capaciteiten heeft om zelf hun situatie te verbeteren?Tjah, iets wat je overal ziet. Mensen verwachten imo veel te veel dat een ander voor hun zal zorgen.
Waar zit ik hier tegen de vakbond te pleiten?En jij denkt dat iedereen de kennis en de capaciteiten heeft om zelf hun situatie te verbeteren?
Laat staan dat iedereen zomaar tegen zijn werkgever durft ingaan (angst voor ontslag, etc....).
Ga je tegen al die mensen die werken met dienstencheques ook zeggen dat ze er zelf moeten voor zorgen dat ze een hoger loon krijgen?
Zonder vakbond hadden ze wellicht nog minder....
Ik vermoed dat hij je boodschap niet helemaal begrepen heeft.Waar zit ik hier tegen de vakbond te pleiten?
Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).Redelijk accuraat (in mijn geval), als BI analyst, 8j werkervaring:
- Hays: tussen min/max van salary C level (> 6 years)
- Robert Half: mooi tussen 50th & 75th
Zijn ook maar gemiddeldes natuurlijk, allemaal afhankelijk door werklocatie, sector, moment dat je solliciteerde en jezelf (!).
Zelf heb ik bv. wel absoluut geen zicht op wat mijn collega's verdienen, terwijl dit bij een vorige werkgever toch iets transparanter was / werd ook meer over gepraat.
Dat is goed, hebben ze ook gezegd tegen welke index ze willen vergeleken worden? Typisch wordt er met 50-60 of 70% fractielen gewerkt. Je weet zo direct of ze marktconform (50%), beter (60%) of een stuk beter (nog hogere %s) willen zijn.Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).
Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.Dat is goed, hebben ze ook gezegd tegen welke index ze willen vergeleken worden? Typisch wordt er met 50-60 of 70% fractielen gewerkt. Je weet zo direct of ze marktconform (50%), beter (60%) of een stuk beter (nog hogere %s) willen zijn.
@zina90 correct me if I'm wrong maar dat geeft aan hoe goed die persoon zijn job doet en hoeveel die daarvoor krijgt.Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.
Want zoals ik het in m'n hoofd heb klopt dat ergens niet dat je dan een index 'koopt', maar ipv 100% geeft van wat het gemiddelde is als 'baseline', dat je 50% geeft en dat dit 'marktconform' is? 'k Zou denken dat 100% marktconform is & alles dat meer dan 100% is dan 'beter' zou zijn.
Wel, 't is te hopen althans. Bij ons heeft men gelijk besloten dat vanaf heden alle lonen bepaald/geëvalueerd gaan worden o.b.v. zo een of andere aangekochte index (Graydon geloof ik).
Geen idee hoe zwaar 'merit' uiteindelijk nog gaat kunnen mee tellen om omhoog te geraken in loon.
Ze zeggen van wel, but who knows. Er is zo altijd wel die stok van 'ge zit al boven het gemiddelde van onze Graydon idx'.
Wat ik ervan begrijp: er zijn twee percentages, mogelijks daardoor de verwarring.Ze hebben er iets van slides op voorzien die 'k eens zou kunnen gaan checken, maar ben nog ni goed mee wat die percentages eigenlijk betekenen in de realiteit.
Want zoals ik het in m'n hoofd heb klopt dat ergens niet dat je dan een index 'koopt', maar ipv 100% geeft van wat het gemiddelde is als 'baseline', dat je 50% geeft en dat dit 'marktconform' is? 'k Zou denken dat 100% marktconform is & alles dat meer dan 100% is dan 'beter' zou zijn.
Mooi pakket. Hoe ben je bij de overheid terehct gekomen? Werk je daar nu 2j, of had je voordien ook ervaring in de overheidssector?1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: xxx -phd
Ik denk er eventueel aan om zelfstandige te worden. Doe de job graag, veel uitdaging en afwisseling maar als ik mijn uren zou kunnen factureren zou het correcter zijn + weinig vertrouwen in ambtenarenpensioen
Ik las eerst maand salaris: 91000€1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: burgerlijk ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Infrabel
Huidige functie: Ingenieur seininrichting
Anciënniteit: 7 in huidige functie
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u volgens 36u contract
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: voorbereiden en uitvoeren van indienststellingen van seininrichtingsprojecten (ETCS/interlocking = systeem dat ervoor zorgt dat bv. treinen veilig kunnen rijden of een overweg op tijd sluit/opent)
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6030€ (in 2023: ~91000€ totaal)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3300€ (in 2023: ~48000€ totaal)
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): jaarpremie (~2400€)
BedrijfsGSM/laptop: gsm + laptop (niet voor privé)
Maaltijdcheques: 6,5€/dag
Ecocheques: 0
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): productiviteitspremie, gratis tickets eurostar, vrijkaart 1ste klas
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 80km
Afstand woon/werk in tijd: 60min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietslease
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): compensatie voor weekendwerk
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk, met sporadisch nacht/weekendwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: soms
Hoe vaak overuren te presteren: zeer sporadisch
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3d per week
Verantwoordelijkheid over personeel: neen
Brutoloon is ok, maar het ontbreken van degelijke extralegale voordelen zoals mobiliteitsbudget, netto vergoedingen etc. stoort mij wel. In mijn huidige functie zit ik over 10 jaar aan het plafond van 7450€ bruto per maand dus ben aan het kijken welke stappen te nemen om verder te kunnen groeien.

...
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6030€ (in 2023: ~91000€ totaal)
...
Brutoloon is ok, maar het ontbreken van degelijke extralegale voordelen zoals mobiliteitsbudget, netto vergoedingen etc. stoort mij wel. In mijn huidige functie zit ik over 10 jaar aan het plafond van 7450€ bruto per maand dus ben aan het kijken welke stappen te nemen om verder te kunnen groeien.
Helemaal in begin carriere 1.5 jaar gewerkt bij overheid, dan naar de privé gegaan en nu dus sinds 2 jaar terug bij overheid. Had in mijn vorige job wel veel contacten met overheid dus ik kende de sectoren ook intern de dienst wel al vrij goed. De overstap was dus niet zo'n grote stap.Mooi pakket. Hoe ben je bij de overheid terehct gekomen? Werk je daar nu 2j, of had je voordien ook ervaring in de overheidssector?
Vooral het feit dat de piramide statutaire ambtenaren negatief is omdat er meer contractuelen dan statutairen worden aangeworven. Uiteindelijk leidt dat tot een deficitaire financieringsbasis van toekomstige pensioenen. Geen zekerheid natuurlijk, is een gevoel en als zelfstandige zou ik meer nu hebben dat ik zelf kan investeren of opdoen naar keuze.Kan je dat soms nader toelichten, de perceptie is dat het makkelijker is om de zon te verplaatsen dan een verworven recht van een ambtenaar aan te passen - worst case lijkt me dan een vervanging door een groepsverzekering van 50% ofzo.
Edit: nog een vraagje- netto VS bruto lijkt hoog - mogelijk te delen hoe dat precies zit met premies - vermoedelijk de reden van deze verhouding?
) bij een (klein) boekhoudkantoor.