Werk Wat is uw dagtarief?

maar voor de administratie, billing, geregistreerd als supplier,... Heb je meestal wel iemand nodig, die dan evengoed een marge neemt.
Idd, zojuist aan mijn eerste werk als freelancer begonnen.

Ben toch blij dat ik de firma al zeer goed kende(werkte er al)

Heb mezelf laten aanmaken als onderaannemer, heb de betalingstermijnen laten aanpassen. Laat zelf mijn bestelbonnen opmaken. Enige wat ik niet zelf mag is toelating tot facturatie 😅.

Als ge de structuren en personen achter die generieke mailboxen niet kent is uw eerste factuur pas betaald in december... Dan idd liever met een tussenpartij soms
 
Bestaand netwerk. Mensen die ik tijdens m'n laatste job als werknemer of op conferenties ben tegengekomen en mij nadien gecontacteerd hebben.
Hier ook. En met elke opdracht breidt dat wat uit.

Ik ben hoopvol om zo verder te gaan en omgekeerd zal ik ook altijd eerst in mijn netwerk zoeken ipv 6 interviews af te nemen van profielen die maar half matchen en vaak gewoon tijdsverlies zijn.
 
1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: 2 Jaar industrieel ing (niet afgemaakt), daarna prof. bachelor IT
Aantal jaar aan het werk in totaal: 13
Aantal jaar aan het werk als freelancer: 6 maanden (mijn eerste jaar!)

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt: IT
Huidige functie: Freelance IT consultant (gespecialeerd in infrastructuur, backbone networks en security)
Anciënniteit (looptijd contract huidge klant): 6 maanden, ervoor 3 jaar vast als werknemer, ervoor 7 jaar als consultant bij NTT, ervoor 3 jaar als Field implementations bij Cisco
Aantal uren tewerkstelling: 40
Verantwoordelijkheden: cybersecurity, projecten opvolgen, globale architectuur van het netwerk uitdenken en toepassen

3. LOONVOORWAARDEN
Dagtarief (excl. BTW): vanaf October 700 euro per dag, nu 650 bij mijn huidige klant
Dagen per jaar gefactureerd: geen idee, zal 200+ zijn, moeilijk te zeggen
Jaaromzet: we gaan voor de 150k, geen idee of dat lukt.
Andere voordelen: bedrijfswagen, gsm abbo, internet betaalt, onkosten van alles van IT en gerief, een hoop forfaits samen met de boekhouder besproken
Percentage genomen door tussenpersoon: als ik het mag geloven is dat 17%, maar dat is niet zichbaar voor mij

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Momenteel Deinze, vanaf October bijna fulltime thuis
Afstand woon/werk in km's: 20km
Afstand woon/werk in tijd: 15 minuten, give or take

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vrijheid om verlof te nemen: pretty much
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: neen, 9 tot 5 op kantoor (zou ik nooit meer aanvaarden, les voor volgende keer)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ik heb al jaren geen stress op het werk meer gehad, dat is een andere discussie though
Hoe vaak overuren te presteren: zelden, maar het gebeurd heel soms.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: moet je zelf regelen als freelancer :)
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag per week, tot september (vind ik veel te weinign)
Verantwoordelijkheid over personeel: niet rechtstreeks, momenteel. Vorige job wel, coordinatie van techniekers.
 
Bespreekt niemand het +/- aantal werkdagen/jaar af met de opdrachtgever of is dit altijd zelf in te vullen als het werk maar af is in de IT?
 
Bespreekt niemand het +/- aantal werkdagen/jaar af met de opdrachtgever of is dit altijd zelf in te vullen als het werk maar af is in de IT?
"ik moet ook eens op verlof nu en dan"...

Ze gaan er stilletjes wel van uit dat je niet 2 keer per week afkomt en de rest thuis zit, maar zelfs dan nog: goeie afspraken maken goeie vrienden.
 
Bespreekt niemand het +/- aantal werkdagen/jaar af met de opdrachtgever of is dit altijd zelf in te vullen als het werk maar af is in de IT?
In contracten staat vaak max 220 dagen (weet eigenlijk niet van waar dat komt); Tot ze beseffen hoe vaak je er dan niet bent :)
 
In contracten staat vaak max 220 dagen (weet eigenlijk niet van waar dat komt); Tot ze beseffen hoe vaak je er dan niet bent :)
220 is gewoon het gemiddeld aantal werkdagen op een jaar, excl vakanties. Met dat getal worden meestal budgetten ook berekend, 1FTE = ergens tussen 200 en 220 werkdagen.
 
Bespreekt niemand het +/- aantal werkdagen/jaar af met de opdrachtgever of is dit altijd zelf in te vullen als het werk maar af is in de IT?
Wij hebben net een "besparing" achter de rug waarbij het afgesproken aantal dagen ook gaat gehandhaafd worden. Wat eigenlijk zever is, want dat wil dus zeggen dat er mensen minder gaan werken. Dat als een besparing zien, wil eigenlijk zeggen dat je vindt dat die mensen niks doen...
 
Bij sommige klanten zetten ze bijvoorbeeld iedereen (internen én externen) verplicht thuis tussen kerst en nieuwjaar, om nog snel de cijfers te pimpen. Dat er dan geen kat is die (onbetaald) van wacht wil zijn, daar hebben ze niet aan gedacht.
 
Ik zit in andere sectoren waar mijn aanwezigheid nodig is dus is er ook een aantal dagen afgesproken bij ingaan contract.

Maar zijn jullie projecten dan niet gecalculeerd op een bepaalde kost of is het echt de gewoonte om dit met de natte vinger te doen en de extra kosten gewoon te slikken?

Nuja als je sommige verhalen hier leest van miljoenenprojecten gewoon stop te zetten.
 
Ik zit in andere sectoren waar mijn aanwezigheid nodig is dus is er ook een aantal dagen afgesproken bij ingaan contract.

Maar zijn jullie projecten dan niet gecalculeerd op een bepaalde kost of is het echt de gewoonte om dit met de natte vinger te doen en de extra kosten gewoon te slikken?

Nuja als je sommige verhalen hier leest van miljoenenprojecten gewoon stop te zetten.
Ik zit eigenlijk altijd "time and Material". Nooit fixed price...
 
Ik moet tussen de 200 en 220 dagen presteren.
Heb er wel laten bijzetten dat dit na onderling overleg kan aangepast worden.
Die cap is in eerste instantie zodat we nu stok achter de hand hebben als iemand niet performed. Zolang ge goed uw werk doet en uw dagen worden nuttig besteed, is er meestal geen probleem met uw surplus dagen (tenzij het budget op is).
 
Zolang ge goed uw werk doet en uw dagen worden nuttig besteed, is er meestal geen probleem met uw surplus dagen
Daarmee dat ik er in heb laten zetten in onderling overleg. Er moet een minimum bezetting zijn op dienst. Stel dat ik aan 220 dagen zit en tussen kerst en nieuw valt iemand ziek (terwijl ik normaal ging thuis zijn) zou ik in principe niet betaald worden 😅. Dan ging ik ook niet gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik zit in andere sectoren waar mijn aanwezigheid nodig is dus is er ook een aantal dagen afgesproken bij ingaan contract.

Maar zijn jullie projecten dan niet gecalculeerd op een bepaalde kost of is het echt de gewoonte om dit met de natte vinger te doen en de extra kosten gewoon te slikken?

Nuja als je sommige verhalen hier leest van miljoenenprojecten gewoon stop te zetten.
Je hebt ook vaak time and material waarbij er wel een beetje met de natte vinger gewerkt wordt. Maar ook die budgetten zijn gelimiteerd, die worden dan jaarlijks/halfjaarlijks/per kwartaal bekeken.
 
Ik kom de laatste tijd L1, L2 en L3 enterprises en loonschalen (voor internen) tegen op Reddit. Ik vraag me dan af. Hoe zit dit met freelance/consultant tarievenis er ook zo iets als verschillende tiers?:thinking:

 
Laatst bewerkt:
Ik kom de laatste tijd L1, L2 en L3 enterprises en loonschalen (voor internen) tegen op Reddit. Ik vraag me dan af. Hoe zit dit met freelance/consultant tarieven?:thinking:

Wat is de vraag juist? Of die verdeling bestaat? Of er ook bedrijven zijn die hogere rates hebben voor freelancers?

Tuurlijk; De mythe van de "10x engineer / employee" is heel juist, en of die nu fulltime of freelance gaat die gaat een pak meer verdienen dan al de rest.

Ik denk dat je in België gewoon vaker ziet dat je qua loonverdeling
#1 Doe je in dienst (t.e.m 100k?)
#2 Als freelancer (t.e.m 200-250k?) (met vaak een veel betere work life balance dan wat je bij die zotte bedrijven zou krijgen)
#3 Weer in dienst / early joiner / (co)founder / equity stake, als je dat risico durft / kan nemen. (t.e.m infinity)

Je hebt in België ook wel de internationale boites maar veel minder dan NL.
Neem bvb een McKinsey (ok geen pure software maar kom), daar kan je dan 80h weken doen & half de wereld rondvliegen om toch ook "in dienst" aan die 150k - 200k te komen.
Of je meet je een beetje deftige dagrate aan, komt bijna op hetzelfde uit qua verloning, en met het behouden van work-life balance.


Dat mist in heel veel van die essays / grafiekjes / vergelijkingen; Oké de total comp is top; Maar als je nu eens echt je uurloon telt, op hoe veel komt het dan echt uit?
Denk je dat je bij een Google of Uber moet afkomen met een 40h week? Ongeacht wat ze roepen over work-life balance is de competitie daar moordend. Zorg maar dat je aanwezig bent op ieder bedrijfs uitje, meeting, after work, knowledge share session, etc.
 
Laatst bewerkt:
Wat is de vraag juist? Of die verdeling bestaat? Of er ook bedrijven zijn die hogere rates hebben voor freelancers?

Tuurlijk; De mythe van de "10x engineer / employee" is heel juist, en of die nu fulltime of freelance gaat die gaat een pak meer verdienen dan al de rest.

Ik denk dat je in België gewoon vaker ziet dat je qua loonverdeling
#1 Doe je in dienst (t.e.m 100k?)
#2 Als freelancer (t.e.m 200-250k?) (met vaak een veel betere work life balance dan wat je bij die zotte bedrijven zou krijgen)
#3 Weer in dienst / early joiner / (co)founder / equity stake, als je dat risico durft / kan nemen. (t.e.m infinity)

Je hebt in België ook wel de internationale boites maar veel minder dan NL.
Neem bvb een McKinsey (ok geen pure software maar kom), daar kan je dan 80h weken doen & half de wereld rondvliegen om toch ook "in dienst" aan die 150k - 200k te komen.
Of je meet je een beetje deftige dagrate aan, komt bijna op hetzelfde uit qua verloning, en met het behouden van work-life balance.


Dat mist in heel veel van die essays / grafiekjes / vergelijkingen; Oké de total comp is top; Maar als je nu eens echt je uurloon telt, op hoe veel komt het dan echt uit?
Denk je dat je bij een Google of Uber moet afkomen met een 40h week? Ongeacht wat ze roepen over work-life balance is de competitie daar moordend. Zorg maar dat je aanwezig bent op ieder bedrijfs uitje, meeting, after work, knowledge share session, etc.
Goede samenvatting.
Vooral het deel work-life balance mis ik toch wat.

Als je meer dan 60 u / week moet kloppen om in die Tier 3 bedrijven te zitten (en vooral blijven!), dan is je werkelijke uurloon misschien niet veel beter dan bv. iemand die in een tier 2 zit met beter work-life balance.
Dan hebben we het nog niet gehad over de continue boom en bust in tier 3.
Naast work-life vind ik niet veel posts over de afgelopen ontslagrondes.
 
Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan