Tour de France 2025

Verwachtingen:
- Pogacar die vol voor de rit wil gaan en de vluchters op kleine afstand zal houden
- Vingegaard die al aanvalt op de Madeleine en hoopt om in de vallei vooruitgeschoven ploegmaat(s) tegen te komen. Liefst zonder Tadej in zijn wiel.

Ik denk dat Vingegaard Tadej niet zal kunnen afschudden. Tadej rijdt uiteindelijk van Vingegaard weg op de Col de la Loze, lapt er nog wat tijd bij en wint de rit.

Verwachtingen:
- Pogacar die vol voor de rit wil gaan en de vluchters op kleine afstand zal houden
- Vingegaard die al aanvalt op de Madeleine en hoopt om in de vallei vooruitgeschoven ploegmaat(s) tegen te komen. Liefst zonder Tadej in zijn wiel.

Ik denk dat Vingegaard Tadej niet zal kunnen afschudden. Tadej rijdt uiteindelijk van Vingegaard weg op de Col de la Loze, lapt er nog wat tijd bij en wint de rit.

Zou goed zijn voor mijn wielermanager <3

Wat denken we, kan Pogi nog voor groen gaan? Overleeft Milan de 2d bergen ?

Schande schande ! Die diefstal... Maar blijkbaar is Grenoble (net zoals veel andere steden in Frankrijk tegenwoordig) best wel een probleemstad qua criminaliteit geworden...
mij hebben ze altijd gezegd nooit waardevolle spullen in de auto achter te laten

Ik maak me weinig illusies. Ik heb zelf nog op deftig nationaal niveau gesport (medailles op nationale kampioenschappen bij de jeugdreeksen) in de Armstrong periode. Geen duursport, but still. En geen sport met dikke zakken geld, but still. Zelfs daar waren er de occasionele rariteiten van atleten die plots uit het niks (standaard in onderste helft van klassement) na de winter top waren (elke wedstrijd podium). Of 2e rangs atleten die een halve apotheek supplementen mee hadden op wedstrijden. Zal in veel gevallen wel onschuldig geweest zijn, maar bij vele zit/zat de mindset gewoon fout.

Toen ik 13-14-15 was, wou ik winnen. Maar het moest wel leuk blijven. Mijn sportvoeding was een hamburger of hotdog voor of na de wedstrijd en een Fanta als sportdrink. Geen 3 recuperatie shakes en supplementen. Zoals mijn trainer altijd zei 'je moet na de komma werken als alles voor de komma in orde is'.

Het medicaliseren van sport op jonge leeftijd is problematisch, zeker voor - met alle respect - 2e rangs atleten. Ik heb van mijn 7-8 tot mijn ~21 op redelijk niveau gesport. Ik heb nooit de ambitie gehad om er een carriere van te maken en ik heb mijn lichaam goed verzorgd (geen sigaretten, geen drugs, geen excessieve drank, relatief gezond eten). Maar ik heb me nooit bezig gehouden met labo testen of speciale voedingssupplementen en allerlei 'marginal gains' die gemakkelijk te pakken zijn door gewoon 4x ipv 3x per week te trainen. Is in veel gevallen luiheid van de atleet of 'technologie' gebruiken ipv inspanning.

Voorbeeldje uit mijn directe omgeving. Ik loop tegenwoordig mee met een recreanten loop groepje op zondag. Dat is 12-15km aan max 10 per uur. Dat zijn gepensioneerden, paar 50 jarige vrouwen en paar jonge vaders (zoals mezelf) die 1x per week eens buiten willen zijn. Ik loop daar niet voor de tijd of om goed te worden, ik loop daar om buiten te zijn en een vast slot te hebben zodat ik mezelf verplicht om buiten te komen. Denk dat dat een man/vrouw of 15-20 is in totaal. Daar lopen ook zo'n paar wappies rond die 2x per jaar naar Leuven gaan voor een lactaat meting en hun omslagpunt te bepalen. Elke keer 200-250 euro dokken. Nee, ik ga niet mee. Je loopt godverdekke 1 of 2x per week 12km op het tempo van een halve bejaarde. Wat gaat die lactaatmeting nu uitmaken ? Voor die 2 stratenlopen van 10km achter je hoek moet je echt niet weten wat je omslagpunt is. Je bent tenslotte 50y en je finisht ergens halverwege in het pak anyway... En ook allemaal 17 horloges. Een Whoop en een Garmin en een en een en een weet ik veel wat :laugh:

Heb het altijd vreemd gevonden dat een VDB of Ulrich of Pantani of andere - bleek nadien - wandelende apotheken als sportman (die toch veronderstelt worden hun lichaam wat te verzorgen) na hun carriere te prooi vielen aan excessieve drank/drugs/medicatie. Heb altijd het idee gehad dat die stap voor een normale sporter moeilijker zou moeten zijn dan een gewone sterveling wegens 'lichaam verzorgen'. Maar als je dan die verhalen leest, was koersen tot 10-15y geleden gewoon een afvallingskoers van "wie wil risico's nemen met zijn leven". Dat is niet eens een pilletje of een spuitje pakken. Vb het gevalletje Rasmussen ("hij is zo goed want hij pitst elke gram van zijn fiets en lichaam"): Admitted to the use of EPO, human growth hormone, testosterone, DHEA, insulin, IGF-1, cortisone and blood transfusions between 1998 and 2010. Dan is het niet verwonderlijk dat je normen zo verschoven zijn dat je na je carriere bij het minste probleempje of pijntje teruggrijpt naar wat je de helft van je leven gedaan hebt. Slikken en spuiten.

Overigens top artikel: https://en.wikipedia.org/wiki/Doping_at_the_Tour_de_France - weinig opbeurend is het niet. Al is het de laatste 10-15 y beter. Of we zijn naief of het is echt gebeterd sindsdien...

Overigens moet je deze docs eens lezen om een idee te krijgen hoe fucked up het vroeger was:
https://www.usada.org/wp-content/uploads/Landis-Floyd-Affidavit.pdf --> toppertje dit

(Er zijn nog andere als je wat Googlet)
Ketonen zijn gewoon toegelaten, maar dat is toch ook een artificiële manier om uw lichaam te boosten, net zoals bepaalde supplementen pakken om dan 1% beter te worden. Men zal de grenzen opzoeken van wat toegelaten is, of men gebruikt bepaalde middelen die nog niet op de lijst staan of niet opspoorbaar zijn.

Ik heb nog nooit een lactaatmeting gevolgd en heb zelfs nooit schema's gevolgd om beter te fietsen. Van sommige kennissen heb ik ook al gehoord dat ze regelmatig bij de kinesist gaan omwille van blessures , mijn idee is dan, als je voortdurend bij de kinesist moet lopen omwille van overbelasting kan je beter rusten of een andere sport doen, of er mee stoppen.

Zelfde met voedingsschema's, ik ben geen prof. Zeker voor 40-50 jarigen is dat toch absurd om daar allemaal mee bezig te zijn. Doe je het voor je eigen gezondheid ok, maar als je moet een hamburger laten voor uw sport, dat is erover.

En dan zijn er mensen die een fiets kopen van 15000 euro en 20kg te dik staan. Val dan eerst af, dat gaat vele malen meer effect hebben, en koop dan een betere fiets als je éénmaal op een deftig niveau zit.

Carl Berteele zal vandaag geen verslag uitbrengen van op de motor, wegens... Motor gestolen.
Ik stel mij dan de vraag of ze geen vervangmotor hebben voor wanneer zoiets voorvalt.
Ik heb nog nooit gehoord dat er een wielerploeg niet start omdat hun fietsen gestolen zijn, die hebben toch altijd een plan B :)

ASO wat reclame voor Duotone aan’t maken, schitterend scenery wel!

Moet wel de max zijn als ge zo nen ganse zomer in nen camper de tour kan achterna gaan :love:

Roglic, hola!

Wout... helaas ook bergop toch een schim van wat hij andere jaren betekend heeft voor Visma. Jammer, jammer.

Ze vliegen er weer in gelijk kiekens zonder kop. Roglic en Gall mee van de top 10. Er gaan er een deel naar boven strompelen op de Col de La Loze

Dit is toch een beetje een onnozele manier om een sprinter te beschrijven die 9 etappeoverwinningen in grote rondes op zijn naam heeft.
Degenkolb won 10 ritten in de Vuelta en maar 1 rit in de Tour. Wüst won 12 ritten in de Vuelta en maar 1 rit in de Tour. Misschien dat de Tour toch enkele niveau's boven de rest staat?

De enige manier voor Groves om een rit te winnen is als Milan en Merlier gelost zijn. Daar moet je gewoon realistisch in zijn, wie weet op de Champs.
Je moet als ploeg keuzes durven maken. Vdp had gewoon groen kunnen winnen als ze een duidelijk keuze hadden gemaakt.

het enige nuttige dat ik al onthouden heb van de start interviews is dat een teckel ook wel een sausage dog genoemd wordt. :unsure:

Ik begin meer en meer zin te krijgen om een van die bergen zelf te beklimmen. Is dat bereikbaar met vliegtuig? Kun je uw eigen fiets laten afkomen? Hoe werkt dat eigenlijk als je dat wil doen 😀

Terug
Bovenaan