Vaccinaties: Nieuws, Onderzoeken en Vaccintwijfel

Wie eerst?

• De ouderen

Stemmen: 81 57,4%
  • De jongeren

Stemmen: 4 2,8%
  • De actieve bevolking

Stemmen: 33 23,4%
  • Een andere groep

Stemmen: 3 2,1%
  • First come first serve

Stemmen: 10 7,1%
  • Loting

Stemmen: 4 2,8%
  • Nog iets anders

Stemmen: 6 4,3%

• Totaal aantal stemmers
    141
Ik weet niet waar dit te vragen maar.
Corona is zeer besmettelijk,
De delta variant is nog besmettelijker, de nieuwe die ze vinden nog besmettelijker,

Maar zit daar om een duur ook gene limiet op?

Bedoel de R waarde stijgt maar als da exponentieel is, maakt da om een duur toch ni uit of da vb 10000 is of 100000.

Da virus zal toch ni kunnen overgedragen worden door naar elkaar te kijken. (Alle ja letterlijk dan :p)

Natuurlijk stel dat da zo evolueert moeten ze wel geen maatregelen meer nemen.

De volgende stap is dat het zich via de lucht verspreidt. Dan zal je elk kiertje in je huis moeten dichtplakken om toch maar geen virus binnen te krijgen. In volledige lockdown en niet meer verluchten.

Lijkt meer op een scenario uit een rampenfilm dan.

Waarom zou je daar kwaad om worden? Als mensen (zonder comorbiditeiten) redeneren dat het ziektebeeld bij besmetting voor hen twee keer niks zou voorstellen, dan hebben ze in de meeste gevallen gewoon gelijk. Dat sluit uiteraard niet uit dat er nog altijd een kleine kans is dat ze toch heel ernstig ziek worden, of er andere gevolgen aan over houden. Maar hoe denk je nu zelf dat de gemiddelde Belg zal redeneren als ze horen dat er mogelijks nog extra vaccinatierondes zullen volgen, en dat daarbij telkens 30% (cijfer uit mijn botten geslagen) kans is dat ze daarbij één tot twee dagen geveld zijn?
Tbh;

“He, een vaccin dat mij kan beschermen tegen stevig ziek te worden. Dit tegenover 1 dagje wat grieperig zijn… en bovendien kost het me amper moeite en geen centen. Door dit te laten zetten zorg ik er ook mee voor dat we sneller terug ons normale leven terugkrijgen; hier is mijn arm.”

En stop met cijfers verzinnen.

Ik ben nu toch wel heel overtuigd van de vaccins. We hebben 2 positief geteste kleine kinderen in huis, afstand houden is onmogelijk, een besmetting is een quasi zekerheid.

Na 1 week ongeveer nu, nog altijd geen positieve zelftests bij ons, pcr's ook negatief. Het beestje wil ons niet. Vaccin toch beter dan we dachten dat het niet enkel tegen hospitalisatie veschermt?

Ik ben nu toch wel heel overtuigd van de vaccins. We hebben 2 positief geteste kleine kinderen in huis, afstand houden is onmogelijk, een besmetting is een quasi zekerheid.

Na 1 week ongeveer nu, nog altijd geen positieve zelftests bij ons, pcr's ook negatief. Het beestje wil ons niet. Vaccin toch beter dan we dachten dat het niet enkel tegen hospitalisatie veschermt?
Dat is gekend hé dat de kans om besmet te worden lager ligt met een vaccin. Dat nemen ze ook mee in hun berekening van hoeveel minder gevaccineerden besmettelijk zijn.

Of je hebt het al eens asymptomatisch gehad :unsure:

Of je hebt het al eens asymptomatisch gehad :unsure:
Of vals positief :p

Of de zelftests werken niet altijd optimaal?
Collega test positief, zijn echtgenote heeft ook symptonen zoals koorts en hoofdpijn. Ze doet een zelftest: negatief.
Doet er dan nog maar ene, weer negatief, terwijl ze zich echt ziek voelt.
Derde zelftest gaf uiteindelijk een positief resultaat.

Of de zelftests werken niet altijd optimaal?
Collega test positief, zijn echtgenote heeft ook symptonen zoals koorts en hoofdpijn. Ze doet een zelftest: negatief.
Doet er dan nog maar ene, weer negatief, terwijl ze zich echt ziek voelt.
Derde zelftest gaf uiteindelijk een positief resultaat.
Hoe goed ze werken is al even bekend:
Als besmet bent, >90% kans dat een sneltest positief is
Als je sneltest positief is, >99% kans dat je het effectief hebt

Als je symptomen hebt, doe je een PCR test. Sneltesten dienen dienen daar niet voor (worden zelfs expliciet afgeraden voor wie klachten heeft of minder dan 3 maand geleden corona gehad heeft).

De delta variant is nog besmettelijker, de nieuwe die ze vinden nog besmettelijker,

Bedoel de R waarde stijgt maar als da exponentieel is, maakt da om een duur toch ni uit of da vb 10000 is of 100000.

Da virus zal toch ni kunnen overgedragen worden door naar elkaar te kijken. (Alle ja letterlijk dan :p)

Ja en neen. Een virus kan (in theorie al zeker, in praktijk niet 100% zeker, maar ik denk het wel) zo absurd / extreem besmettelijk worden, dat tegen dat men maatregelen neemt, het al te laat is en de maximale besmettingsgraad reeds bereikt is. Of een lockdown dan nog zin heeft is een vraag voor de experten.

Vaccinaties blijven altijd zinvol natuurlijk , zolang ze werken.

De volgende stap is dat het zich via de lucht verspreidt. Dan zal je elk kiertje in je huis moeten dichtplakken om toch maar geen virus binnen te krijgen. In volledige lockdown en niet meer verluchten.

Lijkt meer op een scenario uit een rampenfilm dan.
Is het mazelenvirus niet zo? Ik dacht ergens gehoord te hebben dat als de buurman mazelen heeft en kucht tegen een gemeenschappelijk muur dat de kans wél klein is, maar niet onbestaande dat jij ook de mazelen krijgt als je net achter die muur staat te ademen. Omdat mazelen zich via de lucht verspreidt en dat er dus ook enkele virusdeeltjes door de muur kunnen geraken.

Nu kan ik bovenstaande wel niet zeker bevestigen. Iemand?

Hoe goed ze werken is al even bekend:
Als besmet bent, >90% kans dat een sneltest positief is
Als je sneltest positief is, >99% kans dat je het effectief hebt

Als je symptomen hebt, doe je een PCR test. Sneltesten dienen dienen daar niet voor (worden zelfs expliciet afgeraden voor wie klachten heeft of minder dan 3 maand geleden corona gehad heeft).
Nee, vooral het vette stuk.
Specitiviteit is inderdaad >99%, dus kans op false positive is enorm klein.
Sensitiviteit hangt af van een aantal factoren. Zoals welke zelftest, symptomatische/asymptomatische besmetting, ... De voorschriften van WHO zeggen ook dat de tests maar een sensitiviteit van ≥ 80% moeten hebben.

Een overkoepelende studie vond een gemiddelde over vele stalen en meerdere merken van tests dat de sensitiviteit tussen de 38% en 99% ligt:

Een Nederlandse studia over de Panbio test van Abbott (die in België ook veel gebruikt wordt) heeft het voor die test specifiek over 65,7% sensitiviteit:

In de makro verkopen ze ffp2 maskers. 20 stuks voor 10 euro.
Waar ik week kan er kopen , bedrijswinkel, maar deze kosten ong. 2 euro stuk.
Zijn deze van de makro dan wel betrouwbaar? (0,5 euro/stuk)

"Wellicht is een longtransplantatie de beste optie voor Valentin, de enige manier om hem nog een goed leven te laten leiden."

Ik zou het ethisch compleet onverantwoord vinden om iemand die een corona-vaccin geweigerd heeft, voorrang te geven op iemand op die transplantatiewachtlijst die zich wel netjes heeft laten vaccineren.

Het is nog niet zeker of omikron effectief veel besmettelijker is en wat de impact hiervan is. Het lijkt wel zo dat de variant een serieus groeivoordeel heeft tegenover Delta. Als je de speculaties van wetenschappers leest dan kan dat komen doordat de variant effectief weer eens een stuk besmettelijker is, of ook doordat eerdere opgebouwde immuniteit teniet gedaan wordt. Het kan een combinatie van beide zijn.

"Wellicht is een longtransplantatie de beste optie voor Valentin, de enige manier om hem nog een goed leven te laten leiden."

Ik zou het ethisch compleet onverantwoord vinden om iemand die een corona-vaccin geweigerd heeft, voorrang te geven op iemand op die transplantatiewachtlijst die zich wel netjes heeft laten vaccineren.

Klopt. Ze hadden hem al wandelen moeten sturen toen bleek dat hij een weigeraar was.

Net die Ezra Makaay(?) zien passeren op TikTok , filmpje waar hij suggereert dat er nanodeeltjes in de vaccins zitten die kunnen omvormen tot een chip 😇

Je kan kritisch zijn tegenover vaccins en oprecht twijfels en vragen hebben , maar die kwakzalvers zijn er toch echt over .

Terug
Bovenaan