Question Vragen organisatiestructuur

Ik verduidelijk mijn eerdere post.
Jullie zijn supergoed bezig met de opstart van de nieuwe organisatie. Maar ik vrees dat er voor de langetermijn toch wat wijzigingen nodig zijn. Ik verklaar.

1 – Zet de gewone forumgebruiker centraal


Kijk, we willen hier geen nieuwe Google maken. We hebben een bestaande gemeenschap, en willen die zo goed en zo lang mogelijk verder zetten.
Maar de macht is verschoven, van een grote geldschieter Telenet naar de gebruikers / geldschieters zelf. Nog veel meer dan bij 9L zal de toekomst van het forum afhangen van de opinie en gevoel van de gebruikers.
In die andere community waar ik lid was heeft dit geleid tot veel achterdocht tussen de “bestuurders die er met de centen vandaar gaan” en de gebruikers “die het forum maken”. Daar is een soort ombudsman gekomen, en werd een gewoon gebruiker toegelaten tot het bestuur (een soort roterende rol).

Het lijkt me toch logisch dat dit niet enkel vanuit de koker van “het bestuur” komt, maar dat er ook inspraak is in deze keuzes die voor lange termijn impact hebben op het geliefde forum?

2 – vzw’s – altijd miserie

Ik ben actief geweest in verschillende vzw’s en organisaties. Altijd met vrijwilligers die elkaar jarenlang kennen, met kleine budgetten en veel goede bedoelingen. Ik merk dat het na een paar jaar bijna altijd misloopt, vooral financieel.

Belangrijk daar: wie controleert de controleurs, zijn er goede “checks-and-balances” tussen bestuur en leden? Met de huidige vzw-structuur, waar een beperkt aantal crewleden stemrecht hebben, is dit (naar mijn aanvoelen) niet het gevoel. Waarom dan nog een “algemene vergadering” houden, als de gewone leden er niets over te zeggen hebben?

Nochtans bestaan hier heel veel mogelijkheden om op te nemen in de vzw statuten, zoals het periodiek (om de 2-4j) kiezen of herbevestigen van het bestuur door de gewone leden.

3- vers bloed

Ik ben heel blij dat jullie hieraan meewerken. Maar ik weet niet of de huidige vzw-structuur, dat het bestuur nogal statisch ziet, voldoende toekomstgericht is. Gaan jullie voldoende nieuwe gebruikers en crew kunnen aantrekken? Hoe vermijden we dat het bestuur “vastroest” en zijn “verworven rechten” wil blijven behouden? Dat dit het privéforum van bestuurslid x y en z wordt? 9L is groter dan de individuele bijdrage van de crewleden! Ook hier is een rotatie in bestuurders belangrijk.
We zijn heel blij met de input van alles en iedereen. Daarom hebben we ook zo goed als overal als eerste thread feedbackthreads aangemaakt. Er is een heel forum voor feedback, input en ideeën. Ikzelf ben een heel groot voorstander van een brede basis in de vzw, net als de andere bestuurders, en daarom zit dat ook al in de statuten ingebakken. Waar jij voor pleit, zit er namelijk voor een groot stuk al in.

Alleen is de precieze uitwerking daarvan -uiteraard- nog niet in zijn finale vorm. Hoe kan het ook anders, we zijn nog maar een maand verder na het nieuws dat Telenet ging stoppen. Op dit moment zijn vrijwilligers vanuit alle levels rechtstreeks betrokken in het bestuur, en dat kan nog uitgebreid en aangepast worden. De input van àlle leden wordt gehoord, nog tijdens het opbouwen van het forum. Ook op langere termijn (cfr Tapatalk/eigen app...). En àlle leden worden constant op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen. Er zijn niet veel plaatsen waar dat zo open gebeurt als hier. Alleen kunnen we over sommige dingen nog niks zeggen wegens juridische en praktische redenen.

De huidige structuur is dus allesbehalve statisch, en zeker toekomstgericht. Vooral ook omdat het aantal vrijwilligers geen statisch gegeven is, of een ivoren toren van 2 man. Nee, het een aardig grote groep met elk hun vertegenwoordiging. Het is niet omdat jij ergens een paar namen hebt gelezen, dat dat de enige mensen zijn die stemmen.

Maar ik heb wel de indruk dat je een Algemene Vergadering verwart met de dagelijkse werking van het forum. De vzw staat los van dit forum, hè. En zeker van de dagelijkse werking ervan. Die blijft verlopen zoals dat daarvoor was. Ook toen was er amper tot geen inmenging van Telenet in hoe wij de zaken regelden. Nu zal dat ook amper tot niet gebeuren aan de hand van (B)AV's vanuit de vzw, hoor.

Wat we dus niet gaan doen, is bij elke beslissing over de werking van het forum een stemming gaan houden onder alle leden. En ook geen goedkeuring vragen van de hele vzw. Dat hebben we ook nooit gedaan. Want laat ons eerlijk zijn, die leden dragen ook niet dezelfde lasten als de vrijwilligers die zich erachter hebben gezet. En dan krijgen we wat Cyberkef al probeert duidelijk te maken: 20 stemmen voor, 20 stemmen tegen, en 20 stemmen die elk een eigen voorstel hebben. En uiteindelijk gebeurt er niets. Hoezeer topdown ook een probleem is, zonder top lukt het ook niet.

Wil je meer hands-on meewerken aan alles, dan zijn er momenten genoeg waarop we vrijwilligers zoeken. En dan staat het je meer dan vrij om je naam in de hoed te gooien, zodat we de sollicitatie kunnen bekijken. Zoals je zelf zegt, hoe meer vers bloed, hoe liever.
 
En daar wil ik toch nog aan toevoegen dat de laatste 2 jaren meer veranderingen zijn gebeurd op vlak van het forum dan de afgelopen 10 jaar.
Herorganisatie van het forum, nieuwe crew members bijgekomen, andere vertrokken wegens inactiviteit,..
Dus ik snap niet goed dat deze kritiek net nu komt opsteken, terwijl we daar al zoveel in gedaan hebben.
Daarnaast zien wij het absoluut niet als "bedankt voor jullie donatie en nu gaan we even alles onder ons selecte groepje doen".. Iedereen stond vrij om te doneren en diegene die dat gedaan hebben zijn wij ook enorm dankbaar! Maar dat wil niet zeggen dat wij bijvoorbeeld u, @Xena, anders gaan behandelen of niet willen betrekken over onze toekomst, enkel omdat je niet hebt gedoneerd. Wij willen open zijn naar iedereen toe en dat doen we nu ook al.

Dus deze paniek van "dit gaat binnen een paar jaar slecht aflopen en het geld gaat op zijn" is hier absoluut niet aan de orde.
En daarnaast toch nog even zeggen dat elke moderator tevens ook toetredend lid zal worden binnen onze VZW. Zij hebben dan wel geen stemrecht, maar het is toch nog eens een extra controle op het bestuur. En geloof mij, als er dingen zijn die hen niet aanstaan, dan zullen we het snel weten.
 
Laatst bewerkt:
Ter info, ik had hier paar dagen terug een aantal vragen gesteld rond de nieuwe structuur. Waarom is het stemrecht in de vzw zo beperkt? Op welke manier zullen jullie input vragen aan de community?

Deze vragen werd verplaatst naar dit topic (zelf even lopen zoeken)
 
Ter info, ik had hier paar dagen terug een aantal vragen gesteld rond de nieuwe structuur. Waarom is het stemrecht in de vzw zo beperkt? Op welke manier zullen jullie input vragen aan de community?

Deze vragen werd verplaatst naar dit topic (zelf even lopen zoeken)
Ik heb je post verplaatst naar het topic waar je zelf naar linkt (en hij dus overduidelijk thuishoort).
Hoe vaak ga je dezelfde vraag nog stellen? Er is nu toch al herhaaldelijk antwoord op gegeven. Het stemrecht is niet zo beperkt en dat staat hierboven. De manieren waarop we input gaan vragen en nu al vragen zijn al uitgelegd, en zijn ook niet gelimiteerd tot wat we nu hebben.

Als je daar nog vragen over hebt die niét al zijn uitgelegd, beantwoord ik ze graag in zoverre dat dat mogelijk is.
 
Maar ligt het nu aan mij of is het toch redelijk duidelijk (en logisch) dat die VZW gewoon de rechtspersoon is achter de organisatie die nu eenmaal nodig is om praktische/organisatorische redenen en staat dat volledig los van de werking van het forum an sich?
Allez ja, ge moet uw licenties en verzekeringen en weet-ik-veel-wat nu eenmaal op een entiteit registreren..... tenzij iemand daar graag persoonlijk voor tekent als natuurlijk persoon?
 
Maar ligt het nu aan mij of is het toch redelijk duidelijk (en logisch) dat die VZW gewoon de rechtspersoon is achter de organisatie die nu eenmaal nodig is om praktische/organisatorische redenen en staat dat volledig los van de werking van het forum an sich?
Allez ja, ge moet uw licenties en verzekeringen en weet-ik-veel-wat nu eenmaal op een entiteit registreren..... tenzij iemand daar graag persoonlijk voor tekent als natuurlijk persoon?
Plus dat een vzw beheren ook wel een burden is. Jaarverslagen inbrengen, zien dat de boekhouder alle info heeft, aansprakelijkheid bij misstappen van (elke andere) mede- beheerder.. maak je geen illusie, het is niet dat je hier rijker van wordt. Ik spreek uit ervaring over het beheer van 2 VZW’s en ik kan zeggen dat je er meer moeite in steekt dan dat je er iets voor terug krijgt..
 
Misschien een belangrijkere vraag: wanneer kan ik deze vzw geregistreerd zien bij de Koning Boudewijnstiching zodat ik met meewerking van de overheid (40% "goed doel" belastingshizzle) dit geweldige forum kan doen overleven?

Even serieus: knap werk van alle belangrijke pieten (en pietessen?) van 9legacy. Ik hoop dat het momentum behouden blijft en aangevuld blijft worden met vers, al dan niet jong, bloed voordat het nodig is.

(Ik hoop ten zeerste dat toch minstens de oude posts vanop 9legacy als read-only kunnen ondergebracht worden in deze nieuwe vorm. Beter zelfs zou een nette 403 database zijn zodat al die oh zo wijdverspreide links overal op het internet niet verloren gaan.)
 
Terug
Bovenaan