Werk Wat is uw dagtarief?

weet iemand misschien of het een mogelijkheid is om na het afstuderen als industrieel ingenieur direct als freelancer te werken. zo ja, is het financieel interessanter dan werken als ondernemer?
Doe eerst ervaring op en leer bij op kosten van uw werkgever. Ik heb als freelancer "minder tijd" om nieuwe dingen bij te leren, maar had wel 8j ervaring in dienst en veel geleerd wat dus hielp.
 
Denk ook sterk afhankelijk van de sector. Bijvoorbeeld IT; je start in een consultancy, zij verhuren je toch ook per dag aan de klant waar je zit? Waarom dan niet zelf factureren, hetzij aan consultancy of rechtstreeks aan de klant?
 
Denk ook sterk afhankelijk van de sector. Bijvoorbeeld IT; je start in een consultancy, zij verhuren je toch ook per dag aan de klant waar je zit? Waarom dan niet zelf factureren, hetzij aan consultancy of rechtstreeks aan de klant?
Omdat uw leerkost nog te hoog ligt. Je leert als schoolverlater net van uw werkgever, je krijgt zeker in consultancy op kost vd werkgever massas opleidingen. Daarnaast heb je financiële reserves nodig alvorens zelfstandig te worden, die bouw je meestal op als werknemer :).
 
Denk ook sterk afhankelijk van de sector. Bijvoorbeeld IT; je start in een consultancy, zij verhuren je toch ook per dag aan de klant waar je zit? Waarom dan niet zelf factureren, hetzij aan consultancy of rechtstreeks aan de klant?
Als junior consultant krijg je vaak nog een interne opleiding en begeleiding van een competence center.
Daarnaast wordt je als junior consultant meestal geplaatst in een team waar meerdere andere consultants van hetzelfde bedrijf zitten die je kunnen omkaderen. Een soort van package deal (zeker bij de grotere spelers)
 
Denk ook sterk afhankelijk van de sector. Bijvoorbeeld IT; je start in een consultancy, zij verhuren je toch ook per dag aan de klant waar je zit? Waarom dan niet zelf factureren, hetzij aan consultancy of rechtstreeks aan de klant?
Je verwart consultancy met louter detachering hier, vrees ik. Als je echt aan consultancy doet, zal je vaak ook niet als enige ingezet worden bij die klant, maak je gebruik van resources+kennis+technologie van de consultancy speler etc.
Als junior/schoolverlater rechtstreeks aan die klant factureren gaat hen weinig waarde brengen vermoed ik - dus zal ook moeilijk zijn om uitdagende projecten te krijgen op die manier. Daaarnaast, zoals iamhollywood aanhaalt: de kennis/opleiding die je bij je werkgever opdoet is onbetaalbaar.
 
Van de mensen die ik ken gaat het ook naar een 100-tal euro per dag aan marge. Maar hoe verder ze als freelancer zitten hoe meer ik ze zie overstappen naar rechtstreeks met klanten of die marge stukken minder wordt.

Dat is hier alvast ook de stelregel: rechtstreeks met de klant, en als er al eens een snoepertje via een andere partij tussenkomt, dan zien zij intern maar hoe ze hun eigen marge veilig stellen. Heb je uiteraard wel wat netwerk voor nodig.

Als dat netwerk goed genoeg werkt, kan je uiteraard je eigen consulting boite uit de grond stampen.
 
weet iemand misschien of het een mogelijkheid is om na het afstuderen als industrieel ingenieur direct als freelancer te werken. zo ja, is het financieel interessanter dan werken als ondernemer?
no offense, maar je kan niets als je van school komt.

niemand zoekt consultants voor taken in te vullen van starters. Dat noemen we stagiairs en die zijn gratis.


het punt van een consultant is dat je die (tijdelijk) in dienst neemt omdat die iets kunnen dat de gemiddelde junior/medior niet kan.
 
het punt van een consultant is dat je die (tijdelijk) in dienst neemt omdat die iets kunnen dat de gemiddelde junior/medior niet kan.

Mogelijk hanteer ik een andere definitie van "consultant", maar typisch huur je consultants in om iets te realiseren waar je zelf de tijd & resources niet voor hebt, vaak in combo dat het de moeite niet waard is om intern kennis op te bouwen om dat specifieke iets te realiseren.

Het wordt anders als je naar meer niche-consultancy gaat, maar zeker de grotere dozen onder consultancy die elk jaar een shitload aan newbies hiren, zijn zelden meer dan dat.

Wat niet wegneemt dat als starter zelfstandig beginnen idd niet zo heel veel zoden aan de dijk zal zetten; dan bouw je beter enkele jaren netwerk en ervaring op via die grotere spelers.
 
Mogelijk hanteer ik een andere definitie van "consultant", maar typisch huur je consultants in om iets te realiseren waar je zelf de tijd & resources niet voor hebt, vaak in combo dat het de moeite niet waard is om intern kennis op te bouwen om dat specifieke iets te realiseren.

Het wordt anders als je naar meer niche-consultancy gaat, maar zeker de grotere dozen onder consultancy die elk jaar een shitload aan newbies hiren, zijn zelden meer dan dat.

Wat niet wegneemt dat als starter zelfstandig beginnen idd niet zo heel veel zoden aan de dijk zal zetten; dan bouw je beter enkele jaren netwerk en ervaring op via die grotere spelers.
gohja het blijft hetzelfde hé,

waarom zou je iemand 500 Euro per dag betalen als je voor 2200-2500 Bruto + wat belastingsvrije voordelen een starter in loondienst kan aannemen die hetzelfde kan :p al dan niet met tijdelijk contractr of interim.

kost u als bedrijf maar de helft. Iemand te pakken krijgen is natuurlijk niet al te makkelijk tegenwoordig maar het personeelstekort lijkt mij in IT toch vooral rond mediors en seniors te zitten. Juniors en pas afgestudeerden genoeg lijkt mij?

Ik heb allesinds geen problemen om stagiars, vakantiejobbers etc te vinden voor van die laagdrempelige taakjes waar ik zelf geen tijd voor heb.
 
Laatst bewerkt:
het personeelstekort lijkt mij in IT toch vooral rond mediors en seniors te zitten. Juniors en pas afgestudeerden genoeg lijkt mij?

Geen IT hier :biglaugh: . In de grotere projecten die ik doe/deed zijn de starters die meekomen bij de grotere spelers, vaak gewoon de uitvoerende profielen die alles nog moeten leren. Eenvoudiger zo dan de mallemolen van zelf selecteren.

Eigen BV is hier is puur management vennootschap waar het gros van de inkomsten op zitten; JV1 is dit jaar begonnen, heeft 1 werknemer en is niche-consulting. JV2 is in oprichting en gaat ook eerder richting niche-consulting gaan, maar dat gaat in beide gevallen met ervaren Operationele & SC-profielen werken. Zuiver groot project management is te omslachtig omdat we dan ook van die juniors moeten gaan hiren.
 
Mogelijk hanteer ik een andere definitie van "consultant", maar typisch huur je consultants in om iets te realiseren waar je zelf de tijd & resources niet voor hebt, vaak in combo dat het de moeite niet waard is om intern kennis op te bouwen om dat specifieke iets te realiseren.
Al lijkt uw rederering de meest logische ik merk op dat veel bedrijven te hard focussen op de (winst)cijfertjes en men personeel bekijkt als een nummerke om dat geld binnen te rijven. Allé de sfeer op de werkvloer is meestal wel goed maar die echt hoge piefen zie je dan ook amper tot nooit. De aandeelhouders al helemaal niet he.

De redenatie is dikwijls: Een interne aanwerven? Waarom? Die mens moeten wij straks een ontslagvergoeding uitbetalen!
Ne Consultant? Ah! Volgende week hebben we hem of haar niet meer nodig? Weg ermee!
= Men bouwt een extra buffer in die men in slechte tijden snel kan ontslaan

Het nadeel is dan inderdaad: De kennis verdwijnt. En eerlijk? Dat is soms wel een groot probleem hier.
Als ik morgen weg ben? --> Dikke merde shit voor de klant. Want ik heb een megagroot automation project van scratch opgebouwd in soapUI.
Diegenen die dat gaat overnemen gaat veel sterretjes zien.

Het zal finaal wel lukken zo onvervangbaar ben ik niet - maar op een week leert ie dat allemaal niet. Dat is een project met 1000+ Testscenario's die gebruik maakt van erg complexe business rules. Die moet je ook allemaal weten. Oh even de functionele analyse lezen juist? Haha welke FA? Na 3 jaar is er nog altijd geen functionele analist dus officieel bestaan er alleen technische tekeningen van de TA, functionele documentatie is er amper tot niet. Gelukkig voor mijn opvolger heb ik dan maar zelf documentatie opgesteld :D
 
Voorstel ontvangen in mijn spambox. Senior Test Manager. Dagtarief 350€. Ik voel mij vereerd beledigd. :support:
Bedoelen ze niet een Junior shit tester of zo?
 
Al lijkt uw rederering de meest logische ik merk op dat veel bedrijven te hard focussen op de (winst)cijfertjes en men personeel bekijkt als een nummerke om dat geld binnen te rijven.

Als dat over zaken gaat die niet tot de differentiating core van dat bedrijf behoort, is dat toch meer dan logisch?
 
Al lijkt uw rederering de meest logische ik merk op dat veel bedrijven te hard focussen op de (winst)cijfertjes en men personeel bekijkt als een nummerke om dat geld binnen te rijven. Allé de sfeer op de werkvloer is meestal wel goed maar die echt hoge piefen zie je dan ook amper tot nooit. De aandeelhouders al helemaal niet he
Maar als ge maar een beperkt aantal keren iets nodig hebt is het kosten baten altijd beter een consultant te nemen.

Wij hebben bv nu enkele KNX projecten moeten uitvoeren. Die programmatie steek ik extern omdat die opleiding en leercurve/leertijd teveel geld kost.
Moest ik die consultant veel nodig hebben gaan we wel kijken voor een interne op te leiden en vervanging te zoeken voor zijn taken.
 
Maar als ge maar een beperkt aantal keren iets nodig hebt is het kosten baten altijd beter een consultant te nemen.

Wij hebben bv nu enkele KNX projecten moeten uitvoeren. Die programmatie steek ik extern omdat die opleiding en leercurve teveel geld kost.
Moest ik die consultant veel nodig hebben gaan we wel kijken voor een interne op te leiden en vervanging te zoeken voor zijn taken.
Ik zit hier als consultant al 3 jaar bij dezelfde klant. Dat is volgens mij niet echt de bedoeling. Maar dat is wel de praktijk.
90% van de opdrachten als consultant in de IT zijn toch gewoon lange termijn opdrachten?

Dat dit bij jou (of anderen in dit topic) niet zo is (en zo hoort dat ook): Leuk. Maar ik ben zelf consultant en als ik kijk wat ik doe of collega consultants .. gewoon jaren bij dezelfde klant.

Allé voor mij is dat best 'ok'. 3-4 jaar max per klant is goed te doen, maar het nut voor de klant zelf? Ik zie dat dus niet. Swoit .. de klant is baas over zijn geld.
 
Allé voor mij is dat best 'ok'. 3-4 jaar max per klant is goed te doen, maar het nut voor de klant zelf? Ik zie dat dus niet. Swoit .. de klant is baas over zijn geld.
Hangt natuurlijk ook al van de lange termijn doelstellingen van boven af. Misschien willen ze jouw tak binnen afzienbare tijd afschaffen.

Met hoeveel testers zijn jullie? Want als dit een niche is binnen het bedrijf kan dat ook makkelijk in consulting. Want als HR loonschalen, extra legale vergoedingen etc moet beginnen maken voor enkelingen...

Komt er een vervanger van jouw firma als jij er niet bent? Want ik heb ook zo even gewerkt... Als je gewoon altijd handen nodig hebt is dat ook makkelijker om dit extern te steken.
 
Hangt natuurlijk ook al van de lange termijn doelstellingen van boven af. Misschien willen ze jouw tak binnen afzienbare tijd afschaffen.

Met hoeveel testers zijn jullie? Want als dit een niche is binnen het bedrijf kan dat ook makkelijk in consulting. Want als HR loonschalen, extra legale vergoedingen etc moet beginnen maken voor enkelingen...

Komt er een vervanger van jouw firma als jij er niet bent? Want ik heb ook zo even gewerkt... Als je gewoon altijd handen nodig hebt is dat ook makkelijker om dit extern te steken.
Ik werk als enige tester voor 2 agile teams (in praktijk test ik voor 3 teams omdat de kennis ontbreekt in team 3 om dit daar zelf grondig te testen)
Ik ben ST tester en in heel de firma zijn er zo een 5-tal.

Er zijn ook nog SIT testers maar die mensen ken ik belange na niet allemaal. Die testen ook alleen de frontend terwijl ik zowel front als backend testen doe.

Komt er een vervanger van jouw firma als jij er niet bent? Want ik heb ook zo even gewerkt... Als je gewoon altijd handen nodig hebt is dat ook makkelijker om dit extern te steken.
Ik werk bij een klant he. Als ik weg ga moet de klant zelf voor een vervanger zorgen. Als ik 3 weken verlof neem, is er niemand om dat over te nemen. (dus neen) Dan blijft dat liggen of moeten de developers de testen doen (en 9/10 doen ze dit dan niet goed ;))
 
Laatst bewerkt:
Hier nog eens een profiel dat in schril contrast staat met de dagtarieven die hier passeren.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk in totaal: 3.5
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 3.5

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT
Huidige functie: Development Team Lead
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 3.5
Aantal uren tewerkstelling: 30-50 (afhankelijk van week tot week)
Verantwoordelijkheden: Ja, 6 direct reports en maandelijkse release van product.

3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): Moeilijk te zeggen aangezien ik met een vaste retainer werk, maar ongeveer €485,- per dag omgerekend.
Dagen per jaar gefactureerd: n.v.t.
Jaaromzet: $118.000 (dit jaar ongeveer €105.000).
Andere voordelen: Jaarlijkse werkvakantie van 7 dagen (vorige keer was bv. in Mexico) en levensverzekering van $100k.
Percentage genomen door tussenpersoon: n.v.t.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brugge, remote.
Afstand woon/werk in km's: n.v.t.
Afstand woon/werk in tijd: n.v.t.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, in samenspraak met klant.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja, met uitzondering van maandag (vergaderingen) werk ik quasi wanneer ik dit wil.
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nu en dan vanwege deadlines/té veel werk en té weinig handen.
Hoe vaak overuren te presteren: Nu en dan bij begin/einde kwartaal en afwezigheid directeur.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Enkel indien de meerwaarde ervan duidelijk is.
Telewerk (buiten corona-periode): Ja, 100% remote.
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja, 6 direct reports.

=============================================================================================

Moet er wel een aantal kanttekeningen bij maken:
  • Ik werk sinds dag 1 bij deze klant. Dus had geen noemenswaardige ervaring toen ik de arbeidsmarkt betrad.
  • Klant is Amerikaans en actief in de WordPress-sector (wij ontwikkelen verschillende van de top 20 populairste plugins). In mijn team werken we met PHP en Vue.js, niet bepaald de meest populaire stack.
  • Ik werk met een retainer (gelijkaardig aan vast loon) dus als ik eens bv. kort ziek ben, word ik in theorie wel doorbetaald.
  • 100% remote met glijdende uren dus
Voor de verantwoordelijkheid verdien ik dus wel weinig naar Belgische freelancenormen, maar rekening houdend met het feit dat ik pas 28 ben, ben ik wel relatief tevreden. Ik krijg ook gegarandeerd 5-6% (ongeveer €25 per dag) extra per jaar dus binnen 2 jaar moet ik €550,- hebben, 4 jaar €600,-, 6 jaar €650, enz. dus als de inflatie binnen de perken blijft, dan ben ik best wel tevreden daarmee.
 
Voor de verantwoordelijkheid verdien ik dus wel weinig naar Belgische freelancenormen, maar rekening houdend met het feit dat ik pas 28 ben, ben ik wel relatief tevreden. Ik krijg ook gegarandeerd 5-6% (ongeveer €25 per dag) extra per jaar dus binnen 2 jaar moet ik €550,- hebben, 4 jaar €600,-, 6 jaar €650, enz. dus als de inflatie binnen de perken blijft, dan ben ik best wel tevreden daarmee.

Als je content bent is dat het belangrijkste, maar je bent onderbetaald voor Belgische normen maar al helemaal voor Amerikaanse normen toch? Zeker als "Lead"
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan