Transgender personen in de sport

Lijkt me eigenlijk niet onmogelijk om dat effectief zo door te voeren?
Op basis van spiermassa/testosteron/... ?
De vraag is of dat dan weer eerlijk is/aanvaard gaat worden.
In onderzoeken naar het verschil tussen hart en vaatziektes bij mannen en vrouwen is al aangetoond dat er andere genactivaties zijn van bij de geboorte die impact hebben op meerdere soorten weefsels, en dat dit dus niet allemaal afhankelijk is van de hormoonspiegel. Zie onder andere de onderzoeken van Robin Hartman (univeristeit van Utrecht):

Er zijn er een aantal die over de biologische verschillen tussen de geslachten gaan en de impact op hart en vaatziektes, maar deze specifiek toont aan dat een aantal van deze verschillen al bij de geboorte aanwezig zijn en dus in mindere mate geïmpacteerd worden door puberteit/hormonen:
 
Ze doen toch exact hetzelfde voor dopingcontroles?
Het zijn trouwens niet enkel transvrouwen hoor. Er zijn een paar sporten waarin vrouwen beter zijn (schieten bvb, denk ik).
Ik vind het ook opvallend dat vrouwen niet beter zijn in autosporten bvb, gezien ze bijna altijd minder gewicht meezeulen. Ik vermoed dat met een gelijkaardige ondersteuning die daar ook beter in zijn.
the man brain niet vergeten he.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/
Male physiology underpins their better athletic performance including increased muscle mass and strength, stronger bones, different skeletal structure, better adapted cardiorespiratory systems, and early developmental effects on brain networks that wires males to be inherently more competitive and aggressive. Testosterone secreted before birth, postnatally, and then after puberty is the major factor that drives these physiological sex differences, and as adults, testosterone levels are ten to fifteen times higher in males than females
Zowiezo meer competitie gericht dan vrouwen (dat is evolutionair wel te verklaren)
 
Lijkt me eigenlijk niet onmogelijk om dat effectief zo door te voeren?
Op basis van spiermassa/testosteron/... ?
Er spelen ook wel andere zaken. botdichtheid, peessterkte, grotere VO2max, mannen hebben meer fasttwitch spiervezels dan vrouwen etc.
Ik ben toch ook geneigd om te zeggen dat er zoveel factoren zijn die een voordeel geven. Enkel op spiermassa en hormoonlevels atletische prestaties beoordelen lijkt me een foutieve benadering.
 
Laatst bewerkt:
the man brain niet vergeten he.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9331831/

Zowiezo meer competitie gericht dan vrouwen (dat is evolutionair wel te verklaren)
Maar ge kunt uw sporten niet gaan indelen op "ingesteldheid" he. Dat je slechter presteert in competitie, dan iemand anders met dezelfde fysieke eigenschappen, omdat je minder competitief bent... dan heb je misschien niet veel te zoeken in een competitie.
 
Maar ge kunt uw sporten niet gaan indelen op "ingesteldheid" he. Dat je slechter presteert in competitie, dan iemand anders met dezelfde fysieke eigenschappen, omdat je minder competitief bent... dan heb je misschien niet veel te zoeken in een competitie.
Het gaat niet zomaar over "ingesteldheid". Het gaat over andere verbindingen in de hersenen. Met andere woorden fysiek verschillen in de hersenen waardoor mannen- en vrouwenhersenen slechter of beter zijn op bepaalde vlakken. De stereotypes van mannen die niks kunnen onthouden volgens vrouwen en vrouwen die niet kunnen parkeren volgens mannen zijn schromelijk overdreven, maar ze bevatten wel een kern van waarheid. En dat komt niet door andere interesses of ingesteldheid, maar door fysieke verschillen die veroorzaakt worden door testosteron in de eerste levensjaren.

Het toeval (nu ja, da's dus geen toeval) wil dat mannen net een tikje beter zijn in zaken als hand-oog coördinatie en ruimtelijk inzicht en bovendien van nature meer risico nemen, en dat lijken me allemaal zaken die heel nuttig zijn in de racerij.
 
Tof om te zien dat gezond verstand en basisbiologie ook in de atletiek zegevieren.

Bij de VRT slagen ze er dan natuurlijk wel weer in om dit allesbehalve correct te kaderen. Wél een vertegenwoordiger van een vereniging die transinclusie in de sport wilt promoten (inclusief als dit de facto op het opheffen van een vrouwentak van een sport neerkomt), maar géén overduidelijke voorbeelden van waarom transgenders in de vrouwensportcompetities laten meedoen gewoonweg fout is. Voorbeelden legio nochtans ondertussen, hier en elders.
 
Ze doen toch exact hetzelfde voor dopingcontroles?
Het zijn trouwens niet enkel transvrouwen hoor. Er zijn een paar sporten waarin vrouwen beter zijn (schieten bvb, denk ik).
Ik vind het ook opvallend dat vrouwen niet beter zijn in autosporten bvb, gezien ze bijna altijd minder gewicht meezeulen. Ik vermoed dat met een gelijkaardige ondersteuning die daar ook beter in zijn.
Een dopingcontrole is een simpele urinetest hé, en dan afhankelijk van het niveau ook zeker niet bij iedereen. Wat hier wordt voorgesteld is een pak ingewikkelder, zie @zwarten, als je wil kunnen beoordelen of iemand geboren als man nu een competitief voordeel heeft als vrouw.
 
Door het hier te posten lijkt het mij logisch dat je daar een discussie over wilt voeren.
Of wou je gewoon iets droppen in de hoop dat iedereen hier ging meegaan in uw denkwijze? Een bevestiging met andere woorden?

Het lijkt mij alvast zo klaar als een klontje dat zij geen man is. Op geen enkele basis, geen enkele grond kan je dat zeggen.
Zij is een persoon die geboren is met mannelijke kenmerken, en is daarna in transitie gegaan.

De discussie is heeft zij een fysiek voordeel tegenover haar concurrenten.
Misschien totaal niet. Misschien heeft zij minder spiermassa en minder testosteron dan andere atletes die wel geboren zijn als vrouw.
Want ook dat bestaat gewoon, geboren als vrouw maar morfologie die meer neigt naar een man. En dan heb je dus voordeel tegenover andere vrouwen.
Biologisch gezien is dat gewoon wel een man, en is blijkbaar in transitie gegaan op 24. Sorry maar dan hebt ge gewoon niks in vrouwencompetities te zoeken. We klagen allemaal steen en been over vrouwendiscrimintatie, tot het moment dat 't over biologische vrouwen gaat, dan zijn we plots niet zo zeker meer.
Iemand die 1m60 is zal ook nooit een goeie basketter zijn, wordt de facto dus ook uitgesloten en kan daar zelfs helemaal niks aan doen. Iemand die dan een bewuste keuze maakt zoals een transitie sluit zichzelf wat mij betreft ook uit.
 
Biologisch gezien is dat gewoon wel een man, en is blijkbaar in transitie gegaan op 24. Sorry maar dan hebt ge gewoon niks in vrouwencompetities te zoeken. We klagen allemaal steen en been over vrouwendiscrimintatie, tot het moment dat 't over biologische vrouwen gaat, dan zijn we plots niet zo zeker meer.
Iemand die 1m60 is zal ook nooit een goeie basketter zijn, wordt de facto dus ook uitgesloten en kan daar zelfs helemaal niks aan doen. Iemand die dan een bewuste keuze maakt zoals een transitie sluit zichzelf wat mij betreft ook uit.
 
En 8 PPG en geen enkele keer All-Star of All-NBA, de kleinste NBA speler momenteel is 1m80...ge begrijpt mijn punt best, wat de toegevoegde waarde is van je post ontgaat me volledig.
Dat ge niet wordt uitgesloten tiens. Het wordt u niet verboden om competitiebasketbal te doen als je 1.6m zijt.
 
Dat ge niet wordt uitgesloten tiens. Het wordt u niet verboden om competitiebasketbal te doen als je 1.6m zijt.
Tuurlijk wordt ge niet uitgesloten, 1m60 zijn is een nadeel. We hebben het hier over een biologische man die een onmiskenbaar voordeel heeft in vrouwencompetities en gij gaat de vergelijking omdraaien?
 
Tuurlijk wordt ge niet uitgesloten, 1m60 zijn is een nadeel. We hebben het hier over een biologische man die een onmiskenbaar voordeel heeft in vrouwencompetities en gij gaat de vergelijking omdraaien?
Nee, uw post is "ze moeten die uitsluiten want baskettere van 1,6m worden ook uitgesloten". Wat dus duidelijk niet zo is...
 
Nee, uw post is "ze moeten die uitsluiten want baskettere van 1,6m worden ook uitgesloten". Wat dus duidelijk niet zo is...
Nee, mijn post klaagt aan dat niemand er een probleem mee dat mensen om allerlei fysieke redenen serieus benadeeld en dus de facto uitgesloten zijn van bepaalde sporten op absoluut topniveau (kleine mensen bij basket was het makkelijkste voorbeeld), maar dan blijkbaar het verschil niet willen zien tussen benadeeld zijn als biologische vrouw ten opzichte van een biologische man, die de bewuste keuze maakt om de transitie te maken.
Edit: ik zeg voor alle duidelijkheid niet dat ze 't bewust daarom doen hé, maar het is een duidelijk en onfair voordeel ten gevolge van een bewuste keuze, dan mag daar gerust uitsluiting voor topcompetities aan vasthangen.
 
Laatst bewerkt:
Ze doen toch exact hetzelfde voor dopingcontroles?
Het zijn trouwens niet enkel transvrouwen hoor. Er zijn een paar sporten waarin vrouwen beter zijn (schieten bvb, denk ik).
Ik vind het ook opvallend dat vrouwen niet beter zijn in autosporten bvb, gezien ze bijna altijd minder gewicht meezeulen. Ik vermoed dat met een gelijkaardige ondersteuning die daar ook beter in zijn.
Het gebrek aan degelijke stuur en rembekrachtiging doet de vrouwen meestal de das om in autosporten.
 
Tof om te zien dat gezond verstand en basisbiologie ook in de atletiek zegevieren.

Bij de VRT slagen ze er dan natuurlijk wel weer in om dit allesbehalve correct te kaderen. Wél een vertegenwoordiger van een vereniging die transinclusie in de sport wilt promoten (inclusief als dit de facto op het opheffen van een vrouwentak van een sport neerkomt), maar géén overduidelijke voorbeelden van waarom transgenders in de vrouwensportcompetities laten meedoen gewoonweg fout is. Voorbeelden legio nochtans ondertussen, hier en elders.

Inderdaad, ik ben ook 'blij' (enfin, niet dat de discussie mij ooit persoonlijk al te veel kon schelen) dat ze in de sportwereld alsmaar meer de weg van de rationaliteit volgen (hoewel je de laatste jaren steeds vaker van die artikelen leest van "nr 352 male swimmer becomes nr 1 female swimmer").
Gender is één ding, en daar is (lees: moet) iedereen vrij in zijn om die zelf te ontdekken. Maar een mens wordt nu eenmaal niet geboren als volledige empty vessel. De biologische component speelt wel degelijk een zeer grote rol, en in topsport heb je als transvrouw dan ook onmiskenbaar een oneerlijk voordeel op cisvrouwen. Zeker wanneer de pubertijd al is gepasseerd, helpen hormoonblokkers niet volledig meer. Je hebt een als biologische man een zekere baseline spier- en botmassa (en vorm) opgebouwd die je niet meer 'weg krijgt' door wat gendercorrigerende operaties en pillen.

Nu wat moet je met 'die' mensen? Een aparte competitie voor de 'derde' genders zou 1) amper tot totaal geen belangstelling krijgen van het publiek (zowel vanwege mogelijke transfobie en het relatief zeer kleine aantal deelnemers), en 2) transmensen die identificeren als man of vrouw nog meer het gevoel dat ze in feite 'freaks' zijn (waardoor atleten met genderdysforie in de kast blijven). Dit zijn zo van die lacunes die je wrs nooit echt tegoei gaat kunnen 'oplossen'.
 
Inderdaad, ik ben ook 'blij' (enfin, niet dat de discussie mij ooit persoonlijk al te veel kon schelen) dat ze in de sportwereld alsmaar meer de weg van de rationaliteit volgen (hoewel je de laatste jaren steeds vaker van die artikelen leest van "nr 352 male swimmer becomes nr 1 female swimmer").
Dit zijn zo van die lacunes die je wrs nooit echt tegoei gaat kunnen 'oplossen'.
Het lijkt me inderdaad dat je dit nooit bevredigend gaat kunnen oplossen, je gaat altijd een groep benadelen tegenover een andere.
 
Benadelen, uitsluiten, ... dat zijn in deze context gewoon foute, geladen begrippen, die bij voorbaat een fout beeld scheppen van dit debat.
Een zwaargewicht bokser mag ook niet gaan meevechten bij de lichtgewichten. Daar spreken we ook niet van uitsluiting, en zouden we enkel van benadeling van die lichtgewicht bokser spreken wanneer die het toch tegen het zwaargewicht moet opnemen.

Transvrouwen worden niet "uitgesloten" van de (top)sport. Enkel uitgesloten van de competitie van het geslacht waartoe ze graag volledig zouden behoren. Maatschappelijk kunnen we dat dan wel erkennen, maar op bepaalde vlakken: het biologische en het medische, is dat daarom niet zo. Als je dan kijkt naar topsport dan heeft dat biologische qua impact op de eerlijkheid (en veiligheid!) van de sport, voorrang op de maatschappelijke inclusie.

Ze (Transvrouwen) kunnen vermoed ik probleemloos deelnemen aan de competitie van het geslacht waarin ze geboren zijn. De harde realiteit is echter dat veruit de meeste transvrouwen daar geen topatleten zullen zijn én sterker nog: natuurlijk een stevig nadeel ondervinden van de behandeling/transitie waar ze zelf voor gekozen hebben.

De "benadeling" schuilt dan hooguit dat er inderdaad nog domeinen zijn waarin transvrouwen niet de volledige erkenning als vrouw krijgen.
Een competitief voordeel ten opzichte van je concurrentie niet krijgen, kan je bezwaarlijk nog een benadeling noemen, dat heet gewoon eerlijkheid.
 
Benadelen, uitsluiten, ... dat zijn in deze context gewoon foute, geladen begrippen, die bij voorbaat een fout beeld scheppen van dit debat.
Een zwaargewicht bokser mag ook niet gaan meevechten bij de lichtgewichten. Daar spreken we ook niet van uitsluiting, en zouden we enkel van benadeling van die lichtgewicht bokser spreken wanneer die het toch tegen het zwaargewicht moet opnemen.

Transvrouwen worden niet "uitgesloten" van de (top)sport. Enkel uitgesloten van de competitie van het geslacht waartoe ze graag volledig zouden behoren. Maatschappelijk kunnen we dat dan wel erkennen, maar op bepaalde vlakken: het biologische en het medische, is dat daarom niet zo. Als je dan kijkt naar topsport dan heeft dat biologische qua impact op de eerlijkheid (en veiligheid!) van de sport, voorrang op de maatschappelijke inclusie.

Ze (Transvrouwen) kunnen vermoed ik probleemloos deelnemen aan de competitie van het geslacht waarin ze geboren zijn. De harde realiteit is echter dat veruit de meeste transvrouwen daar geen topatleten zullen zijn én sterker nog: natuurlijk een stevig nadeel ondervinden van de behandeling/transitie waar ze zelf voor gekozen hebben.


De "benadeling" schuilt dan hooguit dat er inderdaad nog domeinen zijn waarin transvrouwen niet de volledige erkenning als vrouw krijgen.
Een competitief voordeel ten opzichte van je concurrentie niet krijgen, kan je bezwaarlijk nog een benadeling noemen, dat heet gewoon eerlijkheid.
Aha, maar door die hormonenbehandeling zijn ze benadeeld tov alle concurrenten, dus dan mogen ze daar evengoed niet meedoen?

En herinner u heel het gedoe rond Pistorius die wou meedoen bij de gewone atleten... Het is nu niet dat dat zonder discussie gebeurd is he.
 
Terug
Bovenaan