Transgender personen in de sport

kay-gell

Well-known member
Crowdfunder FE
In de VS is er opnieuw een transatleet die in de competitie de vloer aanveegt met de concurrentie.
Nog maar een goede 2 jaar gezegd dat ze vrouw is en verslaat nu alle vrouwen met vliegend gemak natuurlijk.


De angst bij de teammates om, godbetert, hun mening te durven zeggen hierover is sterk. Zo sterk in die mate dat ze enkel anoniem naar voor durven komen. (als je ziet wat voor bagger mensen over zich heen krijgen is dat natuurlijk te verstaan, zie Rowling)

friction has been building within the team, according to a Penn female swimmer who said she feared for her ability to find employment after graduating from college for sharing her honest opinion about a transgender teammate. For that reason, OutKick is granting her anonymity to speak out.

Ondertussen breekt deze voormalige man die plots vrouw werd natuurlijk alle records en wint ze met enorme voorsprong de race.

Penn is five meets and an invitational into the season and the school now has a legitimate contender for NCAA titles in the prestigious freestyle category. Olympic heroes Missy Franklin and Katie Ledecky hold NCAA records that Thomas could own by the end of the 2021-22 season.
On paper, if Lia Thomas gets back down to Will Thomas’ best times, those numbers are female world records. Faster than all the times Katie Ledecky went in college. Faster than any other Olympian you can think of. His times in three events are [female] world records

Erg dat vrouwen die dan zo hard gewerkt om te staan waar ze staan gewoon aan de kant geduwd worden door iemand die 2 jaar geleden nog een man was.
Je hele leven lang trainen om plaatsen en titels te halen om dan bijna belachelijk gemaakt te worden door zo iemand.
En dan nog de schrik hebben om er iets over te zeggen omdat het je kansen op een baan in gevaar kan brengen om voor je mening uit te komen.
 
Erg dat vrouwen die dan zo hard gewerkt om te staan waar ze staan gewoon aan de kant geduwd worden door iemand die 2 jaar geleden nog een man was.
Je hele leven lang trainen om plaatsen en titels te halen om dan bijna belachelijk gemaakt te worden door zo iemand.
En dan nog de schrik hebben om er iets over te zeggen omdat het je kansen op een baan in gevaar kan brengen om voor je mening uit te komen.

Van waar die angst eigenlijk? Wie is eigenlijk de boze hand die mensen straft die er kritisch tegenover staan?
 
Van waar die angst eigenlijk? Wie is eigenlijk de boze hand die mensen straft die er kritisch tegenover staan?

Dat is natuurlijk iets waar je je vinger niet op kan leggen.
Maar het is duidelijk dat het toenemend moeilijk wordt voor mensen om hun mening nog te durven zeggen en enige vorm van kritiek te uiten op bepaalde groepen omdat je dan al snel met het "haat"-labeltje beplakt wordt.
 
Dat is natuurlijk iets waar je je vinger niet op kan leggen.
Maar het is duidelijk dat het toenemend moeilijk wordt voor mensen om hun mening nog te durven zeggen en enige vorm van kritiek te uiten op bepaalde groepen omdat je dan al snel met het "haat"-labeltje beplakt wordt.
Is inderdaad een groeiend fenoneem in onze maatschappij. Je ziet dat hier soms ook dat je in groep gebashed wordt wanneer je een "politiek incorrecte mening" verdedigt. Dus soms zwijg je dan gewoon ook omdat je geen zin hebt in die zever.
 
Erg dat vrouwen die dan zo hard gewerkt om te staan waar ze staan gewoon aan de kant geduwd worden door iemand die 2 jaar geleden nog een man was.
Je hele leven lang trainen om plaatsen en titels te halen om dan bijna belachelijk gemaakt te worden door zo iemand.
En dan nog de schrik hebben om er iets over te zeggen omdat het je kansen op een baan in gevaar kan brengen om voor je mening uit te komen.
Zoals al gezegd tijdens de polemiek over de Nieuw-Zeelandse gewichthefster, ik snap dit ook niet echt. Iemand die een vrouw is geworden voor de puberteit, ok daar kan ik nog inkomen, maar na de invloed van een hoop mannelijke hormonen die zorgen voor hogere botdensiteit en spiermassa (zeker in het bovenlichaam) is dit toch moeilijk te verdedigen.

Dubbel rot eigenlijk in de VS. Hier zou niemand wakker liggen van "college sports", daar is dat voor mensen een manier om op te klimmen.
 
Zoals al gezegd tijdens de polemiek over de Nieuw-Zeelandse gewichthefster, ik snap dit ook niet echt. Iemand die een vrouw is geworden voor de puberteit, ok daar kan ik nog inkomen, maar na de invloed van een hoop mannelijke hormonen die zorgen voor hogere botdensiteit en spiermassa (zeker in het bovenlichaam) is dit toch moeilijk te verdedigen.

Dubbel rot eigenlijk in de VS. Hier zou niemand wakker liggen van "college sports", daar is dat voor mensen een manier om op te klimmen.
Dit wordt vaak als onwaar bestempeld door voorvechters van transatleten.

Het is een discussie die je niet kan winnen. Er zijn onmiskenbare sportieve voordelen aan biologisch als een man te zijn geboren. Al is het in dit geval zelfs alleen al maar de lichaamsbouw van de persoon in kwestie. Maar de tegenpartij redeneert vanuit een ideologie dat iedereen alles moet kunnen doen en alles moet kunnen zijn. Alles moet daarvoor wijken.
 
Dat politiek correct gedoe maakt echt heel de sport kapot. Ik hoop dat dit ooit nog rechtgezet wordt, want dit is gewoon echt niet fair tegenover vrouwen.
 
Pleiten voor transgendercompetities zal een brug te ver zijn neem ik aan?
wat is dezer dagen nog een brug te ver....
Ikzelf zou dat op een dystopische manier wel nog 'leuk' vinden. Een competitie waar alles mogelijk is. Waar mensen opgespoten zijn met een veelvoud van verboden middelen etc. Eens zien wat er fysiek mogelijk is mits hulp van de meer illegalere wetenschap. :unsure:
 
DIt is eigenlijk een issue van alle tijden hoor. Tijdens de olympische spelen van 1936 ging het bv over Zdena Koubková en Mary Weston. In de jaren 50 werd Foekje Dillema geschortst omdat ze geen geslachtstest wilde ondergaan. Zo een test hield letterlijk in dat onder meer hun genitalien werden gecontroleerd - overdreven gevormde clitorissen werden geclassificeerd als verdacht.

Hoe dan ook, dit is imo toch echt wel een zuiver reglementair probleem waar de sportbonden en arbitragehoven zich over moeten buigen.

Kijk naar Caster Semanya. Initieel was de maximale toegestane waarde testosteron in je bloed 10nanomol per liter - ingeroepen na Caster's prestaties bij de jeugd. Intussen is dat na veel juridisch gebakkelei gedaald tot 5, onder meer door het geval Caster Semanya. Semanya mag nu enkel nog deelnemen als ze via medicatie/ingrepen haar testosteronniveau voldoende kan laten zakken.

Dergelijke regels zullen er allicht ook komen bij de andere sportbonden, dat hoop ik toch. Misschien dat het eeuwenoude geslachtsonderscheid geleidelijk aan plaats mag ruimen voor de testosteronklassen, wie weet. :)

Dat dit soort regels een pijnlijke zaak zijn voor mensen als Semanya: zeer spijtig voor haar als individu. Indien ze met genoeg zijn kunnen ze misschien een discipline op zichzelf beginnen.
 
DIt is eigenlijk een issue van alle tijden hoor. Tijdens de olympische spelen van 1936 ging het bv over Zdena Koubková en Mary Weston. In de jaren 50 werd Foekje Dillema geschortst omdat ze geen geslachtstest wilde ondergaan. Zo een test hield letterlijk in dat onder meer hun genitalien werden gecontroleerd - overdreven gevormde clitorissen werden geclassificeerd als verdacht.

Hoe dan ook, dit is imo toch echt wel een zuiver reglementair probleem waar de sportbonden en arbitragehoven zich over moeten buigen.

Kijk naar Caster Semanya. Initieel was de maximale toegestane waarde testosteron in je bloed 10nanomol per liter - ingeroepen na Caster's prestaties bij de jeugd. Intussen is dat na veel juridisch gebakkelei gedaald tot 5, onder meer door het geval Caster Semanya. Semanya mag nu enkel nog deelnemen als ze via medicatie/ingrepen haar testosteronniveau voldoende kan laten zakken.

Dergelijke regels zullen er allicht ook komen bij de andere sportbonden, dat hoop ik toch. Misschien dat het eeuwenoude geslachtsonderscheid geleidelijk aan plaats mag ruimen voor de testosteronklassen, wie weet. :)

Dat dit soort regels een pijnlijke zaak zijn voor mensen als Semanya: zeer spijtig voor haar als individu. Indien ze met genoeg zijn kunnen ze misschien een discipline op zichzelf beginnen.
Testosteronniveau zegt ook niet alles natuurlijk, neem nu Laurel Hubbard, die laat een transitie heeft ondergaan. Jaren getraind als man, met dus aanpassingen aan het lichaam. Op zich is dit hetzelfde/sterker dan je als vrouw jarenlang te doperen. Daarna kan je best wel met een lager niveau aan hormonen meedoen, maar het heeft effect gehad dat niet helemaal is verdwenen.

Ik kopieer hier wat ik al eens heb geschreven in de thread over heteronormativiteit toen het hierover ging:

Om dat even te kaderen met mijn eigen sport, powerlifting.

Ik totaal (max gewicht 3 bewegingen) op een zware training 680 kg. Op wedstrijd zou dat 700+ kg zijn. Ik ben in België subtop, Europees eindig ik laatst of voorlaatst vermoedelijk, en op wereldniveau maak ik me belachelijk.
Het vorige WK in 2019, wereldniveau dus, was de winnaar bij de vrouwelijke superzwaargewichten, die nog meer dan 10 kg zwaarder woog dan ik, goed voor goud met 640 kg totaal.

Dat is dus op het top van haar kunnen, ongezien sterk, wereldniveau. En ik droog die op zaterdagnamiddag in mijn tuinhuis af met 40 kg verschil. Op wedstrijd met nog wat meer. Ter referentie, de mannelijke wereldkampioen zwaargewichten (dus ook 10 kg lichter), totaalde 920 kg.

Als ik nu voor een geslachtsverandering ga zie ik niet in hoe ik, wanneer die achter de rug is, niet hoger gerangschikt ga zijn hoor.
 
Testosteronniveau zegt ook niet alles natuurlijk, neem nu Laurel Hubbard, die laat een transitie heeft ondergaan. Jaren getraind als man, met dus aanpassingen aan het lichaam. Op zich is dit hetzelfde/sterker dan je als vrouw jarenlang te doperen. Daarna kan je best wel met een lager niveau aan hormonen meedoen, maar het heeft effect gehad dat niet helemaal is verdwenen.

Ik kopieer hier wat ik al eens heb geschreven in de thread over heteronormativiteit toen het hierover ging:

Om dat even te kaderen met mijn eigen sport, powerlifting.

Ik totaal (max gewicht 3 bewegingen) op een zware training 680 kg. Op wedstrijd zou dat 700+ kg zijn. Ik ben in België subtop, Europees eindig ik laatst of voorlaatst vermoedelijk, en op wereldniveau maak ik me belachelijk.
Het vorige WK in 2019, wereldniveau dus, was de winnaar bij de vrouwelijke superzwaargewichten, die nog meer dan 10 kg zwaarder woog dan ik, goed voor goud met 640 kg totaal.

Dat is dus op het top van haar kunnen, ongezien sterk, wereldniveau. En ik droog die op zaterdagnamiddag in mijn tuinhuis af met 40 kg verschil. Op wedstrijd met nog wat meer. Ter referentie, de mannelijke wereldkampioen zwaargewichten (dus ook 10 kg lichter), totaalde 920 kg.

Als ik nu voor een geslachtsverandering ga zie ik niet in hoe ik, wanneer die achter de rug is, niet hoger gerangschikt ga zijn hoor.

Nee inderdaad, ik wil zeker niet beweren dat het testosteron allesbepalend is. Wel is de case Caster Semanya zowat de bekendste én heeft het tot reglementsaanpassingen geleid, op vlak van testosteronniveau. En dat ging om iemand die géén geslachtsoperatie heeft ondergaan, om maar te zeggen dat het niet enkel om transseksuelen gaat binnen dit issue.

Ik kan me voor powerliften niet inbeelden dat er geen zelfde zaken zijn waarop ze kunnen reglementeren. Er zijn zoveel zaken die kunnen leiden tot verschillen tussen man en vrouw, belangrijk is het vinden van het juiste evenwicht. Zo iemand als Hubbard die gaat meedoen bij de vrouwen, die doet in se niets fout hé. Op dit moment mag het gewoon op basis van de huidige reglementen. Het wringt met de fairness binnen de sport, wat ontzettend belangrijk is. Het is dus aan de sportbonden te bepalen hoe ze best kunnen waken over die fairness.
 
mckinnonmanspreading.jpg


De linkse is Victoria Ivy ( de nieuwe naam van Rachel McKinnin), wereldkampioene sprint en 200m bij de master vrouwen de laatste 2 kampioenschappen. Lijkt me dat ze als transgender hier wel degelijk een fysiek voordeel heeft en veel van haar concurentes denken er ook zo over.
 
Als ik nu voor een geslachtsverandering ga zie ik niet in hoe ik, wanneer die achter de rug is, niet hoger gerangschikt ga zijn hoor.
Er is ook een mogelijke donkere zijde aan deze evolutie: het zou me niet verbazen als bepaalde landen atleten gaan pushen of screenen of atleten die zoiets zelf gaan overwegen, om toch maar een extra medaille / extra middelen te behalen/bekomen.

Het lijkt me een quasi onmogelijk vraagstuk: iedereen heeft recht op sport op topniveau maar de competitie moet wel zo fair mogelijk verlopen en daarvoor zijn regels en reglementen nodig, het idee van een aparte competitie is daarom mss niet eens zo ver gezocht - mits voldoende kandidaten. Andere piste is mss zoals het golf: een soort van handicap bepalen, maar op basis van wat precies .... up to science ?
 
Van waar die angst eigenlijk? Wie is eigenlijk de boze hand die mensen straft die er kritisch tegenover staan?
Dat zullen dan de kliekjes op Twitter (en andere sociale media) zijn die geen nuance kennen wanneer het over transgender issues gaat.
Rowling die zegt: "Mensen die menstrueren? Zeg gewoon vrouwen" (quote niet exact), is voldoende om haar als transfoob te beschouwen en daardoor mag ze zelfs niet meer meedoen met de HP-reünie.

In Amerika riskeer je echt wel je job als je openbaar de verkeerde uitspraken doet over homofilie of genderidentiteit...
 
Dat zullen dan de kliekjes op Twitter (en andere sociale media) zijn die geen nuance kennen wanneer het over transgender issues gaat.
Rowling die zegt: "Mensen die menstrueren? Zeg gewoon vrouwen" (quote niet exact), is voldoende om haar als transfoob te beschouwen en daardoor mag ze zelfs niet meer meedoen met de HP-reünie.
Rowling's uitspraken gaan wel veel verder dan dat. Ze legt bv. graag de link tussen trans personen en sexual predators en veel van haar claims over trans personen bevatten desinformatie die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.

The fourth is where things start to get truly personal. I’m concerned about the huge explosion in young women wishing to transition and also about the increasing numbers who seem to be detransitioning (returning to their original sex), because they regret taking steps that have, in some cases, altered their bodies irrevocably, and taken away their fertility. Some say they decided to transition after realising they were same-sex attracted, and that transitioning was partly driven by homophobia, either in society or in their families.
But endlessly unpleasant as its constant targeting of me has been, I refuse to bow down to a movement that I believe is doing demonstrable harm in seeking to erode ‘woman’ as a political and biological class and offering cover to predators like few before it.

Het is omwille van die constante aanvallen dat ze voor veel mensen persona non grata is geworden, niet omdat ze eens gezegd heeft dat we menstruerende mensen vrouwen moeten noemen. Daarmee minimaliseer je deze zaak toch enorm.

In Amerika riskeer je echt wel je job als je openbaar de verkeerde uitspraken doet over homofilie of genderidentiteit...
Dat valt nog wel mee. In het verkiezingsprogramma van de Republikeinen voor 2020 was conversietherapie voor homoseksualiteit nog altijd een item bijvoorbeeld. Al moet je daar inderdaad in meer liberale milieu's niet mee afkomen. J.K. Rowling woont overigens in Schotland.
 
Rowling's uitspraken gaan wel veel verder dan dat. Ze legt bv. graag de link tussen trans personen en sexual predators en veel van haar claims over trans personen bevatten desinformatie die niet wetenschappelijk onderbouwd zijn.
Het is omwille van die constante aanvallen dat ze voor veel mensen persona non grata is geworden, niet omdat ze eens gezegd heeft dat we menstruerende mensen vrouwen moeten noemen. Daarmee minimaliseer je deze zaak toch enorm.
Spijtig genoeg zijn er wel zo al cases geweest.
https://nypost.com/2021/10/13/virgi...daughter-shows-rot-at-heart-of-system-devine/

Ik herinner me nog dat die vader ook publiekelijk en online beschimpt werd in juni.
In oktober kwam dan naar boven dat zijn dochter verkracht is op school in de damestoiletten door een transgender persoon en dat de school dit gewoon onder de mat proberen te vegen heeft. Heeft de school dit nu gedaan uit ideologische overwegingen? Ergste van al is dat die transgender dan van school veranderd is en op die school gelijkaardige feiten heeft gepleegd.
Finaal kan het iedereen wel voorvallen, zowel man, vrouw of transgender. Verkrachting en overschrijdend gedrag is uiteraard niet geslachtspecifiek. Maar verzwijgen moet je het uiteraard ook niet doen.

Ik zit nu in een project waarbij er in het kelderniveau douches voorzien zijn voor de werknemers. Mooi afgelijnd douchecel en kleedkamers mannen. Helemaal de andere kant (ge moet fysiek door de ondergrondse parking) heb je dan een deel douches voor de vrouwen, een gemixte kleedkamer voor transgenders en vrouwen en dan een transgenderdouche.
Je maakt het zo wel gemakkelijk voor mensen met slechte bedoelingen. Daarvoor hoeft dat geen verkrachting te zijn maar je geeft voyeurisme en andere viespeuken vrijspel en ik denk nu ook niet dat vrouwen daar voor staan te springen.

Dat valt nog wel mee. In het verkiezingsprogramma van de Republikeinen voor 2020 was conversietherapie voor homoseksualiteit nog altijd een item bijvoorbeeld. Al moet je daar inderdaad in meer liberale milieu's niet mee afkomen. J.K. Rowling woont overigens in Schotland.
En warner bros heeft zijn hooddzetel in califiornia.
 
Laatst bewerkt:
Even grote competitievervalsing als een persoon zonder handicap die mee zou doen aan de special Olympics.

Van het 2de roepen ze moord en brand en het eerste zou geen probleem mogen zijn in deze woke maatschappij. Zelfs een kleuter beseft dat zoiets te belachelijk is voor woorden.
 
Terug
Bovenaan