Transgender personen in de sport

Ow. Ok. Dat is een nieuwe, wist ik nog niet. Een beetje verder op Twitter lees ik dat het spijtig is dat Neo niet ontwaakt als vrouw 'in de echte wereld' of omgekeerd. Dat 'zou' het originele plan geweest zijn.
kdacht dat dat de bedoeling was van "switch" uit de eerste film
 


Wel, het lijkt erop dat men in de topsport eindelijk de juiste beslissing is aan het nemen op vlak van biologie.
Uiteraard is een endocrinoloog die geld verdient aan hormoontherapie voor transgenders tegen, beetje een partijdige bron om meteen als eerste aan het woord te laten.

Al stel ik me ook de vraag of het wel moreel is om wél nog een grens van 12 jaar te hanteren, want kinderen op die leeftijd op puberteitsblokkers zetten vind ik eveneens immoreel en de facto kindermishandeling. Plus zelfs als zo'n persoon later alsnog een transitie ondergaat zijn er nog andere problemen. Dat moet ook niet aangemoedigd worden, niets mis met een volledige uitsluiting uit topsport op basis van biologisch geslacht denk ik dan.
 
En of dat ze gelijk heeft.
Dit iis pure wedstrijdvervalsing

“Ik voel me boos, teleurgesteld en vernederd”: Amerikaanse veldrijdster kondigt einde carrière aan nadat ze geklopt wordt door transgender
https://www.hln.be/wielrennen/ik-vo...t-ze-geklopt-wordt-door-transgender~a00bd00e/
Langs de andere kant is zij al sinds haar puberjaren in transitie en zijn de testosteron gehalten niet bijster hoog waarschijnlijk.

Het is een lastige discussie natuurlijk. Want hoe bepaal je of zij effectief in het voordeel is.
Laat ze meerijden met de mannen en ze komt er zelfs niet aan te pas.
Met de mannen meerijden is dus geen optie.
 
Langs de andere kant is zij al sinds haar puberjaren in transitie en zijn de testosteron gehalten niet bijster hoog waarschijnlijk.

Het is een lastige discussie natuurlijk. Want hoe bepaal je of zij effectief in het voordeel is.
Laat ze meerijden met de mannen en ze komt er zelfs niet aan te pas.
Met de mannen meerijden is dus geen optie.
Als je als man niet kan volgen in een mannen competitie dan moet je ervan uitgaan dat je mss niet goed genoeg bent voor deze sport.
 
Mss niet in uw mening.
maar dat is een discussie die niet hier gevoerd moet worden
Door het hier te posten lijkt het mij logisch dat je daar een discussie over wilt voeren.
Of wou je gewoon iets droppen in de hoop dat iedereen hier ging meegaan in uw denkwijze? Een bevestiging met andere woorden?

Het lijkt mij alvast zo klaar als een klontje dat zij geen man is. Op geen enkele basis, geen enkele grond kan je dat zeggen.
Zij is een persoon die geboren is met mannelijke kenmerken, en is daarna in transitie gegaan.

De discussie is heeft zij een fysiek voordeel tegenover haar concurrenten.
Misschien totaal niet. Misschien heeft zij minder spiermassa en minder testosteron dan andere atletes die wel geboren zijn als vrouw.
Want ook dat bestaat gewoon, geboren als vrouw maar morfologie die meer neigt naar een man. En dan heb je dus voordeel tegenover andere vrouwen.
 
De internationale atletiekbond heeft afgelopen week alvast een mooie voorzet gegeven aan andere individuele competitiesporten, in't geval van transsporters.
Net niet.
Gewoon zeggen dat je niet meer welkom bent is gewoon schandalig.

Een aparte competitie ook niet.
Want dan gooi je trans op één hoop wat het een freakcompetitie maakt en waarbij je niet correct omgaat met transpersonen met veel testosteron en dus in principe mannelijke atleten.
 
Als je als man niet kan volgen in een mannen competitie dan moet je ervan uitgaan dat je mss niet goed genoeg bent voor deze sport.

Op de foto nochtans twee "echte vrouwen" die Killips wel konden kloppen, in het artikel staat zelfs dat ze ooit eens 3de werd op 3 minuten (!!!) van Betsema in de Kasteelcross. Weinig indrukwekkende prestaties om dan met termen als competitievervalsing af te komen. Verder overduidelijke dat de renster in kwestie gewoon een schuldebok zocht om haar gefaalde carrière te rechtvaardigen.

Het is natuurlijk wel een lastig vraagstuk maar dat hoort vooral in P&A of in HLN commentaren-sectie.
 
Net niet.
Gewoon zeggen dat je niet meer welkom bent is gewoon schandalig.
Er is dan ook geen oplossing voor dit probleem. Geboren als man = voor de rest van je leven voordeel tov een vrouwenlichaam.

Ofwel verbied je transgenders mee te doen aan vrouwensport ofwel help je de vrouwensport om zeep. Het is het één of het ander.
 
Er is dan ook geen oplossing voor dit probleem. Geboren als man = voor de rest van je leven voordeel tov een vrouwenlichaam.

Ofwel verbied je transgenders mee te doen aan vrouwensport ofwel help je de vrouwensport om zeep. Het is het één of het ander.
Wat niet klopt want die grote verschillen manifesteren zich pas in de puberjaren.

Het is zelfs zo dat bij kinderen tussen 5 en 12 de betere atleetjes overwegend meisjes zijn. Dat merk ik goed op de jeugdwedstrijden bij de kinderen, en dat merkt mijn vriendin bij de trainingen.
En dan heb ik het over zowel kracht als uithouding. Er zitten bij haar Benjamins waarbij sommige jongens 1,5kop kleiner zijn dan de meeste meisjes.
Het is echt pas rond de puberteit dat die testosteron-ontwikkeling op gang komt en jongens massaal groeide in spiermassa.
 
Ofwel verbied je transgenders mee te doen aan vrouwensport ofwel help je de vrouwensport om zeep. Het is het één of het ander.

Het is enorm sport afhankelijk, maar dit is de crux inderdaad.
Voor topsport vind ik het een no brainer, maar wat met alle amateurs... Enige optie lijkt mij de creatie van een aparte categorie, maar "de" transgender bestaat ook niet. Moeilijk dus, veel succes, beste sportbonden
 
Wat niet klopt want die grote verschillen manifesteren zich pas in de puberjaren
Dus kinderen op hun 12e laten beslissen, man of vrouw. Lijkt me een correcte deal. Moreel vrij verwerpelijk maar goed.
Die Austin Killips ziet er nu niet echt uit alsof ze haar puberteit als man heeft overgeslagen.
 
Op de foto nochtans twee "echte vrouwen" die Killips wel konden kloppen, in het artikel staat zelfs dat ze ooit eens 3de werd op 3 minuten (!!!) van Betsema in de Kasteelcross. Weinig indrukwekkende prestaties om dan met termen als competitievervalsing af te komen. Verder overduidelijke dat de renster in kwestie gewoon een schuldebok zocht om haar gefaalde carrière te rechtvaardigen.

Het is natuurlijk wel een lastig vraagstuk maar dat hoort vooral in P&A of in HLN commentaren-sectie.
Dat zegt helemaal niks dat er vrouwen zijn die beter zijn als die transvrouw? Laat mij tegen een wereldtopper tennissen bij de vrouwen en ik krijg slaag terwijl ik in Vlaanderen bij de mannen best ok ben.

Is wel degelijk competitievervalsing t feit dat ze nu "maar" ok is bij de vrouwen wil gewoon zeggen dat ze bij de mannen nooit of te nooit ok had geworden.

Dan even nog een sneer geven aan een geboren vrouw die het niet vindt kunnen dat een geboren man haar klopt?

Aparte competities lijken me de enige oplossing of transvrouwen bij de mannen laten meedoen. Transvrouwen laten meedoen bij de vrouwen ik zie niet in hoe dit geen competitievervalsing is.

Voor de duidelijkheid ik heb nul komma nul problemen met transvrouwen, alleen weiger ik het normaal te vinden dat ze sporten in competitief verband tussen vrouwen die als vrouw geboren zijn.
 
Voor de duidelijkheid ik heb nul komma nul problemen met transvrouwen, alleen weiger ik het normaal te vinden dat ze sporten in competitief verband tussen vrouwen die als vrouw geboren zijn.

Maar waar leid jij dan van af dat die transpersoon een voordeel zou hebben?
Puur op het feit dat ze geboren is als jongen?

Je snapt toch ook dat dat alleen niet voldoende is.
 
Maar waar leid jij dan van af dat die transpersoon een voordeel zou hebben?
Puur op het feit dat ze geboren is als jongen?

Je snapt toch ook dat dat alleen niet voldoende is.
Grotere longinhoud, sterkere botten, sterkere spieren,… natuurlijk zullen ze ook wel moeten trainen. Die dingen verdwijnen niet, hoeveel hormoontherapie ze ook nemen. Maar ze zullen als rode lantaarn bij de mannen makkelijker meekunnen met de top van de vrouwen.
 
Maar waar leid jij dan van af dat die transpersoon een voordeel zou hebben?
Puur op het feit dat ze geboren is als jongen?

Je snapt toch ook dat dat alleen niet voldoende is.
Klopt inderdaad ja puur uit het feit dat ze als jongen geboren is. Dat ontkennen is het licht van de zon ontkennen.

Zoals ik al zei het is niet omdat je een man bent dat je meteen iedere vrouw kunt kloppen maar een ex man laten meedoen bij de vrouwen is gewoon fundamenteel oneerlijk omdat die ex man biologische voordelen heeft van diverse aard.

Ik heb ook nooit gesproken dat dat voldoende is ofzo een transvrouw die 150 kg weegt zal idd bijna van iedere vrouw verliezen in een spurtje bergop dat spreekt voor zich... . Maar neemt niet weg dat het competitievervalsing is. Een transvrouw is als man geboren en heeft voordeel tov een vrouw die als vrouw geboren is, simpeler dan dat kan het niet uitgelegd worden.

Een Caster Semenya wel een geboren vrouw die toevallig van nature veel testosteron aanmaakt die moet al jaren remmers nemen anders mag ze op bepaalde afstanden niet meedoen (vind ik overigens wél zeer discutabel). Een transvrouw die als man nog veeeeel meer testosteron aanmaakte zou dat dan ook absoluut niet mogen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan