Album of the week The Aynsley Dunbar Retaliation

PBR Streetgang

Well-known member
Hoe kies je in hemelsnaam een album voor deze nu al legendarische reeks?

De eerste waaraan ik dacht was het debuutalbum van Rage Against The Machine, dat voor mij als tiener en vandaag de dag nog steeds van onschatbaar persoonlijk belang is, een album dat alle energie in mij kan oproepen en doen losbarsten in een - al zeg ik het zelf – indrukwekkende headbanging fury, maar me tegelijkertijd diep weet te raken en mij altijd uit de put haalt wanneer het leven mij even niet meezit. Met die bloedstollende oerkreten aan het einde van Freedom, hoe kan dat ook anders. Maar daar tegenover staat de emotionele tour de force Spirit of Eden, een andere parel die ik ontdekte toen ik eigenlijk op zoek was naar de vroege powerpop van Talk Talk en niet eens doorhad dat zij ook verantwoordelijk waren voor de hartverscheurend mooie klanken die mee aan de basis lagen voor wat later post-rock zou genoemd worden. Wat mij ook de feels geeft, maar dan in een veel toffer jasje, is Fire on the Bayou van The Meters, meteen ook het ultieme voorbeeld van mijn affiniteit voor de muziek en cultuur van New Orleans, een gevoel dat ik begon te kweken door het luisteren van dit album, het volgen van HBO's Treme en bekijken van de etnografische documentaires van Les Blank. Maar ik kon natuurlijk ook een totaal andere baan op en uitweiden over een van mijn meer recente obsessies, de ondraaglijk hippe Australiërs King Gizzard and the Lizard Wizard en hun geeky D&D-achtige conceptalbum Murder of the Universe dat naast ubercoole muziek ook volloopt met monsters, magiërs, cyborgs en kots. Heel veel kots. Ik had ook erg klassiek kunnen gaan en grijpen naar een van de grandaddies van de hard rock met een Led Zeppelin of Deep Purple, misschien ook iets proggier met een King Crimson of een Pink Floyd (Animals the underrated, amirite fellas?). Een andere grote liefde in mijn leven is die voor film, maar ik zou het moeilijk vinden om een soundtrackalbum te verdedigen zonder dat de film een deel uitmaakt van de bespreking, en dat leek me onmogelijk om gedaan te krijgen op één week tijd.

Na een veel te lange zoektocht naar het perfecte album om hier aan jullie voor te stellen, heb ik alleen maar kunnen concluderen dat er simpelweg niet zoiets bestaat als het perfecte album om aan jullie voor te stellen. Er bestaat zo geen unieke formule. Elke plaat op mijn long- en shortlist (grapje, ik had maar één kort lijstsje. Whaddaya think I am, crazy or sumthin?) had ongetwijfeld even fijn was geweest om met z’n allen onder de loep te nemen. Maar per toeval werd hier op BG de afgelopen week een discussiethread gelanceerd over Black Sabbath, en dat bracht mij op een idee. Want op hun Black Sabbaths debuutalbum staat een cover van een andere Britse rockband, een band waar ik in geen jaren nog naar had geluisterd en al een beetje van mijn radar was verdwenen. Een band die een immens goed debuutalbum uitbrachten vol leuke grooves en zwoele blues, maar jammer genoeg geen deel uitmaken van de canon. Ondanks het feit dat alle muzikanten overdaad aan talent bezaten en exact die muziek speelden die zo populair was (gij weet, traditionele blues uit het Amerikaanse diepe zuiden gezongen en gespeeld door blanke Britten) konden ze maar niet doorbreken naar het grote publiek. Misschien had het te maken met het feit dat de bandleader niet hun zanger, maar hun drummer was? Een bijzonder goede drummer trouwens, die na zijn bluesperiode nog is gaan drummen voor Frank Zappa, een taak die vast niet alle muzikanten is weggelegd... Maar het belangrijkste is dat dit album een is die mij vele uren luisterplezier heeft geschonken, en dat hopelijk ook bij jullie zal doen.

BeyondGaming, kom en fluit mee met het aanstekelijke openingsnummer Watch ‘n’ Chain, knip met je vingers en tik met je voeten tijdens de heerlijke instrumental Sage of Sidney Street, zing de blues met Whiskey Head Woman en Memory of Pain en doe wat je niet laten kan tijdens de bombastische drumsolo van Mutiny! Ik kan niet wachten om te horen of jullie evenveel plezier beleven aan deze plaat als ik.

 
is het nu gedaan met die wall of text: ik heb de mijne al voorbereid en heb vijf regels neergepend gekregen. :p
This beside: ik heb naar de voorstukjes geluisterd en kan al zeggen: `me like much`. That sweet old blues... :love:
 
Klinkt enorm veelbelovend PBR, looking forward! Ik ga nu wel eerst mijn ochtendroutine afsluiten met Fire on the Bayou omdat je die ook al zo aanlokkelijk omschreef en mijn interesse gewekt was. :coolbrows:
 
Oké, soundtrack van de ochtend en de eerste minuut is al veelbelovend. Sixties shizzle kan ik wel smaken, en dat zal voor velen wel het geval zijn na een week Zweedse zwarte gortigheid.
 
From black to blue! Zelf heb ik het vooral voor de eerste twee en de laatste drie liedjes van het album. De rest is ook fijn hoor, maar de plaat is op z'n best aan het begin en naar het einde toe.
 
Album er voor de eerste keer doorgejaagd. Niet zeer aandachtig, want tijdens de werkuren. Dit is wel mijn ding. Héél bluesy, maar ook jazzy en groovy. Ideaal om te beluisteren aan de toog van een zweterige kroeg in de broeierige bayou. Ging er zeer vlotjes in, dus ik ga het wel aandachtiger beluisteren om er wat highlights uit te selecteren.
 
Leuke, chill-out plaat. Ene om op te leggen op een zwoele zomerdag, met een glas whiskey in de ene hand en een sigaar in de andere. De beelden van The Straight Story zouden hier goed bij passen.
 
Ik ben er aan begonnen. Onontgonnen gebied voor mij en zeker niet iets wat ik uit mezelf zou opleggen.
We treden het album met open geest tegemoet en laten het zachtjes insijpelen.
 
Geheel analoog aan uwe nickname waan ik mij met momenten op de PBR Street Gang, goedkope whiskey te drinken met Martin Sheen en enkele Playboy bunnies terwijl we de Nung opvaren.
 
Ideale monday blues album. Net in zijn volledigheid geluisterd.
Topper voor mij was de track 'Trouble No More'.
De opname kwaliteit viel hier wel wat op, maar dat is te verwachten voor oudere albums.
Het weerhield mij niet om er van te genieten.
Het drumwerk van 'Mutiny' viel mij wat tegen, maar daar had ik misschien andere verwachtingen van.
 
Geheel analoog aan uwe nickname waan ik mij met momenten op de PBR Street Gang, goedkope whiskey te drinken met Martin Sheen en enkele Playboy bunnies terwijl we de Nung opvaren.
Look at these beautiful fucking jugs, man!

Ergens wel, anderzijds is de Nung opvaren ook een descent into madness en dan zou ik er toch eerder Popul Vuh bijzwieren (van Aguirre) dan deze zwoele bluesplaat.
 
Eerste luisterbeurt achter de rug en dit is wel een cool album. Een sound die ik erg kan appreciëren. Beetje gemoedelijk ook. Herinnert me beetje aan Graham Bond Organization bij momenten.
 
Goed album. Die haalden de mosterd percies uit andere delen van de US dan bvb John Mayall & The Bluesbreakers
 
Dat zijn al een heleboel positieve reacties, dat maakt me enorm blij.

Btw de cover door Black Sabbath is van het liedje Warning dat werd uitgebracht op Blue Horizon als single, en verscheen op hun onofficiele release Remains To Be Heard. Hier zijn ze back to back.

Origineel van The Aynsley Dunbar Retaliation

Cover van Black Sabbath:
 
Heerlijk. :biglaugh: Daar wordt een mens nu eens goed gezind van. Daarstraks een eerste keer beluisterd tijdens het rondcruisen in opdracht van het werk, en moet zeggen dat de hele rit met een glimlach gebeurde dankzij jouw album, maar ik ga het zeker deze week nog eens herbeluisteren.

Zéér toffe keuze btw, zoiets leg ik nooit uit mezelf op.
 
Fire on the Bayou was ook bijlange niet slecht, maar ik ben toch blij dat ge deze gekozen hebt. Wat een lekker plaatje zeg, het is maar een eerste indruk maar die ga ik zeker nog een paar keer opzetten deze week! Heerlijk lange muzikale intermezzos waarbij iedereen ruim aan bod komt (beetje à la Deep Purple maar zonder de hardrock), en vooral die baslijntjes zijn echt geslaagd. Goeie vocals ook, zit heel veel ziel in. Laat dit nu net een genre zijn waarin ik mij wat wil verdiepen, maar niet weet waar te beginnen...

Daar wordt een mens inderdaad vrolijk van, prachtige keuze @PBR Streetgang! Is de rest van hun discografie een beetje de moeite?
 
Eerste paar seconden van het album en holy shit: FlyLo sample !! (alé, tis omgekeerd, maar je begrijpt me wel ;) ) En Amon Tobin ook. Niiiice.

Meer dan dat kan ik nog niet bijdragen.
 
Terug
Bovenaan