Album of the week Sam Cooke - Ain't That Good News (1964)

Booka

CEO
Crowdfunder FE
Keuze:

Geen gemakkelijke opdracht die ik mezelf heb opgelegd, maar ik heb mijn best gedaan.

Wie dacht dat ik Booka Shade ging kiezen, die komt bedrogen uit.
Mijn muzieksmaak is op de eerste plaats te vinden binnen de jaren 60-80 en dan kom ik al meteen uit met een heel reeks aan top artiesten/groepen. Zo leg ik met enorm veel plezier een liedje op van de Dire Straits (tot deze morgen was dit mijn eerste keuze), Rod Stewart, CCR, The Temptations, The Rolling Stones, The Righteous Brothers, Roy Orbison, Eric Clapton, The Ronettes, The Shirelles,…

Maar goed, de keuze is gemaakt en met blijdschap kan ik jullie Sam cooke voorstellen.

Vaak als jonge mensen naar “oldies” luisteren, dan is het meegegeven door de ouders. Dat geldt voor mij ook met enorm veel artiesten, maar niet met Sam Cooke.
Zijn muziek ben ik voor het eerst tegengekomen in het welgekende programma “herexamen” waar zijn bekendste liedje “Wonderful World” werd gebruikt tijdens de intro. Daar is de interesse in Sam Cooke beginnen en ben ik mij wat in zijn carrière gaan verdiepen. Een korte meer krachtige carrière waar mijn inziens enorm veel kwaliteit is uitgekomen.

Bio:

Sam(uel) Cooke is geboren in januari 1930 als zoon van een priester. Niet verbazend dus dat hij op 14-jarige leeftijd zijn eerste stappen inde Gospel muziek wist te zetten. 3 jaar later werd hij de leadzanger van de Gospelgroep "The Soul Stirrers". Het was daar dat hij bekend begon te worden bij het grote publiek. Hij wist Gospel muziek populair te maken bij de jongere generatie.

Daarnaast begon hij ook als soloartiest successen te boeken en jawel, dat deed hij! Tussen 1957 en 1964 heeft hij maar liefst 30 hits gemaakt die in de top 40 stonden in de States. De bekendste hits hiervan zijn o.a. "You Send me", "Cupid", "Chain Gang" en mijn favoriet allertijden "Twistin' the Night Away"
In 1961 richtte hij zijn eigen platenlabel op waar artiesten als The Valentino’s onder contract stonden.

Echter heeft het niet lang mogen duren. Op 11 december 1964 werd Sam Cooke op 33-jarige leeftijd dood teruggevonden in het Hacienda Motel in Los Angeles.
Hij werd doodgeschoten door de Motel-manager, Bertha Franklin.
Er zijn 2 theorieën die de ronde doen:

1.
De vrouw die samen met Cooke het hotel binnenging, Elisa Boyer, verklaarde dat Cooke haar fysiek gedwongen had op het bed in zijn motelkamer te gaan liggen. Boyer dacht dat Cooke haar wilde verkrachten. Toen Cooke zich daarna naar de badkamer begaf greep Boyer haar kleren en nam toen volgens eigen zeggen in de haast ook enkele kledingstukken van Cooke mee. Boyer rende eerst naar het kantoor van de manager, Bertha Franklin. Het duurde voor Boyer echter te lang voordat Franklin reageerde en dus besloot Boyer het motel uit te rennen. Ze rende naar een telefooncel waar ze de politie belde, nog voordat Cooke was neergeschoten.
2.
Het verhaal van Boyer wordt echter in twijfel getrokken. Haar verhaal toont verschillen met verhalen van andere getuigen. Zo droeg Cooke 5000 dollar bij zich, in zijn kleding, maar dat is nooit teruggevonden. Ook is Boyer kort hierna gearresteerd voor prostitutie. Veel mensen geloven daarom dat Boyer erop uit was om Cooke te beroven en dat Cooke hierna, kwaad en dronken, naar de manager stapte om te vragen waar ze was. Deze manager was vermoedelijk een pooier die in het complot zat.
Zo kwamen hij en zijn carrière abrupt tot einde.

Varia: Sam Cooke verloor een van zijn kinderen aan verdrinking. Zijn zoon was op dat moment amper 18 maanden oud.

Album:


Ik moet eerst met een kanttekening beginnen, hij heeft heel veel goede albums, maar zoals vaker is er helaas geen enkel album wat volledig laat horen wat hij in zijn mars had. Ain't That Good News leunt er nog het kortst bij aan, vandaar ook de keuze. Voor mij persoonlijk is er geen betere muziek om op eender welk tijdstip, eender welke mood of eender welk tijdstip op te zetten dan good ol' soul of Rythm&Blues.

Dit album werd gereleased in februari 1964, zijn 11de en meteen ook laatste album. Het was ook het eerste album dat hij had gemaakt na de dood van zijn zoon. In dat contrast vind ik de naam van de album niet meteen ideaal gekozen, maar wie ben ik.

Het album is een mengeling van Soul en ballades. Hij slaagt erin beide op dergelijke manier te brengen dat ik het geloof. Achter elke liedje zit een verhaal, dat terugkomt in het liedje zelf. Daarom ook niet verwonderlijk dat hij heel veel liedjes zelf schreef zoals "Good Times" en "Another Saturday Night".
"A Change is Gonna Come" is trouwens een eerbetoon aan Bob Dylan's protestlied "Blowin' in the Wind".

Extra content:

Zoals ik al zei zijn natuurlijk niet alle hits gebundeld in bovenstaand album.
Daarom dat ik jullie toch nog een paar toppers wil meegeven om te beluisteren:

Sam Cooke - Cupid
Sam Cooke - Only Sixteen
Sam Cooke - Twistin' the Night Away
Sam Cooke - You send me
Sam Cooke - Bringt it on Home to me

Eindbesluit:

Toch veel moeilijker dan gedacht. Zowel om er eentje uit te kiezen als het allemaal vlot uit te schrijven.
Ik weet dat dit niet in de lijn ligt met de meeste AOTW's die hier al gepasseerd zijn, maar hopelijk kan het jullie toch op een manier bekoren.
En mijn excuses als het allemaal niet zo vlot leest als ik in gedachten had. Ik ben vaak iets te gepassioneerd in iets waardoor het de logica in de weg staat :unsure:
 
Wauw, maar 33 geworden. Ik ken ruwweg de naam want ben hem redelijk constant tegengekomen tussen 2 tantes die veel Soul & R&B beluisterden. Eigenlijk altijd gedacht dat dit een oude rot was van 60+ gezien hij zoveel nummers heeft :p
"A Change is Gonna Come" is trouwens een eerbetoon aan Bob Dylan's protestlied "Blowin' in the Wind".
Prachtig lied. Maar wat een productie ook in dat tijdperk. Alsof je luistert naar een kortfilm.
 
Wauw, maar 33 geworden. Ik ken ruwweg de naam want ben hem redelijk constant tegengekomen tussen 2 tantes die veel Soul & R&B beluisterden. Eigenlijk altijd gedacht dat dit een oude rot was van 60+ gezien hij zoveel nummers heeft :p
Ja, hij heeft voor de tijd dat hij artiest was, enorm veel liedjes geschreven en gezonden. Absurd veel zelfs :D
 
Zeer interessante openingspost, ik zet het album zo dadelijk al eens op na de middaglunch, ik kijk er al naar uit!
 
ja inderdaad ik dacht dat ge Booka Shade ging voorstellen; die naam had ik tenminste al eens gehoord/tegengekomen :unsure:
vrees dat Sam Cooke minder mijn ding gaat zijn.
 
ja inderdaad ik dacht dat ge Booka Shade ging voorstellen; die naam had ik tenminste al eens gehoord/tegengekomen :unsure:
vrees dat Sam Cooke minder mijn ding gaat zijn.
Laat u niet tegenhouden om Booka Shade ook eens op te zetten hoor ^^
 
Oude soul en R&B is zo aan een bepaalde periode gebonden en tegelijk toch ook tijdloze muziek die eindeloos beluisterbaar blijft. Sam Cooke is ook een van mijn favoriete zangers met een schatkist aan heerlijke nummers. Zoals bij veel van die oude soul zangers voelen de albums vaak aan als verzamelingen van singles, op Night Beat na zet ik die nog maar zelden in hun geheel op. Als ik zin heb in Sam Cooke, zet ik meestal de fijne compilatie Portrait of a Legend op. Ik ga dit album houden voor morgenvroeg, met een lekkere tas koffie erbij vind ik dit de perfecte muziek om de dag mee te starten.

Een heel dikke aanrader voor wie dit een goeie plaat vindt en wat meer van Cooke wil horen: Live At Harlem Square Club 1963 vind ik een van de beste live albums ooit.
 
Oude soul en R&B is zo aan een bepaalde periode gebonden en tegelijk toch ook tijdloze muziek die eindeloos beluisterbaar blijft. Sam Cooke is ook een van mijn favoriete zangers met een schatkist aan heerlijke nummers. Zoals bij veel van die oude soul zangers voelen de albums vaak aan als verzamelingen van singles, op Night Beat na zet ik die nog maar zelden in hun geheel op. Als ik zin heb in Sam Cooke, zet ik meestal de fijne compilatie Portrait of a Legend op. Ik ga dit album houden voor morgenvroeg, met een lekkere tas koffie erbij vind ik dit de perfecte muziek om de dag mee te starten.

Een heel dikke aanrader voor wie dit een goeie plaat vindt en wat meer van Cooke wil horen: Live At Harlem Square Club 1963 vind ik een van de beste live albums ooit.
Die compilatie is net zoals Live at Harlem Square Club geweldig!
Maar ik moest nu eenmaal een album kiezen ^^

Ik volg uw mening trouwens volledig.
 
Mooie aotw inderdaad!

Wat ik voor mezelf aanstip is dat de teksten ook prachtig zijn. Feelgood en universeel, maar op een manier gebracht die heel veel diepgang bevat. Iedere luisteraar kan zijn of haar eigen invulling geven naargelang persoonlijke ervaringen of gemoed.

Het contrast tussen het positieve in de muziek en de tragedies in zijn leven is ook sterk. Ik word er direct weemoedig van.
 
Zeer goede keuze, kende Sam Cooke vooral van A Change... en hier en daar een hitje. Geweldig om er eens deftig een album van te beluisteren.

Als companion movie zou ik Regina Kings One Night in Miami voorstellen. Een socio-politiek getinte 'hangout' movie waarin we de conversaties en handelingen volgen tussen Sam Cooke, Malcolm X, Cassius Clay en Jim Brown op een belangrijk moment in al hun levens. Zeer goed geschreven, zeer goed geacteerd.
 
En ik keer hier weer terug, omdat ik die liveplaat aan het beluisteren ben. Een van de fijnste AOTW's die ik al heb gehoord.
Heel leuk om te lezen :)
Als Cooke hier thuis op staat, dan kan ik mij moeilijk bedwingen.

Ik herken zijn stem uit duizenden en ik krijg er een heel warm gevoel bij. Als een warm dekentje op een koude winteravond ♥️
 
Zeer goede keuze, kende Sam Cooke vooral van A Change... en hier en daar een hitje. Geweldig om er eens deftig een album van te beluisteren.

Als companion movie zou ik Regina Kings One Night in Miami voorstellen. Een socio-politiek getinte 'hangout' movie waarin we de conversaties en handelingen volgen tussen Sam Cooke, Malcolm X, Cassius Clay en Jim Brown op een belangrijk moment in al hun levens. Zeer goed geschreven, zeer goed geacteerd.
Heel goeie tip! Heb hem zelf al een paar keer gezien, maar onterecht niet mee opgenomen in mijn OP.
Top aanvulling!
 
Zeer interessante openingspost en heel leuke muziek op deze zonnige dag. Helaas veel te snel voorbij. 't Is muziek waar ik luister als ik bij mijn grootouders ben. Mijn grootvader zou dit top vinden.
 
Terug
Bovenaan