Transgender personen in de sport

Doet me denken aan de wet van Poe, als je enkel de foto ziet en niet verder rond de context van de tweet leest, je zou het nog voor waar aannemen...

Maar oh, wacht dat beleid van zelfidentificatie is natuurlijk géén parodie, maar een trieste realiteit... Deze man (nu ja, hij zal zich bij het inschrijven wel even zelf-geidentificeerd hebben als vrouw, maar Ari Silverberg dus) verdient gewoon een medaille voor zo de spot te drijven met deze situatie.
 
Is nochtans een conservatieve trol waar ER zoveel van zijn. Hoeveel cis mannen zijn ER Al niet uit "protest" naar vrouwenwcs gegaan omdat ze zich als vrouw "zouden kunnen" identificeren. Niet dat ze dat effectief doen, net als deze man is het idd, voornamelijk om spot te kunnen drijven.
 
Is nochtans een conservatieve trol waar ER zoveel van zijn. Hoeveel cis mannen zijn ER Al niet uit "protest" naar vrouwenwcs gegaan omdat ze zich als vrouw "zouden kunnen" identificeren. Niet dat ze dat effectief doen, net als deze man is het idd, voornamelijk om spot te kunnen drijven.
Ik weet het niet? Hoeveel?
En heb je nog andere stropoppen in je assortiment?
 
Van zulke protesten zie je toch veel regelmatiger artikels en fotos verschijnen? Geen stropop. Die mannen identificeren ook niet als vrouw maar willen gewoon spotten. In tegenstelling tot dat gedoe rond toiletten heb ik dan meer begrip voor de sport discussie Maar zulke troll praktijken zijn absoluut niet productief en die paljassen verdienen Al zeker geen medaille. Het verziekt de discussie compleet.
 
Als je meer begrip zou hebben voor die vrouwelijke sporters dan voor de wc-discussie, dan zou je de vergelijking niet maken, maar niet alleen doe je het, je noemt het ook nog een troll-actie... maar beticht andere van de discussie te verzieken... il faut le faire.

Als het gaan om een onrecht in vraag te stellen door er toegegeven de spot mee te drijven, dan is het (werk)woord trollen eenvoudigweg niet gepast.

Die WC-discussie is fundamenteel anders, persoonlijk zou ik enkel problemen hebben met uniseks toiletten wegens de wachttijden (zuiver egoïsme als man dus, maar hey, soms moet je dringend... als je dan ziet dat je als man los je toilet binnenloopt terwijl er bij vrouwen vaak wachtrijen zijn), maar ik heb wel begrip voor vrouwen die zich daar onveilig zouden voelen, omdat helaas sommige mannen (met nadruk op sommige) smeerlappen zijn... een trieste realiteit wat mij betreft.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
De ene noemt het trollen, de andere noemt het met een welgerichte actie een bizarre maatregel aankaarten. De lijn is soms dun.
 
De ene noemt het trollen, de andere noemt het met een welgerichte actie een bizarre maatregel aankaarten. De lijn is soms dun.
Ik vind beide zijden hier een beetje losers eerlijk gezegd. Zelfidentificatie is debiel, maar om daar als man even de interessante gaan uit te hangen moet je ook nogal een speciaal karakter hebben.
 
Van zulke protesten zie je toch veel regelmatiger artikels en fotos verschijnen? Geen stropop. Die mannen identificeren ook niet als vrouw maar willen gewoon spotten. In tegenstelling tot dat gedoe rond toiletten heb ik dan meer begrip voor de sport discussie Maar zulke troll praktijken zijn absoluut niet productief en die paljassen verdienen Al zeker geen medaille. Het verziekt de discussie compleet.
Tenzij je kan aantonen dat de persoon in kwestie (Avi Silverberg, coach van zowel mannelijke als vrouwelijke powerlifters) zo'n acties in toiletten al gedaan heeft, is dit weldegelijk een stropop-argument. Want jij gooit het gewoon op 1 hoopje, terwijl die persoon 1 doelgerichte actie gedaan heeft (tenzij je mij het tegendeel kan bewijzen) tegen 1 specifiek ding; namelijk dat het toegelaten is om zelfidentificatie te doen in competetieve sport.

Daarmee ga ik niet akkoord met zijn actie, maar ik ga zeker niet akkoord met de regel. En dan komt het hierop neer:
De ene noemt het trollen, de andere noemt het met een welgerichte actie een bizarre maatregel aankaarten. De lijn is soms dun.
De belangrijkste factor is of je akkoord gaat met wat er geprobeerd wordt aan te kaarten (al ga ik hier ook niet akkoord met zijn actie, maar het maakt het pijnpunt wel overduidelijk).
 
Het is dezelfde actie daarom dat ik het aankaart en er zijn constructievere manieren om daarvoor te discussieren zonder zulk laag bij de gronds trol gedrag.
 
Ik vind beide zijden hier een beetje losers eerlijk gezegd. Zelfidentificatie is debiel, maar om daar als man even de interessante gaan uit te hangen moet je ook nogal een speciaal karakter hebben.

Ligt natuurlijk zeer sterk aan of die man dat één keer gaat doen om een punt te maken, of elke vrouwenwedstrijd.

Het punt is gemaakt, nu nog zien hoe die organisatoren ermee om gaan gaan.
Het is dezelfde actie daarom dat ik het aankaart en er zijn constructievere manieren om daarvoor te discussieren zonder zulk laag bij de gronds trol gedrag.

Dat is helemaal niet hetzelfde. Bij die toiletten gaat het om een veiligheidsgevoel bij vrouwen, dat is nochtans iets waar je in een andere thread op inspeelde: iets emotioneel, maar dan wel begrijpelijk in dit geval wat mij betreft.

Bij deze wedstrijd gaat het over een dwaze regel die de zin van een aparte vrouwencompetitie volkomen ondergraaft. Anders zou een transvrouw niet zo makkelijk enerzijds records van vrouwen verbreken en anderzijds met gemak door een mannelijke gewichtheffer geklopt worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
ik zie het als de zoveelste dwaze, I identify as an appache attack helicopter grapjas. Dat was 10 jaar geleden niet grappig en nu nog niet.

Je kan dat ook op een deftige manier aankaarten zonder jezelf voor de "grap" als x te identificeren.
 
ik zie het als de zoveelste dwaze, I identify as an appache attack helicopter grapjas. Dat was 10 jaar geleden niet grappig en nu nog niet.

Je kan dat ook op een deftige manier aankaarten zonder jezelf voor de "grap" als x te identificeren.
Wie zegt dat het voor de grap is? En zie je het zo of is het zo? Want in een vorige post zei je:
Is nochtans een conservatieve trol waar ER zoveel van zijn. Hoeveel cis mannen zijn ER Al niet uit "protest" naar vrouwenwcs gegaan omdat ze zich als vrouw "zouden kunnen" identificeren. Niet dat ze dat effectief doen, net als deze man is het idd, voornamelijk om spot te kunnen drijven.
Ik zou nu toch wel eens bewijs willen zien waarop je je baseert om die uitspraken te maken. Want van wat ik terugvind, heeft hij zelf nog geen verklaring afgelegd (en tijdens die zoektocht ook nog geen enkel ding gevonden dat uitwijst dat hij eerder al anti-trans acties uitgevoerd heeft of een conservatieve ingesteldheid heeft).

Want of je nu akkoord gaat met de actie of niet, is er natuurlijk een groot verschil tussen "een conservatieve trol die het voor de grap doet" (zoals jij hem bestempeld) en "een coach die dit doet om de oneerlijkheid van de recent ingevoerde regels (dewelke hij volgt) aan te tonen".
 
Transvrouw alleen op podium nadat ze in wielerwedstrijd dichtste concurrenten op 17 en meer dan 30 minuten rijdt, maar ze krijgt ook bakken kritiek

 
  • Haha
Waarderingen: math
Transvrouw alleen op podium nadat ze in wielerwedstrijd dichtste concurrenten op 17 en meer dan 30 minuten rijdt, maar ze krijgt ook bakken kritiek

Jah, waanzin ook om zoiets toe te laten om te beginnen. Het lijkt wel of men alles dat PC klinkt zo maar moet doen tegenwoordig...

Als je opgenomen wordt in een ziekenhuis staat in de vragenlijst: "Bent u geboren als man of vrouw?" Zo simpel is het.
Daar gaat ook niemand onnozel doen, kwestie van de chirurch niet op het verkeerde been te zetten. Als dat daar kan, zie ik niet in waarom dat voor de inschrijving van een sportcompetitie ook niet zou kunnen, want anders mag je vrouwencompetitie gewoon opdoeken.

Als ik persoonlijk moet kiezen tussen een vrouwencompetitie of politieke correctheid tot in het absurde, dan kies ik wel voor het eerste. Er mag nog steeds plaats zijn voor een beetje rede ook. En transvrouwen in een aparte klasse als het moet, net als bij de gevangenissen.
 
Ik zou het zeker niet zo hard of simplistisch stellen als jij maar ik ben wel grotendeels akkoord. Het is moeilijker dan jij het voorstelt omdat man en vrouw biologisch niet zo strak zijn afgebakend zijn als de vakjes die het merendeel het liefst wil blijven hanteren. Net zoals in het ziekenhuis kijkt men beter naar het totaalplaatje want je gaat ook verschillende soorten intersex mensen moeten weren. Intersex vrouwen zien er vaak mannelijker uit dan transvrouwen en hebben ook veel hogere testosteron levels dan hen en zouden dus op termijn ook de competitie nog harder domineren dan transvrouwen en evengoed cisvrouwen buiten spel zetten. Ergens jammer dat het in praktijk gaat neer komen op een defacto ban voor mensen die niet aan het cisgender ideaalbeeld voldoen maar er gaat vrees ik niet veel anders opzitten. Aparte leagues voor transvrouwen, transmannen, interseks, dat gaat allemaal veel te klein zijn voor levensvatbaarheid.

Je kan je daarnaast ook vragen stellen ivm bepaalde genen die onder sommige populaties heel courant zijn en enorme voordelen geven op anderen. Ook niet echt eerlijke competitie. Zo wordt langeafstandslopen ook vrijwel volledig gedomineerd door mensen met een subsahara genetische achtergrond maar daarop fijnschalig gaan selecteren gaat praktisch hetzelfde zijn als racisme en enkel nog meer discriminatie opleveren dus ik denk dat een grens hanteren voornamelijk gebaseerd op hormonen maar ook gekoppeld aan geboorte geslacht en chromosomen in de praktijk het meest haalbare zal zijn maar het komt wel neer op een semi-wetenschappelijk onderbouwde discriminatie waar men begrijpelijk ook wel wat huiverachtig tov is.

Er is geen volledig eerlijke oplossing dus we zijn gedwongen voor het minst kwade te kiezen. Dat daarin minderheden aan het kortste eind trekken is vrees ik de meest logische uitkomst.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zeker niet zo hard of simplistisch stellen als jij maar ik ben wel grotendeels akkoord. Het is moeilijker dan jij het voorstelt omdat man en vrouw biologisch niet zo strak zijn afgebakend zijn als de vakjes die het merendeel het liefst wil blijven hanteren. Net zoals in het ziekenhuis kijkt men beter naar het totaalplaatje want je gaat ook verschillende soorten intersex mensen moeten weren. Intersex vrouwen zien er vaak mannelijker uit dan transvrouwen en hebben ook veel hogere testosteron levels dan hen en zouden dus op termijn ook de competitie nog harder domineren dan transvrouwen en evengoed cisvrouwen buiten spel zetten. Ergens jammer dat het in praktijk gaat neer komen op een defacto ban voor mensen die niet aan het cisgender ideaalbeeld voldoen maar er gaat vrees ik niet veel anders opzitten. Aparte leagues voor transvrouwen, transmannen, interseks, dat gaat allemaal veel te klein zijn voor levensvatbaarheid.

Je kan je daarnaast ook vragen stellen ivm bepaalde genen die onder sommige populaties heel courant zijn en enorme voordelen geven op anderen. Ook niet echt eerlijke competitie. Zo wordt langeafstandslopen ook vrijwel volledig gedomineerd door mensen met een subsahara genetische achtergrond maar daarop fijnschalig gaan selecteren gaat praktisch hetzelfde zijn als racisme en enkel nog meer discriminatie opleveren dus ik denk dat een grens hanteren voornamelijk gebaseerd op hormonen maar ook gekoppeld aan geboorte geslacht en chromosomen in de praktijk het meest haalbare zal zijn maar het komt wel neer op een semi-wetenschappelijk onderbouwde discriminatie waar men begrijpelijk ook wel wat huiverachtig tov is.

Er is geen volledig eerlijke oplossing dus we zijn gedwongen voor het minst kwade te kiezen. Dat daarin minderheden aan het kortste eind trekken is vrees ik de meest logische uitkomst.
In dit specifieke geval bleek er ook wel een aparte Trans-categorie te zijn, dus ik vind het hier wel vreemd waarom die meeloopt in de reguliere...
Maar je hebt gelijk, net zoals selecteren op genetische anomalieën (zwemmers met syndroom van Marfan, sub-sahara duurlopers, Jamaicaanse sprinters, ...) racisme zou zijn, is deze discussie toch ook weer niet zo gemakkelijk als het lijkt.
 
Aparte leagues voor transvrouwen, transmannen, interseks, dat gaat allemaal veel te klein zijn voor levensvatbaarheid.
Ik dacht dat dit ook het geval zou zijn maar als je dan kijkt hoeveel bedrijven er op pride month springen ben ik daar eerlijk gezegd nog niet zo zeker van of dit niet levensvatbaar zou kunnen zijn. Ze zullen toch wel wat sponsorschappen kunnen aangaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dit ook het geval zou zijn maar als je dan kijkt hoeveel bedrijven er op pride month springen ben ik daar eerlijk gezegd nog niet zo zeker van of dit niet levensvatbaar zou kunnen zijn. Ze zullen toch wel wat sponsorschappen kunnen aangaan.
Het probleem lijkt me in de eerste plaats voldoende mensen hebben om een competitie op te zetten. Gewoon een "transcompetitie" is absurd, want een transvrouw kan voordeel halen uit zijn verleden als man (indien de transitie niet te vroeg gebeurde), maar een transman al niet. Dus dan moet je verder opsplitsen, en kom je op een zeer klein aantal atleten die dan nog soms (afhankelijk van de sport) onderverdeeld moeten worden in gewichtscategorieën.

Op de duur ben je dan volgens mij op veel niveau's alleen in je categorie, om eens 5 man tegen te komen op het nationale niveau ofzo. Ik zie daar niet echt veel sponsors voor staan springen.
 
Transvrouw alleen op podium nadat ze in wielerwedstrijd dichtste concurrenten op 17 en meer dan 30 minuten rijdt, maar ze krijgt ook bakken kritiek

Ik wil niet beledigend overkomen maar ik val gewoon met de deur in huis.

Is hare piet eraf gesneden? Heeft ze een vrouwelijke hormoonbehandeling ondergaan? En wanneer?
Want anders is het voor mij geen vrouw. Of wel ben je volledig man, of wel ben je volledig vrouw. Iets ertussen is onzin. Zolang die piet eraan hangt --> Sowieso deelnemen bij de mannen en niet bij de vrouwen.

Ik weet dat in België en Nederland dat zo is. Nog ne piet eraan? Dan mag je echt niet deelnemen bij de vrouwen.
Maar ik weet niet wat de regels zijn in de VS?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: math
Transvrouw alleen op podium nadat ze in wielerwedstrijd dichtste concurrenten op 17 en meer dan 30 minuten rijdt, maar ze krijgt ook bakken kritiek


De tweede finishte op 17 minuten, de derde op meer dan een half uur. Sounds like skill issues to me. 😂

Nee, serieus, dat is inderdaad een probleem. Je kan ze, zoals @Sylverscythe zegt, moeilijk hun eigen categorie geven, want dan krijg je voor vele sporten een competitie waar je automatisch al op het schavot staat als je enige verdienste deelnemen is. Maar je kan transvrouwen ook niet ongestoord laten deelnemen aan duur-/krachtsporten voor vrouwen. Achja, problemen van de te (?) moderne wereld zeker?
Ik zou ze dan nog eerder compleet uitsluiten van topsport, maar geen idee of dat legaal haalbaar is.
 
Terug
Bovenaan