Album of the week Lightnin' Hopkins - Blues in My Bottle (1961)

PBR Streetgang

Well-known member
Mijn eerste keuze voor deze editie was een album van Charles Mingus, maar gezien de focus op Mingus in de Classic Artists reeks, besloot ik voor een ander te kiezen. Ik ben dan even gaan grasduinen in mijn platencollectie om wat inspiratie op te doen en tussen alle doomy en proggy en jazzy albums die ik geregeld opleg, viel mijn oog op enkele platen van mijn favoriete bluesmuzikant, Lightnin' Hopkins. En meteen werd het duidelijk dat ik er een van moest kiezen. Ik kon gaan voor de minder gekende maar iets meer opgewekte Good Times, uitgekomen in 1979, of voor de iets meer klassieke Blues in My Bottle, oorspronkelijk opgenomen in 1961. Om het jullie allemaal wat gemakkelijker te maken, koos ik voor die laatste, omdat deze beschikbaar is op populaire streaming service en jullie niet op platenjacht moeten om hem te kunnen beluisteren.

Over Lightnin' Hopkins zelf kan ik niet bijster veel zeggen buiten dat hij opgroeide in het Amerikaanse Zuiden, leerde spelen op een oude sigaardoos, opgepakt werd voor de een of andere misdaad en enkele jaren aan een chain gang werkte. Veel meer cliché kan je het niet bedenken voor een zwarte Texaan in de jaren '30. Na zijn release begon hij meer en meer muziek te spelen en bezocht een heleboel verschillende platenlabels voor opnamesessies, wat het samenstellen van een discografie onbegonnen werk maakt. Zelf heb ik maar kennis gemaakt met enkele flarden van dat immense nalatenschap, maar meer dan genoeg om me aan te hechten.

Blues in My Bottle is in elk geval representatief album, het is zo puur als maar zijn kan, enkel Hopkins, zijn gitaar en zijn doorrookte stem die in een hevig Zuiders dialect en met bakken stijl zingt, speelt, praat, vertelt over leven en dood en liefde en leed.


En als een kleine bonus, en misschien een betere showcase voor de presence van Hopkins en zijn talent als storyteller, presenteer ik ook het begeleidend stuk Mr. Charlie, een kortfilm geregisseerd door de onvolprezen documentarist Les Blank, en kan gezien warden als een teaser voor zijn film The Blues According to Lightnin' Hopkins, die een jaar later werd uitgebracht.


Ik wens jullie allemaal veel plezier met het beluisteren van Blues in My Bottle en doe daarbij wat jullie niet laten kunnen. Neem er zelf jullie eigen bottle erbij, plof in jullie zetel en laat Lightnin' Hopkins in jullie hart.
 
Vanaf de eerste tonen heb ik goesting om mijn BBQ aan te steken voor een low & slow roast, erbij te zitten met een koffie en later op de dag wat bourbon terwijl ik in een hangmat lig en mijmer over het leven. Pure, eerlijke muziek zonder overtollige franjes. Gewoon een kerel met een gitaar.

Wine spo-dee-o-dee drinkin' wine pass that bottle to me

Topkeuze!
 
Compleet anders dan Mingus (voor zover ik ben met Charles).
Het nadeel van oudere muziek is dat er decennia na zijn gekomen, waarin we werden vetgemest met allerlei varianten en we meer gewoon zijn en het moeilijker is om die oudere muziek te kunnen appreciëren.
Hoe meer iets afgelijnd is, hoe lastiger om te oordelen, omdat er niet veel is om over te praten.
Deze man beeld ik me in een vissersbootje in, dobberend in een groot Amerikaans meer, spelend in zijn vrije tijd.
Ik herken er de invloedrijke artiesten, die Led Zep hebben geïnspireerd, in.
Bovenstaande is een groooot pluspunt natuurlijk.
Je kan en mag niets negatiefs zeggen over zo'n oude muziek, dat hoort niet.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat Nicki Minaj over vijftig jaar een glansrijk klassieke artiest, hé :shy:).
 
Ik ken deze Lightnin' Hopkins zoals veel van die oude bluesmannen van naam maar niet meer dan dat. Hier en daar heb ik al wat blues beluisterd, dingen zoals John Lee Hooker, Muddy Waters en Howlin' Wolf. De meeste artiesten binnen het genre hebben echter zoveel platen dat ik vaak niet weet waar ik moet beginnen, waardoor ik nooit echt de moeite genomen heb om me echt in het genre te verdiepen. Vandaar dat ik dit een heel leuk AOTW vind, de keuze die voor mij gemaakt wordt.

Dit was een aangenaam plaatje alvast. Het minpunt ervan is gewoon het minpunt van de blues in het algemeen: het volgt vrij rigide structuren en opbouw waardoor het allemaal een beetje hetzelfde klinkt. Maar ondanks dat (of misschien mede daardoor) vind ik die oude bluesnummers altijd wel cool en luister ik er bij tijd en stond eens graag naar. Doordat het hier ook enkel Hopkins en zijn gitaar is, klonk dit als muziek teruggebracht naar de pure essentie. Rauwe klank, rauwe gevoelens.
 
Voor ik een echte Jazz Cat was, was er eerst de blues. Een prachtig genre. Rauw, oprecht en vooral veel vakmanschap.
Ik moet wel bekennen dat ik het meer voor de elektrische gitaar heb als het op blues aankomt,
 
Fijne plaat.

Hier een beetje eenzelfde verhaal als anderen in de thread : ik ben niet zo'n grote blues-kenner want het is niet evident te weten waar te starten. In mijn platenkast heb ik Robert Johnson als de typische entree in het genre en dan verder de Oh Brother Where Art Thou OST. Dat is zowat tot waar mijn kennis reikt. Aan de andere kant, soms is gewoon in een album duiken en dingen ontdekken zonder af te wegen of iets wel de "beste" keuze is genoeg. Dus hier ook: bedankt om de keus voor ons te maken!

Lightin' Hopkins dus. Ik ben fan van de akoestische gitaar, maakt het zoals gezegd heel puur! Dit is voor mij late night muziek, clichébeeld van samen in een kring, muisstil luisteren naar de verhaalverteller rond een knetterend kampvuur in het bos. In elk geval kan ik hier heel stil van worden. Ideale muziek om eens alles los te laten van rondwarende gedachten en mee te drijven.
 
ik kan mij wel vinden in de meeste comments hierboven, fijne plaat om te beluisteren. Ik ben ook geen blues-kenner, maar dit ging hier wel goed binnen.
Goede keuze!
 
Fijne reacties tot nu toe. Ik heb er jammer genoeg zelf niet heel veel meer over te vertellen, want ik ben geen blues historian en dit is muziek die voor zichzelf moet spreken. Het genre is gekend genoeg om meteen een beeld te vormen van zijn oorsprong, en de teksten spreken - soms in metaforen, maar soms ook heel direct - over het leed van het volk dat deze muzikale traditie startte.

Al moet ik ook zeggen dat ik verbaasd ben van het aantal luisteraars die zeggen dat ze niet veel weten over de blues. De namen Robert Johnson, Howlin' Wolf, Muddy Waters, John Lee Hooker en R.L. Burnside vielen al, en dat is al een zeer goed begin. Maar hier zijn nog enkele muzikanten in de blues- en folk genres uit die periode die echt de moeite waard zijn om te checken:

Blind Willie Johnson - Dark Was the Night
Dit nummer was zo belangrijk dat de Carl Sagan van NASA het selecteerde voor de Voyager disc, een phonograph record dat de ruimte in werd gestuurd in 1977. Also, you Paris Texas fans moeten dit nummer zeker kennen, want Ry Cooder baseerde zich erop voor zijn wel zeer memorabele soundtrack.

Bo Carter - Twist It, Baby
The dirtiest mother in the business, alle nummers die ik ken van hem gaan over seks en kunnen moeilijk anders geïnterpreteerd worden. Jolly good stuff.

Lead Belly - Whoa Back Buck
Misschien wel het meest gekend omwille van Kurt Cobains cover van In the Pines op dat ene Nirvana Unplugged album. Of voor de periode die hij doorbracht in de cel. In ieder geval zou elke muziek liefhebber beter moeten kennismaken met deze OG.

Skip James - Hard Time Killing Floor Blues
Fans van O Brother Where Art Thou zullen deze misschien herkennen uit de scene rond het kampvuur waar Chris Thomas King dit lied speelt, ik geloof dat ze daar zitten op ruīnes van oude Griekse tempels.

Reverend Gary Davis - Death Don't Have no Mercy

En dan zijn er natuurlijk de electric blues varianten die vanaf de jaren '60 vooral populair zijn geworden:
Elmore James - The Sky is Crying
B.B. King - Chains and Things
Freddie King - Goin' Down (Kenny fucking Powers, anyone?)
 
En als een kleine bonus, en misschien een betere showcase voor de presence van Hopkins en zijn talent als storyteller, presenteer ik ook het begeleidend stuk Mr. Charlie, een kortfilm geregisseerd door de onvolprezen documentarist Les Blank, en kan gezien warden als een teaser voor zijn film The Blues According to Lightnin' Hopkins, die een jaar later werd uitgebracht.

Zonet pas het filmpje gezien, hoe goed was dat zeg. Toen hij begon te zingen kreeg ik zelfs een kleine rilling :love:
 
Zonet pas het filmpje gezien, hoe goed was dat zeg. Toen hij begon te zingen kreeg ik zelfs een kleine rilling :love:
Haha yes! De precieze reactie die ik hoopte te lezen want ik ervaarde helemaal hetzelfde. Geweldig, omdat je helemaal in de flow van dat verhaaltje zit en het tempo en dialect van zijn narratie en dan out of the blue (no pun intended) vliegt hij in het liedje. So great. En de mondharmonica erbij maakt het dan ook helemaal af..

Seriously though, Les Blank is een absolute schatkist voor de muziekliefhebbers, er zijn een heleboel van zijn films digitaal gerestaureerd en streamen op de Criterion Channel of zijn snel te vinden in internationale wateren. Always For Pleasure, A Well Spent Life, Hot Pepper en Dry Wood zijn ook enorm de moeite en duren allemaal maar tussen de 30 en 60 minuten. Don't sleep on 'em, beschouw ze als deel van mijn AOTW 🤷🏽‍♂️
 
Blind Willie Johnson - Dark Was the Night
Dit nummer was zo belangrijk dat de Carl Sagan van NASA het selecteerde voor de Voyager disc, een phonograph record dat de ruimte in werd gestuurd in 1977. Also, you Paris Texas fans moeten dit nummer zeker kennen, want Ry Cooder baseerde zich erop voor zijn wel zeer memorabele soundtrack.

Dit is mijn favoriete interpretatie van dit nummer.
 
Lead Belly - Whoa Back Buck
Misschien wel het meest gekend omwille van Kurt Cobains cover van In the Pines op dat ene Nirvana Unplugged album. Of voor de periode die hij doorbracht in de cel. In ieder geval zou elke muziek liefhebber beter moeten kennismaken met deze OG.
Lead Belly :love: Die leren kennen via Rory Gallagher's cover van Out on the westenr plain.
Van Lightnin' Hopkins ken ik een paar nummers, er steken er een paar in m'n blues playlist op Spotify. Maar nog geen heel album van gecheckt.
Ik kijk er alvast met plezier naar uit!
 
Ik zal het nog eens bekijken. Om één of andere reden lijkt het ni te lukken. Als ik copy link klik, krijg ik een link die ni werkt.
Kan het te maken hebben met het feit dat er local files (mp3's van m'n NAS) tussen zitten? Iemand toevallig ervaring mee?

Rap wat namen: Rory Gallagher, Mance Lipscomb, Slim Harpo, Howlin' Wolf, Arthur "Big Boy" Crudup en Sonny Boy Williamson.
En tijdens de Youtube linkjes zoeken op Sister Rosetta Tharpe gestoten. Mij totaal onbekend maar vond het ook wel de moeite.

Nog even een disclaimer: ik ben verre van een blue kenner. Ik ken een paar grote namen en via wat Spotify voorstelt of zo'n artist radio passeren er dan nieuwe nummers waarvan ik de beste bookmark. Er zijn er wel een paar die echt blijven hangen (Spoonful, zo'n heerlijke vettig nummer of de repitieve riff van I'm a King Bee).
 
dus dit is blues.
'soothing' is het eerste gevoel dat in mij op kwam.
goed voor een bepaalde mood.
late night barbecue music.
(ligt het aan mij of luistert PBR Streetgang vooral western inspired music? zal aan zijn huidige profile pics liggen :unsure: )
 
Terug
Bovenaan