Werk Wat is uw dagtarief?

Goede samenvatting.
Vooral het deel work-life balance mis ik toch wat.

Als je meer dan 60 u / week moet kloppen om in die Tier 3 bedrijven te zitten (en vooral blijven!), dan is je werkelijke uurloon misschien niet veel beter dan bv. iemand die in een tier 2 zit met beter work-life balance.
Dan hebben we het nog niet gehad over de continue boom en bust in tier 3.
Naast work-life vind ik niet veel posts over de afgelopen ontslagrondes.
+-30 van de +-110 consultants moesten hier afvloeien eind juni.

Ik doe gewoon mijn 40u per week zowel in theorie als in praktijk en toch was ik niet bij die 30. Dat insprireert mij dan ook niet om plots wel 50 of 60 u te doen. :support: Trouwens kwaliteit is beter dan kwantiteit niet?

Maar goed, ik werk dan ook niet voor google of zo. :tongue:
 
Denk je dat je bij een Google of Uber moet afkomen met een 40h week? Ongeacht wat ze roepen over work-life balance is de competitie daar moordend. Zorg maar dat je aanwezig bent op ieder bedrijfs uitje, meeting, after work, knowledge share session, etc.
Van waar heb je die info? In mijn ruime vriendenkring zitten er mensen die bij die bij Google en consoorten werken en die zeggen toch het tegenovergestelde van wat jij hier zegt. Terwijl ze wel gigantisch veel verdienen.
Enige ding dat ze wel moeten doen is verhuizen voor hun werk. In België ga je dat niet verdienen.
 
Fair. Het us mogelijk dat Google bv. niet (meer) zo'n heftige werkethiek heeft. Bij start ups kan het denk ik wel anders zijn.
Wat dan wel nog is, is de heftige boom en bust cycli in de VS en andere meer kapitalistische markten.

Ik vraag me wel af of er andere manieren zijn om een hoger tarief te verkrijgen bij grotere ondernemingen dan via recruiters.
 
Van waar heb je die info? In mijn ruime vriendenkring zitten er mensen die bij die bij Google en consoorten werken en die zeggen toch het tegenovergestelde van wat jij hier zegt. Terwijl ze wel gigantisch veel verdienen.
Enige ding dat ze wel moeten doen is verhuizen voor hun werk. In België ga je dat niet verdienen.


Ik denk dat mensen dat vaak overdrijven. Ik werk ook voor een tech multinational. Geen google of Uber, maar het ligt daar in silicon valley tussen Apple en consoorten.

Ja, de competitie is moordend als je het als buitenstaander bekijkt. Als kassierster of kuisvrouw lig je binnen de 2d buiten. Maar eens je op niveau presteert moet je toch al bijna terplekke de CEO in zijn poepegaatje pakken en zijn vrouw erbij om buiten te vliegen.

Het is niet dat er overschot is aan goeie kandidaten zijn om R&D te doen of complexe zaken te QAen etc. Iemand buitensmijten die 80 of 90% van de tijd zijn werk goed doet, dat heb ik nog nooit zien gebeuren.

Bij alle recente herstructureringen (bij ons maar ook Apple en Facebook en zo) is het toch altijd overschot die gedumpt wordt. HR omdat er hirng freeze is en dus nutteloos geworden, zinloze marketing departementen, ESG, consultants die al jaren questionable werk doen, middle mgmt lagen die proactief opgezet waren maar nutteloos zijn door de hire freezes etc. Het is niet dat ze lineair in de technische functies zitten te knippen...

En elk bedrijfsuitje er zijn etc? Dat is next level bullshit. Die bedrijven betalen zo goed, 90% van de mensen wil gewoon op zijn stoel blijven, 9-5 doen en happy go home. 0,0 verticale ambitie, waarom zou je dan al die zever erbij doen?

Die sjarels bij ons die 1M per jaar verdienen in silicon valley zijn toch ook nooit in het weekend beschikbaar en die zijn er ook 2-3w niet in de zomer....
 
Ik vraag me wel af of er andere manieren zijn om een hoger tarief te verkrijgen bij grotere ondernemingen dan via recruiters.
Je moet ervoor zorgen dat het bedrijf jou wil, niet 'een consultant'. Jij bepaalt trouwens je tarief, niet de broker of de klant. Die moeten dan maar zorgen dat ze eruit komen (minder marge, budget verhogen,...).
 
Van waar heb je die info? In mijn ruime vriendenkring zitten er mensen die bij die bij Google en consoorten werken en die zeggen toch het tegenovergestelde van wat jij hier zegt. Terwijl ze wel gigantisch veel verdienen.
Enige ding dat ze wel moeten doen is verhuizen voor hun werk. In België ga je dat niet verdienen.
Ik denk dat mensen dat vaak overdrijven. Ik werk ook voor een tech multinational. Geen google of Uber, maar het ligt daar in silicon valley tussen Apple en consoorten.
Ook van vrienden bij Google / Tiktok / Facebook etc;
Ik zeg ook niet dat die mensen dat erg vinden, mogelijks zelfs heel leuk, maar dat er veel in sluipt dat niet louter zichtbaar is in die 200-300k/jaar total comp; (i.e. verhuizen en alles achterlaten valt daar zeker ook onder, dat betekent dat je dan ook de huur en COL in pak Dublin of Amsterdam mag betalen). En ja die uren / lage PTO leken mij toch ook een trend te zijn, maar goed zal ook verschil op zitten.

"Als je mikt op 150-200k in België ben je waarschijnlijk beter/sneller af als senior freelancer dan in een big tech of consultancy boite"
Ik zal het dan daar bij houden :)
 
En elk bedrijfsuitje er zijn etc? Dat is next level bullshit. Die bedrijven betalen zo goed, 90% van de mensen wil gewoon op zijn stoel blijven, 9-5 doen en happy go home. 0,0 verticale ambitie, waarom zou je dan al die zever erbij doen?
Omdat je daarvan kan genieten? o_O (niet iedereen maar uiteraard niet iedereen die naar zo'n dingen gaat doet het vanwege de moetes of vanwege de ambitie)
 
Iemand ervaring met BNP Paribas? Moet zelf een rate voorstellen als IT analist, maar geen idee wat daar de range van rates is.
 
Ben ondertussen 4j aan de slag als freelancer met een degelijke rate. Ik zit al 6 jaar op hetzelfde project ondertussen in een aangename sfeer, veel thuiswerk en fijne collega's. Het enige probleem is dat er 22% van mijn rate naar de tussenpartij(en) gaat. Iemand suggesties hoe ik dat best aanpak, want ze weten goed genoeg bij mijn tussenpartij dat ik ook wil blijven hier...
 
Vraagje, maar is dat niet ongelooflijk saai 6 jaar op hetzelfde project te zitten? Dat is even lang als heel je middelbaar te doorlopen.
Allesbehalve. Heb hier ondertussen verschillende technologiën en migraties meegemaakt. Telkens nieuwe zaken om te leren.
In combinatie met aangename sfeer ga ik met plezier werken.
 
Ben ondertussen 4j aan de slag als freelancer met een degelijke rate. Ik zit al 6 jaar op hetzelfde project ondertussen in een aangename sfeer, veel thuiswerk en fijne collega's. Het enige probleem is dat er 22% van mijn rate naar de tussenpartij(en) gaat. Iemand suggesties hoe ik dat best aanpak, want ze weten goed genoeg bij mijn tussenpartij dat ik ook wil blijven hier...
Zeg dat je door de inflatie en je toegevoegde waarde je tarief met 20% wil verhogen. Men gaat normaal reageren dat dat niet gaat, en dat dat veel te veel is. Als je dan wat op en neer onderhandelt tot 10 à 15% extra zullen ze zelf ook wel wat moeten inbinden waarschijnlijk.

Je moet wat hard zijn in die onderhandelingen, maar vergeet niet dat zij ook het liefste hebben dat je daar blijft: geen moeite voor hun en toch inkomsten.
 
Voor degene die met een tussenpartij werken, hoeveel wordt er afgeroomd door hen?

Ik zit op een fijn project, maar wel via een tussenpartij en die halen toch 110 euro per dag van het tarief dat dat met de eindklant bediscussieerd is.
Pas op, ik ben nog altijd blij met hetgeen ik binnenhaal maar tis toch ne zure :laugh: It could have been mine. Rechtstreeks met de klant werken is contractueel verboden (in hoeverre is dat nog wettelijk?)

Ben ik daar alleen in, of zijn het overal geldhonden? Heb dat nu al 3x meegemaakt dat ze 100 euro per dag incasseren (verschillende consultingboites) de afgelopen jaren.

Ok, ze moeten er ook iets aan verdienen, dat begrijpen we. Maar voor 2 meetings van een uur per jaar en wat administratief werk om het contract op het eind van het jaar ondertekend tussen alle partijen te krijgen en daar dan 25K voor vangen. Well played zeker?
 
Exacte bedrag is moeilijk los te krijgen maar zal ook zo iets zijn. Inderdaad, ze doen niet veel. Mijn contactpersoon antwoord wel vlot maar als ik een echt probleem heb, bv. met weekendwerk komt er al snel: "ah, daar kan ik niet veel aan" of "dat moet je bekijken met de manager". Tjah. Vervolgens wel veel onzin spuwen over "samenwerken" en "een goede band ontwikkelen".
Ik was origineel tevreden maar nu ik toch wat "moeilijker" dingen vraag, schiet de hulp toch wel te kort.
 
Voor degene die met een tussenpartij werken, hoeveel wordt er afgeroomd door hen?

Ik zit op een fijn project, maar wel via een tussenpartij en die halen toch 110 euro per dag van het tarief dat dat met de eindklant bediscussieerd is.
Pas op, ik ben nog altijd blij met hetgeen ik binnenhaal maar tis toch ne zure :laugh: It could have been mine. Rechtstreeks met de klant werken is contractueel verboden (in hoeverre is dat nog wettelijk?)

Ben ik daar alleen in, of zijn het overal geldhonden? Heb dat nu al 3x meegemaakt dat ze 100 euro per dag incasseren (verschillende consultingboites) de afgelopen jaren.

Ok, ze moeten er ook iets aan verdienen, dat begrijpen we. Maar voor 2 meetings van een uur per jaar en wat administratief werk om het contract op het eind van het jaar ondertekend tussen alle partijen te krijgen en daar dan 25K voor vangen. Well played zeker?
Is de consultingboite uw tussenpartij of is er een recruiting tussenpartij die u bij een consultingboite plaatst?

Van de mensen die ik ken gaat het ook naar een 100-tal euro per dag aan marge. Maar hoe verder ze als freelancer zitten hoe meer ik ze zie overstappen naar rechtstreeks met klanten of die marge stukken minder wordt.
 
Is de consultingboite uw tussenpartij of is er een recruiting tussenpartij die u bij een consultingboite plaatst?

Van de mensen die ik ken gaat het ook naar een 100-tal euro per dag aan marge. Maar hoe verder ze als freelancer zitten hoe meer ik ze zie overstappen naar rechtstreeks met klanten of die marge stukken minder wordt.

Consultingboite is tussenpersoon met de eindklant waar ik effectief werk.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Opleiding: Bachelor IT
Aantal jaar aan het werk in totaal: 5j
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 1.5j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: Automotive
Huidige functie: (Power) BI Developer
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 9 maanden
Aantal uren tewerkstelling: 40
Verantwoordelijkheden: Voornamelijk rapporten maken in PBI

3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): 690
Dagen per jaar gefactureerd: 200-230 (niks in contract gedefinieerd)
Jaaromzet:
Andere voordelen:
Percentage genomen door tussenpersoon: Geen idee

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: +-40 km
Afstand woon/werk in tijd: +- 45M

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: Vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: In theorie beginnen voor 10 uur en stoppen na 15uur
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Praktisch nooit
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Niet tijdens de uren
Telewerk (buiten corona-periode): 2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Niet
 
Voor degene die met een tussenpartij werken, hoeveel wordt er afgeroomd door hen?
Een marge van 10 - 15 % is niet ongebruikelijk. De cowboys in de sector pakken vermoedelijk nog méér.

Bij mij wouden ze het ook niet zeggen, maar de eindklant wist het me dan wel te vertellen :biglaugh:, en het lag inderdaad tussen de 10-15%. Dat was eerder geruststellend voor mij omdat ik dacht dat het erger ging zijn als ze iets te verbergen hadden.

Als je echt geen marge wilt, dien je een project te zoeken op het Pro Unity platform. Ik had daar zicht op een full remote positie aan 900 euro per dag, maar op het laatste moment werd hun budget geknipt. :sop:
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan