Transgender personen in de sport


Kan me eigenlijk perfect vinden in wat iemand daar als comment geschreven heeft:

The University is choosing to protect the feeling of one student over the hard work of countless female swimmers. How sad.

Vind ik overigens sowieso een evolutie die we de laatste jaren enorm zien toenemen. Bepaalde kleine activisten groepjes leggen hun mening/levensvisie op aan grote groepen wiens mening/hard werk dan minder doorweegt dan de gevoelens van een klein groepje activisten (dat ook nog optreedt voor die bepaalde groep terwijl ze niet eens een officiële spreekbuis zijn en groepen mensen natuurlijk niet homogeen zijn en er zeker mensen in die groep zijn die zich niet scharen achter die activisten)
Maar goed, dat is een andere discussie.
 
Slinger serieus doorgezwaaid.
Nuja, als die universiteit anders zou gekozen hebben, kunnen ze dan als transfoob verweten worden ...
In elk geval, pure competitie vervalsing.
Ik herinner me een zelfde soort discussie hier met JPV (dacht ik). Die vond toen dat er andere criteria moesten opgelegd worden ipv geslacht voor het mogen deelnemen aan een competitie.
Welke criteria zouden hier dan voor een gelijkwaardig competitief deelnemersveld zorgen?
 
Spijtig genoeg zijn er wel zo al cases geweest.
https://nypost.com/2021/10/13/virgi...daughter-shows-rot-at-heart-of-system-devine/

Ik herinner me nog dat die vader ook publiekelijk en online beschimpt werd in juni.
In oktober kwam dan naar boven dat zijn dochter verkracht is op school in de damestoiletten door een transgender persoon en dat de school dit gewoon onder de mat proberen te vegen heeft. Heeft de school dit nu gedaan uit ideologische overwegingen? Ergste van al is dat die transgender dan van school veranderd is en op die school gelijkaardige feiten heeft gepleegd.
Finaal kan het iedereen wel voorvallen, zowel man, vrouw of transgender. Verkrachting en overschrijdend gedrag is uiteraard niet geslachtspecifiek. Maar verzwijgen moet je het uiteraard ook niet doen.

Ik zit nu in een project waarbij er in het kelderniveau douches voorzien zijn voor de werknemers. Mooi afgelijnd douchecel en kleedkamers mannen. Helemaal de andere kant (ge moet fysiek door de ondergrondse parking) heb je dan een deel douches voor de vrouwen, een gemixte kleedkamer voor transgenders en vrouwen en dan een transgenderdouche.
Je maakt het zo wel gemakkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. Daarvoor hoeft dat geen verkrachting te zijn maar je geeft voyeurisme en andere viespeuken vrijspel en ik denk nu ook niet dat vrouwen daar voor staan te springen.


En warner bros heeft zijn hooddzetel in califiornia.
Dit heeft niets met transgender bathroom policy te maken, dat is een leugen die media zoals de New York Post en Fox News hebben verspreid om transgenders te demoniseren.

Het voorval gebeurde voor de verandering in bathroom policy van de school, de dader en het slachtoffer kenden elkaar en hadden afgesproken in de toiletten en ze hadden daarvoor reeds seks gehad in de damestoiletten. Dat conservatieve media dit voorstellen als transgenders die op de loer liggen in damestoiletten om 'echte' meisjes te verkrachten, is te gortig voor woorden.


Soit, dit en de Rowling discussie hoort inderdaad eerder thuis in het heteronormativiteit topic.
 
Laatst bewerkt:
Misschien kunnen we de focus houden op de threadtitel, dus transgenders in de sport en de impact op het fair verlopen van de competitie? Want in tegenstelling tot die (volgens mij vooral politiek graag opgevoerde) kans dat er een transgender vrouwen gaat misbruiken, heb je wel effectief meerdere gevallen ondertussen die aantonen dat een transgender vrouw toch wel voordeel ondervindt van vroeger een man geweest te zijn.

Wat mij vaak stoort is dat zo'n zaken onder de mat worden geveegd of opgeofferd aan de "kijk, nu zijn we wel inclusief"-goednieuwsshow die sportfederaties toch ook graag brengen. Ik ga nog een eerdere post van mij recycleren:

Een tijd terug ging het hier over de trans-gewichthefster Laurel Hubbard (zie ongeveer vanaf hier: https://www.beyondgaming.be/threads...tiviteit-en-homohaat.2924/page-44#post-240532).

Gisteren was het aan haar, en heeft ze haar 3 pogingen in de snatch (eerste van twee bewegingen in de sport) gemist, waardoor ze geen totaal maakt en dus infeite uit de wedstrijd ligt.

Ondertussen lees ik op redelijk wat kanalen (NYT) dat het monumentaal was, eerste trans-athlete op de OS en dergelijk, met vaak de reacties erbij dat nu is aangetoond dat het argument van een oneerlijk voordeel maar een spookbeeld is. Ik vind dat intellectueel oneerlijk.

Laurel Hubbard is van geslacht veranderd ver na haar puberteit, na zelfs in dezelfde sport mee te doen als man. Een hoop fysieke voordelen die zo worden ontwikkeld, worden niet plots weggeveegd door de overgang naar een vrouw. Het bewijs zit gewoon in haar kwalificatie als (voor de sport) extreem oude athlete (°1978, de winnaar is van 2000). Ik wil toch benadrukken dat het extreem onwaarschijnlijk is dat een vrouw van die leeftijd zich nog kwalificeert, tenzij de criteria voor het land vrij laag liggen (mogelijk) én er amper kandidaten zijn.

Op een wedstrijd je startbeurt missen, en uiteindelijk geen score krijgen op een onderdeel, gebeurt wel vaker. Dat kan aan gebrekkige voorbereiding liggen, niet in vorm zijn (je mag niet zakken nadat dit gewicht vastligt), slechte inschatting, technische fouten, enz. Ik zie echt niet in hoe dit op een of andere manier tegenspreekt dat iemand die als man aan een krachtsport doet en dan na haar 30ste een vrouw wordt, hier nog altijd een voordeel kan uithalen.

Het is ook gewoon dat laatste, wat in mijn ogen nogal de realiteit ontkennen is, dat mij stoort. Want goud ging ze als bijna bejaarde atlete niet halen tegen de Chinese oerkracht die Li Wenwen is.

Dit is van na het optreden van Hubbard op de OS.

Noot: Olympisch Gewichtheffen zit al een tijdje op de strafbank van het IOC, door aanhoudende problemen met systematische doping. Hele landen die gewoon een schorsing krijgen en van dat fraais. Er is daarom een serieuze kans dat deze (IMO) kernsport van de OS uiteindelijk zal geschrapt worden. Ik kan mij inbeelden, maar dit is louter een persoonlijke opvatting, dat de federatie daarom ook niet echt zit te wachten op een schandaal(tje) aangaande gebrek aan inclusiviteit, en dit daarom passeert.

Ik denk ook niet dat we op het allerhoogste niveau nu meteen een hoop transgenders gaan zien, de pool van potentiële topatleten die jarenlang trainen én ook van geslacht willen veranderen lijkt me verwaarloosbaar. Maar op lager niveau, denk bv. in de high school/college competities in de VS, waar het ook rechtstreeks impact kan hebben op de toekomstperspectieven van iemand, begrijp ik wel dat er daar wrevel over ontstaat. Al dan niet terecht, en al dan niet gevoed door een zeker conservatisme dat daar aanwezig is.
 
Laatst bewerkt:
Heel dat artikel van zwarten is gewoon lachen. "Soros funded left wing wokies". Jesus loving god fearing folk zijn de good guys en transgender mensen zijn vuile verkrachters. Nu ja van een vod als de new york post moet je natuurlijk niets anders verwachten maar het is wel schrijnend hoe goed al die anti transgender propaganda aanslaat en hoe gretig het gedeeld wordt.

on topic; Wat betreft sport moeten idd federaties zich buigen over nieuwe criteria zoals ze in atletiek ook voor Semenya gedaan hebben. Het is jammer dat ze zo mensen uitsluiten maar ik zie ook niet direct een andere optie. Anderzijds ben ik ook voorstander van parallelle competities zonder restricties waarin wetenschap en technologie een grotere rol mag spelen.
 
Heel dat artikel van zwarten is gewoon lachen. "Soros funded left wing wokies". Jesus loving god fearing folk zijn de good guys en transgender mensen zijn vuile verkrachters. Nu ja van een vod als de new york post moet je natuurlijk niets anders verwachten maar het is wel schrijnend hoe goed al die anti transgender propaganda aanslaat en hoe gretig het gedeeld wordt.
Grins in Nick Sandmanns... :unsure:
Maar idd oftopic.
 
mckinnonmanspreading.jpg


De linkse is Victoria Ivy ( de nieuwe naam van Rachel McKinnin), wereldkampioene sprint en 200m bij de master vrouwen de laatste 2 kampioenschappen. Lijkt me dat ze als transgender hier wel degelijk een fysiek voordeel heeft en veel van haar concurentes denken er ook zo over.
Maar waag het niet om dat naar haar te tweeten. Die vrouw weigert in de realiteit te leven. Natuurlijk voor haar eigen gewin.
 
mckinnonmanspreading.jpg


De linkse is Victoria Ivy ( de nieuwe naam van Rachel McKinnin), wereldkampioene sprint en 200m bij de master vrouwen de laatste 2 kampioenschappen. Lijkt me dat ze als transgender hier wel degelijk een fysiek voordeel heeft en veel van haar concurentes denken er ook zo over.


Die foto zou zo een interpretatie van een Southpark sketch kunnen zijn.

Ik versta niet hoe Ivy dan durft beweren dat gewoon omdat je testosteron nu laag is je er geen enkel voordeel bij gehad hebt. Bekijk gewoon die foto...
Alsof een laag testosteron plots 30 jaar aan hoge testosteron weg haalt.

Je ziet aan alles dat Ivy een biologische man is en bijgevolg daar enorm veel voordeel uithaalt in een fysieke sport. Ik versta ook oprecht niet hoe je je dat voor jezelf kan goedpraten dat je vrouwen die die voordelen niet gehad hebben gewoon aan de kant zet.
En in het geval van die zwemmer recent gewoon eigenlijk de rest vernedert en daar nog blij mee kan zijn.
 
Je ziet aan alles dat Ivy een biologische man is en bijgevolg daar enorm veel voordeel uithaalt in een fysieke sport. Ik versta ook oprecht niet hoe je je dat voor jezelf kan goedpraten dat je vrouwen die die voordelen niet gehad hebben gewoon aan de kant zet.
En in het geval van die zwemmer recent gewoon eigenlijk de rest vernedert en daar nog blij mee kan zijn.
Nu goed, elke atleet op hoog niveau zal alles in het werk zetten om een competitief voordeel te halen. Velen binnen de regels van de sport, wat hier dus het geval is, maar ook jezelf doperen is vaak geen verrassing binnen zo'n extreem competitieve wereld. Hopen atleten kunnen het perfect op een of andere manier verantwoorden dat ze de boel bedriegen, en vaak gaat de entourage daarin mee.

Dus ik kan daar eerlijk gezegd wel bij hoor, vanuit het standpunt van een atleet die wil winnen. Het is dan ook de sportfederatie die volgens mij de regels moet aanpassen om dit soort competitief voordeel niet langer toe te laten.
 
Nu goed, elke atleet op hoog niveau zal alles in het werk zetten om een competitief voordeel te halen. Velen binnen de regels van de sport, wat hier dus het geval is, maar ook jezelf doperen is vaak geen verrassing binnen zo'n extreem competitieve wereld. Hopen atleten kunnen het perfect op een of andere manier verantwoorden dat ze de boel bedriegen, en vaak gaat de entourage daarin mee.

Dus ik kan daar eerlijk gezegd wel bij hoor, vanuit het standpunt van een atleet die wil winnen. Het is dan ook de sportfederatie die volgens mij de regels moet aanpassen om dit soort competitief voordeel niet langer toe te laten.
Zeker. Voor de atleten zelf is deze situatie ook allesbehalve gemakkelijk, niet alleen de stortvloed aan haatberichten die ze op sociale media ontvangen maar ook het feit dat mensen nooit hun sportieve prestaties erkennen. Als een trans atleet wint, is het omdat ze over een oneerlijk voordeel beschikt. Als ze verliest, is het omdat ze niet hard genoeg getraind heeft. In dat opzicht denk ik dat veel trans personen opgelucht waren dat Hubbard geen medaille pakte op de Olympische Spelen.

Er is zeker een discussie die gevoerd moet worden maar die dient te gebeuren op basis van objectieve data en cijfers, niet op basis van een buikgevoel. Wat er nu gebeurt, is dat de media focust op een succesvolle trans persoonlijkheid in de sport en dat gebruikt om te argumenteren tegen inclusie van trans personen in de vrouwencategorie. Kijk alleen al naar de reacties op de foto van McKinnon hier.
 
Zeker. Voor de atleten zelf is deze situatie ook allesbehalve gemakkelijk, niet alleen de stortvloed aan haatberichten die ze op sociale media ontvangen maar ook het feit dat mensen nooit hun sportieve prestaties erkennen. Als een trans atleet wint, is het omdat ze over een oneerlijk voordeel beschikt. Als ze verliest, is het omdat ze niet hard genoeg getraind heeft. In dat opzicht denk ik dat veel trans personen opgelucht waren dat Hubbard geen medaille pakte op de Olympische Spelen.

Er is zeker een discussie die gevoerd moet worden maar die dient te gebeuren op basis van objectieve data en cijfers, niet op basis van een buikgevoel. Wat er nu gebeurt, is dat de media focust op een succesvolle trans persoonlijkheid in de sport en dat gebruikt om te argumenteren tegen inclusie van trans personen in de vrouwencategorie. Kijk alleen al naar de reacties op de foto van McKinnon hier.

Dit is misschien gewoon de conclusie op basis van data? Dat transpersonen niet in de vrouwencategorie horen ?
Data is : Mckinnon is geboren als man, heeft transitie ondergaan. De spiermassa & fysieke voordelen (zichtbaar op foto) kunnen ook vastgesteld worden (objectief dan als het moet). En presteert beter dan de rest in de vrouwencategorie ....

Welk onderzoek wil je nog? Ik hoef geen wetenschappelijk onderzoek naar de invloed van spiermassa, kernstabiliteit, reactievermogen op een sport als baanwielrennen om te concluderen dat zij daar voordeel uit haalt..

Mocht het nu over het WK darts /schaken ... whatever gaan, is dat natuurlijk iet anders
 
Laatst bewerkt:
Er is zeker een discussie die gevoerd moet worden maar die dient te gebeuren op basis van objectieve data en cijfers, niet op basis van een buikgevoel. Wat er nu gebeurt, is dat de media focust op een succesvolle trans persoonlijkheid in de sport en dat gebruikt om te argumenteren tegen inclusie van trans personen in de vrouwencategorie. Kijk alleen al naar de reacties op de foto van McKinnon hier.
Het anti-transgender sentiment vind ik ook onnodig, en zaken zoals een dwaze cartoon passen volgens mij niet in een serieus debat, maar de vraag is inderdaad een beetje welke objectieve data en cijfers er allemaal nodig zijn om de voor mij open deur in te trappen dat een late transitie gewoon fysiek voordeel oplevert. Elke sport waar spierkracht een rol speelt, en aangezien dit voor snelheid zorgt zijn dat er heel wat, is opgedeeld volgens geslacht uiteindelijk.

Ik vind dat we wel voorbij het punt van buikgevoel zijn als je het totale plaatje bekijkt. Laurel Hubbard heeft geen medaille, en was gediskwalificeerd, maar kon uiteindelijk als stokoude atlete wel aantreden op de OS. Dat op zich was volgens mij niet gelukt als ze als vrouw was geboren, of de transitie had ondergaan voor ze heel de puberteit had doorlopen. Van het zwemmen of wielrennen ken ik minder of niets dus daar kan ik geen uitspraken over doen, al moet ik zeggen dat ik bij die foto ook wel meteen een idee heb van wie het best geschikt is om snelheid te maken. Uiteindelijk is dat biomechanica hé, zowel intrinsieke spierkracht als betere hefbomen kunnen een voordeel betekenen.

Voor mij is de discussie een beetje vergiftigd door de conservatieve zijde (vooral in de VS), maar blijft uiteindelijk toch wel over dat men over een oneerlijk voordeel kan spreken ten opzichte van atletes die als vrouw zijn geboren.
 
Laatst bewerkt:
Kunnen die gewoon niet met de mannen meedoen? Geen idee wat een andere oplossing zou kunnen zijn maar een aparte categorie lijkt me ook de moeite niet voor die enkelingen die transgender zijn en aan topsport doen.
 
Om interseks personen te kunnen uitsluiten moet men die normen objectief vastleggen die verder gaan dan enkel genitaliën, chromosomen en hormonen en dan zullen trans atleten aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen.

Het lichaam wordt ook steeds maakbaarder dus op termijn zullen misschien de meeste sporten richting F1 evolueren waarin het menselijk frame zo gelijk mogelijk wordt gehouden om zo het speelveld zo veel mogelijk te effenen.
 
Kunnen die gewoon niet met de mannen meedoen? Geen idee wat een andere oplossing zou kunnen zijn maar een aparte categorie lijkt me ook de moeite niet voor die enkelingen die transgender zijn en aan topsport doen.
Volgens mij is dat vooral de moeilijke discussie. Ik vermoed dat ze enerzijds fysiek wel nadelen zullen ondervinden ten opzichte van mannen, aangezien de lagere testosteronniveaus gecombineerd met andere ingrepen toch de prestaties zullen drukken. Anderzijds denk ik dat het ook een psychologische kwestie is, die mensen willen zich aanvaard voelen als vrouw, dus meedoen bij de mannen zal denk ik niet positief worden ervaren.

Blijft over een aparte competitie, die waarschijnlijk zeer dunbevolkt zal zijn en weinig populair bij toeschouwers. Ik denk dat de werkelijke vraag is in hoeverre we alles willen aanpassen voor enkelingen.

Om interseks personen te kunnen uitsluiten moet men die normen objectief vastleggen die verder gaan dan enkel genitaliën, chromosomen en hormonen en dan zullen trans atleten aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen.

Het lichaam wordt ook steeds maakbaarder dus op termijn zullen misschien de meeste sporten richting F1 evolueren waarin het menselijk frame zo gelijk mogelijk wordt gehouden om zo het speelveld zo veel mogelijk te effenen.
Het verschil is het emotioneel aspect. Er gaat geen emotionele impact zijn van het bannen van het soort zaken die jij aanhaalt, dat gaat gewoon hetzelfde zijn als de veelbesproken waterafstotende zwempakken.
 
Volgens mij is dat vooral de moeilijke discussie. Ik vermoed dat ze enerzijds fysiek wel nadelen zullen ondervinden ten opzichte van mannen, aangezien de lagere testosteronniveaus gecombineerd met andere ingrepen toch de prestaties zullen drukken. Anderzijds denk ik dat het ook een psychologische kwestie is, die mensen willen zich aanvaard voelen als vrouw, dus meedoen bij de mannen zal denk ik niet positief worden ervaren.

Blijft over een aparte competitie, die waarschijnlijk zeer dunbevolkt zal zijn en weinig populair bij toeschouwers. Ik denk dat de werkelijke vraag is in hoeverre we alles willen aanpassen voor enkelingen.

Het verschil is het emotioneel aspect. Er gaat geen emotionele impact zijn van het bannen van het soort zaken die jij aanhaalt, dat gaat gewoon hetzelfde zijn als de veelbesproken waterafstotende zwempakken.
En dan eventueel nog eens prijzengeld gelijkstellen :unsure:
 
Misschien kunnen we voor 3 categorieën opteren :
Mannen
Vrouwen
Anders : deze groep bevat transgenders, gedopeerden, mensen met bionische upgrades enz.
 
Misschien kunnen we voor 3 categorieën opteren :
Mannen
Vrouwen
Anders : deze groep bevat transgenders, gedopeerden, mensen met bionische upgrades enz.
Dan dwing je per definitie iedereen die niet onder de twee eerste categorieën valt om zich te doperen en implantaten te laten steken. Een transgenderman of -vrouw is ook iets anders qua potentieel.
 
Iedereen die ook maar enig voordeel zou kunnen halen bij een genderswitch (iedereen dus) moet bij de mannen aansluiten. Dat lijkt me toch vanzelfsprekend.
 
Terug
Bovenaan